Welk bit is scherper??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Welk bit is scherper??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-02 13:22

Weten jullie welk bit minder scherp is en welke ligt beter/fijner in de mond????
De watertrens enkelgebroken, de gewone bustrens of een KK dubbelgebrokenwatertrens (argentaan). Ik hoor nu steeds verschillende verhalen.
Groetjes Judith Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 13:29

Ik las in de Bit van deze maand dat Bonhof een dubbelgebroken trens wederom scherper noemt dan een enkelgebroken......
Ik blijf maar gewoon bij de standaarduitspraak dat een bit zo scherp is als de hand van de ruiter, en dat het van paardenmond tot paardenmond verschilt welk bit er het lekkerst inligt (ligt onder meer aan de grootte van de mond, beweeglijkheid van de tong, aanmaak van speeksel etc)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 13:45

Bij de dubbelgebroken bitten, blijft het verschil of het middenstuk bol of plat is. De K&K dubbelgebroken trens heeft een bol middenstuk, dat is stukken vriendelijker dan het bit met een plat middenstuk. Het middenstuk rust namelijk op de tong en bij kanteling drukt het dunne zijkantje dus op de tong, dat lijkt mij minder aardig.
Een watertrens werkt minder direct in dan een bustrens omdat bij een watertrens de ringen kunnen draaien en bij een bustrens niet.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 13:54

Geen van allen. Het zijn dode werktuigen in harde of zachte handen.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 15:06

Margreet schreef:
Geen van allen. Het zijn dode werktuigen in harde of zachte handen.


Dat is niet waar; een bitje waar je binnen no time wondjes mee aanricht is scherper dan een bit waar je geen kans hebt op wondjes.
Verder is een dubbelgebroken erg zacht, maar een bustrens ook; het ligt eraan waar je paard op reageert.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 15:17

Dat gebeurt niet vanzelf hoor. Je moet er toch echt eerst aan zitten, een bit leidt geen eigen leven.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 15:41

Margreet schreef:
Geen van allen. Het zijn dode werktuigen in harde of zachte handen.


Inderdaad wel erg makkelijk gezegt. In theorie waar natuurlijk, maar in de praktijk nonsens.

Ik geloof wel dat een gebroken bit iets scherper zou kunnen zijn. de werking is gewoon totaal anders dan een enkel gebroken bit. het metaal van de enkel gebroken geeft druk op andere plekken dan een dubbel.

ik denk dat je per paard moet kijken waar hij/zij het beste op reageert en dan een keus maken.

wat betreft de stelling van margreet, ik zou me niet zo druk maken of je nu een enkel gebroken of dubbel gebroken bit gebruikt, maar eerder of je eerlijke aanleuning krijgt of niet.

Manuel.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 27-04-02 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 15:43

Margreet schreef:
Dat gebeurt niet vanzelf hoor. Je moet er toch echt eerst aan zitten, een bit leidt geen eigen leven.


Dus een spijker in de mond stoppen kan ook? Is ook een "dood werktuig"?

Mond van het paard speelt ook mee.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 20:20

Margreet schreef:
Dat gebeurt niet vanzelf hoor. Je moet er toch echt eerst aan zitten, een bit leidt geen eigen leven.


Een mes ook niet, en die wordt ook scherp genoemd. Voor de rest sluit ik me bij Sonja en Lovely aan. Een bit is zo scherp als de handen van degene die ermee rijdt.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 21:20

ligt helemaal aan de dikte vh bit, de hand, de mond etc. Is dus niet veel over te zeggen.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 11:30

Margreet schreef:
Dat gebeurt niet vanzelf hoor. Je moet er toch echt eerst aan zitten, een bit leidt geen eigen leven.


Dat is waar; maar ik heb het over als je gaat vergelijken met bitten, als je 3 keer dezelfde zachte hand hebt. Als je een zachte hand hebt met een scherp bit werk het altijd nog pittiger in dan een zachte hand met een heel zacht bit.