wanneer kan ik het veulen voelen/zien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

wanneer kan ik het veulen voelen/zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 21:32

vanaf welke maand maak ik een kans om mijn veulen te voelen schoppen?
Mijn merrie is nu 7 mndn drachtig en is al superdik!
Maar ik voel nog niets, ik voel regelmatig bij de uiers en in haar flanken.
Ze heeft veel vruchtwater, dus ze is erg opgezet.

Maar rond welke maand wordt het veulen actief??

quiwie1
Berichten: 14
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 08:44

Wij zagen bij onze merrie op 5 maanden dracht al beweging in haar buik. Zij is vandaag precies 6 maanden drachtig en is ook super dik... Daarna hebben we geen beweging meer in haar buik gezien...

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:43

Bij lady zag ik pas na 9 maanden voor het eerst haar veulen bewegen.
Bij de andere merrie was dat al met 7 maanden.

CouCou

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:15

Bij iris zag ik na ong 5 - 6 maanden de eerste bewegingen. Daarna verschilde het heel erg. Soms was het een tijdje lang rustig, daarna was de kleine weer de marathon aan het rennen in zijn moeder. (arme moeders). Soms met rijden merkte je het ook dat het veulen niet goed lag, dan liep ze niet lekker en als je dan achter je keek zag je zo een bult.
Maar het hangt per paard af. Volgens mij is het ook zo, als je merrie genoeg ruimte heeft zal je er iets minder van merken dan wanneer de ruimte in de buik iets minder is.

Als je wilt voelen moet je met je hand bij de achterbenen/lies richting de buik gaan en lichte druk geven. Soms gewoon een paar keer drukken, als het veulen wakker is of het heeft er genoeg van dan krijg je vanzelf antwoord....

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:19

eowyn04 schreef:
Als je wilt voelen moet je met je hand bij de achterbenen/lies richting de buik gaan en lichte druk geven. Soms gewoon een paar keer drukken, als het veulen wakker is of het heeft er genoeg van dan krijg je vanzelf antwoord....

Ik krijg wel antwoord van de merries als ik dat doe Blauw oog Nagelbijten / Gniffelen

vrijalover

Berichten: 2455
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:53

aah leuke vraag! Ik ben ook nieuwsgierig Tong uitsteken
Vreya is nu ongeveer 4 maand drachtig. Ze is al aardig dik maar volgens mij is de helft gras Tong uitsteken

Als je het veulen goed wil voelen moet je eens voelen als de merrie aan het drinken is het veulen reageerd hier vaak op!

CouCou

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 23:01

Ha iris vond het in het begin ook niet zo fijn hoor dat drukken, maar ach de aanhouder wint, want ik moest natuurlijk dat veulen voelen.
Later had iris zoiets van ok, ga je gang en vond ze alles best.
Maarrre ik snap wat je bedoelt!!
Leuk he die merries? Hyper!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 23:24

Mijn merries komen niet zoveel in handen en houden ook niet zo van dat gedoe aan hun lijf.
Pas als ze straks vlak voor het veulenen weer op stal komen, gaan ze de aandacht leuk vinden Lachen
Maar dan alleen maar kriebelen bij hun hals of een flinke rug massage. Aan hun buik voelen of zelfs kijken naar het uier wordt niet gewaardeerd

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 00:43

Goh, moeilijke vraag! Ik heb het nog nooit niet kunnen vragen Lachen Zelfs bij een mens is het moeilijk exact in te schatten. Ik denk dat je als maatstaf best de natuur kunt nemen. En dan verwijs ik naar de mens (in verhouding dan). Wanneer gaat een zwangere vrouw nu weer in verlof... ??? Ik denk dat je dan van een volwaardig leven kan spreken Lachen

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 21:48

ik heb nog steeds niets gevoeld... nu 7 maanden drachtig, ze vind het wel lekker trouwens al dat geduw in haar buikje!! Hoe meer aanraking des te meer genieten!! het veulen is denk ik te laks om te antwoorden!! hahahah, ik hou vol hoor!

