Aan de teugel laten lopen op de goede manier!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Aan de teugel laten lopen op de goede manier!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-02 17:36

Ik ben nieuw hier,dus het leek me wel leuk een discussie te plaatsen.
Het heet 'Aan de teugel laten lopen op de goede manier!'...
Hoe laten jullie een paard aan de teugel lopen? En is aan de teugel uberhaupt wel belangrijk voor jullie?Ik rijd met een martigaal,maar niet om haar aan de teugel te rijden (de martigaal is overigens iets te groot maargoed,het gaat om het id) want af en toe neemt ze het bit tussen de handen.Ik loop niet in haar mond te sjorren,of te zagen,ik rijd enorm veel voltes,schouder binnenwaarts,stelling vragen,en een beetje wijken,en ik heb er echt wel een half uur inrijden voor over om haar lekker ontspannen te hebben.Als je gewoon veel voltes op mijn pony rijd gaat ze al vanzelf aan de teugel,en dan is ze volledig geconcentreerd op mij Lovers Maar wat ik eigelijk met deze discussie los wil knopen,is de manier hoe jullie je paarden ontspannen krijgen.Sommige mensen hebben daar zelfs van die sloffen,bijzets etc etc voor...Dan vraag ik mezelf af WAAROM? omdat je zo graag je paard naar beneden wilt laten lopen? Elk paard loopt naar mijn weten aan de teugel,als je het paard tijd gunt om zich te ontspannen,om zich warm te maken,en als je niet in zijn mond loopt te sjorren.Je gaat toch zelf ook niet met gym meteen allerlei oefeningen doen zonder eerst rek en strek oefeningen te hebben gedaan? Dat is mijn mening...En een hulpteugel voor het longeren,alla...maar om te rijden Scheve mond Lips are sealed Als je zo gefocust bent op het aan de teugel rijden,dan gebeurt volgens mij het tegenovergestelde.Ik wil graag weten wat jullie daarvan vinden!

Groetjes,
Jameylover



SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 18:42

Uit R&R: "Het onderwerp "aanleuning, nageeflijkheid... is een actueel gesprek geworden. En dat is gunstig, want hiermede is de schijnwerper gericht op een groot mankement in de rijderij"

Maar de moderator hier schijnt het saai te vinden als het onderwerp enigzins op een voorgaande lijkt en dan wordt de discussie als snel geblokkeerd. Zal dus ongetwijfeld met deze ook helaas snel gebeuren. En ik ben bang met mijn account hier misschien ook als ik zo door blijf gaan Haha!

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 18:47

Nee hoor, mits het een interessante, zinvolle discussie blijft vind ik dat alleen maar machtig interessant. Vaak draaien dit soort discussies echter uit op een herhaling van hetzelfde, waarbij mensen alleen maar heel hard gaan schreeuwen. In die gevallen zet ik subiet een slotje.
Een zinvolle discussie vind ik wat anders dan een vraag, waarop vervolgens 10x hetzelfde wordt geroepen, waarmee het topic niet verschilt van talloze voorgaande topics.

Het spijt me als ik je daarmee eens persoonlijk geraakt heb Pepijn, dat was dan niet zo bedoeld.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 18:58

Citaat:
Het spijt me als ik je daarmee eens persoonlijk geraakt heb Pepijn, dat was dan niet zo bedoeld.


De naam is Pepeijn Haha!

