wie scheert zijn paard????

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
Kimpjeuh
Berichten: 383
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Holsbeek

wie scheert zijn paard????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 19:05

ik zou wel is willen weten wie zijn paard scheert?? ik zelf wel hoor! *LOL*
en wat vinden jullie van scheren?? vinden jullie dat goed of zijn jullie ertegen??


Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:17

Harry wordt niet geschoren. Hij mag lekker met een dikke wintervacht in z'n weitje staan Lachen . Vind het ook niet nodig.

Morgen.
...

Glorie.

Geaa

Berichten: 3626
Geregistreerd: 19-06-04
Woonplaats: Ergens in het groenste dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:43

ik heb het bij mijn vorige lease pony wel gedaan , want ik reed intensief op haar, en ze kreeg maar een super dikke winterwacht , was gewoon een super dikke teddy beer geworden , wel lekker zacht , maar niet praktisch voor het rijden ,ze is toen geschoren , en ik had haar toen een deken van 400 grams vulling op gedaan Lachen
lekker warm Haha!

develsgirl

Berichten: 294
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:42

Ik scheer 1 paard, omdat deze een slechte vacht heeft..
als je m een goede deken op doet is het ook geen probleem.
persoonlijk kies ik er liever voor om een paard al vroeg een deken op te doen en te zorgen dat ie gewoon geen winter vacht krijgt (bij die ene dus niet mogelijk).
Ik vind het zelfs leuk om mijn paard te scheren, scheer m wel twee keer blijft t mooi kort, had in het begin problemen met een mooi gelpadje te maken (het stukje haar onder het zadel) nu teken ik het gewoon langs een gelpad af met een krijtje zie je tenminste tot waar je kan scheren
scheren is echter alleen nodig als je intensief, veel rijd als ie meer als 1 dag in de week stil staat is het al af te raden

groetjes
develgirl

follow me to the dark side.... we have cookies!!

GillyZidane

Berichten: 4409
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:31

zou het opzich wel willen. maar gilly staat dag en nacht buiten dus word wat lastig.. ze is ook nog nooit geschoren geweest Tong uitsteken

Ill try to remember every step you walked with me, every moment you make me smile, every moment I cherish.

_Emma_

Berichten: 6275
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 18:53

Mijn verzorgpony wordt binnenkort weer geschoren, ik vind het best wel stom staan bij hem Tong uitsteken
Maar het is wel beter voor hem.

If happy ever afters did exist
I would still be holding you like this

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 19:31

_Emma_ schreef:
Maar het is wel beter voor hem.


Hoezo? Scheve mond

Morgen.
...

Glorie.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 20:50

Zoals t er nu uit ziet hoef ik niet te scheren. Cool Meneer zit nog lekker dun in zn vachtje!

Brechtje

Berichten: 3698
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: fok.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 21:14

Ik scheer alleen in de zomer als het lekker warm is Lachen .
Nu laat ik mijn Welsh pony lekker genieten van zijn wolle wintervacht.

fok.nl de beste.


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 17:49

ik twijfel nog of ik mickey dit jaar zal scheren.
ze heeft me nu wel al echt een vacht,komt denk ik omdat ik haar vorig jaar voor het eerst heb geschoren.

of ik het dit jaar zal doen moet ik nog even over denken
want ik mag pas tegen november weer erop,en zou drie maanden duren voordat ik weer echt mocht gaan rijden,dus dan is het alweer januarie.

even kijken of ik zal scheren of niet Lachen

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:30

mijn paard scheer ik NOG niej, maar als ze een
dikke poesiejvacht krijgt begin ik er zeker wel aan.
ik ga ook heel serieus om met dekens dus ik denk dat mijn paard niet gauw kou zal vatten

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 19:28

Mijn verzorgpaarden {Welsh, Shetlander en Fries}, worden ook allemaal niet geschoren. Gewoon de tijd nemen om goed droog te stappen, dan is er niks aan het handje Lachen

