ik snap dit niet...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lady54
Berichten: 151
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Bladel

ik snap dit niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 00:36

beauty is bang bij het afdoen van zijn hoofdstel..
zodra ik bij zijn oortjes kom om het af te doen gaat ie steigeren, en dan ben ik zeker 10 min of meer bezig om hem te sussen.

ik heb m nooit wat aangedaan.
hij is eerst gereden door andere meiden ( dit is wel 6 jaar geleden) en ik weet niet wat er toen allemaal gebeurt is .

in het begin had hij dit ook maar vandaag was het heel erg, ik kreeg m amper gesust, met veel gepraat e.d heb ik het uiteindelijk afgekregen.
maar ik zelf heb m nooit wat gedaan...

hoe zou dit kunnen?!

en is het misschien een optie om elke dag even zijn hoofdstel om te doen en af te doen om hem hier meer vertrouwen in te geven.
hij is wel al 15 jaartjes!

kelsey


supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 01:09

er hoeft niet altijd wat gebeurt te zijn als paarden zon reactie vertonen maar meestal wel..het hoeft ook niet door mensen te komen
ik ken een pony die het deed toen ie zijn hoofd had gestoten.. duurde echt een paar weken voordat het wat beter ging.. en na een tijdje stootte hij weer zijn hoofd en toen is het eigenlijk niet echt meer weggegaan
probeer gewoon elke keer rustig te blijven.. probeer hem af te leiden met bijvoorbeeld brokjes..denk niet dat het goed is om meerdere keren per dag te oefenen..waarschijnlijk raakt ie alleen maar meer gefrustreerd
denk dat ie van zichzelf gewoon erg kopschuw is en dat je het moet accepteren..soms zal het beter gaan dan andere keren.. doe gewoon alsof er niks aan de hand is
ken ook een 18-jarige merrie waar nooit wat mee is gebeurt is nog steeds van dezelfde eigenaar en die blijft het ook doen.. veel succes ermee

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 06:49

wat denk ik ook belangrijk is om eigenlijk niet te reageren als ie zo doet, als hij bang is en je sust hem, kan het zijn dat ie daarom daarin gestrekt wordt en nog banger reageerd.
verder gewoon blijven oefenen

EngeltjeS

Berichten: 16627
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 07:22

is er niets aan de hand met zn mond of hoofd? misschien heeft ie wel pijn.


Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 07:35

kopschuuw?

Ik ben enorm gestoord.

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 07:54

kopschuw is dat hij bang is voor dingen/ aanrakingen bij zijn hoofd
kan je hem normaal wel gewoon aan zijn hoofd en oren zitten? en met halsters om en af gaat dat wel goed?
anders zou ik hem eerst maar eens wat meer vertrouwen laten krijgen in het gewoon aanreken van het hoofd als hij hier helemaal bij durft te ontspannen dan met een halster aan de gang, bouw het langzaam op

momenteel paardloos

123468086
Berichten: 6612
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 09:15

De pony van mijn vriendin heeft dit ook, ik weer niet of dit het zelfde is, maar die pony raakt helemaal overstuur als je haar oren aanraakt.
ze doet nu het halster en het hoofdstel op een speciaale manier om.

sucses romy

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 09:17

Heeft hij geen pijn aan/rond zn oren? Een wond, luizen, etc?

findi

Berichten: 755
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Oostrozebeke, W-VL Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 09:18

doet gij hetzelfde bij een halster?
mag je anders aan zijn oren komen?
waarom denk je dat gij stijgerd: bang van je handen, van de hoofdstel zelf?

www.paardeninfo.tk
een site met crea bea, aandoeningen en takken van de paardensport
iem. ideetjes voor op mijn site, pb met maar!

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 09:21

Mijn pony heeft het ook een tijdje gehad, dat kwam door mijn buurmeisje die zou zonder toestemming wel even het hoofdstel uit dr mond scheuren! De sperriem zat nog vast, dus ze sloeg heelmaal op hol, (gelukkig was het in de bak) hoofdstel aan gort, en paard verpest voor wel een half jaar. Ze deed steeds zo moelijk als ik gewoon (op de goede Haha! ) manier het hoofdstel af deed. Nu is ze er gelukkig overheen, maar heel soms als ik haast heb dan komt het weer terug, maar gelukkig niet zo erg..

Ik denk dat het bij jou paard ook komt door een slechte ervaring. Doet hij ook zo met het halster?