Pleased to meet you, hope you guess my name.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 28-04-02 01:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Amor Vincit Omnia

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 23:30

ik rij met een thiedeman teugel op een jong paardje. Hij is nu 6 jaar. De thiedeman staat erg los en ik rij hem eerst aktief voorwaarts en vraag hem dan om naar beneden te komen. Tot nu toe gaat dat super en hij blijft meestal ook nageeflijk lopen. Ik rij nog niet te veel voltes omdat hij zijn balans nog niet goed heeft. Ik blijf dus lekker bezig met de basis.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-02 11:14

Zijn jullie niet bang dat door de hulpteugel jullie paarden niet meer zonder kunnen?

deborariemens
Berichten: 4
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: domburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 14:03

aan de teugel op een goede manier....
vraag eens bij jezelf
-rijd ik met gelijke druk op bijde teugels?
-houd ik mijn benen er goed bij?
-reageert hij op mijn hulpen?
want als je je paard rond wilt rijden moet je er wel voor zorgen dat hij respect heeft voor jou hulpen en jouw benen, dat hij dus als jij goed met je benen eraan rijd en iets meer druk op de buitenteugel geeft dat nageeflijker word. Bij het ene paard gaat het makkelijker als het ander maar heel veel ruiters zitten maar druk te geven op die teugels maar je benen zijn veel belangrijker. Je moet je paard ondersteunen met je benen. als je dus veel been geeft en em van voren wat terug houdt met de druk op de buitenteugel (ook wel op de binnen teugel maar wat minder) gaat hij wat nageeflijker lopen doet hij dit geef em dan wat ruimte en laat em daar ontspannen lopen.

als dit niet lukt kan je altijd proberen met stelling te werken dit do eje dan op een volte druk op de buiten teugel en iets stelling laten geven komt hij wat naar beneden stel em dan recht.

veel succes ermee! Ik kan je natuurlijk niet garanderen dat het werkt omdat ik het in zijn geheel moet zien.

Zelf vind ik het wel belangrijk dat mijn paard nageeflijk is als ik dat wil ik rijd niet elke dag dressuur. Maar al sik wil dat hij nageeft dan moet hij dat doen en dat doet hij ook. Het heeft bij mij een tijdje geduurt maar ik heb em nu wel zover

Paarden en veilig verkeer!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 14:19

Het is eigenlijk een discussie over aanleuning, een van de elementaire facetten van de africhting. Vanuit dat oogpunt is een nageeflijk paard niet het doel maar een resultaat van het bewerkstelligen van de eerste basisvoorwaarde van verdere africhting. Klinkt ingewikkeld, maar het is zo simpel. Aanleuning blijft essentieel van groen tot en met grand prix en wel in alle takken van de paardensport. Een niet nageeflijk paard is niet goed aangeleund, daarom begin je dus bij de aanleuning en als die goed is, dan is je eerste resultaat een nageeflijk paard. Met dat nageeflijke paard rij je verder.
Over aanleuning kan nog gezegd worden dat deze niet eerlijk is wanneer de inwerking van de teugels niet ondersteund wordt door een goede inwerking zit en kuit. Dus: altijd een eeuwig van achteren naar voren en niet andersom. Hoe de aanleuning uiteindelijk aanvoelt en hoe het er uit ziet, hangt wel af van de mate van africhting.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 15:30

jamylover schreef:
Zijn jullie niet bang dat door de hulpteugel jullie paarden niet meer zonder kunnen?


Dat is inderdaad een risico, maar met kundige hulp wel op te lossen.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 15:54

SuperPepeijn"]
[quote="jamylover schreef:
Zijn jullie niet bang dat door de hulpteugel jullie paarden niet meer zonder kunnen?


Dat is inderdaad een risico, maar met kundige hulp wel op te lossen.
[/quote]

Het paard zal wel zonder hulpteugel kunnen, maar de ruiter misschien niet. In dat geval moet er een hoop gebeuren aan de wijze van rijden en de samenwerking met het paard.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 17:29

