fjord als sportpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

fjord als sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 18:20

Ik vind fjorden heel leuk maar veel mensen vinden dat ik geen fjord moet kopen omdat je daar niks mee kan bereiken en omdat fjorden met die dikke nek niet aan de teugel willen. Wat vinden jullie daarvan? Wie heeft er een dressurr-fjord. Is hij/zij moeilijk te rijden? Foto's?
bedankt Lachen

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:27

Wat vind jij belangrijk aan een paard? Dat hij aan de teugel loopt en dat je er 'iets mee kunt bereiken', of dat je plezier met hem hebt?

Er zijn trouwens genoeg Fjorden die het goed doen in de sport. Als een paard eerlijk wordt gereden en jij als ruiter rekening houdt met zijn mogelijkheden en beperkingen, dan kun jij best wat met hem bereiken. En dat geldt voor een KWPN'er of Arabier net zo goed als voor een Fjord. Ik ken Fjorden die Z-dressuur lopen en Fjorden die klasse 3 endurance lopen. Ook in de mensport zie je ze terug.

Dus laat die mensen lekker kletsen, waar een wil is is een weg en plezier hoort IMO voorop te staan. Als jij Fjorden leuk vindt, heeft een ander daar niet over te oordelen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:35

feit is en bl;ijft wel dat er maar weinig fjorden zijn met de kwaliteiten van een sportpaard

als jij dol op fjorden bent , moet je gewoon een fjord kopen
maar vind je fjorden leuk, maar wil je graag wat verder in de allround sport dan heb je meer kans met een leuke warmbloed
ik ken ook genoeg fjorden die in de sport lopen, maar qua lijf, beweging en springtechniek komen ze gewoon vaak wat te kort...

maar net als wat karin zegt, als jij een fjord geweldig vind moet je schijt hebben aan de rest
maar je moet voor jezelf nagaan wat je in de toekomst van plan bent
en dat het even kan duren eer je een fjord vind die geschikt is voor de sport

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:44

Klopt, in verhouding zijn er minder Fjorden dan warmbloedpaarden die de eisen in de dressuur en andere takken van sport (vooral lichamelijk) aankunnen. Maar veel mensen redeneren heel zwart/wit: een Fjord is niet geschikt voor de sport - punt. En die mening probeer ik hier even te weerleggen. Knipoog

Ook niet iedere warmbloed is geschikt voor de sport. De kans is groter dat je onder warmbloeden een geschikt sportpaard vindt, maar onder Fjorden is het niet onmogelijk. Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:43

Dat is precies de vraag: Wat wil je uiteindelijk ermee bereiken??

Fjorden kosten je voor een degelijk resultaat gewoon een stuk meer moeite, maar daarmee wil niet meteen zeggen dat het onmogelijk is, absoluut niet. Mijn zusje reed laatst een wedstrijd met dr verzorgfjord en daar zei de jury: "jij hebt een kruising fjord ofnie? Loopt zo netjes, dat kan geen echte fjord zijn".....raszuiver hoor, die fjord...met andere woorden. Het ligt niet zozeer altijd aan het paardje wat het wordt maar ook aan diegene die er op zit en daar hebben andere mensen echt geen oordeel over het ras op te baseren!!

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Siggislief

Berichten: 13936
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:49

hoi ,

ik heb zelf een lievelings pony op de manege staan en dat is een fjord
en hij heet Leo..
En ik krijg hem zelf wel aan de teugel..
En ik vindt zelf dat je wel een fjord moet nemen want een fjord is een goede dressuur paard/pony..
Wat boeit het wat zij zeggen..
Maar jij springt toch ook niet van een brug af wat zij zeggen ??
Nee , Dus je moet maar zelf weten wat je neemt..
Ik zou eerder een fjord nemen als ik jou was

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:53

kijk eens in het profiel van loulou, das een lesklantje van me
die doet het ook super in de sport
helaas is dat tot nu toe de enigste sportgeschikte fjord geweest die ik heb gezien

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:55

een meisje dat bij mij op stal staat heeft ook een dressuurfjord, en ze lest bij tyrza. Beestje heeft geweldige gangen en ze moet nog 1 winstpuntje en dan mag ze naar t M1. Ze kan, mits ze haar best doet, makkelijk de Z1 halen. Sommige fjorden zijn absoluut niet geschikt, maar als je een goede met ruime gangen uitkiest, dan heb je een wereldpaard!!

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:19

Ik heb zelf een fjord, rij er L2 dressuur mee. Me zus heeft er M2 mee gereden. Fjorden kunnen wel zeker aardig dressuur lopen.

Heb helaas geen foto's voor je, maar andere fjordenmensen hier op bokt vast wel....

HARDCORE
DE HARDE KERN
DE ONDERGROND

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:35

ik dacht dat er iemand was met een fjord (taco?) en die was 5 en liep al M1, ik weet niet zeker meer hoe ze heet, maar ze heeft hem nu een poosje rust gegeven dacht ik

Mijn lieve Rikje heeft een nieuw baasje...

soesita

Berichten: 5164
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:46

In Duitsland is eer een fjordenmerrie, ik geloof dat ze Tirza heet (maar het kan ook zijn dat dat de ruiter was Haha!) en die doet zelfs hoge school sprongen. Voor de rest ook het hele boeltje: passage, piaffe, spaanse pas en polka, aan de lange lijnen, VD,...

Ik denk wel dat er gewoon minder fjorden zijn met voldoende aanleg, omdat ze er niet zoals andere rassen speciaal voor zijn gekweekt. Ik denkk dat het dus op de meeste fjorden (haflingers, tinkers, koudbloeden,...) gewoon veeeeel meer moeite kost. Hoedaf voor diegene die het toch kunnen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:49

er zijn er meerdere die m lopen in de dressuur
kijk , ik persoonlijk zou best de dressuur in willen
maar absoluut niet op een groot paard
maar wel op een fjord
het ligt er puur aan wat je zelf fijn vind en wil

wil je het hoogste halen in de sport
dan is een fjord geen goed idee, want na de Z2 (dacht ik) houd het gewoon op want een fjord is een pony kwa maat

wil je gewoon een leuk paard en er een eindje de dressuur in gaan dan is dat wel degelijk haalbaar
en een fjord is zeker wel aan de teugel te rijden

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:50

in nl loopt er ook zowiezo 1 Z1
en ik ken er zowiezo al een 6 die M1 of M2 lopen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Spekky
Berichten: 1158
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Damwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:51

Ik heb een fjordje van 3 jaar die ik zelf heb beleerd enzo, helemaal geen problemen mee gehad en die loopt nu ook al constant aan de teugel en haar moeder kon supergoed springen, sprong zo over een metertje heen . Ik ben het er wel mee eens dat je met een ander ras meer kunt bereiken, fjorden hebben volgens mij meer tijd nodig om iets te leren maar dat vind ik ook wel weer een uitdaging om zo'n moeilijke pony wat te leren, maja, smaken verschillen Tong uitsteken

La Bella de Peru (v. Peru's Scen Tao x Landwind) M2+3 dressuur - BB springen - BB SGW


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 22:08

om iets te leren nog niet zozeer
maar om de oefening lichamelijk uit te voeren kost wat meer moeite

en over het algemeen laten ze erg duidelijk merken wanneer ze het ergens niet mee eens zijn Haha!

wat ik wel om me heen zie dat fjorden nog al eens gereden worden met een air van :tis een fjord die zijn lomp,
dus trek, ruk , pluk en schop

daarom zou ik ook noiit een ingereden fjord willen kopen
doe het liever zelf, als je het goed doet zijn ze op je pinken te rijden

en als er dan iets fout gaat , kun je in ieder geval alleen maar jezelf de schuld geven Lachen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Bumego
Berichten: 96
Geregistreerd: 25-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 22:45

Even een korte reacte: Ik ken zeker Fjorden die hoog zijn gekomen in de dressuur, ik ken er 2 en zij doen het uitstekent! Alleen niet alle Fjorden zijn hier toe in staat, maarre....ook niet alle andere rassen, hoor!

Wil je een Fjord aanschaffen voor de sport dan?

Groetjes,
Laura

Zoekt iemand nog een bijrijdster rondom buiten Den Haag?? Laat het me weten!

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 23:02

Het ligt er natuurlijk aan wat je met je paard wil bereiken, als je echt een paard koopt voor de wedstrijden en de sport is het inderdaad misschien verstandiger een ander ras te kiezen. Ik moet altijd tegen een meisje rijden in de Z1 met een fjord en zij rijdt er echt super netjes mee! Ik vind dat echt knap van haar Lachen Feit blijft natuurlijk dat fjorden in de uitgestrekte gangen ed. misschien wat tekort komen vergeleken met andere paarden, voor een fjord zijn sommige dingen lichamelijk gewoon moeilijk uit te voeren, maar dat wil absoluut niet zeggen dat het onmogelijk is om hoger in de sport te komen met een fjord Lachen

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 23:52

Ik wil absoluut geen wedstrijden gaan doen. Niks voor mij. Ik wil gewoon in de bak werken aan dressuur, afentoe springen en voor de rest wat buitenrijden enzo. Ik ben niet zo iemand die echt hogerop wil komen. Die grote paarden zijn ook niks voor mij. Ik reed laatst op het kleine paard van m'n zus en dat vond ik al veel te gigantisch.

