zelfmoord fjord

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

zelfmoord fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 17:40

Moet een fjord voor iemand rijden voor de ABOP proeven, heel leuk en aardig, heb haar in de zomer een tijd gereden en dat ging super..
Ze is altijd al heel gevoelig in haar mond geweest en na een bezoekje aan de dierenarts (die er 2 hele grote wolfstanden uithaalde) ging het al stukken beter al bleef ze nog steeds gevoelig in dr mond...

Heb er toen een tijdje niet gereden, en ben nu sinds kort weer begonnen maar het is een hopeloze actie.. met stappen gaat het prima zolang ik maar niet teveel druk in de mond vraag en veel (heel veel) met me been doe, in de draf gaat het als ik doorzit ook wel redelijk goed, zolang we maar op de hoefslag blijven..
Als ik ga lichtrijden is ze super vlug, opzich niet zo probleem maar kan haar niet tegenhouden omdat ze de druk in dr mond niet fijn vind.. Een volte krijg ik haar helemaal al niet om.. ik begin de bocht in te zetten, dan doet ze dr hoofd de lucht in, begint heel hard te draven en gooit zichzelf letterlijk tegen de bakrand.. ze rent er gewoon keihard op af en stopt niet.. Galop is al helemaal een ramp.. ze galopeerd netjes maar zodra ik een bocht om wil rent ze keihard de andere kant op en gooit zich wederom tegen de bakrand aan..

Ze loopt ook voor de kar, dan luistert ze een stuk beter.. maar ze wil niet in de aanleuning lopen..
Zit me af te vragen of ze nog steeds erg veel last heeft van dr mond of dat ze zich gewoon erg aansteld en het een echte fjord is, gewoon super eigenwijs..
Ze heeft een enkelgebroken watertrens in en voor de kar een stang (weet niet welke)
Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen..


heidiLOVER

Berichten: 9184
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 17:50

Ik snap je titel niet helemaal. Tong uitsteken
Verder kun je er eens iemand anders op laten rijden en dan kun je kijken of je misschien zelf ziet wat er aan de hand is?

Pamba: B+11 - L1+12 - L2+10 - M1+7 eindstand.

Fotoshoots Trouwfotografie & newbornfotografie: Robin Polderman Fotografie | Insta: @robinpoldermanfotografie]

Ulissa

Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 17:57

Is er ooit na het verwijderen van de tanden gekeken of alles weer goed geheeld is. Zijn er geen ontstekingen?? Zijn de tanden er in het geheel uitgekomen of is er iets achergebleven??? Eet de fjord goed?? Voorheen ging het super waarom nu niet meer? Een paard gooit zich niet voor de lol tegen een bakrand. Hoe oud is deze fjord?

onderschriftloos

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:05

het zou ook heel goed aan de rug kunnen liggen !

je zou een rubberen bit kunnen proberen , en veel longeren met een bijzetje waarbij ie lekker voorwaarts neerwaarts moet lopen ,
nog beter is om proffesionele hulp erbij te halen
zoek goede instructie die je verder kan helpen

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 18:28

mja, het is een 3 jarige merrie, is altijd een draak geweest.. maar na een tijd onder het zadel ging het dus prima.. maar nu ze een tijdje stil heeft gestaan is het weer een verschrikkelijk dier..
Verder eet ze goed, aan de ene kant is de wolfstand er goed uit gekomen, aan de andere kant is eerst een stuk blijven zitten maar deze is er bij het 2e bezoek wel uitgehaald..

Aan de rug ligt het niet.. weet ik haast wel 100% zeker,, het zit echt in de mond, maar wat? ik wil eens een dubbelgebroken trens proberen met een boltussen stuk.. (de van de KK)

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:29

hoe weet je zo zeker dat het niet aan de rug ligt?
een paard met pijn in de rug zal ook geen druk in de mond verdragen hoor....

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:35

rubber bit zou ik niet aanraden.. Ben er geen voorstander van om meteen naar iets anders te grijpen maar probeer eens een bustrensje ofzo. Misschien heeft het bit wel ergens scherpe randjes o.i.d

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Ulissa

Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:39

Ikzelf gebruik voor onze 3-jarige ook een dubbelgebroken watertrens. Waarom heb je haar stilgezet was ze toen al lastig?? De kiezen zijn neem ik aan ook nagekeken. Geen doppen van het wisselen blijven zitten? Geen haken op de kiezen (kan ook bij een 3-jarige) Een goed passend zadel?

onderschriftloos

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 18:53

Ik ben er zo zeker van dat het niet in de rug zit omdat ze het ook voor de kar doet.. zolang je haar niet in de mond zit is alles prima, met wat druk loopt ze ook netjes, maar zodra je wil gaan sturen, zet ze dr kop ertegen in en rent de andere kant op..

Ze staat op me stage, ik was daar 10 weken elke dag en reed haar dus ook elke dag en toen ging het super ook het sturen (nadat de wolfstanden eruit waren) maar met de vakantie had ik weinig tijd voor haar, dus heeft ze een week of 7 stil gestaan (wel een paar keer voor de kar geweest maar verder weinig)
Ik wil dus eerst een dubbel gebroken bit gebruiken, kijken of er verandering in zit, maar kan me moeilijk voorstellen dat ze zoveel last heeft van een enkelgebroken dat het met een dubbel wel beter zou moeten gaan...

Ulissa

Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:58

Ze zou misschien een drukplek in het gehemelte kunnen hebben. Voor de kar loopt ze dan met een stang? Singelplek?? Dubbelgebrokentrensje is wel vriendelijker. Het bit zit toch niet verkeerd om ?? Ik vuur zomaar wat vragen af hoor. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand anders een hoofdstel poetst en niet oplet bij het terugzetten van het bit.

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 19:22

Nee, bit zit goed en voor de kar heeft ze een stang in maar zonder zeemleer.. Bij de singel zitten geen plekjes nee, zal dr eens kijken opt gehemelte, maar vind zo vreemd omdat ze het dus alleen doet als ze de bocht om moet.. als of het echt bij de kiezen zit dan..

Ulissa

Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 19:48

Het moet een reden hebben. Met ons vorige paard konden we op een gegeven moment ook geen 90 graden bocht meer rijden. Achteraf bleek het een singelplekje bontje erom opgelost. Dus als ik jouw was zou ik eerst nog zeker doorzoeken naar een reden zoals ik al zei "ze knalt echt niet voor de lol tegen de bakrand" er is iets maar wat.? Je kunt zelf ook in de paardenmond kijken, tong pakken en aan de andere kant kijken.
Laatst bijgewerkt door Ulissa op 09-10-04 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 19:50

Nee, dat kan ik me voorstellen en na mijn idee is er ook wel iets met dr aan de hand, maar wat? ze is drachtig, maar denk niet dat wat er verder wat mee te maken heeft.. Zal haar morgen grondig onderzoeken.. kan natuurlijk ook nog in de voeten zitten...

Ulissa

Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 19:59

Je kaart het nu zelf al aan, dat je aan haar benen of voeten zit te denken. Hierover wilde ik pas beginnen als alles in de mond uitgesloten zou zijn.
Ik hoor morgen wel wat je bevindingen zijn.

onderschriftloos

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 20:02

ja, ik bedenk het me nu pas.. stom eigenlijk, maar als je het zelf zou zien of erop zou zitten denk je echt dat het in de mond zit.. ze gooit echt dr kop er tegenin zodat ze geen druk meer in de mond heeft.. zal alles wel eens even bekijken

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:29

wat voor NUT heeft het een onervaren 3-jarige fjord voor een abop te rijden die nog geeneens netjes kan lopen??

jezelf verzekeren van een afgang??

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:42

Misschien kun je zo'n hoofdstel zonder bit kopen? Of misschien dubbelgebroken met rubber-bit ofzo?
Gewoon naar de DA mee gaan
Veel sterkte OK dan!

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 20:46

@casanova ze deed het prima voor mn stop van 6 weken.. dus dat zou eigenlijk zo weer opgepakt moeten kunnen worden.. maar ze doet zo raar dus ik denk dat er wat mis is.. ze is niet onervaren..

@Onyx.. ik denk dat ik zonder bit haar helemaal niet hou.. omdat ze echt dr kop ertegenin gooit.. wil dus eerst toch maar eens een ander bitje proberen.. en als ik helemaal niks kan vinden misschien toch maar eens naar de DA..

Temeraire

Berichten: 3520
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:52

Zou het kunnen dat ze je aan het uitproberen is? Sommige paarden kunnen dan echt raar doen hoor. Ik zie natuurlijk niet wat hij doet, maar als ik dit zo lees, kan het misschien uitproberen zijn. Zoals heidiLOVER zei kan je iemand anders erop laten, en kijken wat ze dan doet. En proffesionele hulp er bij halen is ook nooit verkeerd.

This is my design

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 21:02

Nee, ze probeert me echt niet uit, haha.. dat stadium zijn we al voorbij en ze weet dat ze weinig bij me kan flikken.. maar heb echt het idee dat ze vlucht nou, dus ze zal wel ergens pijn hebben..

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:10

casanova"]
wat voor NUT heeft het een onervaren 3-jarige fjord voor een abop te rijden die nog geeneens netjes kan lopen??

jezelf verzekeren van een afgang??
[/quote]
Een premie duurt maar twee jaar, binnen die tijd moet je dus het modelschap (dmv zadelproef/trekproef/menproef) zien te behalen. Kortom; je hebt twee kansen. Waarom zou je deze eerste kans verbruiken. Het is sowiezo een goede oefening!!

[quote="miekjuh schreef:
ik was daar 10 weken elke dag en reed haar dus ook elke dag

Eh onervaren? In 10 weken kun je toch redelijk van de onervarenheid af komen!!

Snap niet helemaal wat de leeftijd er zozeer mee te maken heeft in dit geval van Abop rijden, met 10 jaar kunnen ze ook nog acties uithalen hoor! En 3 jaar is een acceptabele leeftijd om te beginnen de onervarenheid in ervarenheid om te zetten.

Wonderen zijn nog langer niet de wereld uit. Fjord hier op stal haalde ook een A, terwijl ze...in jou woorden...geeneens netjes kon lopen. Blijkbaar wel dus Knipoog!!

Kom je echt wel weer overheen hoor....geloof mij!! En je komt er altijd wijzer uit dan dat je er in bent gegaan!

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 09:31

Miekjuh schreef:
Nee, ze probeert me echt niet uit, haha.. dat stadium zijn we al voorbij en ze weet dat ze weinig bij me kan flikken.. maar heb echt het idee dat ze vlucht nou, dus ze zal wel ergens pijn hebben..

ze kan je dus wel alles flikken, anders zat je hier niet met je vraag. Als ik jou was zal ik professionele hulp erbij gaan halen, want zo kom je er niet. Bitloos kan juist heel goed zijn, je zegt zelf dat het in haar mond zit, jij denkt je paard goed te kennen, maar ald jij zgetd at het in haar mond zit, zal dat wel zo zijn. Bitloos rijden lijkt mij een prima oplossing, je zit dan ook niet in die mond te klooien. Kan ze er nooit tegein gaan komen. Maar ik weet niet wat jij wilt bereiken met jouw pony, maar als jij graag met bit wil blijven rijden en lekker in die mond hangen, pony gaat iedere keer het hek in, mij best. Tis mijn probleem niet.


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 10:34

Even een andere gedachten. Heb je aan een evenwichts probleem gedacht. Het hoofd en hals van het paard zorgt voor de evenwicht. Ga je in zijn mond zitten dan kan hij dus een gevoel krijgen van vallen. ze gooit haar hoofd de lucht in en zet haar hals vast en zoekt steun aan de wand.

Probeer met je lichaam te sturen en houd een zweep rechtop in je hand. Gaat ze niet die kant op waar jij wil dan houd je die zweep aan die kant waar ze niet heen mag. NIet te dicht bij zijn hoofd. Natuurlijk uitgebreid belonen als ze het doet.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 10:35

ik zou een appelbitje aanschaffen, met een zachte hand rijden en geduld hebben. Zodra je vooruitgang ziet, doorzetten (wel hetzelfde tempo, dus niet in eens meer gaan vragen, maar stapje voor stapje) en goeie instructie nemen zodat je er over blijft leren.

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:23

Ik weet niet wat je nou eigenlijk bedoelt met zelfmoord? Maar in ieder geval, toch nog een keer tanden na laten kijken. Misschien is het een idee om met grondwerk te beginnen..?

-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Lonneke, _N_, Annabel, BDC, Dee_Es, Lipydo, M_aris en 11 bezoekers