de eerte dag je pony en dan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

de eerte dag je pony en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 15:50

hey

hoe deden jullie toen je pony net op zijn niewe stal kwam?Bijv 1 dag eerst op stal staan.En dan de volgende dag gelijk rijden?Of bijv eerst nog een dag in wei ofzo?Ik vraag me af hoe jullie dat deden teon jullie je pony/paard net had?

ben er alleen niewschierig naar


Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 16:00

Even denken, ik heb twee maal een paard gekocht, en bij allebei liet ik ze eerst een paar dagen bijkomen.
's nachts op stal en overdag op het land of in de paddock.
Zodra ze van de trailer afkwamen even los in de bak, om even de benen te kunnen strekken na de reis.


Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 16:07

toen mijn pony kwam heb ik een maand niets anders gedaan dan oefenen om de stal in en uit te gaan, lopen aan het halster, de bak door wandelen enz.
daarna ben ik rustig begonnen met longeren en rijden Lachen

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 16:08

Die van mij heb ik eerst op stal gezet om ff te wennen. Daarna ff in de paddock gezet, ze was namelijk onbeleerd toen ik d'r kocht, en verderop in de week begonnen met longeren.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 16:16

Bij mij op stal gaat het altijd hetzelfde: eerst staan alle pony's in hun stal als de nieuwe komt.
( meestal s'ochtends) Die avond blijven ze binnen, en dan gaan ze de volgende dag samen op het land, maar de nieuwe dan wel met een schriklintje ertussen.
maar het lijkt me ook een goed idee van Kiara om hem/haar ff te laten rennen.

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 16:18

Eerst lekker de wei opgegooid, 's avonds even geborsteld en een rondje in het weiland gestapt aan het halster..

♥ Bijou is verkocht!.. L+9 & M1+5
[TK] exclusieve RABOBANK deken

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 16:30

Toen we aankwamen ging Simon gelijk op stal, met een beetje biks Vingers aflikken . Die avond en nacht op stal gebleven, volgende dag lekker de wei op. En heb ik ook gewoon gereden.

My horse is a real gentleman. When we go over a Fence, he insists on ladies first

Principieel gezien ben ik tegen principes.

pluimpje

Berichten: 698
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Tussen de grassprietjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 16:49

styb eerst een achtje op stal en de volgende dag de wei in

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 16:53

ik had dit in mijn gedachten wat ik graag wil deon

-als me pony aan komt eerst. ff de benen laten strekken in een paddock
-daarna een dagje op stal
-de volgende dag een halfuurtje ongeveer rijden,En dan in wei

maar het kan ook zijn dat de eigenaar van de pensionstal die ik op het oog hebt.Iets anders wilt doen met de paard die binnekomt.Miss wilt hij eerst dat hij op de weide gaat.

maar wat ik in gedachten had is dat wel goed?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 16:57

helemaal goed hoor meid

laat m rustig wennen aan de nieuwe omgeving
niet teveel direct contact met de andere paarden, de nieuwe buren zullen al interessant genoeg zijn de eerste dag

als ie goed in conditie is hoef je met rijden niet al te veel rekening te houden
ik heb vaak zat nieuwe paarden gehad
let wel op met de omschakeling van brok
geef evt zijn oude voer gemengt met het nieuwe de eerste dagen om evt koliek te voorkomen
maar dat komt maar zelden voor
heel zelden hebben paarden wat heimwee, en zijn ze wat lusteloos de eerste dagen. geef ze dan wat extra aandacht met n lekkere wandeling, een lange poetsbeurt en wat lekkers zoals een appel of wortel

Faniek

Berichten: 16217
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 17:05

Heb meerdere gehad, maar bij de afgelopen 2 ingereden paarden:
- Was in het donker in de wei gescheiden van andere haf (maar kon hem haast niet houden aan halster was heel vervelend was eerste grote paard wat ik had)
- Volgende dag was die nog aan het trekken en me vader omver slepen echt heel vervelend. Ben ik er op gaan rijden. Misschien klinkt het onverstandig, maar ben blij dat ik het gedaan heb daarna wist hij wie de baas was. Daarna liep hij ons niet meer omver en was hij superbraaf. Hij was op z'n plek.

Afgelopen voorjaar toen mijn haf kwam:
- In de wei gescheiden van de andere, maar al gauw bijelkaar (volgens mij)
- Daarna meteen na 2 uur van aankomst gaan rijden zodat ze nog helemaal onder de indruk was nu is ze ook super mak en voelt ze zich thuis.

Maar ja iedereen denkt hier anders over, maar na mijn ervaring met het andere paard heb ik er zo voor gekozen ook weer te doen.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl


Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 17:08

Toen mijn pony van stal veranderde, zijn we via een buitenrit daar geëindigd. Stalhouder heeft toen de volgende dag gekeken met welke het goed klikte en hem daar mee op de wei gegooid. En smiddags heb ik gewoon gereden.
Mijn paard heb ik toen ze verhuisde wel een dag rust gegeven. Die had heel de dag hysterisch gegild, en was zo opgefokt Ach gut

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 17:29

toen ik met mickey van stal vehuisde moest ze sowieso erin blijven,omdat ze vanwege een botbreukje op boxrust moest.

maar als ze dat niet had gehad,liet ik haar de eerste dag sowieso in de stal,en ging ik naar huis,en kwam ik sávonds terug voor even te poetsen.
zou dan de tweede dag eens gaan longeren ofzo.
en de derde dag eens rijden.
lekker op het gemak allemaal zodat ze lekker kan wennen.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 17:36

Toen Prisca gebracht werd kwam ze met zo'n grote vrachtwagen aan. Van de vrachtwagen gehaald, in haar stal gezet. De handelaar heeft haar mee opgezadeld, want ik kocht er ook een zadel bij en moest nog passen of hij goed was. De rijbak in en erop. Ik heb meteen een uur gereden. Ging lekker dat weet ik nog wel.