Justnon

Berichten: 333
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 09:29

Mijn paardje had het ook toen ik hem kreeg..Heel bang als ik aan zijn oren wou komen of tussen z'n oren..hoofdstel moest je met z'n 2e indoen.. ook was hij toen nog hengst dus hij maakte zich ook nog is aardig groot zodat ik er helemaal niet bij kon..ik hoorde dat het bij mijn paardje kwam door dat ze hem tussen ze oren sloegen tijdens het inrijden omdat ie heel vaak steigerden.. nu heeft hij het bij mij bijna niet meer..af en toe maar dat is meer aanstellerij vergelijken bij hoe hij deed toen ik hem net kreeg.. bij anderen doet hij het wel nog wat vaker...misschien toch ook kwestie van vertrouwen *LOL*

**♥ Je hebt paardenmensen en mensen met paarden ♥ **
♥ Rust zacht aapie...♥

lady54
Berichten: 151
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Bladel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 11:00

alleen bij het hoofdstel.
verder heeft hij er geen last van , dan kan ik m gewoon daar aanraken, en met het hhalster heeft ie dit niet.

kelsey

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 11:03

IK zou even kijken of het hoofdstel goed staat afgesteld. Wanneer zijn de tanden voor het laatst nagekeken? Heeft hij last van zijn nek? Kun je een fysio er bijhalen?

Je suis Charlie.

lady54
Berichten: 151
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Bladel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 11:09

ik zou alles voor m willen doen maar helaas is het niet mijn eigen pony...
en ik mag alles doen maar zodra er iets bij moet komen voor gezondh. e.d. dan wil de eigenaar er niks van weten!!

zelfs als ie koliek heeft moet ik eerst weet ik hoevaak zeggen: bel de dierenarts...
dus ik ben bang dat het er niet inzit om dat na te laten kijken.

het hoofdstel is verder goed hoor!

kelsey

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 11:18

issie ook bang als je bij zijn oortjes komt gewoon. Of zijn oortjes knipt?
-> misschien is dit al gezegt maar ik heb het hele topic niet gevolgt Bloos .

Utah is mijn topper!!!

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 11:19

Ik denk dat op het moment dat jij het kopstuk van achter de oren haalt het bit tegen z'n kiezen komt en dat dat zeer doet.
Verklaard waarom ie het bij het halster niet doet.
Probeer eens om het bit van het bakstuk af te halen en eerst het bit uit z'n mond te halen (voorzichtig) en dan pas de rest van het hoofdstel.
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 09-10-04 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 11:22

ik ken dit gedrag wel, wij hadden er vroeger eentje die de hele tent afbrak als zijn hoodstel met bit uit moest.

Bij hem was het bit wel eens lomp tegen z'n tanden gekomen bij het uitdoen, daar was ie zo van geschrokken, dat je het hoofdstel niet meer normaal uit kon doen.

met veel geduld en heel voorzichtig handelen is het uiteindelijk wel weer geod gekomen

lady54
Berichten: 151
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Bladel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 11:32

Stennisje schreef:
Ik denk dat op het moment dat jij het kopstuk van achter de oren haalt het bit tegen z'n kiezen komt en dat dat zeer doet.
Verklaard waarom ie het bij het halster niet doet.
Probeer eens om het bit van het bakstuk af te halen en eerst het bit uit z'n mond te halen (voorzichtig) en dan pas de rest van het hoofdstel.


het kan misschien inderdaad zijn bit zijn..maar heb je dan misschien tips?!

kelsey

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 12:34

het akn zijn dat ie een keer ene klap tegen zijn hoofd heeft gehad ofzo ?? gewoon zo wienig mogelijk aan zen oortjes kome Lachen

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 12:55

Stennisje schreef:
Ik denk dat op het moment dat jij het kopstuk van achter de oren haalt het bit tegen z'n kiezen komt en dat dat zeer doet.
Verklaard waarom ie het bij het halster niet doet.
Probeer eens om het bit van het bakstuk af te halen en eerst het bit uit z'n mond te halen (voorzichtig) en dan pas de rest van het hoofdstel.


Ik denk dat dit ook de oorzaak is en ook de beste oplossing!
Praat ondertussen over koetjes en kalfjes of het de normaalse zaak is van de wereld.
Misschien leert zo het paard dat het niet meer vervelend is of zeer hoeft te doen.
Misschien is het maar een keer helemaal fout gegaan met het hoofdstel uitdoen.
Dus je moet hem laten merken dat het ook goed kan gaan.
Zelf moet je ook zorgen dat je niet nerveus of zoiets reageerd, want dan is je paard dat ook.

Als je dat vertrouwen hebt en je paard reageerd ook weer gewoon, dan kun je langzamerhand verder oefen door de
bakstukken te verlengen en dan het hoofdstel uitdoen (zo is er meer ruimte tussen kopstuk en bit)
En als dat goed gaat 'op de normale manier' het hoofdstel weer uitdoen.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 13:58

lady54 schreef:
het kan misschien inderdaad zijn bit zijn..maar heb je dan misschien tips?!


Nou zoals ik schreef het bit eerst uit en dan de rest van het hoofdstel en misschien een keer een tandarts laten kijken, misschien heeft ie wat aan z'n tanden waardoor ie overgevoelig is.
Voor de rest zelf inderdaad rustig blijven en rustige bewegingen maken.
Ook weer niet te overdreven, anders gaat ie daar weer wat achter zoeken.

'Als het regent in mei, is april voorbij'


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 20 bezoekers