Klikkend geluid bij begin zwaaifase in kootholte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Klikkend geluid bij begin zwaaifase in kootholte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 15:00

Sinds een paar maanden loopt mijn (verzorg)pony (10 jaar, merrie) niet lekker meer, niet kreupel of onregelmatig, maar het moment dat iemand op probeert te stijgen wordt ze eigenlijk boos.
Dit kwam in een periode dat ik net mijn nieuwe paardje had gekocht, dus ik zocht de oorzaak bij jaloezie/ontevredenheid/beledigd zijn.
Vooral ook omdat, wanneer ik eenmaal op haar rug zat, er niks aan de hand was. Wel had ze startproblemen, ze had echt een lange opwarming nodig voordat we eenmaal konden beginnen met 'echt rijden', maar ik dacht dat dit door de stijheid kwam.

Ik heb zelf wel alles gecheckt, ik heb gewrichtsonderzoeken gedaan en de wervels gecontroleerd. Dit alles zonder resultaat, ze houdt wel haar staart vrij vast. Ook is ze dus erg stijf..maar na een lange massage beweegt ze stukken beter.

Gisteren zag ik voor het eerst dat haar rechter achterbeen verder naar buitendraait met de elleboog dan het linkerachterbeen. Toen ik daar eenmaal erg op ging letten hoorde ik dat beide achterbenen een tikkend geluid maakten wanneer na de standfase de zwaaifase begon (het optillen van de hoef van de grond dus), dit geluid kwam rond de kootholte vandaan, je kon het alleen niet zien 'gebeuren', je zag niks schieten ofzo.
De plek is niet warm, dus denk ik niet ontstoken. Ook wil ze nog erg graag rennen, alleen niet met iemand op haar rug (, ze heeft geen traumatische ervaringen met ruiters op haar rug).
Komt dit iemand bekent voor? Of heeft iemand een bepaald idee wat er aan de hand kan zijn?

Ik heb de dierenarts al gebeld, maar bij nader inzien dacht ik dat het misschien slimmer was om er een paardenfysio bij te halen, wat denken jullie?

Het paardje is niet verzekerd en ze is ook niet van mij, ik weet zeker dat de eigenaar geen rontegenfoto's zal betalen, ik heb er zelf al over nagedacht of ik dat zou kunnen doen maar daar ben ik nog niet over uit.

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 17:39

*schop* helemaal niks jongens?

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 02:16

dat klikkend geluid kunnen luchtbellen zijn in de gewrichten en dan kan het geen kwaad ! gaat vanzelf over maar kan een tijdje duren maar dan plots is de luchtbel weg

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 17:51

Wat houdt dat precies in dan? Waar wordt dat door veroorzaakt? Ik heb er in de literatuur niks over kunnen vinden..
Zou het paard er dan wel last van hebben?

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:38

ik weet niet hoe die luchtbellen er komen maar mijn paard heeft het soms ook en de da zegt dat het paard er absoluut geen last van heeft !

geen zorgen om maken hoor !!

groetjes

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 13:08

De diagnose volgens de da was te lange pezen bij de patella, trainen dus!!!
Daar kunnen we iig iets mee Knipoog