Ik zie vaak ruiters rijden met handen die niet ontspannen zijn. Vraag je paard door een klein momentje druk op de teugels te geven. Dan weer ontspannen. Als je paard dan goed loopt doe je je handen iets naar voren. Het paard zal je hand volgen, maar doet dit alleen als het goed los is gereden. Anders zal het paard de rug wegdrukken. Werk dus eerst goed los en ga dan een beetje vragen, soms komt het paard heel makkelijk in de goede aanleuning en soms zal het wat langer duren. Maar blijf ten alle tijden vriendelijk met je handen. Anders zal het paard hard worden in mond en dan heb je dus een verpest paard.
Veel suc6 groetjes Rinske

wendy_steinvoort
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 17:45

hallo allemaal,

ik ben het volkomen eens met het feit dat je je paard niet aan de teugel rijdt door in z'n mond te trekken. je wilt dat je paard ontspannen loopt dus zorg dat dat je eigen handen (zeker als je paard daar is waar jij hem wil hebben) ook ontspannen zijn. en je benen zijn idd heel belangrijk wil je je paard op een goede manier ontspannen en naar beneden rijden.

Helaas zie je vaak genoeg hoe iemand met hulptegels en continu spanning en getrek en gezaag in de mond zijn paard naar beneden wil krijgen. Hoe wil je je paard ooit zover krijgen dat je ontspant als je het zelf niet doet!!!!! Frusty

groetjes wendy Party!! Party!!

Een dag zonder paarden is een dag niet geleefd

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-02 18:31

Ik zie zo vaak dat meiden zo erop gefocust zijn om hun pony naar beneden te laten lopen dat ze zelfs hun handen naast de hals leggen,of hem ervoor straffen terwijl ze het op helemaal de verkeerde manier aanpakken.Of zagen Misselijk Scheve mond Misselijk Ik vind dat mijn pony niet meteen aan de teugel hoeft,me moeten allebei even "loskomen" om dan goed aan het werk te gaan,maar dan heb ik ook een paard dat zich volledig op me concentreerd...Mhh heerlijk Lovers Ben druk aan het trainen voor wedstrijden! Ik zit eigelijk altijd ontspannen op mijn knol Lachen In het begin neemt Jamey af en toe het bit tussen haar kiesjes,maar na een half uurtje is ze los en begint het echte werk.Als ze echt los is,dan loopt ze verschrikkelijk goed! Terwijl ze nog maar zo jong is,en er eigelijk nooit echt is mee gedaan is.Als ik bij mijn pony ga zagen,dan gaat ze JUIST met haar hoofdje in de lucht lopen...Wat ik me natuurlijk heel goed kan voorstellen,ik vind dat ze op de GOEDE (maar wat is goed eigelijk?) manier naar beneden moet lopen,en ik voel het ook echt,wanneer ze ontspannen is...

Groetjes,
Jameylover

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 19:10

Haha, dit is dus absoluut onbelangrijk voor me. Dat is niet goed, ik weet het, maar ik rijd Navy nu 2 jaar, en we zijn wat Dressur betreft geen steek verder gekomen. Nu rijden we Endurance en proberen van elk moment te genieten, en vind ik het minder belangrijk dat ze met d'r hoofd in een krulletje kan lopen. Wel probeer ik, waar dan ook, haar hoofd zo laag mogelijk te krijgen, zodat die rugspieren toch ontwikkeld blijven en worden. Dit betekend niet dat het nooit voorkomt dat Navy netjes naar beneden loopt hoor, soms als ik een even hard heb gewerkt, en eventjes rustig ga stappen, maar toch niet helemaal niks wil doen, stappen we wat meer Dressuurgericht. Maar ik ben er echt niet veel mee bezig!
Zelf ben ik nogal een zeikerd wat handen betreft. Iemand is in mijn ogen al gauw te grof en te hard in de hand, of zaagt. Zelf let ik hier dus altijd ontzettend veel op.
Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 21:31

Lovely schreef:
Aanleuning blijft essentieel van groen tot en met grand prix en wel in alle takken van de paardensport. Een niet nageeflijk paard is niet goed aangeleund, daarom begin je dus bij de aanleuning en als die goed is, dan is je eerste resultaat een nageeflijk paard. Met dat nageeflijke paard rij je verder.


als mijn aanleuning niet goed is zoek ik het probleem juist van achteren, 99 van de honderd keer loopt ie gewoon niet genoeg van achteruit, als ie van achteruit loopt is mijn aanleuning vrijwel meteen goed.