Ebro

Berichten: 218
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Werchter (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 10:42

Bij Mira zag ik pas op de 7de maand beweging in de buik... Daarna niks meer gezien, tot de laatste 2 weken voor de bevalling

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 12:55

Simply is nu ruim 6 maanden, ik kijk er naar uit wat te zien, maar vorige keer zag ik het bij haar pas in de laatste maand!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 15:13

Ik moest van m'n buurman (een boer) met m'n vingerknokkel in de buik duwen, en inderdaad, 9 van de 10 keer zag ik ineens een bobbel die langs de buik "gleed" erg gaaf !!(maar niet zo lekker voor mama paard) dus ik doe het maar heel sporadisch, en pas vanaf de 8ste maand. Nu, met 5.5 maand dracht tot nu toe nog niets zien bewegen uit zichzelf.

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:30

Gister bij het eten bij Odess gestaan, zoals ik wel vaker doe in de hoop dat er iets gebeurt Knipoog Maar gister kreeg ik een reactie! Eerst voelde ik echt een schopje en daarna nog een aantal bij mijn hand. Odess vond het minder leuk, maar ik vond het geweldig Haha! Odessa is morgen 5 maanden heen. OK dan! Lovers OK dan!

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 11:28

ja ik ga morgen wel weer duwen want ik wil ook wat voelen!! hahah
Volgende maand al weer 8 maanden en gewoon nog niets gevoeld.. misschien krijg ik wel een heel lief rustig veulentje?
Hmmm lijkt me sterk met zulke ouders... Haha!

Ebro

Berichten: 218
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Werchter (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 16:10

Ja dat dacht ik ook toen mijn merrie drachtig was, er was tenslotte niet veel beweging in die buik, maar niets is minder waar, mijn veulentje is dus blijkbaar alles behalve rustig (maar lief is ie wel hoor)... Knipoog

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:22

Hmm...nou ik heb nog niets gezien hoor, onze merrie is 5 en een halve maand drachtig. Heeft iemand die link nog van hoe de foetus eruit ziet in de verschillende stadia van de dracht? Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet van binnen nu

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 22:21

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA eindelijk, er zit leven in!!
het is zoo verschrikkelijk druk!!!
Ik hoop dat het binnenkort minder ruimte heeft, want minousch lijkt het niet fijn te vinden als hij beweegt, oren gaan telkens in dr nek!! Haha!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 23:43

Jeetje, wat gaaf!! Ik heb nog steeds niks gezien Huilen !

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 08:26

jeddah schreef:
Jeetje, wat gaaf!! Ik heb nog steeds niks gezien Huilen !


het was zo gaaf, als ik een duwtje gaf gaf hij echt 3x zo hard een stoot terug!! hahahah, toen was hij weg, ben ik naar de andere kant gelopen en zat ie daar te bonken.
Van mij mag ie komen!! OK dan!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 08:44


Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:35

Noor is nu dik 6 maanden heen, 6,5 volgens mij al, maar niet echt gelet op reactie. In ieder geval nog niks 'plotseling' gezien of gevoeld. Wel een keer, (nav anatomieles op school), gevoeld. Door bij de onderkant van de flank inderdaad voorzichtig met je vuist te duwen, stoot je het veulen opzij en vervolgens kaatst deze terug tegen je hand....en dat heb ik wel gevoeld Haha!

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 11:50

Hoop dat de maanden snel gaan, ook voor minousch want volgens mij is het geen pretje dat het veulen zo actief is!
het hoort erbij, en ik wacht gewoon ongeduldig af... Haha!

Eilinora

Berichten: 11912
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:14

ik voelde het veulen van nicolien met haar 5,5e maand(nu dus)bewegen.ook heefd het al geschopt.
ik denk dat het een hengstje gaat worden maar dat mag het niet worden want dan moet het weg Huilen
die van daisy moet een hengstje worden en die van nicolien een merrie of het liefst allebei een merrie want ze mogen dan blijven

kalicha

Berichten: 324
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: Aan de andere kant van jouw computer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:24

hey
vaak voel /zie je de veulens eerder na dat je bijv: gereden of gelongeerd hebt, waarom weet ik niet, maar het is wel zo......... mijn merrie is nu ruim 5 maanden, en heb t veulen 2 x gevoeld