If it's not real, you can't hold it in your hand, you can't feel it with your heart
And I won't believe it
But if it's true, you can see it with your eyes
Oh, even in the dark

desillies
Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Castelnaud la Cgapelle ( FR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 19:36

onze Tommie word waarschijnlijk wel geschoren,aangezien ik hem nog maar net heb heb ik hem geen deken om zijn wintervacht tegen te gaan op kunnen doen,in Februari gaat Tommie hoogstwaarschijnlijk naar de hengstenkeuring en dan staat het veel mooier.
daarbij vind ik het ook veel praktischer,je paard is veel sneller droog na het werk.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:23

Waarom ik ben tegen het scheren van een paard om er vervolgens een dikke deken op te leggen:

Komt van www.paardnatuurlijk.nl een geweldige site Lovers

Citaat:
Paarden passen zich aan het winterseizoen aan. De dikte van de wintervacht, alsmede de regulatie van zijn metabolisme, zijn afhankelijk van de temperatuur. Krijgt het paard het niet koud, dan blijft de wintervacht dun en blijft de "zomerthermostaat" aan.

! Leg je in de herfst een deken op je paard dan zal het paard zich acclimatiseren aan de deken, en helpt de deken niet om het paard in de winter warm te houden!

Enkele nadelen van dekens zijn:

- Dekens zijn doorgaans niet iets "extra's" ten opzichte van de wintervacht maar komen in plaats van de dikte van de wintervacht. Het paard caculeert de deken gewoon in tijdens het aanmaken van de wintervacht, en heeft dus niets "extra's" aan de deken.
- De vacht van het paard heeft een warmteregulerend vermogen en wordt zowel voor de langere termijn (wintervacht) als op de kortere termijn (haren overeind zetten) aangepast aan de weersomstandigheden. Een deken is echter niet zelfaanpassend; je berooft het paard van zijn warmteregulatie als je een deken gebruikt.
- Het paard kan zijn vacht niet meer opzetten als hij het koud krijgt omdat de deken de vacht platgedrukt houdt. Het paard kan het dus koud krijgen DOOR de deken!
- Het paard kan niet meer rollen. Rollen heeft een functie: zand e.d. verwijderen eventuele parasieten van de huid. Met een deken om kan het paard wel rollen maar het beoogde doel wordt niet gerealiseerd omdat de huid is afgeschermd.
- Het is aangetoond dat dekens het immuunsysteem van het paard verzwakken. Paarden met dekens krijgen vaker ziekten dan paarden zonder dekens.

Sommige mensen geven het paard juist een deken OM de wintervacht tegen te gaan. Ze vinden een wintervacht niet zo mooi, zijn bang dat een ondeskundige dressuur-jury bij gebrek aan inzicht minpunten in rekening brengt omdat hun paard een gezonde vacht heeft of ze vinden de wintervacht lastig omdat het paard tijdens intensief rijden bezweet raakt. Dit laatste argument hebben we echter al afdoende bestreden: aangezien het geen kwaad kan dat het paard bezweet rondloopt hoef je ook niks te doen om het zweten tegen te gaan.


Clown

Morgen.
...

Glorie.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:50

ik mis de voordelen die je ook van scheren en dekens hebt zhivago, en die zijn er ook een hele hoop.
Maar goed ik zou wel willen scheren, maar ik denk dat mijn paard dan tegen het plafond aan springt. Doe ik haar maar niet aan. Ik doe gewoon elke winter een deken op en hoop dat ze niet zo'n dikke vacht krijgt.
Als ze ooit een geruisloos scheerapparaat uitvinden dan wil ik het wel eens proberen.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 16:03

Amvbeek schreef:
ik mis de voordelen die je ook van scheren en dekens hebt Zhivago


Noem jij ze dan eens?

Ik kan trouwens geen voordelen van dekens verzinnen die tegen de nadelen op kunnen dus die van mij krijgt een lekkere wollige vacht Lovers .

Morgen.
...

Glorie.

