Leuk, als iemand niet wilt ontwormen! :(

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Leuk, als iemand niet wilt ontwormen! :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 20:00

En roos [roylinde op bokt] ook Boos!

Iemand bij ons op stal wil haar paard niet ontwormen, terwijl dat juist in het najaar zo belangerijk is! Ze wil haar paard maar 2 x in het jaar ontwormen, en wij doen dat vaker, eens in de 8 tot 10 weken, maar dat vind mevrouw te veel!!

En wij hebben de kuurtjes al gegeven(op verzoek van diegene zelfs die niet wilt ontwormen..! ).

En omdat de paarden bij elkaar in de wei staan, hebben onze ontwormingsmiddelen geen zin meer! (omdat je altijd tegelijk moet ontwormen)

Ik heb al met de staleigenaar gepraat, maar die zegt: tja, we kunnen het haar ook niet dwingen..!

Wat moeten we hier nou mee Scheve mond

_Mayo_

Berichten: 1219
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Hoofddorp[Noord-Holland]

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:12

ik weet het niet, je kan jullie paarden ergens anders neer zetten en dat ze er pas weer bij mag als ie is ontwormd maar dwingen kan je niet.

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:14

wat een vaag mens dan!
als je je paard gewoon even niet wilt ontwormen Rolleyes

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 20:17

Ik ben ook van plan om Dusty apart te zetten, maar Roos gaat dat niet doen geloof ik

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 20:19

LovesSaartje schreef:
wat een vaag mens dan!
als je je paard gewoon even niet wilt ontwormen Rolleyes

tja... ik ben haar nu met haar over msn aan het praten, en ze zegt: ik geef m nu wel na al dat gezeik van jullie!!!

Rolleyes

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:24

Nou probleem opgelost toch? Ze moet niet zo zeuren.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 20:25

tja idd..
Hebben jullie vaker gehoord van 2 x per jaar ontwormen..???

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:26

Pardon, ik zou het niet pikken als ze deze opmerkingen gezeik noemt?

Om te beginnen kun je als stalhouder/manegeeigenaar van een pensionklant verlangen dat hij om de zoveel tijd ontwormd. Desnoods laat je het opnemen in het huurcontract. Zijn ze er niet blij mee kun je als staleigenaar de huur opzeggen.

Voor het geval dit niet door de staleigenaar aangekaart wordt: op het moment dat de eigenaar van een paard weigert om zijn paard op tijd te ontwormen, zou ik dat paard in zijn box laten staan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:29

Marloez schreef:
tja idd..
Hebben jullie vaker gehoord van 2 x per jaar ontwormen..???


Er zijn mensen die denken dat, omdat er geadviseerd wordt 2x per jaar met Equimax te ontwormen (voorjaar en najaar) ivm lintwormen, dat je verder ook niet hoeft te ontwormen met een ander middel.
Equimax is voor ERBIJ, NIET als algehele vervanging van de wormenkuren. Zelfs bij Equest wordt geadviseerd om om de drie maanden te geven, Wormenkuren op de basis van Ivermectine moeten om de 8 weken.
Iemand die zijn paard een wormenkuur ontzegt is niet goed bezig. Moet hij helemaal zelf weten wat hij met zijn paard doet, al schiet hij hem hoogstpersoonlijk een kogel door zijn hoofd, het is zijn paard.
Op het moment dat hij of zij door nalatigheid mijn paard in gevaar brengt is de wereld te klein....

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 20:32

Cassidy schreef:
Pardon, ik zou het niet pikken als ze deze opmerkingen gezeik noemt?

Om te beginnen kun je als stalhouder/manegeeigenaar van een pensionklant verlangen dat hij om de zoveel tijd ontwormd. Desnoods laat je het opnemen in het huurcontract. Zijn ze er niet blij mee kun je als staleigenaar de huur opzeggen.

Voor het geval dit niet door de staleigenaar aangekaart wordt: op het moment dat de eigenaar van een paard weigert om zijn paard op tijd te ontwormen, zou ik dat paard in zijn box laten staan.

ik geloof dat je het verkeerd begrijpt: het paard dat 2 x per jaar ontwormt word is van een pensionklant. Tong uitsteken

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 20:33

Ik heb rouwens al het hele ontwormings schema laten zien, maar ze heeft er nog niet op gereageert.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:35

Ik snap dat het van een pensionklant is. Een pensionklant heeft zich aan te passen aan de stalregels. Zijn er geen stalregels bij jullie? Misschien een optie om dat dan even aan te kaarten bij de staleigenaar. Het mag niet zo zijn omdat er eentje de kont tegen de krib gooit, dat de rest van de paarden er onder moet lijden.

En jullie commentaar als gezeik afstempelen is al helemaal "not done".

Temeraire

Berichten: 3527
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:42

ja, het slaat nergens op. Ik ken mensen die hun paard alleen in de zomer ontwormen en in de winter helemaal niet. Is niet nodig, zeggen ze... Rolleyes

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:03

De stalhouder kan dit inderdaad verplicht stellen... Dat lijkt mij de beste oplossing...

