Pasvorm Kn symfonie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Pasvorm Kn symfonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 22:09

Is deze goed en past de medium boom op een Kwpn-er van 1.67M?
Ik heb gehoord dat de KN-zadels op heel veel paarden goed liggen, is dit zo?
Ik wil namelijk misschien een 3 jarige Symphonie kopen, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen! Alvast bedankt!

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 22:37

ik heb 3 kn symphonies,en leg ze op alle paarden,ze liggen meestal wel goed,leg hem er eens op en kijk of het zadel goed ligt,desnoods bel je de kn op en dan komen ze hem opvullen naar het paard zijn rug.

hier liggen de zadels op friezen,andalusiers,kwpners en ik heb zelf een stevige letlander waar hij op ligt...(1.68m)

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 22:50

Dankje Kimmie voor je reactie! Meer ervaringen?

Stilla
Berichten: 274
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 22:55

Ik heb 5 jaar lang een KN symphonie gehad, echt een super zadel. Het pasten bijna op ieder paard of pony die ik reed.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 23:12

Dat veel KN zadels goed passen op verschillende paarden, wilt nog niet zeggen dat hij ook goed past op jouw paard. Maar mijn KN Symfonie ligt in ieder geval super op mijn paard, en past ook op bijvoorbeeld een E pony, of weer een paard van 1.80 meter. Dat zegt toch iets over de pasvorm lijkt mij. Ik zou alleen eerst kijken hoe hij op jouw paard zit Lachen

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 23:34

Ja ik kijk gewoon of ik van achter naar voor kan kijken en of ik dan licht zie en of het niet op de schoft ligt en of het een beetje stabiel ligt. MEer ervaringen?

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 00:11

Ik heb een KN symphonie, geweldig zadel(gekocht van Tyrza)
Het zit heerlijk en ja het past op mijn fjord!(medium kamer)

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 10:23

Het is natuurlijk onzin dat een KN zadel goed op alle paarden ligt. Natuurlijk kun je een gemiddelde maat nemen... die zal op het ene paard goed, op de andere te krap en op weer een ander paard misschien te breed liggen. Belangrijk is dat de "brug" van je zadel een zelfde hoek maakt als de ribben van je paard. Het verhaaltje van een KWPN-er rond de 169 heeft een gemiddelde maat is dus gewoon niet waar.
Je kunt natuurlijk het zadel op proef nemen en er dan een goede zadelmaker naar laten kijken.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 12:20

ik heb met mijn (ex)kn (verkocht) ook op veel verschillende paarden gereden, hij lag op mijn ranke e pony van 1.55 en op het forse paard van mijn pa en broer van 1.69 en andere verschillende paarden die ik heb gereden. Denk dat je paard echt moet afwijken wil die niet passen

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 09:49

Oke, ik hoop dat je gelijk hebt breitling! ajb meer reacties want ik wil er morgen 1 gaan kopen namelijk!

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 10:41

Waarom laat je dan geen passervice langs komen Alexandra15? Aan een zadel wat niet past heb je niets.

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 10:55

omdat ik een 2ehands wil gaan kopen die in goede staat is. Ik heb namelijk van veel mensen gehoord dat de medium boom op bijna elke normaal gebouwde KWPN-er past maar ik wilde het toch even checken bij bokt.

darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 12:51

ik heb ook een tweede hands kn symponie gekocht een jaar terug
Ik vind het een super zadel ligt toppie op mn pony (waar zeer weinig zadels op passen)
En ga m volgend jaar voor mn andere pony gebruiken(tot nu toe past deze op haar rug)

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:41

alexandra15 schreef:
omdat ik een 2ehands wil gaan kopen die in goede staat is. Ik heb namelijk van veel mensen gehoord dat de medium boom op bijna elke normaal gebouwde KWPN-er past maar ik wilde het toch even checken bij bokt.


Hij past ook op een fjord!

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 17:11

Wauw, wat goed allemaal!!! Ajb meer reacties! En alle mensen die tot nu toe gereageerd hebben, bedankt!! Ik ga het zadel morgen ophalen, heb er zo'n zin in!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:13

GeJe schreef:
Het is natuurlijk onzin dat een KN zadel goed op alle paarden ligt. Natuurlijk kun je een gemiddelde maat nemen....