Ik was zelf een beetje beduusd, want normaal gaan paarden eerst even op stal en mogen dan zelf de rijbak verkennen. Ik kwam 's ochtends dus ook aan op stal in mijn spijkerbroek. Mijn instructrice (ik stalde toen nog op een manege) vroeg meteen "waar zijn jouw rijkleren? Ga ze eens gauw aantrekken." Ik toen dus weer naar huis om me om te kleden. Toen ze er eindelijk was (wachten duurt lang) dus meteen erop.


sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 19:22

Toen mijn paard van mij werd heb ik de eerste maand echt de tijd genomen om elkaar te leren kennen. Moet er ook bijzeggen dat ze in die maand pas 3 werd en rijden dus zowiezo nog geen optie was. Longeren etc. heb ik toen ook nog niet gedaan. Had mijn handen zo al vol genoeg aan haar. Het was een dominante tante die mij voortdurend uitprobeerde.

Ik heb mijn paardje gekocht van de pensionstaleigenaar en daar staat ze nu nog steeds. Ze stond toen 24/7 op het land. Wanneer ik haar naar het land bracht had ze steeds de neiging mij voorbij te galopperen. Ze was tot die tijd altijd met de hengstenketting naar het land gebracht en gehaald, omdat ze zo vervelend deed. Ik heb haar toen keer op keer op haar plaats moeten zetten en ik moet eerlijk zeggen dat ik die eerste maand met haar helemaal niet zo leuk vond.... Had het me allemaal heel anders voorgesteld en ze deed steeds zooooooo vervelend. Maar dat werd gelukkig snel steeds minder.

Ik zou gewoon lekker de tijd nemen om aan elkaar te wennen enzo. Rijden kan altijd nog. Laat je paard lekker veel naar buiten en laat m meteen vrienden sluiten met wat andere paardjes op stal. Heeft ie daar ook een beetje steun aan.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:30

de mijne ging eerst een poosje op stal met een pluk hooi. 's avonds heeft ie even in de bak gerent. De volgende dag mocht ie de hele dag in de wei, en heb ik gelongeerd. Na een week ong. ging ik rijden, en na 2 weken mocht ie bij de andere paarden in de wei.

[o]

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 20:52

Hij bleef de eerste 4 maanden op z`n eigen stal staan.. darana na het weidje, en ging dara in emt ene merrie van 14(Arzu) Ze waren super leif voor mekaar Lachen

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 20:56

explosion heb ik eerst 1 dag op stal laten staan. en de dag derna heb k m aan de longe gelaten en der eens op gestapt, toen dat goed ging heb ik een half uurtje gereden en zo rustig opgebouwd naar een uur rijden, ben nu aant opbouwen voor een uur en een kwartier (heeft geen conditie, hij had toen een half jaar ofzo stil gestaan Verward)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:01

Ik heb tnt 2 nieuwe paarden gehad Lachen

Alletwee de eerste dag even los gelaten in de binnenbak zodat ze dat alvast even konden bekijken Haha!.

Bij de eerste zijn we gelijk de volgende dag gaan rijden in binnen en buitenbak (dwz, buitenbak was niet zo'n succes dus toen maar binnenbak Haha!). Na een week of 4 naar het strand Lachen.

Bij de tweede hetzelfde, alleen ging toen 'buitenbak rijden' al gelijk een stuk beter Lachen. Daarmee zijn we gelijk binnen 1 week naar het strand gegaan Lachen (maar Kevin kende het strand al en zelfs met proefrijden zat er al een strandritje in Lachen ).

Useful

Berichten: 1483
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Middelburg & Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:21

ik ging na 2 dagen rijden

    06-03-1997 Peppertree 15-06-2004, Rust zacht
Use B+10
Zazou B+11, L1+13, L2+14

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 22:46

ik kwam rijdens aan en zette kevin( zo heet mijn paardje) in de stal
en daarna in de wei heel de dag late wennen

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 09:34

wij gingen eerst de paarden met elkaar op stal zetten om te wennen en de volgende dag met z'n allen (de eerste keer met z'n 1tje de tweede keer met z'n 2en en de 3e keer met z'n 3en). we zijn met waldjo na een week begonnen met rijden omdat we eerder geen zadel hadden. met lady zijn we begonnen met rijden na een paar dagen. en met santos is mijn zusje meteen de volgende dag al begonnen met rijden.

.

Brit

Berichten: 4378
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 09:36

De eerste dag dat mijn ppony kwam hebben we haar eerst een hele poos in haar stal gezet zodat ze kon wennen aan haar nieuwe omgeving pas een heel poosje op die dag is ze in de bak geweest om daar ook aan te wennen. Heb haar eerst drie dagen rustig laten wennen en daarna zijnnwe begonnen en alles ging goed

      Who wants to sleep in the city that never wakes up?

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 10:17

Toen charly kwam ging hij eerst op stal, en de volgende dag ging hij overdag het land op, en moest hem 2 weken de nachten binnen houden, omdat hij nog geen gras gewent was. Dus heeft hij 2 weken de nachten binnen gestaan en de rest gewoon overdag lekker met zn vriendjes op t land. Na die 2 weken ging hij gewoon dag en nacht en zo staat hij nu nog steeds.

*\o/* Perun's Noorse Boskatten ; www.peruns.nl *\o/*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers