Moeder waarschijnlijk drachtig door zoon..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Moeder waarschijnlijk drachtig door zoon..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 12:57

kan dit goed gaan? Scheve mond het zijn niet mn eigen ponys maar verzorgponys, en ze staan met ze allen op het land, waarvan ook een 1jarige hengst, de zoon van een merrie die daar loopt.. en de moeder van die merrie loopt er ook Knipoog


De hengst springt heel regelmatig op zijn moeder en oma.. en ik ben bang dat ze nu allang gedekt zijn.. is er wel een kans dat er een "normaal" veulen uitkomt of is de kans heel erg groot dat het mis gaat..?

ik vind het wel behoorlijk vervelend aangezien ze ook moddervet zijn en ik nu dus niet weet of ze drachtig zijn of niet..
graag geen reacties over dat ze snel uit elkaar moeten en hoe stom het is.. dat weet ik allemaal best en heb ook al heel vaak gezegd dat hij gecastreerd moet worden of apart staan, maar de eigenaar luistert nooit zo erg en ziet het allemaal wel.. Scheve mond


ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:45

volgens mij is een hengst van 1 jaar toch nog niet vruchtbaar. weet het niet zeker hoor maar volgens mij kan hij nog niet bevruchten.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:11

ophrah schreef:
volgens mij is een hengst van 1 jaar toch nog niet vruchtbaar. weet het niet zeker hoor maar volgens mij kan hij nog niet bevruchten.


Een jaarling kan wel degelijk vruchtbaar zijn hoor. En tsja... ik ben geen voorstander van inteelt maar het wordt wel vaker gedaan... alleen misschien niet zo dichtbij in de familiestamboom. Hopelijk zijn er mensen die er iets zinnigs over kunnen zeggen.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:12

Was er ook niet iets van een Fries bij Sjuimpje, die z´n eigen moeder had gedekt ?!
Anders kan je haar misschien een een PBtje sturen met evtl. vragen!

(Mijn merrie-veulen stond na het afspenen samen met 1 (afzetter)hengstje en 2 andere (afzetter)merrietjes. Het hengstje is toen in Februari uit de groep gehaald (hij was toen 10-11 md.), voordat de meiden rossig gingen worden. Volgens de algmeene mening hier, kan een jaarling zeer zeker dekken!)

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 16:35

ik ben er ook zeker geen voorstander van en baal er vreselijk van.. 1 merrie (de oma zeg maar) heeft al 2 keer een miskraam gehad en het was sowiezo niet de bedoeling haar weer te dekken dit jaar.. Scheve mond

Ik zal Sjuimpje eens pben Lachen

vrijalover

Berichten: 2455
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:46

annuh schreef:
ik ben er ook zeker geen voorstander van en baal er vreselijk van.. 1 merrie (de oma zeg maar) heeft al 2 keer een miskraam gehad en het was sowiezo niet de bedoeling haar weer te dekken dit jaar.. Scheve mond

Ik zal Sjuimpje eens pben Lachen


aahh.. vervelend is dat! Huilen De kans op inteelt is (volgens mij) groot. Maar ik heb hier verder niet veel verstand van. Ik weet wel dat sommige hengstjes van 1 jaar echt wel vruchtbaar zijn!

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:21

tja, zover ik weet kunnen hengstjes wel vruchtbaar zijn met 1 jaar. Ik denk alleen niet dat, (stel dat de merrie drachtig wordt...) Je bang moet zijn voor een (bijvoorbeeld) misvormd veulen.. Het wordt inderdaad wel vaker gedaan. In principe is het niet goed, maar volgens mij kan er wel een gezond veulen uit komen hoor. Anders bel je de veearts eens met die vraag, kijken wat die zegt? mocht het wel ernstig worden, dan kan die misschien wat zeggen tegen de eigenaar?

