bokken bij aangalopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

bokken bij aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-02 20:47

ik rij nu sinds kort een new forest ruintje, hij is van een meisje van 8 jaar (ze heeft hem nu 3 weken) maar omdat hij een beetje druk is bij haar rij ik hem af en toe.
Hij is heel erg lief, heeft een heel goed karakter in ieder geval maar hij heeft ook wel wat temperament! Opzich kan dat meisje hem wel rijden als hij eerst gelongeerd is, maar het probleem is dat hij bij het aangalopperen een paar flink hoge bokken geeft. Volgens zijn vorige baasje deed hij dat altijd al.
Het vervelende is dat dat meisje die bokken niet helemaal uit kan zitten, ze is dus al een paar keertjes gelanceerd en nu durft ze hem niet meer te galopperen. Ik kan hem wel uitzitten (oke, laten we dat even afkloppen ), maar ik wil dat bokken graag afleren zodat zijn eigen baasje ook weer gewoon kan rijden en galoperen zonder er steeds naast te liggen. Hoe moet ik dat aanpakken?? Als hij bokt een tik geven? als ik dat doe dan vliegt ie echt vooruit, hij is nogal gevoelig namelijk...

pmarena

Berichten: 48067
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 21:05

Eerst kijken of het geen rugproblemen zijn of een slecht passend zadel ,
dat het beestje dus bokt vanwege pijn .....

Is dat niet het geval en is het gewoon klieren ,
dan kun je proberen het bokken moeilijk te maken ,
dus goed voorwaarts houden zodat 'ie vlot in galop zit , niet eerst in draf laten rennen enzo.

Als het lukt kun je ook proberen in een buiging (volte of bv. na een links/rechtsomkeerd) aan te springen zodat hij z'n evenwicht moet houden en dus geen tijd heeft om te bokken omdat de achterhand eronder moet !

Dat soort dingen kun je proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 21:27

Idd aan rugproblemen denken.

Veel jonge paarden gaan bokken, omdat de ruiters ze met veel geweld in de galop willen krijgen. De hulpen komen nog niet zo goed door, en het resultaat is dat men flink gaat zitten knijpen. Probeer een duidelijke hulp te geven en daarna je been weer los te laten afhangen. De meeste jonge paarden springen pas ná de hulp, alsof ze er even over na moeten denken.

Zelf ben ik geen voorstander van afstraffen door steeds bij elke bok een tik te geven: ze gaan alleen maar harder bokken omdat ze toch niet begrijpen wat je wilt. Met veel beleid de galop in sturen en dan vervolgens goed belonen (op je stem) is vaak veel effectiever. Op het verkeerde been gaan lichtrijden wil nog wel eens helpen. Ook moet je niet verwachten dat een jong paard vanuit een arbeidsdrafje makkelijk aanspringt: hou het tempo wat hoger.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-02 21:43

het zadel ligt wel goed, dat weet ik zeker..
Ik zal eens kijken of hij last heeft van zijn rug!! (hij is wel gekeurd, 2 weken geleden door de veearts! maar ik weet niet of daar zo nauwkeurig naar gekeken is)

Bij de vorige eigenaar deed hij het trouwens ook in het begin toen ze hem net had.

en Zolly is 9 jaar, bijna 10.. dus geen jonge pony meer Lachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 21:45

Zep schreef:
Idd aan rugproblemen denken.

Veel jonge paarden gaan bokken, omdat de ruiters ze met veel geweld in de galop willen krijgen. De hulpen komen nog niet zo goed door, en het resultaat is dat men flink gaat zitten knijpen. Probeer een duidelijke hulp te geven en daarna je been weer los te laten afhangen. De meeste jonge paarden springen pas ná de hulp, alsof ze er even over na moeten denken.

Zelf ben ik geen voorstander van afstraffen door steeds bij elke bok een tik te geven: ze gaan alleen maar harder bokken omdat ze toch niet begrijpen wat je wilt. Met veel beleid de galop in sturen en dan vervolgens goed belonen (op je stem) is vaak veel effectiever. Op het verkeerde been gaan lichtrijden wil nog wel eens helpen. Ook moet je niet verwachten dat een jong paard vanuit een arbeidsdrafje makkelijk aanspringt: hou het tempo wat hoger.


Zozo Zep, lijken onze rijstijlen op dit punt elkaar te kruisen! Ik had hetzelfde advies gegeven.

Jonge paarden (ik spreek uit directe ervaring) hebben naar galop toe (vooral uit rustig tempo draf) moeite met aanspringen.

Als ik Zep nog even mag aanvullen, probeer je been- zithulpen (evt in combinatie met stemhulpen) goed voor te bereiden en duidelijk te geven.

Met name "de zwakkere hand" van het paard kan lastig op gang komen naar training naar galop toe. Geduld hierbij en het bovenstaande is mijn advies!

Manuel.