starten in Nederland of Belgie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

starten in Nederland of Belgie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-04 10:22

[WD] Yes ..... aangenomen voor de M-jurycursus!

Naar aanleiding van dit topic ( met name blz 3 ) heb ik de vraag:
Wie is er van België naar Nederland overgegaan om wedstrijden te gaan rijden of omgekeerd en waarom?

Graag jullie meningen aub.


RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:38

Ik vind het dressuursysteem in België vreselijk.
Logisch dat de meesten voor springen gaan.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 17:15

Zoals ik al eerder zei, ik ken er een paar die zijn overgegaan. Omdat het systeem in Belgie niet echt fijn is. Andersom ken ik niemand.
Wel wat de crossen betreft. Er zijn enkele Nederlandse combinaties die in Belgie crossen. In Belgie staat het allemaal veel hoger en zwaarder. Andersom gebeurt ook heel veel.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 14:48

Deze mail kreeg ik vandaag toegestuurd:

Beste

Als ruiters/ amazones vanuit Belgie de overstap maken naar Nederland, kunt u als volgt handelen.

U kunt maar voor 1 land uitkomen. Dit houdt in dat u zult moeten kiezen tussen Nederland of Belgie.
Als u in Nederland komt rijden, moet u een verklaring meenemen van de Belgische federatie, waarop staat welk niveau u met uw paard heeft gereden daar.

Zo kunnen wij u hier in Nederland op uw oude niveau inschalen en blijft u op uw oude niveau verder rijden.

Met vriendelijke groet,


toppie he? Haha!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:56

Dat klinkt goed!

Ga je het doen?

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:22

Het is idd zo dat je maar voor 1 land mag rijden. Maar ja, als alle belgen naar NL komen zal het nooit wat worden in belgie Haha!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 10:10

Dan zien ze misschien in dat hun systeem DRINGEND aan vervanging toe is.... Haha!

Ben op zoek naar een club in de buurt nou, Scum.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:15

Ik heb je een pb gestuurd.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:23

Ik woon ook in Belgie maar ik ga echt geen wedstrijden in B rijden. Ik start alleen maar in NL.
Heb wel een aantal keer een poging ondernomen maar werd of gejureerd door de burgemeester die toevallig zondag tijd had of door een of andere omhooggevallen huppeltrut die ooit een keer op een pony een B proef had rondgestuurd (die mocht dan de B en de L jureren). Ben dus wel genezen! Het heeft gewoon geen zin om in Belgie te rijden want je kan nog zo goed rijden, de helft ziet het toch niet!

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 13:24

Jeetje is het erg zo erg in België? Ik had geen idee daarvan Bloos!

Kaatie
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Bij de grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:00

Ik woon in België maar rijd westrijden in Nl. Gewoon omdat het daar véél beter geregeld is. Toen we gingen starten, zijn we naar wedstrijd in B en in Nl gaan kijken, en B was een pot nat, terwijl in Nl alles toppie in orde was. B heeft heel ingewikkeld overgangssysteem, waar je bv een keer eerste moet zijn om over te mogen, dus ben je afhankelijk van anderen voor je over mag...dat is in nl met die winstpunten veel beter. Ook gewoon op wedstrijd, je weet perfect hoe laat je moet starten, ringmeester roept het netjes af, jury's zijn goed opgeleid, ... Kortom, ik vind het in Nl veel beter om dressuurwedstrijden te rijden. Dat België altijd zeurt dat ze geen goede topdressuurcombinaties hebben, ligt echt aan de organisatie van de basis.

Waarom nou jij...

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 17:16

vvalar, geen zin om eens enkele wedstrijden in belgie te komen rijden? Haha!

Ik denk heus wel dat het nederlandse systeem ook hier en daar een steekje laat vallen, maar vergeleken met het belgische systeem is nederland top!

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:50

Had ik toch gelijk in dat topic Knipoog
Als je niet helemaal terughoeft naar de B zou ik heel snel overgaan

Aangezien ik in Den Helder woon heb ik nooit over zulke problemen na hoeven te denken. Zelfs al zou het systeem daar honderd keer beter zijn dan was het me nog te ver weg Clown

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 11:43

Voor mij is het dichtbij. Dus ik heb de keuze, zeg maar.

K'laat zeker weten hoe het afloopt! Haha!

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 13:57

Het is inderdaad verschrikkelijk in België.
Zeker in de winter. En niet alleen voor de dressuurruiters onder ons.
Kijk maar is naar mijn topic bij wedstrijden "waar gaan rijden deze winter?"
In België kost alles zeer veer geld in de winter. En ze zijn niet zo diervriendelijk als in Nederland. Om nu maar een voorbeeld te geven:
Ik ben vorig jaar enkele malen met jonge paarden in Esbeek gaan rijden, en daar mocht je in de laagste proeven gewoon voor 7 euro 2 keer achter elkaar je parcours rijden. Dit is toch super voor een niet ervaren paard. In belgië heb je pech als je paard het niet goed deed spijtig betaal maar weer bij, of volgende keer beter. Besluit wat heeft je paard ervan geleerd? NIETS
En zo zijn er nog wel meer zaken.En ik ben belg he.
In de zomer is het gelukkig zo erg niet, en kan je overal wel goed gaan rijden hoor.
Groetjes

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 19:51

Is de klassenindeling in Belgie ook anders dan in Nederland?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 10:49

B1 B2 L1 L2 M1 M2 Z1 Z2. Proeven zijn net hetzelfde. Alleen wij maken nog onderscheid tussen B (1 en 2).

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:50

Dit is bij de lrv zo wel ja.
Maar bij de regionale en dergelijke is dit gewoon met klasses.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 13:16

Idd; bij HROV bvb hanteren ze ongeveer zelfde systeem als in Nederland. ( Hoewel daar andere proeven gereden worden werken ze ook met winstpunten naar gelang het behaalde aantal punten ).

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:51



Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 21:23

RanouK schreef:
Om even de mensen een idee te geven over de Belgische proeven...
http://www.vlp.be/html/dressuurproeven.html
Ik vind ze echt rot ineen zitten!



zie ik het nou goed dat je in de M al een vliegende galopwissel moet rijden of zit ik nou helemaal verkeerd te kijken??? Verward

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 07:51

Nouvel schreef:
zie ik het nou goed dat je in de M al een vliegende galopwissel moet rijden of zit ik nou helemaal verkeerd te kijken??? Verward


Volgens mij zijn ze helemaal niets te vergelijken met dei van nederland. Op niveau 0 (het laagste) moet je al een keertwending rijden. Terwijl dit op niveau 1 niet in aansprake komt. En je start eerst bij de E. E5 lijkt de moeilijkste proef van alle niveaus 0, en als je hoger gaat tot de L komt er pas een oefening bij, en dit is dan al niveau 3!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 10:40

Voor er een misverstand bestaat:

die proeven worden gereden in HROV bvb. En die zijn niet te vergelijken met LRV.

Wat bij HROV M heet, komt niet overeen met M in LRV.

LRV => hanteren dezelfde proeven als in nederland.

HROV => hanteren andere proeven ( zie link die RanouK plaatste)
maar deze kennen wel hetzelfde systeem om WP te behalen, over te gaan zoals in Nederland!

Denise82

Berichten: 666
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 16:58

Ik heb toevallig net op mijn wedstrijdkalender gekeken en in Oirschot moet ik binnenkort starten en dat is Nederland tegen Belgie... Het is een selectiewedstrijd voor het Z (dressuur). Hoe gaat dat dan in zijn werking? Heeft iemand een idee?

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:49

Denise82 schreef:
Ik heb toevallig net op mijn wedstrijdkalender gekeken en in Oirschot moet ik binnenkort starten en dat is Nederland tegen Belgie... Het is een selectiewedstrijd voor het Z (dressuur). Hoe gaat dat dan in zijn werking? Heeft iemand een idee?



Als het een internationale (officieel) wedstrijd is, dan word het volgens de internale normen gereden. Dus B,L,M,Z,...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fohadie, Glenda, LisaaSophie, NogSteedsGek, robbie88, rocky_1995, senna21, wisja en 13 bezoekers