Knoflook GIFTIG ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djoyce
Berichten: 59
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: Overijssel

Knoflook GIFTIG ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 12:10

Ik heb mijn paard jarenlang knoflook + fenegriek gegeven in de winter.

Nu lees/ hoor ik steeds meer verhalen dat knoflook giftig kan zijn voor paarden, maar ik kan nergens op het internet de wetenschap erachter vinden.

Weet iemand dit?

En wat kun je wel bijvoeren ter verhoging van de weerstand voor in de wintermaanden?

prompter

Berichten: 11095
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:22

Niet elk paard reageert gunstig op knoflook. Echinacea is een mooi alternatief als weerstandsverhoger.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:23

op de site van paardnatuurlijk.nl staat dat het wel eens in verband gebracht wordt met een bepaalde vorm van bloedarmoede.


als je heel veel voert kan het slecht zijn voor de darmen. bij mensen is dit wel zo.
als ik jou was zou ik niet het hele jaar door knoflook gaan voeren. sla een paar maanden over. maar zoals ik lees geef je t alleen in de winter. dus dan kan dat geen kwaad.

om weerstand te verhogen volstaat gewoon goed voor, goed hooi en brok bevat alles wat ze nodig hebben.
je kunt zeewier gaan bijvoeren dat helpt ook erg goed.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:21

Volgens mij is het niet giftig hoor. Silverlinde.com adviseert het bijv. om als olie (in honingwater) te geven tegen de vliegen.
Teveel is nooit goed natuurlijk.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 17:06

Het hele jaar door supplementen geven is zo ie zo niet goed. Wat hierboven al werd gezegd,geef het een maand wel en dan weer een poos niet.
Arabiertje bij mij op stal is niet echt beter geworden van allerlei supplementen. Zij kreeg het hele jaar door ook knoflook en noem maar op. Resultaat: haar lever werkte niet meer goed. Ze werd spierbevangen doordat de afvalstoffen niet meer goed werden afgevoerd. Ik ben sindsdien erg voorzichtig met supplementen. Gezond paard, geef ik niks.

Kornelius

Berichten: 358
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: pfalzdorf (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 18:38

Knoflook, eikels, walnoten, peren, spinazie.....

Als alles wat hier de aflopen weken besproken wordt giftig was voor paarden waren ze duizenden jaren geleden al uitgestorven....

Maar goed, alles met mate en hoeveel dan. Bij die vraag kan ik me wel wat voorstellen.

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 18:44

Lijkt mij niet, want ik ken wel meerdere mensen die knoflook door het eten van hun paard doet, en dan zouden die allang vergiftigd zijn toch?!

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 21:12

ik denk niet echt dat knoflook giftig is voor je paard! Bij ons in het hobbycentruw verkopen ze paardensnoepjes met knoflook in, en sommige mensen doen het idd door het eten dus ik denk niet echt dat het giftig is. Het is vooral voor weidepaarden heb ik gehoord?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 21:20

met mate is het goed
maar teveel is dus schadelijk
zoals heel veel dingen
ik zou ook alleen iets bijvoeren(supplement)
als het nodig is

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 11:31

De mijne krijgen het hele jaar door 2x daags een handje gedroogde knoflook snippers, zomers ideaal tegen vliegen, s'winters nooit verkouden etc. Ik doe dit al een jaar of 20 en ze doen het er prima op.

Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 13:05

Mij is verteld (door een dierenarts) dat knoflook niet erg goed is voor paarden. Het zou familie van de ui zijn en als je een paard 4 uien zou geven zou ie de volgende dag dood in zijn stal liggen.