Niet vooruit te branden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Niet vooruit te branden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 16:20

De laatste weken is mijn paard niet vooruit te branden met rijden. Buiten is ze wel een stuk wakkerder en springen vind ze super, maar dressuurmatig rijden...echt niet dus momenteel.

Iemand suggesties?

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 17:01

veel overgangen rijden! Haha! en misschien heeft ze extra krachtvoer nodig, probeer dat eens! *LOL*

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:04

Dat probleem heb ik de laatste tijd nou ook...
Hij is net ingereden en hoe makker liever en rustiger hij wordt, hoe minder voorwaards hij gaat. Hij is nog jong(3 en een half) en onervaren en ik ben ook niet echt een Anky.
Het is een arabier, dus dan zou je dat helemaal niet verwachten. Of bestaan er ook dus echt hele rustige Arabieren!!
Wat kan ik doen....??

Ulissa

Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:20

Misschien is dit jonge paard aan het groeien en heeft hij daar zijn energie voor nodig. Geef hem anders eens naast zijn krachtvoer 5-granenmix.

Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:54

er bestaan ook rustige Arabieren hoor! je moet je echt geen zorgen maken.

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 19:52

Zorg voor veel afwisseling. Ga lekker vaak naar buiten, ga een keertje wandelen, longeren, zet zomaar een klein sprongetje in de bak waar je af en toe over heen gaat tijdens het rijden, leg eens wat balkjes neer, zet een rijtje emmers neer en ga "slalommen".
Kortom, probeer zoveel mogelijk afwisseling in het werk te houden Lachen

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:52

veel overgangen rijden, dat hoeft niet naar een andere gang te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook gewoon een paar passen middendraf, arbeidsdraf en nog iets meer terug en weer vooruit. Als je veel tempowisselingen blijft maken wordt je paard beter aan je been en zal het waarschijnlijk meer door gaan lopen. Als ik net op mijn pony zit, is ie ook vrij sloom en maak ik hem wakker met overgangen.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 10:13

Dat heb ik idd ook geprobeerd, maar ze is ook met overgangen niet vooruit te branden. Wordt eerder chagrijnig eigenlijk. Terwijl ze buiten niet weet hoe hard ze moet draven af en toe.

Ik vroeg me af of het misschien met het zadel te maken kan hebben. Met buiten rijden vraag ik natuurlijk veel minder van haar dan met dressuur. Misschien dat ze dan met haar rug toch net in de knoop raakt Verward
Van de week ga ik een boomloos zadel testen, misschien dat dat gaat schelen straks.

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 10:29

Poohbeer schreef:
Dat heb ik idd ook geprobeerd, maar ze is ook met overgangen niet vooruit te branden. Wordt eerder chagrijnig eigenlijk. Terwijl ze buiten niet weet hoe hard ze moet draven af en toe.

Ik vroeg me af of het misschien met het zadel te maken kan hebben. Met buiten rijden vraag ik natuurlijk veel minder van haar dan met dressuur. Misschien dat ze dan met haar rug toch net in de knoop raakt Verward
Van de week ga ik een boomloos zadel testen, misschien dat dat gaat schelen straks.


ik weet niet of dat scheelt, meestal als het zadel niet goed ligt okmt er meer een protest zoals bijvoorbeeld bokken. Als je paard niet reageert op vooruit gaan, dan kun je best een wat hardere schop (tik) geven zodat ie even de bak door galoppeert en de rem er even af is.. hij mag zich niet inhouden als je drijft.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 11:53

Poohbeer ,

Ik denk dat je paard gewoon er effe genoeg van heeft.

Kan jij dag in dag uit wiskunde met volle moed op school volgen?
Je wil toch ook eens weekend op sportles of taal?

En soms heb je echt nood aan weekje vakantie.

(Ik weet natuurlijk niet hoe intensief je rijdt, of je vaak afwisselt, hoe oud je paard is enz;...)


Jeannine, je arabier is nog jong. Het maakt hier niet uit of het gaat om een Arabier of Tinker of wat dan ook. Ik denk dat jouw pony gerust een maand de weide in mag alvorens je hem terug opneemt! ( Of gewoon enkele weken rustiger aan: keer meer buitenzetten op weide, eens buitenrit doen,....)

succes alvast!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:39

Voor afwisseling zorgen is altijd goed.
Keertje lekker springen,spelen in debak,longeren....

Verder eens goed kijken naar de gezondheid van je paard.
Krijgt ze genoeg voer,heeft ze geen wormen oid.

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:20

Nou, ik had gewoon voor de verandering vandaag sporen omgedaan. En het hielp!! Hij keek in het begin wel niet echt vrolijk. Maar hij snapt nu wel de bedoeling.(Ik heb hem niet hard aangepakt hoor, dat verdiend hij niet) EN WE ZIJN VOOR HET EERST DE WEG UITGEWEEST!!
Hij is nergens van geschrokken, alleen het verkeersbord vond hij een beetje eng. Maar superrustige Goldwyn was erbij dus hij overwon zijn angst Lachen)

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:23

sporen helpen tijdelijk, maar is absoluut geen oplossing voor het probleem. Sporen af, en veel schakelen en overgangen rijden!!

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 19:01

kattebeest schreef:
Poohbeer ,

Ik denk dat je paard gewoon er effe genoeg van heeft.

Kan jij dag in dag uit wiskunde met volle moed op school volgen?
Je wil toch ook eens weekend op sportles of taal?

En soms heb je echt nood aan weekje vakantie.

(Ik weet natuurlijk niet hoe intensief je rijdt, of je vaak afwisselt, hoe oud je paard is enz;...)


Jeannine, je arabier is nog jong. Het maakt hier niet uit of het gaat om een Arabier of Tinker of wat dan ook. Ik denk dat jouw pony gerust een maand de weide in mag alvorens je hem terug opneemt! ( Of gewoon enkele weken rustiger aan: keer meer buitenzetten op weide, eens buitenrit doen,....)

succes alvast!


Ze heeft net 2 weken vakantie gehad. En ik rijd momenteel maar 2 keer in de week dressuur, verder is een dagje vrij (ze staat 24/7 op het land), buitenritten, en longeren.
Maar, ja, buitenrijden vind ze ook pas leuk als we op een nieuw paadje komen idd. Het eerste stuk vanaf stal moet je toch echt wel altijd het zelfde stuk links of rechts, pas daarna wordt ze wakker Haha!
Misschien vind ze die 2 keer in de week nog teveel, of moet ik eens ergens anders dressuur oefenen, bv op een veldje onderweg buiten ofzo

Trudy_dJ

Berichten: 3584
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:18

Misschien helpt een bloedonderzoek door de dierenarts????

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:54

trudydejong schreef:
Misschien helpt een bloedonderzoek door de dierenarts????


ik denk niet dat dat het is, met sporen wil hij wel luisteren.. Krijg je les? misschien is dat wel handig, het is denk ik toch echt ongehoorzaamheid, hij weet waarschijnlijk dat jij het pikt als hij niet harder gaat als jij drijft. Sporen kun je wel omhouden denk ik, zolang je maar consequent blijft. Als jij drijft moet ie naar voren, en niet de ene keer wel en de andere keer niet.