Time flies like an arrow, but fruit flies like banana

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 22:13

Lovely schreef:
Over aanleuning kan nog gezegd worden dat deze niet eerlijk is wanneer de inwerking van de teugels niet ondersteund wordt door een goede inwerking zit en kuit. Dus: altijd een eeuwig van achteren naar voren en niet andersom. Hoe de aanleuning uiteindelijk aanvoelt en hoe het er uit ziet, hangt wel af van de mate van africhting.


Dat lijkt mij ook inderdaad.

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 08:25

ik kneed met mn handen, ontspan zodra het paard nageeft, doet ie het niet, dan wil ik best eens even trekken. Goed been erbij.
Mijn motto is altijd: vriendelijk als het kan, maar streng als het moet.
ik geef redelijk veel been, maar verlang wel direct reactie, anders wil ik ook best wel eens wat harder doorkomen.

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 09:54

Ik heb Golin met een thiedeman beleert en we hebben nu geen hulpteugels meer nodig Pling . Hij gooide zijn hoofd regelmatig richting de sterren en vandaar de thiedeman. Ik rij hem goed voorwaards en begin dan pas te vragen of hij naar beneden wil . Overigens ben ik een voorstander van een hulp teugel bij jonge paarden. Op deze manier (mits er goed mee omgegaan word) zit je nl niet onnodig te hannisen aan de teugels. Maar zo als ik al zij eerst goed voorwaarts en aktief voor het been [color=#][/color] en dan naar beneden rijden.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-02 21:15

Ik rijd altijd eerst gewoon los,stappen,draven,galopperen etc.Dan begint pas het echte werk,veel voltes,stelling etc.Goed aan het been en niks gefrummel met het bit,veel binnenbeen en buitenteugel goed tegen de hals aan en ik heb een paard wat perfect loopt.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 09:43

wat fijn dat je een paard hebt dat perfect loopt maar om dat nu van jezelf te kunnen zeggen? zelfs de topruiters hebben geen paard dat altijd perfect loopt.

Mijn paard is vrij makkelijk gewoon teugel op maat maken en hijgeeft na.
mijn manier is eigenlijk heel simpel kuit, opvangen met zit en een ophouding in de hand klaar

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 13:00

Ik rij Toscar meestal naar beneden omdat hij dan bij de les is *anders kijk heel veel om zich heen* en hij is dan makkelijker te rijden!
Ook gebruikt hij dan meer spieren!

Als ik naar de ponyclub ga, ben ik altijd 10 minuutjes kwijt met op en neer rijden, als ik daar anakom is hij dus al warm, en is dan makkelijk naar beneden te rijden!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 11:38

hai

ik zal ff uitleggen waarom ik met al die aanhangsels rijd.
ik heb 3 jaar op een freestylemanege gereden en daar hebben we eigenlijk behalve een goede basis niks geleerd. daar worden de paarden namelijk niet aan de teugel gereden dat was eigenlijk een schande als je het wel deed. en nu na 3 jaar kon ze dus alleen nog maar met haar hoofd omhoog lopen en drukte ze haar rug weg en ze had een ondernek geproduceerd daar zeg je u tegen.
ik ben nu bij die manege weg en rijd op een andere manege. vrienden van mij ( die zelf heel erg hoog rijden grand prix en internationaal) hebben mij op weg geholpen. ze hebben mij als advies gegeven om eerst met bijzetteugel te gaan longeren. zodat ze leert dat ze met haar hoofd ontspannen naar beneden moet lopen en haar rug moet ontspannen en natuurlijk ook haar achterhand meer gaat gebruiken. dat heb ik een tijdje gedaan en ging heel goed. met rijden echter ging ze nog steeds met haar hoofd omhoog en drukte ze nog steeds haar rug weg.... ( medisch gezien is er niks met haar aan de hand) toen zijn we met slof gaan rijden. wat ze zonder morren accepteerde.
het resultaat ze loopt eigenlijk nog steeds niet aan de teugel maar in ieder geval naar beneden met haar hoofd. haar rug is ontspannen en haar achterhand is superversterkt. ik ga nu wel steeds meer werken naar aan de teugel lopen gewoon omdat het beter is. en over een tijdje gaat de slof er gewoon weer af!. :-D

groetjes joycje

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

liset
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-01-02
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 23:40

Ben ik nou de enige die zonder hulpteugels rijdt??
Ik gebruik ze nooit. En zal dat nooit doen ook.
Ik heb nog liever dat mijn paard met zijn hoofd omhoog loopt, dan dat ik er een slof of zo moet aanhangen.
Ik probeer mijn paard recht te richten en daarbij v/n te rijden.
En benen geef ik ook bijna niet.
Mijn been aanleggen is genoeg.
Op de dagen dat mijn paard er geen zin in heeft/voorjaar in zijn hoofd/
geen interesse/baaldag, spelen we samen in de bak.
Jammer dan, morgen weer een dag.
En dan heeft hij er weer zin in en gaat het goed en doet hij weer zijn best.
Het geeft mijn paard en mij veel voldoening.
Zo blijft voor mijn paard werken leuk.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 00:10

liset schreef:
Ben ik nou de enige die zonder hulpteugels rijdt??

Nee vast niet. Ik ben ook geen voorstander van rijden met hulpteugels. Met name de slof. Ik krijg de indruk dat mensen die met een slof rijden de makkelijkste weg zoeken, maar later met de feiten geconfronteerd worden. Ik was toevallig op een manege van de week waar 9 van de 10 paarden met slof gereden werden. En niet zo'n klein beetje diep ook. Zoals ik al in een andere posting aangaf, zijn er best wel redenen waarom een slofteugel of andere hulpteugel (met rijden) wel nodig is, maar het moet naar mijn mening wel een uitzondering blijven.
Citaat:
Ik heb nog liever dat mijn paard met zijn hoofd omhoog loopt, dan dat ik er een slof of zo moet aanhangen.

Ik zou in zo'n situatie eerder teruggaan naar de longeerbak dan doorgaan met rijden, over het algemeen genomen.
Citaat:
Ik probeer mijn paard recht te richten en daarbij v/n te rijden.

Mijn idee. Recht door zijn lijf richten is heel belangrijk en het belang ervan daar wordt nog wel eens op verkeken. Voorwaarts neerwaarts is bij mij ook een toverwoord, de fundering voor verdere africhting (aanleuning).
Citaat:
Op de dagen dat mijn paard er geen zin in heeft/voorjaar in zijn hoofd/geen interesse/baaldag, spelen we samen in de bak.

Hopelijk heeft hij op de wedstrijden wel zin Haha!
Citaat:
Zo blijft voor mijn paard werken leuk.

Dat is heel belangrijk. Het werk moet altijd prettig blijven of in ieder geval prettig eindigen. Om even terug te komen op die manege waar ik was, sommige paarden waren tijdens het rijden aan het zwiepen met de staart en tegen de schotten op aan het lopen. Geen plezier in het werk. En waar een paard geen plezier in heeft is niet fijn om te rijden, of mooi om naar te kijken. (waar heb ik dit eerder gehoord?).
Manuel.

Amor Vincit Omnia

Heartu
Berichten: 34
Geregistreerd: 11-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:19

als ik heel eerlijk ben, is aan de teugel zeker belangrijk voor mij. Gewoon omdat het bij mijn niveau moet.

Eerst reed ik met een slofje gewoon loos beetje voelen hoe dat nou ontstaat en nu gewoon zonder.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers