Ervaringen met dit bitje..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Ervaringen met dit bitje..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 11:16

Ik wil graag een goed bit voor Dusty, waar ze echt lekker op loopt te kauwen en goed past.

Ik heb nu een dubbelgebroken watertrensje, maar ze loopt er toch niet echt leker op vind ik. (bit vastpakken enzv.)

Ik hoor de laatste tijd steeds vaker dat juist stangetjes zachter zijn dan word beweerd. Bestaan die dingen ook met tongvrijheid..?

Ik heb dit bit ook gezien in Divoza; de sjabro africhtingstrens, hebben jullie daar ervaring mee..?
Het is wel dubbelgebroken, maar dan niet met een plat tussenstukje dat lijkt me zachter. Ik kan het ook helemaal mis hebben hoor. Haha! En bovendien is het in haar maat (11,5) en daar zijn niet zoveel variaties in.

Want er moet toch een bit zijn die voor Dusty goed zit Knipoog

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 12:42

De kk trens heb ik gisteren trouwens al geprobeert, ook geen succes, dan blieft ze nog eerder haar rvs bitje.

opzich vind i het ook niet zo'n vreselijk probleem hoor, ze loopt goed, en ze loopt nagevelijk maar ik heb liever een paard dat vrolijk kauwend rondloopt Lachen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 13:16

Niet elk paard kauwt.
Hoe ontspannen en super in de aanleuning mij pony ook loopt, hij zal nooit op zijn bit gaan kauwen.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 13:27

Ik heb dus precies hetzelfde. Dus er valt eigenlijk niets aan te doen..?

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 13:42

Ik neem aan dat je paardje geen problemen heeft met der mond opzich?
Dus geen haken, zeer tandvlees, losse tanden of kiezen enz.?
Hals en rug soepel?
Geen spierpijn?
Als al dit soort problemen niet de oorzaak kunnen zijn dan is dat al een zorg minder.
Verder weet ik ook niet wat het beste bit is voor je paardje.
Dat is jammer genoeg gewoon een kwestie van uitproberen.
Ga eens kijken in de buurt welke paardjes de zelfde maat bit hebben als jouw paardje en vraag of je het bit mag uitproberen is misschien een (goedkope) oplossing.

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 14:21

Tongvrijheid is ook niet altijd alles hoor!

Doordat de tong meer ruimte heeft zal het bit meer op de lagen terechtkomen waar het dier dan weer last van kan hebben,

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:06

De sjabro africhtingstrens heb ik in handen gehad enige tijd terug. De olijf in het midden is niet mooi afgewerkt zoals bij de KK bitten of de RVS dubbel gebroken bitten van HH (en je hebt ook nog een exacte kopie van de KK dubbelgebroken bitten, gemaakt door S&K, voordelig maar niet slijtvast, leuk probeerbitje, maar na een jaar intensief gebruik versleten).
De olijf van het sjabrobit is dus niet ei-vormig, maar heeft een soort hoekige randjes.

Ik zou dan eerder gaan voor een mooie afgewerkte dubbelgebroken trens, bijvoorbeeld die van HH. Ook nog een schappelijke prijs, zo'n 18 euro.

HH heeft ook mooie dubbelgebroken bitten van een koperlegering, na enige maanden gebruik lijkt het bit goed slijtvast. Hier ben ik wel over te spreken. De olijf is wel breder dan bij de kk bitten (de ultra is helemaal met een kleine olijf). De prijs was 26 euro.

Er is keuze genoeg voor wat betreft dubbelgebroken bitten. De varianten met koper zijn zwaarder dan de holle RVS varianten.
Heb jij nu een dr. bristol bit? dus met een plat middenstukje?

De ongebroken bitten: Ik heb ooit eens een hele dikke kunstoffen bustrens geprobeerd op advies van iemand, althans verder dan passen zijn we niet gekomen. Dit bit was iets van 2.5 cm dik. Het resultaat was niet zoals de bedoeling is, de tong van het paard bleek te dik. Een bustrens van dezelfde dikte lag wel acceptabel, maar een bustrens die enkel gebroken is, is in het midden wel weer dunner.

Verder heb ik nog ervaring met het kk correctiebit. Dit is een ongebroken watertrens met een tongboog. Het idee is als het paard het bit vastpakt, dat de boog kantelt en dat er druk op de tong komt. Het zijn voor sommige paarden erg goede bitten, maar voor andere paarden niet. Heb zelfs wel eens gezien dat het bit goed leek te liggen, maar dat de mond na een 10 minuten bloedde. Geen aanrader dus als je het niet samen met een goede instructeur gaat proberen.

Je hebt verder nog enkelgebroken trensbitten met ribbels. Hier geen ervaring mee. Ik denk niet dat je direct zoiets moet uitzoeken.

De 4-dubbelgebroken bitten die je ook wel eens ziet (Waterfordtrens) zijn niet zacht, maar juist scherper dan je denkt. Dit bit werkt vrij scherp in, en is niet toegestaan op wedstrijden (springen wel in het Z). Volgens mij zijn ze er ook niet in ponymaten.

Ik zou in jouw geval gewoon een enkel gebroken bit (watertrens of bustrens) in acceptabele dikte proberen (pony, dus dikte ong. 16-20 mm, dikker geeft een hele volle mond). En een dubbelgebroken bit. Met proberen kun je het beste lenen. Heeft je instructeur niet wat liggen? (zo heb ik namelijk ook wel eens een bit geprobeerd).