Maar KN is wel een van de merken die op veel paarden acceptabel liggen.
Ik rijd met mijn KN meerdere paarden, op de een ligt hij iets beter als op de ander. Maar hij ligt dusdanig dat ze er geen last van hebben en er zeer zeker geen drukkingen van zullen krijgen.

Het zou natuurlijk optimaal zijn om voor ieder paard een passend gemaakt zadel te hebben. Maar ik kan me, evenals veel andere mensen, dit niet veroorloven.
Daarom is een KN net als een Passier GG een redelijk alternatief.

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 17:24

Oke, ik ben echt benieuwd hoe het op mijn paard ligt! MAar ik leg er sowieso wel een gelpad onder, dus er is sowieso weinig kans op drukkingen Lachen

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:25

Ik heb ook jaren deze KN gehad, ligt inderdaad op redelijk veel paarden "goed" maar ook niet super! Als ik heel veel verschillende paarden moest rijden zou ik of weer een KN nemen, of een Stubben. Ik vind het nadeel van KN dat de boom naar mijn idee te smal is, heb het er laatst nog met mijn DA over gehad, verder vind ik de bewegingsvrijheid onder dit zadel ook minder, bij de meeste paarden die ik met een KN zie lopen verdwijnt de schouder er teveel onder tijdens de beweging.
Maar.. het ligt natuurlijk helemaal aan je paard of een zadel goed ligt of niet. Bij die van mij lag mijn oude KN voor geen ene centimeter, zelfs aangepast door zadelmaker na zadelmaker.
Ga doorom niet even naar een winkel om een zadel te kopen, en dan zelf even kijken of dit goed ligt, (is mijn advies) Maar haal er iemand bij die echt verstand heeft van anatomie, beweging van een paard, en de ligging van zadels. Bij het ene paard ligt een KN heel erg goed, bij de andere juist merk X..

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:28

alexandra15 schreef:
Oke, ik ben echt benieuwd hoe het op mijn paard ligt! MAar ik leg er sowieso wel een gelpad onder, dus er is sowieso weinig kans op drukkingen Lachen


Waarom een gelpad, als je een goedpassend zadel hebt, heb je deze dus niet nodig!!
En een gelpad kan wel degelijk voor drukkingen zorgen. Hij trekt nl strak op de schoft. Daar komt hij dus best strak te liggen en kan dan dus juist wel voor plekken zorgen.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:30

alexandra15 schreef:
Oke, ik ben echt benieuwd hoe het op mijn paard ligt! MAar ik leg er sowieso wel een gelpad onder, dus er is sowieso weinig kans op drukkingen Lachen


Dit is niet echt een goede oplossing..
Je moet gewoon zorgen dat je zadel goed past, dan krijg je geen drukkingen. Met een gelpad kun je in plaats vangoed, ook een hoop kwaad doen!!! Tijdens het rijden beweegt de wervelkolom (en zijn spieren). Die loopt als het goed is precies tussen de boom door, en moet voldoende ruimte hebben om goed te kunnen bewegen. Die ruimte tussen de boom is naargelang de wervelkolom per paard verschillend.
Als je zadel niet goed past (In heel veel gevallen worden drukkingen veroorzaakt door te nauwe ruimte tussen boom /wrvelkolom/schoft) en jij gaat er een "pad" tussen leggen, maak je die ruimte alleen maar kleiner!!!!
Wat je krijgt is dat je geen schuurplekken meer krijgt, omdat de pad zacht is, maar de werking van de wervelkolom wordt wel degelijk nadelig beinvloed.

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 17:44

Nee maar ik heb ook een schapenvachtje, die ik eronder kan leggen. En als de KN goed ligt, dan leg ik die er denk ik op, of niets Lachen

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:49

alexandra15 schreef:
of niets Lachen


Dat is de beste optie. Een schapenvacht maakt het zadel ook alleen maar krapper.
Een goed passend zadel hoeft geen extra "drukverdeler"

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 21:20

Oke, maar ik vind het mooi staan en ik heb nog nooit gehoord dat een schapenvacht slecht is voor de rug, dus ik gebruik hem lekker wel Lachen
Maar ajb meer reacties, ik d8 dat er zoveel mensen waren met een KN hier?!

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 18:16

Ook heb ik gehoord dat een KN een iets bredere boom heeft dan de meeste merken (1/2 cm breder). Is dit een voordeel voor de rug van het paard?