wie wel en wie niet ??(haflinger)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
liesje_waal

Berichten: 2878
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: schiedam

wie wel en wie niet ??(haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 10:07

hallo,
heb een vraagje aan de haflingers liefhebbers
ik heb een haflinger en dit word onze eerste winter samen
hij staat dag en nacht buiten zonder deken
zou ik hem dan zonder dekens buiten laaten staan
afgelopen winter is hij wel geschoren en toen heebt hij de laatste maand van de winter op stal gestaan en overdag met winterdeken nar buiten toe Lachen
wat zouden jullie dan ? Knipoog

Furore
Rafiki


Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:09

Als je hem niet scheert kan hij best wel buiten blijven als hij gewoon een stalletje heeft om te schuilen.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:10

De mijne staat gewoon op stal met een deken op, meerdere als het echt heel koud is. Maar je moet natuurlijk doen waar jij je prettig bij voelt.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:13

Het hangt er ook vanaf hoe intensief jij van de winter wil blijven rijden? Als je hem een deken om doet blijft zijn vacht wat korter en zal hij wat minder snel bezweet raken dan wanneer hij een beren vacht krijgt.

liesje_waal

Berichten: 2878
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 10:14

hij heeft een loopstal waar hij dag en nacht in kan staan
hij wordt dit jaar niet geschoren Lachen
maar 9 van de 10 keer staat hij altijd buiten Lachen

Furore
Rafiki

jufloontje

Berichten: 683
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:35

Het hangt er idd mede van af wat je met hem doet deze winter.
Wordt hij af en toe een keer gereden, dan kan hij best buiten staan, als je hem na het rijden maar goed op adem stapt.
En ik vind zelf wel dat hij een schuilstal moet hebben, waar hij in kan, als hij dat wilt. (niet dat ze dat dan vaak doen Knipoog )
Wij hebben zelf ook haflinger en die wordt zeer intensief gebruikt, die is dus al een paar weken geleden geschoren! Haha!
Ze staat overdag gewoon goed ingepakt buiten!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:40

Milka is niet geschoren en heeft ook nooit een deken om.
Ik hou niet zo van dekens. Vanwege dat het onnatuurlijk is.
Ze krijgen een minder dikke wintervacht waardoor ze heel snel een verkoudheidje krijgen.
Ik heb nog nooit problemen met Milka gehad zonder deken. Ze staat ook dag en nacht weer en wind buiten. (Tegenwoordig niet meer omdat ze dat op de pensionstalling niet doen) Maar vroeger stond ze gewoon dag en nacht weer en wind buiten Haha!

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

liesje_waal

Berichten: 2878
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 10:59

hij word in de winter ook wel minder gereden Lachen
aangezien ik zelf in schiedam woon
en mijn paardje een half uurtje met de auto rijden is Boos!:(

Furore
Rafiki

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:13

ik ga die van mij van het weekend al scheren. Overdag staat ze de hele dag buiten met een winterdeken op en s'nachts binnen. Als het vriest doe ik er nog een deken onder..

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:26

liesje_waal schreef:
hij word in de winter ook wel minder gereden Lachen
aangezien ik zelf in schiedam woon
en mijn paardje een half uurtje met de auto rijden is Boos!:(


Dan is je probleem toch opgelost, dan kan je hem lekker zonder deken laten staan en hij kan als hij wil de loopstal in!

liesje_waal

Berichten: 2878
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 11:28

eigelijk is het dan wel opgelost ja Haha!:D
maar wou het tog even voor de zeker heid weten mischien vonden jullie het tog verstandiger om een paard met deken in de wei te zetten Lachen
maar bedankt mensen

Furore
Rafiki

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:33

De drie van mij staan dag en nacht buiten ^^
Vorig jaar stonden ze wel op stal omdat we toen ook nog een kwpner hadden.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

Brasko

Berichten: 153
Geregistreerd: 23-08-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:50

mijn haflinger heeft nu aleen een regendeken zonder voering op. In de voorgaande jaren heeft hij nooit een deken op gehad. Ik heb nu een regendeken opgedaan, omdat hij de hele dag buiten staat en ik niet wil rijden als hij kleddernat is, en ook geen zin heb om anderhalf uur te wachten tot hij droger is en ik kan gaan poetsen. Ik wil gewoon rijden wanneer ik zin heb en niet hem eerst een tijd alleen op stal te moeten zetten. Het is voor hem veel lekkerde buiten (en met de andere paarden natuurlijk) Voor een winterdeken zou ik nooit kiezen, omdat volgens mij haflingers het lekkerder vinden zonder deken.

have fun with all the things you do!!!!

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:55

Mijn haflinger staat 's nachts op stal en overdag buiten, en die heeft ook al lekker dr dekentje op..
Zelf weten, doe wat je zelf wilt.

♥ Bijou is verkocht!.. L+9 & M1+5
[TK] exclusieve RABOBANK deken

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 16:46

die van mij heeft vorig jaar met dekentje buiten gestaan, dit jaar laat ik haar haren lekker groeien. ik ga wel gewoon normaal rijden, maar niet overdreven actief. als ze nog teveel zweet leg ik er gewoon een zweetdekentje op tot ze droog is. de reden dat ik haar zonder deken laat dit jaar is dat ze anders nooit eens zonder deken sta. Omdat ze zomerecxeem heeft staat ze namelijk ook al de hele zomer met dr boettdeken op.

Profiel weer up to date!

...::: Zeeuwentopic :::...

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 19:26

die van mij heb ik vorig jaar voor het eerst geschoren, echt superfijn, komende week wordt hij geschoren. Hij is dan lekker actief en geen gedoe met zweet en dekens etc., na het uitstappen is hij gewoon droog Lachen
Maar als ik hem niet zo intensief zou rijden, zou ik hem denk ik niet scheren, want volgens mij is het buiten het werken, voelt een paard zich nog altijd het prettigst in z;n eigen berevelletje;)

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 20:12

De mijnen staan beide al met ongevoerde regendekens op vanaf begin september, we hadden toen nog een keuring dan kan je niet met een berevel aankomen...Tong uitsteken Dus nu zijn ze er aan gewend, mn 4 jarige is gestopt met haar aanmaken maar mn 3 jarige dus niet, ze was van het werk net helemaal zeik en zeik nat, ik woon er dichtbij kan regelmatig van deken wisselen, afhankelijk wat mn vriend wilt, wordt ze denk ik wel geschoren, voor mn eigen gemak. Met wat kouder weer krijgt de 4 jarige een dikkere deken eronder. Ze komen overdag buiten en 's nachts binnen.

In principe, als je hem niet zou scheren, kan je hem gewoon dag en nacht buiten laten staan. Misschien voor je eigen gevoel een regendeken op, wat eigenlijk niet noodzakelijk is, want hij heeft de gelegenheid om naar binnen te gaan.

Je moet met zo'n berevel wel opletten met rijden, helemaal droog stappen is het enige nadeel, dat duurt soms een eeuwigheid. Maar geen gesleep met dekens...

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 21:04

Ik zou niet aan dikke dekens gaan beginnen. Als je paardje toch buiten staat kan hij wel een lekker dik vachtje gebruiken. Wat misschien wel handig is is een ongevoerde regendeken. Mijn haf (staat vanaf 1 okt. de nachten weer binnen) had het best koud met al die regen. Toen ik haar een ongevoerd regendekentje opgegooid heb was ze weer een stuk vrolijker.

Wel lekker hoor voor je paard dat ie dag en nacht buiten kan staan, zou ik ook wel graag willen voor mijn hafje, maar is zo moeilijk te vinden hier in de randstad helaas...

oxborn

Berichten: 448
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: ergens in Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 21:10

Die van mij staat zo en zo niet meer buiten nu het weer herfst wordt.
Zij wordt dus komend weekend geschoren.
Ik zou er zelf voor kiezen om je haffie niet met deken buiten te zetten als je toch niet veel rijd, want het brengt toch weer wat risico's met zich mee dan zonder deken staan.
Succes met het nemen van je beslissing.

N. ons eerste wonder geboren op 17 januari 2006
T. ons tweede wonder geboren op 13 september 2008
S. ons derde wonder geboren op 14 juli 2010
ons vierde wondertje geboren op 8 juli 2012

andor

Berichten: 873
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 21:21

Die van mij wordt binnenkort ook weer geschoren. Hij staat niet zo vaak buiten en ik rijd hem eigenlijk best wel veel. Hij krijgt dus zo ie zo een deken op. Na het rijden zweet hij ontzettend na dus als ik een half uur gereden heb dan is hij 2uur daarna nog nat. Daar heb ik geen zin in dus gaat het vaggie eraf.

Als ik jou was zou ik niet scheren. Je kan eventueel als je gereden heb en hij is nat geworden wel een deken op doen. Maarja dat moet je zelf weten.

Veel spullen te koop!! Zie markt.
Lieve mensen doe ajb een bod want ik wil er echt vanaf. Dekjes mogen voor een prikkie weg.

liesje_waal

Berichten: 2878
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 23:06

ik heb wel idd een ongevoerde regendeken teminste zit een dun lagje badstof in
die kan ik idd ook wel opgooien als het echt k*t weer word met veel regen en hagel enzo Lachen:D
ik zelf doe hem niet scheren want dan heeft hij het alleen maar kou denk ik dan Lachen:D

Furore
Rafiki


sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 23:19

Ik zou m inderdaad niet scheren. Zelf zou ik er ook niet voor kiezen om soms wel en soms geen dekentje op te gooien. Je kan hier in NL nooit voorspellen wat voor weer het nou wordt...

Bienotje

Berichten: 10866
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:46

Buiten staan is geen enkel probleem denk ik hoor, helemaal niet als er een inloopstalletje is!

De haflinger die ik rijd doen we wel swinters wanneer het kouder wordt dus naarbinnen. Zij staat namelijk op de wei samen met een welsh en shet, en de welsh laten we liever niet buitn staan, helemaal niet zonder schuilstal.

Dus gaat dit drietal lekker op stal, wel opletten als je hem weer op de wei zet na het rijden denk ik ja.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus en 118 bezoekers