Helaas weten sommige mensen alles beter... Lips are sealed
En als ze zich niet aan de regels houd zou ik bij de staleigenaar eisen dat mijn paard een eigen stukje wei kreeg... Zou hem in ieder geval niet meer met haar paard samen op het land zetten...

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:07

wat een stom mens

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:14

Ik weet van iemand die een paard heeft verloren aan een koliek, veroorzaakt door littekenweefsel in de darmen van het paard n.a.v. een wormbesmetting op veulenleeftijd. Paard was pas later gekocht.

Ik weet van een ander geval van wormenkoliek waar het paard is geopereerd , er 1 meter darm verwijdert is, en het paard een klein en ielig beestje bleef.

Wormen kunnen je paard van binnen opeten. Een wormbesmetting kan blijvende schade aanrichten. Misschien dat je deze informatie even aan je stalgenootje kunt doorspelen. Door niet te ontwormen, of door niet regelmatig te ontwormen, zet je het leven van je paard op het spel. En niet alleen van je eigen paard, maar van alle paarden in dat weiland. Het weiland wordt besmet als er eenmaal wormen opzitten, en dat is er alleen maar uit te krijgen als je het een paar jaar rust gunt.

Dus ik hoop dat je je stalgenootje dat aan haar verstand kunt peuteren. Ze speelt met paardenlevens, en ik denk niet dat ze zich dat realiseerd.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:22

Hier in Duitsland kom ik helaas meerdere mensen tegen die menen dat 2x per jaar ontwormen voldoende is
Ik heb er met mijn dierenarts over gesproken en die zegt dat ikzelf dan maar volgens het gewone schema moet ontwormen. Het is natuurlijk beter als heel de stal meedoet, maar als je je eigen paardje regelmatig ontwormt kan de wormbelasting eigenlijk niet te groot worden.

Ik merk dat veel mensen hier bang zijn om teveel wormkuur te geven, door de verhalen over gestorven veulens en zo. Maar een volwassen paard kan bij de wormkuren van de bekende merken eigenlijk alleen door een allergische reactie of door overdosering sterven.

Een bekend paardenblad (Cavallo) heeft bewezen dat de meeste mensen het gewicht van hun paard te laag inschatten en dus te weinig wormpasta geven. Dus dan is er sowieso geen risico.

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:27

niet slim nee, gelukig is het probleem waarschijnlijk op gelost!

ik heb zelfs gehoort van mensen die vinden dat als ze hun paarden wortels geven dat ze dan niet hoeven te ondwormen???

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 00:29

Bij ons op stal staat het gewoon in het regelement. Stalhouder geeft aan wanneer er weer ontwormt wordt, en dan alle paarden op dezelfde dag. En hij zorgt dan dat er de kuur is met de stoffen die op dat moment het beste zijn. Heeft niemand er verder omkijken na, en dan werken ze het beste.
Misschien een idee voor jullie stalhouder Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 00:52

Mijn stalhoudster verplicht Equest. Voor de veulens Eqvalan. De veulens doet ze centraal, Equest heeft ze altijd op voorraad liggen. Na het sterfgeval vorig jaar en de wormbesmetting het jaar daarvoor is ze er erg scherp op.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 09:23

Bij mij vragen ze het als ze het niet zeker weten of ik hem wel ontwormt heb.... vaak doen ze het niet eens meer als ze mij met de spuit het land in zien lopen.

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 10:10

Niet mee willen lopen in het ontwormschema betekend bij ons op stal vertrek op staande voet!!! Voor enten geldt hetzelfde.
Helaas zijn de "spookverhalen" die Cassidy schetst mij ook bekend, het zijn dus echt GEEN spookverhalen; het is bittere werkelijkheid, veroorzaakt door sukkels als genoemd.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 12:32

Marloez schreef:
tja idd..
Hebben jullie vaker gehoord van 2 x per jaar ontwormen..???



voordat ik mijn pony kreeg werd ze nooit ontwormd, en 8 tot 10 weken wordt ze ook niet ontwormd.
misschien 3 keer in het jaar..

ja ik denk dat die pension klant zelf moet zien of ze haar paard wel of niet wilt ontwormen, dat kan jij niet voor haar bepalen...

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 12:42

ik heb eigenlijk geen idee of alle paarden wel ontwormd worden... vanavond eens navragen. Ik hoop toch van wel, zou anders wel vreemd zijn...

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 13:03

Ethelate schreef:
Bij ons op stal staat het gewoon in het regelement. Stalhouder geeft aan wanneer er weer ontwormt wordt, en dan alle paarden op dezelfde dag. En hij zorgt dan dat er de kuur is met de stoffen die op dat moment het beste zijn. Heeft niemand er verder omkijken na, en dan werken ze het beste.
Misschien een idee voor jullie stalhouder Knipoog

Ja, ik heb het hem ook al gevraagt, maar hij zei dus dat hij het haar ook niet kon verplichten.. ik vind van wel maarja, ik ben niet de baas daar .
Maar gelukkig gaat ze de kuur wel geven nu, maar dat ze daarom gelijk heel raar en dom tegen mij gaat doen vind ik wel vreemd.. Verward