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 16:07

Thiemen (mn verzorgfries) word wel geschoren omdat dat gewoon veel makkelijker en veel mooier is.. Een paard met een dikke wintervacht vind ik er onverzorgt uit zien.. De eigenaar ment er ook heel erg vaak mee (SGMW) dus het is ook wel nodig..

Useful

Berichten: 1483
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Middelburg & Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:34

Useful word niet geschoren. Maar ze heeft wel een deken anders heeft ze zo'n dikke wintervacht..

    06-03-1997 Peppertree 15-06-2004, Rust zacht
Use B+10
Zazou B+11, L1+13, L2+14

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 21:38

Nou een voordeel is dat ze dus niet zo'n dikke wintervacht krijgen waardoor als een paard veel moet bewegen het niet zo warm krijgt en sneller opdroogt en dus minder kans op een verkoudheid loopt.
Mijn paard zweet heel snel en veel. Ik stap haar goed uit, maar soms is ze na 20 minuten nog niet helemaal droog. Ik wil haar niet hardstikke nat wegezetten. Dus als ik zou kunnen zou ik haar scheren.
Ik heb ook niet de mogelijkheid om haar onder een zweetdeken op stal te zetten aangezien mijn paard niet aan huis staat en ik niet op en neer kan blijven rijden om dekens te wisselen.
En bij mijn paard kan het wel kwaad als ze bezweet rondloopt omdat ik in een binnenmanege train. Daarna moet ik ongeveer 10 minuten terug naar huis lopen. Als het buiten vriest en ik ga met een bezweet paard van de warme binnenmanege naar buiten is dit echt niet gezond voor haar.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:01

Amvbeek schreef:
Als het buiten vriest en ik ga met een bezweet paard van de warme binnenmanege naar buiten is dit echt niet gezond voor haar.


Citaat:
Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.
Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!

Alle voorzorgen om paarden te beschermen tegen te snelle afkoeling zijn dan ook gebaseerd op antropomorfisme: Omdat wij mensen ziek worden als we bezweet in de wind gaan staan denken we dat dit dus ook wel voor paarden zal gelden. Maar niets is minder waar!

Morgen.
...

Glorie.

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 07:29

Citaat:
Sommige mensen geven het paard juist een deken OM de wintervacht tegen te gaan. Ze vinden een wintervacht niet zo mooi, zijn bang dat een ondeskundige dressuur-jury bij gebrek aan inzicht minpunten in rekening brengt omdat hun paard een gezonde vacht heeft of ze vinden de wintervacht lastig omdat het paard tijdens intensief rijden bezweet raakt. Dit laatste argument hebben we echter al afdoende bestreden: aangezien het geen kwaad kan dat het paard bezweet rondloopt hoef je ook niks te doen om het zweten tegen te gaan.

van www.paardnatuurlijk.nl

Maar helemaal vind ik het niet kloppen, want wij scheren, omdat mn pony's sgw's lopen, en hun warmte goed kwijt moeten kunnen tijdens te cross. De dierenarts zei ook dat het beter is om te scheren in dit geval

Enjoy the little things. One day you will look back and realize they were the big things!

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:16

Ik scheer niet, niet nodig als ik op tijd een dekentje op doe (al ben ik dit jaar daarmee wat laat geweest, heb nu een mislukt teddybeertje Haha!).

Eva_
Berichten: 6698
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:28

Neeltje werd altijd geschoren ..
Weet niet of ze het nog steeds doen (verkocht Scheve mond)
Puk werd dan ook geschoren op sommige plekken..

kelly_ov
Berichten: 526
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: lisserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:11

toevallig heb ik mijn pony maandag geschoren hij werd niet meer droog en hij zag er niet uit. bij zn benen is het redelijk mislukt, maarja als je hard rijd ziet niemand het..... Haha!

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:14

Lekkere dikke vacht houdt die van mij !!
Ik scheer hem dus niet.. Lachen

Wel zn baard haha !!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 5 bezoekers