De dikte is afhankelijk van de anatomie van de mond. Voor paarden is 18-23 mm vrij gangbaar, maar ik ken paarden die echt niet meer dan 18 mm in hun mond kunnen hebben vanwege een 'klein mondje'. Je moet hier dus ook bij je pony naar kijken.
Laatst bijgewerkt door germie op 09-10-04 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:10

Wat ik in je andere topic ook al zei
Verwacht geen wonderen met een ander bit
Heeft je paard een normaal mondje, gewoon normaal bit erin en rijden met die hap.
Geef je geld niet uit aan de hele bitten mikmak, je kunt je geld vast wel beter besteden verwacht ik.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 19:43

germie schreef:
De sjabro africhtingstrens heb ik in handen gehad enige tijd terug. De olijf in het midden is niet mooi afgewerkt zoals bij de KK bitten of de RVS dubbel gebroken bitten van HH (en je hebt ook nog een exacte kopie van de KK dubbelgebroken bitten, gemaakt door S&K, voordelig maar niet slijtvast, leuk probeerbitje, maar na een jaar intensief gebruik versleten).
De olijf van het sjabrobit is dus niet ei-vormig, maar heeft een soort hoekige randjes.

Ik zou dan eerder gaan voor een mooie afgewerkte dubbelgebroken trens, bijvoorbeeld die van HH. Ook nog een schappelijke prijs, zo'n 18 euro.

HH heeft ook mooie dubbelgebroken bitten van een koperlegering, na enige maanden gebruik lijkt het bit goed slijtvast. Hier ben ik wel over te spreken. De olijf is wel breder dan bij de kk bitten (de ultra is helemaal met een kleine olijf). De prijs was 26 euro.

Er is keuze genoeg voor wat betreft dubbelgebroken bitten. De varianten met koper zijn zwaarder dan de holle RVS varianten.
Heb jij nu een dr. bristol bit? dus met een plat middenstukje?

De ongebroken bitten: Ik heb ooit eens een hele dikke kunstoffen bustrens geprobeerd op advies van iemand, althans verder dan passen zijn we niet gekomen. Dit bit was iets van 2.5 cm dik. Het resultaat was niet zoals de bedoeling is, de tong van het paard bleek te dik. Een bustrens van dezelfde dikte lag wel acceptabel, maar een bustrens die enkel gebroken is, is in het midden wel weer dunner.

Verder heb ik nog ervaring met het kk correctiebit. Dit is een ongebroken watertrens met een tongboog. Het idee is als het paard het bit vastpakt, dat de boog kantelt en dat er druk op de tong komt. Het zijn voor sommige paarden erg goede bitten, maar voor andere paarden niet. Heb zelfs wel eens gezien dat het bit goed leek te liggen, maar dat de mond na een 10 minuten bloedde. Geen aanrader dus als je het niet samen met een goede instructeur gaat proberen.

Je hebt verder nog enkelgebroken trensbitten met ribbels. Hier geen ervaring mee. Ik denk niet dat je direct zoiets moet uitzoeken.

De 4-dubbelgebroken bitten die je ook wel eens ziet (Waterfordtrens) zijn niet zacht, maar juist scherper dan je denkt. Dit bit werkt vrij scherp in, en is niet toegestaan op wedstrijden (springen wel in het Z). Volgens mij zijn ze er ook niet in ponymaten.

Ik zou in jouw geval gewoon een enkel gebroken bit (watertrens of bustrens) in acceptabele dikte proberen (pony, dus dikte ong. 16-20 mm, dikker geeft een hele volle mond). En een dubbelgebroken bit. Met proberen kun je het beste lenen. Heeft je instructeur niet wat liggen? (zo heb ik namelijk ook wel eens een bit geprobeerd).

De dikte is afhankelijk van de anatomie van de mond. Voor paarden is 18-23 mm vrij gangbaar, maar ik ken paarden die echt niet meer dan 18 mm in hun mond kunnen hebben vanwege een 'klein mondje'. Je moet hier dus ook bij je pony naar kijken.

Bedankt voor je uitgebreide raactie! Lachen

Vandaag heb ik er (goede) rubber bitringen omheen gewurmt, voorheen had ik met gleuven erin, die werkten niet goed, en het rijden ging super! Tja, ze pakt het bit wel vast, ze heeft wel zo'n schuim mondje en ik heb gehoord dat het bit dan goed in de mond ligt ofzo iets (ik weet niet of dat waar is). Maar iig met de ringen eromheen rijd het al een stuk lekkerder!

En bitten kan ik niet lenen, want ik krijg momenteel geen les

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 19:46

texela schreef:
Ik neem aan dat je paardje geen problemen heeft met der mond opzich?
Dus geen haken, zeer tandvlees, losse tanden of kiezen enz.?
Hals en rug soepel?
Geen spierpijn?
Als al dit soort problemen niet de oorzaak kunnen zijn dan is dat al een zorg minder.
Verder weet ik ook niet wat het beste bit is voor je paardje.
Dat is jammer genoeg gewoon een kwestie van uitproberen.
Ga eens kijken in de buurt welke paardjes de zelfde maat bit hebben als jouw paardje en vraag of je het bit mag uitproberen is misschien een (goedkope) oplossing.

Dusy is heel erg lenig (krapt zichzelf met achterhoef achter oor, kriebelt met neus op dr kont enzv. ze rijd heel soepel, en spierpijn heeft ze ook niet. ik doe zo nu en dan een test dan geef ik overal klopjes op haar lijf, en duw ik er wat op.) En haar tanden heb ik deze lente laten nakijken en raspen.