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)

Poosje81
Berichten: 21183
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:23

wij hebben bij ons op stal een 3 jarige staan die op die manier is ontstaan (zoon op moeder). Niks mee aan de hand, wel een laatbloeier, maar dat zit sowieso in de stam. Het enige wat ik er nog van weet is, dat het1e veulen meestal geen kwaad kan, maar dat er met volgende veulens in die inteeltlijn problemen kunnen ontstaan.

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 20:09

Er was ook iemand op bokt waarvan de moeder door de zoon was gedekt. Weet alleen dat de moeder Belanna heette, maar niet de gebruiksersnaam van Bokt. Het veulen wat eruit kwam was gewoon gezond en mankeerde niks. Misschien als je op Belanna zoekt dat je de gebruikersnaam achterhaalt.

- Offline -

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38659
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 22:15

Sammie schreef:
Er was ook iemand op bokt waarvan de moeder door de zoon was gedekt. Weet alleen dat de moeder Belanna heette, maar niet de gebruiksersnaam van Bokt. Het veulen wat eruit kwam was gewoon gezond en mankeerde niks. Misschien als je op Belanna zoekt dat je de gebruikersnaam achterhaalt.


Dat is de merrie van Anya

Ben je een Bokker of een Jokker....


Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 22:53

Is het niet in Engeland waar ze vaak met inteelt fokken, een verre kennis van mij heeft dit jaar een geplend inteelt-veulen gefokt met z'n welsh en alles zat er normaal aan, om het zo maar te zeggen.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 23:41

ooh gelukkig veel reacties dat er toch een goed gezond veulen uit kan komen Lachen natuurlijk is het niet goed.. en hopelijk laat de eigenaar de hengst ook snel castreren.. en misschien is het nog wel op tijd.. Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 00:24

Dat ben ik inderdaad... B'elanna is ook per ongeluk gedekt door haar zoon. Dat is een goed veulen uitgekomen dat volgens kenners zelfs veelbelovend is. Hij kan in ieder geval heel aardig lopen, is normaal gezond, nu 1,5 jaar oud en net zo slim als zijn moeder.

Het kan dus goed gaan. Er staan foto's van Wizkid in mijn profiel.

Ik heb wel de afspraak gemaakt met de veearts dat als het veulen niet goed zou zijn, dat hij dan gelijk maatregelen (lees een spuitje) zou nemen. Volgens hem was dit normaal gesproken niet nodig omdat er meestal een normaal veulen uitkomt. 1x incest is geen natuurramp...meerdere keren achter elkaar wel... Dus incestveulen dekt incestveulen.

Kortom: als het zo is...niet druk maken. Dat kan altijd nog Lachen

vrijalover

Berichten: 2455
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 17:22

Anya schreef:
Dat ben ik inderdaad... B'elanna is ook per ongeluk gedekt door haar zoon. Dat is een goed veulen uitgekomen dat volgens kenners zelfs veelbelovend is. Hij kan in ieder geval heel aardig lopen, is normaal gezond, nu 1,5 jaar oud en net zo slim als zijn moeder.

Het kan dus goed gaan. Er staan foto's van Wizkid in mijn profiel.

Ik heb wel de afspraak gemaakt met de veearts dat als het veulen niet goed zou zijn, dat hij dan gelijk maatregelen (lees een spuitje) zou nemen. Volgens hem was dit normaal gesproken niet nodig omdat er meestal een normaal veulen uitkomt. 1x incest is geen natuurramp...meerdere keren achter elkaar wel... Dus incestveulen dekt incestveulen.

Kortom: als het zo is...niet druk maken. Dat kan altijd nog Lachen



O, dus als ik je verhaal zo lees valt het allemaal wel mee! Haha!
Ik heb even in je profiel gekeken en ik vind Wizkider echt leuk uitzien! Haha! Niets anders dan normale veulens!

mooneyes
Berichten: 1731
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 22:16

als je pech hebt zijn ze wel drachtig

bij ons hadden we geluk alle merries waren niet drachtig van een hengst van bijna 1 hij sprong ook al, ... is daarna snel bij een groep ruinen gezet...


Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:05

Een 1 jarige hengst kan zeker wel vruchtbaar zijn!!!!!
Er stond nogeen stukje in het FJordenpaard(boekje stamboek)

Jasmijn 29-04-2011
<3 Jasmijn <3 Mampina
Brusje op komst!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:10

Zoals Anya al zegt kan het niet zoveel kwaad. Het is natuurlijk niet de bedoeling maar het veulen zal er best wel goed uitkomen.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:33

er staat toch ook een minifries hier op bokt die ook uit inteelt is ontstaan? met hele korte beentjes en een heel groot hoofd, marissa heet ze geloof ik.
Zoek die eens op.. en dat ziet er niet best uit hoor..
Bij ons op stal deden ze ook merries dekken met jaarlingen hoor, dus het kan heel goed! succes ermee.

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 21:13

Pfoeh nooit geweten dat het eerste veulen van een eigen zoon ofzo niets hoeft te mankeren!

weer wat geleerd Haha!

Tienn
Berichten: 3557
Geregistreerd: 04-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:41

horselover21 schreef:
er staat toch ook een minifries hier op bokt die ook uit inteelt is ontstaan? met hele korte beentjes en een heel groot hoofd, marissa heet ze geloof ik.
Zoek die eens op.. en dat ziet er niet best uit hoor..
Bij ons op stal deden ze ook merries dekken met jaarlingen hoor, dus het kan heel goed! succes ermee.


ik heb hem ook in het echt gezien en hij heeft er geen last van hoor..
het ziet er misschien niet zo mooi en 'aardig' uit maar hij loopt er hardstikke vrolijk bij ! Lachen

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:04

ik heb er niet egt veel verstand van.Maar wat ik me afvraagt.Is dat hengsten in het wild misschien ook wel hun moeder dekken en dat er ook gezonde veulens uit komen.

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:48

ik heb geen ervaring met inteelt en ben es effe gaan zoeken:
http://81.4.66.133/uupona/bekijkpromoti ... otieid=423

INTEELT



Bij het fokken van dieren komt men nogal eens de kreet IN­TEELT tegen. Ook onder de Mérens-fokkers wordt hier veelvul­dig o­ver gesproken. Fervente tegenstanders roepen nogal eens dat inteelt verboden moet worden, zij gaan zelfs zo ver dat zij géén "inteelt"-hengsten willen goedkeuren. Ook wordt veel geschermd met de kreet "vrije"-bloedlijnen.

Het is misschien goed eens duidelijk te maken wat INTEELT eigenlijk is. De Fransen spreken van "élevage consanguin" wat duidelijker is. In het nederlands is dat (vrij vertaald) "bloed­ver­wantschap". Deze verwantschap is uit te drukken in een percen­tage. Vooral het FPS maakt gebruik van deze percentages. Fok­kers van Friezen kunnen bij hun stamboek kruisingsadviezen aanvragen. Dit is zeer belangrijk daar de kans op een hoog inteelt-percentage bij Friezen groot is. Anders gezegd, tussen de Friezen komt een hoge bloedverwantschap voor.

Hoe ontstaat deze hoge bloedverwantschap?

1 Door langdurige isolatie van een groep fokdieren.

2 Door (eenzijdige) selectie van Dekhengsten.

3 Door bewuste keuze van de fokker.



Langdurige isolatie

De meeste paardenrassen zijn ontstaan doordat gedurende lange tijd dieren in geïsoleerde groepen hebben geleefd. Door deze isolatie is geen of weinig "vreemd"-bloed in de groep gebracht. Hierdoor ontstaat een redelijk uniform dier (met een hoog inteelt percentage). Denk aan Fjor­den, Haflingers, Mérens etc. Wanneer wij kij­ken naar de Mérens, waar van de registratie in 1946 is begon­nen, dan zien wij vooral in de eerste decennia een sterke bloed­verwant­schap

Voorbeelden zijn:

Sage (1962) inteelt 28,125 % (bij 30 voor­ou­ders).

Calendrier (1968) inteelt 23.828 % (bij 30 voorouders).

Door het verbreken van de isolatie, het gebruik van dieren uit andere groepen, kan het percentage sterk verminderd worden.



Eenzijdige selectie van Dekhengsten

Door sterk te selecteren op exterieur en/of prestaties zullen uit bepaalde "families" meer dek-hengsten naar voren komen. Hier­door ontstaat automatisch een sterke bloedverwantschap: dus een hoog inteelt-percentage. Selecteert men op een zelfde wijze mer­rïen (pre­dika­ten) dan zal de verhoging van de bloedverwantschap versterkt worden. Dit probleem doet zich overduidelijk voor bij het FPS. Zelfs zo sterk dat meerdere "families" uitgestorven zijn.



Bewuste keuze van de fokker

Door het zeer goed bestuderen van de afstamming van dieren, beoordeling van exterieur en prestaties wordt door fokkers zéér bewust gekozen voor inteelt. De fokker wil dan de sterke punten van zowel de hengst als de merrie samen (proberen te) brengen. Risico hierbij is dat resultaat niet zeker is. Het produkt kan een optelsom worden van de minpunten. Het experiment is dan mis­lukt. De kans op zo'n mislukking is sterk afhankelijk van het aan­tal minpunten van zowel de hengst en merrie. Hoe minder min­punten hoe kleiner de kans op mislukken. Een duidelijk voorbeeld hiervan is de hengst Fabricant d'Arion een produkt van moeder x zoon (Raffle x Arion de Blaricum). Deze hengst heeft alle plus­punten van zowel zijn moeder als zijn vader. Jammer is dan ook dat hij het onvoorziene minpunt heeft van 2x de vos-factor. Hij is n superieur produkt met helaas de voor Mérens verboden vos­kleur.



Wel of geen INTEELT ?

Pluspunten:

verankering van positieve kwaliteiten

(meer) uniformiteit binnen het ras

Minpunten:

verankering van negatieve kwaliteiten

Eisen:

bekendheid van zoveel mogelijk voorouders

veel plus- en weinig min-punten bij zowel hengst als merrie



kwaliteiten

exterieur: stamboekkeuringen/predikaten

interieur: röntgen onderzoek (beenwerk)

prestaties: (wedstrijd-)sport/vruchtbaarheid

karakter: stalonderzoek/gehoorzaamheid testen



Wanneer men rekening houdt met zoveel mogelijk factoren is het verkrijgen van een zeer goed produkt door het gebruik van inteelt zeer zeker acceptabel.

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:29

Mijn veearts vertelde dat een veulen van af 5 maanden al kan dekken..!!

Anne.. Hoop dat het hem niet echt gelukt is..!!

:+:

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:09

Wij hebben er 1staan en die loopt mee in de lessen.. Ook inteelt zeg maar.. Ook moeder gedekt door zoon..
Ze is vrij normaal,alleen heel onstuimig onder t zadel en zwak in dr achterhand,maar zolang ze maar dagelijks bereden word gaat het goed..
Ze loopt ook alleen mee bij de gevorderden vaak..Ook wel bij beginners,maar die galopperen er niet op..

keep calm, I'm engaged!!! <3

Nathalietjuh
Berichten: 1316
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hardinxveld, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:52

mijn verzorgshet is ook gedekt door haar zoon, waarschijnlijk toen hij 1.5 jaar oud was. Het was zeker niet de bedoeling maar ja door omstandigheden is het toch zover gekomen ik vind het erg en hoop dat de bevalling goed gaat!! ze is nu hoog drachtig en gister dachten we dat het zou komen want ze gaf veel tekenen. maar nu nog steeds niet, dus we houden dr nu hele tijd in de gaten. we hopen dat er een gezond veulentje uit komt!

08-10-2004; † Rust zacht, lieve Pretty.. Ik mis je!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MDWStables, swatch, vibabu en 63 bezoekers