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 00:43

Nou dan, waarom neem je dan geen fjord? Ik zou het gewoon doen als je graag een fjord wil! Ik hou ook niet van die hele grote paarden hoor, ben blij met m'n IJslander! Haha!

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 10:34

sophie_kurk schreef:
ik dacht dat er iemand was met een fjord (taco?) en die was 5 en liep al M1, ik weet niet zeker meer hoe ze heet, maar ze heeft hem nu een poosje rust gegeven dacht ik


kelly met taco..Knipoog
taaclover hier op bokt

HARDCORE
DE HARDE KERN
DE ONDERGROND

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:12

Ik denk dat er eens goed nagedacht moet worden over "aan de teugel gaan" ook bij sommige juryleden! Aan de teugel gaan heeft namelijk NIETS te maken met afgebogen lopen (in de krul trekken)wat tegenwoordig zo op prijsgesteld en jong afgedwongen lijkt te moeten worden. Daardoor lopen veel paarden te sloffen en zwaar op de hand en vaak zonder genoeg achterbeen gbruik. Tegenwoordig lopen veel dressuurpaarden met de neus achter de loodlijn en die moet echt ten alle tijden voor de loodlijn zijn, met de nek (achter de oren) als hoogste punt.
Aan de teugel gaan is het ongdewongen voorwaarts gaan vanuit een stuwende achterhand, met kadans, en prompt reageren op hulpen en het accepteren van het bit. Dat redt je ook wel met een Fjord! Succes!

skara

Berichten: 1250
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: 't stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:04

Shetfan schreef:
Ik wil absoluut geen wedstrijden gaan doen. Niks voor mij. Ik wil gewoon in de bak werken aan dressuur, afentoe springen en voor de rest wat buitenrijden enzo. Ik ben niet zo iemand die echt hogerop wil komen. Die grote paarden zijn ook niks voor mij. Ik reed laatst op het kleine paard van m'n zus en dat vond ik al veel te gigantisch.


Dan ben je zeker wat met een fjord. Ik heb ook een fjord en die krijg ik niet zo gemakkelijk aan de teugel, mits hard werken lukt dat wel. Wijken gaat dan weer heel goed. De meeste basisdressuur oefeningen zijn geen probleem. Ik doe met mijn fjord (voorlopig) geen wedstrijden en de dingen die jij op noemt: wat dressuur, springen en buitenrijden gaan er perfect mee.
Een fjord kan wel koppig zijn, maar er zijn ook fjorden die dat niet hebben.
Er staan een paar springfoto's in mijn profiel.

The greatness off a nation and it's moral progress can be judged by the way it's animals are treated - Ghandi

Foto's van mijn fjord x Extreme kruising: [ITP]showende fjord x arabier jaarling

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:46

Oh meid, er zijn zát fjorden die goed in de sport lopen.
Kijk eens op deze site Fjordenwereld en kijk gewoon in het rond. Daar zijn heel veel mensen met Fjorden die dressuur rijden, endurance of springen

En er zijn er ook 2 die met hun fjorden Z1 en Z2 mee rijden!

Zelf verzorg ik 3 fjorden bij een boer, en ze lopen allemaal heel netjes.
Met eentje (Odin) rijd ik ook dressuurwedstrijden (L2) en ik wil binnenkort beginnen met springen want dat kan ze ook heel goed

En bekijk gewoon een paar profielen van Fjordenmensen hier op bokt Lachen
Je zal daar ongetwijfeld mooie foto's en verhalen tegenkomen
Succes met je keuze, OK dan!

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 16:22

Shetfan schreef:
Ik wil absoluut geen wedstrijden gaan doen. Niks voor mij. Ik wil gewoon in de bak werken aan dressuur, afentoe springen en voor de rest wat buitenrijden enzo. Ik ben niet zo iemand die echt hogerop wil komen. Die grote paarden zijn ook niks voor mij.

Volgens mij past een Fjord dan goed bij je
Een fjord kan wel eigenwijs zijn, dus dat moet je wel liggen.
Fjorden zijn niet meer zo lomp en log als vroeger, en aan de teugel kunnen ze ook als rijtechnisch correct rijd.

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:18

Dit doet me denken aan iemand die steeds tegen mij zegt dat ik Luna(=fjord) moet verkopen omdat het een nutteloos beest is. Ik kan beter een KWPN'er kopen, daar kan ik nog wat mee berijken. Maar ondertussen is Luna het enigste paard op stal dat L2 dressuur loopt en L springt...Tong uitsteken

HARDCORE
DE HARDE KERN
DE ONDERGROND


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers