Met 2 teugels rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Met 2 teugels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 20:01

Ik was vandaag bij de dressuur wedstrijd aan het kijken op onze manege. Nou was er 1 vrouw die met een gewoon watertrensje met 2 teugels reed (eigelijk 4 Haha! ). Het leek er op dat ze Z reed, Was het volgens mij ook. Al haar tegenstanders reden wel met stang en trenshoofdstel. Ik vraag mij dus af waarom die vrouw met een gewoon bitje rijd, en aangezien ik het niet durfde te vragen Haha! weten jullie het misschien..


paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:28

Ik rij ook al jaren met 2 teugels,vind ik gewoon fijner rijden,voelt nu gewoon kaal met 1 teugel,ik deed het eerst omdat ik met vorige paarden wel eens met slof reed,maar daar helemaal van af ben gestapt,en dat voelde zo kaal,dus ben met 2 teugels gaan rijden,er zit trouwens het allersimpelste bitje in hoor,gewoon gebroken trensje.
Ik rij m1 dressuur,maar zie idd weinig andere doen,hoor er nooit wat over van jury's of zo.

Z1+4

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 21:45

Nee, inderdaad ik heb er namelijk nooit iemand in de Z zo zien rijden. Je moet bij de Z toch stang en trens in hebben?

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:54

wat is het nut er van eigelijk .. Schijnheilig

:+:

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 22:53

je hoef bij z niet met stang en trens hoor,mag je zelf weten,en tja wat het nut er van is,voor mij is het puur omdat ik het gewoon fijner vind rijden,voelt anders zo kaal,doe het al jaren,zou waarschijnlijk ook wel weer kunnen wennen aan 1 teugel hoor .

Z1+4

CynthiaV
Berichten: 2988
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 23:20

een meisje bij op de club heeft ook een poosje zo gereden
volgens mijn instructeur hield ze dan wel op met plukken

Het heeft uiteindelijk wel geholpen

[o]

c_alsemgeest

Berichten: 20615
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 23:40

Mag je starten dan met twee teugels Verward
nooit geweten...

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 00:49

ik start altijd met 2 teugels,nooit problemen.

Z1+4

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 05:07

afentoe rij ik met 2 teugels. aangezien ik een paard had gehad die elke keer zijn hooft tussen zijn benen gooide en als een gek begon te bokken, kon ik de druk meer verderlen over mijn hand.

www.dressuurstalseren.com


DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 08:46

Misschien wilde ze eerst op wedstrijd proberen hoe het rijden met 2 teugels gaat, omdat je met S&T ook met 2 teugels rijdt.
Dat is natuurlijk heel wat anders dan met 1 teugel rijden..
En als je met een trens met dubbele teugels iets verkeerd doet, komt dat vaak minder hard door bij je paard dan als je dat met S&T doet (bijv. per ongeluk met de teugel van de stang een ophouding maken, i.p.v. met de teugel van de trens, terwijl dat laatste de bedoeling was), dan kan je beter met een trensje zorgen dat je goede controle krijgt over wat je met welke teugel doet en dan pas met S&T gaan oefenen.

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 12:48

Oke, bedankt!

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 01:08

Steffie89 schreef:
Nee, inderdaad ik heb er namelijk nooit iemand in de Z zo zien rijden. Je moet bij de Z toch stang en trens in hebben?

Lachen Bij de Z mag je met stang en trens rijden maar het is niet verplicht Lachen

Nicht alles was aufgerollt ist, ist auch Rollkur

Wij snijden stickers op stickerfolie leuk idee voor sint of de kerstman. Ideaal als reclame object voor trailer, auto, kast, noem maar op
Zie advertentie [EA-CO] Stickers met naam paard, afbeelding paard

nitouche
Berichten: 689
Geregistreerd: 21-11-02
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:16

als je met 2 teugels rijdt, heb je een strengere inwerking in de mond. Ik ben het daar niet mee eens. Vooral als het voor het paard niet nodig is.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:28

nitouche schreef:
als je met 2 teugels rijdt, heb je een strengere inwerking in de mond. Ik ben het daar niet mee eens. Vooral als het voor het paard niet nodig is.


In tegenstelling. Met twee teugels verdeel je de druk meer en komen de hulpen minder streng aan. Erg handig voor mensen met een onrustige hand en een gevoelig paard.

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:07

Okkie1 schreef:
In tegenstelling. Met twee teugels verdeel je de druk meer en komen de hulpen minder streng aan. Erg handig voor mensen met een onrustige hand en een gevoelig paard.
\

ben ik het ook vooeding mee eens maar het is ook handig voor een sterk paals ik al eerder zei die zijn kop tussen de benen gooit en aan de bok gaat. heb je tog iets meer kracht

www.dressuurstalseren.com

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:17

Waarom je dan meer kracht heb begrijp ik niet helemaal? Is dat niet iets wat 'tussen de oren' zit? Heb zelf namelijk wel eens met dubbele teugel gereden, maar had niet meer kracht?

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:21

wat grappig
zoals ik begrijp heeft het weinig nut voor het paard maar wel voor de ruiter

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:48

TeamSpirit schreef:
wat grappig
zoals ik begrijp heeft het weinig nut voor het paard maar wel voor de ruiter


Ja, uiteindelijk zie je het wel terug in het paard. Als de ruiter de hulpen rustiger kan geven daardoor gaat het paard fijner lopen Net als alle andere hulpmiddelen zijn ze voor de ruiter te helpen maar zie je het terug in het paard.

Lente
Berichten: 27766
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:12

Zou dit ook een goede oplossing zijn voor een paard dat gewend is aan een thiedemannteugel en die je daar vanaf wil helpen? Dat je dan dus 1 thiedemannteugel in je hand hebt, en de andere een gewone. Als je dan de thiedemann niet aanneemt kan je lijkt me gewoon op een normale teugel rijden, maar als de thiedemann nodig is kan je hem alsnog oppakken?

Of was het met thiedemann nou zo dat ook al zou je de teugel helemaal loslaten hij bij een verkeerde houding toch in werking was?

Len

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:17

Een thiedeman teugel is maar een teugel Knipoog Het is een soort martingaal die door het bit heen gaat en met gespjes aan de teugel wordt vastgeklikt.

Afbeelding

"De teugel schakelt automatisch in zodra het paard te hoog geheven of te lang gestrekt is. De teugel is makkelijk in gebruik en bij juiste houding van het paard buiten gebruik."

Het enige wat helpt tegen een paard wat zonder hulpteugel niet correct loopt is iemand zoeken die het kan corrigeren als je het zelf niet aankunt.

Lente
Berichten: 27766
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:31

Ik ben vrijwel zeker dat ik het zelf kan corrigeren, heb het betreffende paard ook ooit zonder zadel gereden, waarbij dus die hele thiedemann geen nut heeft.

Een thiedemann is trouwens in mijn ogen iets heel anders dan een martingaal. Bij een martingaal werken de ringen om de teugels als een soort hefboom. Bij de thiedemann kan de neus niet zo ver bij de borst vandaan doordat er een extra koordje door het bit loopt en aan de teugel vastzit.

Een martingaal heeft dus geen nut als een paard zijn neus richting grond steekt, de ringen zijn dan buiten werking, maar een thiedemann wel...

Maar wat ik me dus afvroeg was of de thiedemann effect heeft bij een slappe teugel. Een martingaal in ieder geval niet, maar er staat me bij dat een thiedemann hoe dan ook de ruimtebeperking geeft.

Als dat laatste het geval is, heeft het dus weinig nut te proberen op een andere teugel te rijden en de thiedemann erbij te houden "voor het geval dat"... Bij een martingaal zou dit wel kunnen omdat die in losse toestand totaal geen effect heeft omdat je dan geen kracht zet op de hefboom...

Len

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:42

Okkie1"]
Een thiedeman teugel is maar een teugel Knipoog Het is een soort martingaal die door het bit heen gaat en met gespjes aan de teugel wordt vastgeklikt.

[image]

"De teugel schakelt automatisch in zodra het paard te hoog geheven of te lang gestrekt is. De teugel is makkelijk in gebruik en bij juiste houding van het paard buiten gebruik."
[/quote]

[quote="Michellie schreef:
Een thiedemann is trouwens in mijn ogen iets heel anders dan een martingaal. Bij een martingaal werken de ringen om de teugels als een soort hefboom. Bij de thiedemann kan de neus niet zo ver bij de borst vandaan doordat er een extra koordje door het bit loopt en aan de teugel vastzit.

Een martingaal heeft dus geen nut als een paard zijn neus richting grond steekt, de ringen zijn dan buiten werking, maar een thiedemann wel...

Maar wat ik me dus afvroeg was of de thiedemann effect heeft bij een slappe teugel. Een martingaal in ieder geval niet, maar er staat me bij dat een thiedemann hoe dan ook de ruimtebeperking geeft.


Ik zeg precies hetzelfde, formuleer het alleen een beetje anders. Weet wel degelijk wat het nut is van beide hulpteugels en hoe ze inwerken Knipoog

Omdat een thiedeman aan de teugel vastgeklikt zit heeft het geen zin om je teugel los te gooien want de thiedeman ontspant daar nog niet mee. Een gewone teugel mét ook nog een thiedeman 'voor het geval dat' heeft dus geen nut. Bij een slof met een gewone teugel wel. Maar daar los je het probleem niet meer op. Als je het probleem op wilt lossen zul je dat met een gewone teugel moeten doen, zonder hulpteugels en het paard correct nagefelijk leren lopen.

Lente
Berichten: 27766
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:52

Geen probleem Knipoog Desnoods bouwen we langzaam af door een losser wordende thiedemann tot hij eraf is. Toen ik hem die keer zonder zadel reed gooide hij eerst even zijn hoofd omhoog en kwam toen gewoon weer naar beneden... Toen hij zijn hoofd naar beneden stak en een bok gaf lag ik er wel af, maar dat was hoe dan ook wel gebeurd Knipoog

Len


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Athena1982, DotBot, YandexBot en 39 bezoekers

cron