goedkoper paard bij je huis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

goedkoper paard bij je huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 11:59

Hallo,

Ik had een vraagje. Ik sta nu op een super leuke manege en helemaal niet duur OK dan! . Maar het idee landje te hebben is ook wel leuk.
Maar ik denk dat het helemaal niet goedkoper is b.v hooi enz.

Voor de manege betaal ik 87,50 dit is weidegang met hooi enz.

Is een paard op een stukje wei of bij je thuis goedkoper?
incl. de weide omploegen ect.

sandra

liesje_waal

Berichten: 2878
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:02

volgens mij is het goed kopen behalven dat je het weiland moiet kopen dan
gras heeft hij al hooi kost ook niet al te veel als je een goed iemand weet en die er ook korting op geeft
in het beging lijkt het duurder maar het is wel wat goedkoper
maar op de manege betaal je niet veel vin ik en zou daar blijven staan een stukje land kopen is ook niet een van de goedkopste dingen
groetjes

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:07

het is natuurlijk per maand goedkoper maar je moet wel een stal en weiland aanschaffen
je kan het wel zien als een soort investering

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:09

Ik ben zo'n 50 euro kwijt aan m'n paardje die thuis staat. Dat is incl. hooi / stro en voer, excl. hoefsmid / DA. Dus zeker een stuk goedkoper als een pensionstal / manege / boer.

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 17:12

onderhoudt aan schrikdraad, weide (laten maaien kan weleens nodig zijn), dan het gemaaide op laten halen vragen ze echt aso veel geld voor.. (bij ons dan). dan moet je nog een opslag hebben voor je hooi. het is net wat de prijs zal zijn voor het huren/kopen vd weide.
Ook is het misschien goed om eraan te denken dat je op de manege een bak tot je beschikking hebt? en als je paard op een eigen weide staat, zal je als je ergens in een bak wilt rijden daar ook nog een bedrag voor moeten betalen.

ik zou lekker op de manege blijven staan. is veel minder werk en denk dat het echt niet veel zal schelen per maand dat je kwijt bent.
tenzij je paard bij de manege nooit buiten kan staan, en je zelf graag wilt dat je paardje meer buiten staat.

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 17:26

Ik ben het eens met Miekie.
Waar je nu staat betaal je niet veel per maand en heb je waarschijnlijk een bak tot je beschikking.
Een stuk land kopen of huren kost ook geld en dan heb je nog geen bak erbij. Ook moet je er rekening mee houden dat je dan zelf je voer moet kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 17:30

mijn paarden staan ook aan huis....per maand ben ik eigenlijk niets ( me ouders betalen het ) maar als k ´t zelf moes betalen rond de 15 euro per maand....DA geeft alleen jaarlijkse enting verder komt die nooit(gelukkig maar) en de smid die kom om de 8 weken maar hoeveel die kost heb ik geen idee volgens mij kost die bij ons 15 euro ofzo

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 17:54

Hier in de buurt is aan huis stallen zeker een heel eind goedkoper.
Voor een stal met buitenbak en dan voer etc. incl. betaal je minimaal 250 euro's in de maand.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 19:44

zelf een weide hebben en daar je paard op hebben is zéker goedkoper. Het zijn de diensten en faciliteiten die het pension zo duur maken.

Wat het weiden van onze paardjes ons kost:

zomer:
-In de lente strooien we meststoffen op de weides. Reken dat dat wel wat kost: 100 euro voor 1.5 ha. Dit doen we een keer per jaar
-Verder staan de paarden heel te tijd op de wei en krijgen meestal geen eten bij (tenzij ze echt moeten werken)
- we laten 60 are hooien. Dit kost ons 1.20euro per baal (van die kleintjes), dus is amper goedkoper dan als je ze koopt. Als je niet kan hooien, moet je natuurlijk je hooi voor de winter aankopen.
- we maaien het ontkruid uit de weides en houden de afrastering gras-clean: dit kost niet zoveel (als je de maaier eenmaal hebt), maar wel véél energie.

Winter:
-onze pony's eten per 4, 1 zak voer per week. Dat komt op 9euro per week.

Ik neem aan dat je op stal apart moet betalen voor ontwormingen, veearts, tandarts en hoefsmid? Dus dat reken ik er niet bij (dit zijn bij ons de hoogste koste).

Wat wel extra is, zijn de kosten van omheiningen repareren (ik gok wel op 100 euro per jaar). Je stopt echt nooit met afrasteren. Hier nog een draadje, daar nog een weide in twee doen. Eindeloos span-, ram-, en schroefplezier verzekerd.

Natuurlijk is de aanschaf van een weide een investering, maar da is vooral een vorm van belegging. Je kan ook een weide huren. Bij ons is dat niet zo duur. En dus heus het geld waard.

En je moet natuurlijk alles zelf doen. Maar voor mij is dat nu net het plezier van paarden houden. Je moet er zelf voor zorgen en je komt heus niet alleen om te rijden.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 19:45

Als jij E 87,50 per maand betaald voor 1 paard dat bijna vol pension is met gebruik van alle manege faceliteiten, zou ik hem wbt het geld lekker laten staan.

Ik vind het spotgoedkoop de prijs die jij per maand hoeft te betalen en als je de faceliteiten erbij opteld hmmmm.... dan denk ik dat je met je paard thuis of op een gehuurd stukje land (dan komt de weidehuur er nog bij) niet veel goedkoper uit zal zijn.

Als je buren hebt met veel gereedschap als trekkers/maaispul en enz heb je mazzel anders moet die dingen huren om je weide goed te onderhouden of kopen natuurlijk kort om kost altijd een hoop geld.
Daarnaast moet de weide bemest en of gezaaid worden, dat doet lang niet iedereen, wij doen het wel ieder jaar om het grasland zo mooi en best mogelijk te houden.
Het kost niet alleen extra geld maar ook extra tijd en energie die moet je wel hebben.

Ik heb ze bij huis, dan komen de kosten zoals: Licht (vooral s'winters), Water (vooral zomers erg veel), stalbodum, afvoer stalbodum, voer, hooi, omheining plus om de zoveel tijd reparatie heining en stal, geen rijbak tenzij je die voor duizenden euro's kunt aanleggen (gelukkig hebben wij buren met een rijbak) enz enz.

Er zijn natuurlijk veel voordelen van het bij huis hebben van je paard en als je bv E 250,- pensionkosten per maand moet betalen ben je waarschijnlijk wel goedkoper uit, maar in jouw geval denk ik niet.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 20:26

Ervaringsdeskundige [naam verwijderd]:

HEt houden van een paard kost mij per paard aan huis: 10 pak hooi per maand a 3 euro, 5 pakken vlas per maand a 5 euro, 1 zak lucerne per maand a 8 euro, 1 zak winterpeen per maand a 6 euro, 2 zak brok per maand a 8 euro.
Maw voer en strooisel alleen kosten per maand: 85 euro.
Ik vrees dat mijn hypotheek maandelijks wel minstens 300 euro duurder is omdat ik zonodig een huis met een stukje land wilde kopen...
Onderhoud aan omheining en grasmaaier is te verwaarlozen, dat loopt niet in de papieren.

Wat ik ervoor terug krijg ten opzichte van stalling in pension is: elke dag uitmesten, een frisse rit in de buitenbak, 3 x per dag op gezette tijden thuis moeten zijn om te voeren. Maar mijn paarden gaan wel zo veel mogelijk per dag naar buiten, en even een ander dekentje is geen probleem meer. Ik kan elk moment van de dag rijden in mijn bak, en ik bepaal helemaal zelf wat er gevoerd wordt en hoeveel.
En snachts nog even in de pyama kunnen kijken hoe schattig die bekkies ook alweer zijn Bloos

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 20:39

Dees schreef:
En snachts nog even in de pyama kunnen kijken hoe schattig die bekkies ook alweer zijn Bloos


Haha! daar doe je het allemaal voor toch....