Paard rijden voor iemand anders wat is reëel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Paard rijden voor iemand anders wat is reëel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 12:07

Omdat mijn eigen paard verkocht is was ik eigenlijk op zoek naar een ander paard. Nu heb ik een geweldige aanbieding gekregen!
Ik mag een paard gaan rijden voor een kennis van mij. Deze Flemmingh-merrie is 3 jaar en wordt volgende maand zadelmak gemaakt door Gert van het Hof.
Daarna komt dit paard bij mij op stal te staan, ik mag hem meenemen naar lessen en wedstrijden en er dus mee doen wat ik maar wil.
De enige eis die de eigenaar stelt is dat het paard netjes en regelmatig gereden wordt en uiteraard een perfecte verzorging.

Maar wat is nu reëel? Ik hoef hiervoor niets te betalen. Zelf denk ik dus dat als ik bv het paard op ijzers zet dit voor mijn rekening is. Ook vind ik het best normaal dat ik zorg voor het voer en strooisel. Tenslotte moet ik dat ook betalen als ik zelf een paard aanschaf.
Ik wil hierover graag goede afspraken maken met de eigenaar dus wie heeft er tips voor me? Waar moet ik aan denken?
En ook belangrijk natuurlijk; stel dat ik een ongeluk met het paard krijg, wie is er dan verantwoordelijk voor de kosten. Het paard is bij de eigenaar goed verzekerd.

Alle adviezen zijn welkom!


qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:42

Ik heb ook een verzorg paardje en daar hoef ik verder ook niets voor te betalen en ook haar eis aan mij is een goeie verzorging en met goed verstand omgaan met een paard..
Ook mijn eigen pony staat daar en hoef ik ook niets voor te betalen , moet alleen das dan het enigste met haar pony lessen en dat wel voor mijn kosten maar dat vind ik helemaal niet erg ..

Dus ja ik vind het wel reeel

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:45

Tja, je kan het ook zo zien, mits je het goed doet, wordt het paardje netjes ingereden. Dus ik vind het logisch dat je niks hoeft te betalen. Maar als je dat niet fijn vindt, kun je afspreken dat jij idd de hoefsmid of iets anders betaalt.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:52

Besef wel dat jullie er beiden voordeel aan hebben! Jij kunt lekker rijden en jezelf verder ontwikkelen, en voor je kennis wordt het paard getraind...

Spreek bijvoorbeeld af hoe jullie de kosten gaan verdelen. DA-kosten lijken me voor de eigenaar, lesgeld/wedstrijdkosten voor jou. Deze 2 zijn het meest logisch.

Maar dan bijvoorbeeld het pensiongeld (of het geld dat je kwijt bent als je haar thuis hebt staan). Als jij een eigen paard zou hebben zou je deze kosten hebben, en de eigenaar dus ook. Kosten delen lijkt me 'eerlijk'. Zelfde met de smid, de eigenaar zou de smid toch moeten laten komen, ook als jij niet zou rijden. Meerprijs voor ijzers op jouw kosten lijkt me ook 'eerlijk'.

Bedenk wel dat jij (als het goed gaat tenminste) er waarde bij rijdt op háár paard. Dus als ze hem verkoopt ze er op vooruit kan gaan. En van dat geld zie jij waarschijnlijk niks terug. En is het dan wel zo eerlijk als jij al die tijd de onderhoudskosten voor dat paard hebt betaald? Nee!

Het kan dus een win/win situatie zijn voor allebei, als je het financieel maar netjes regelt. En netjes regelen is (vind ik) dat zij meer kosten draagt dan jou.

Marinx
Berichten: 113
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Bij Duitse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:12

Bij onze stal stan ook paarden van anderen, waarop ik voor mn studie veel reed. Eigenlijk betaalden die eigenaren alles omdfat ze zelf graag wilden dat hun paarden goed gereden werden. Dat ging gewoon zo, nooit over nagedascht verder. Alleen bij kleine dingetjes betaalden we altijd zelf. En startkaarten enzo ook.

To bok or not to bok... that`s the question Lachen

Montecito
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:12

En je zou kunnen afspreken als je wel kosten deelt dat je als het paard ooit verkocht gaat worden je een percentage van het bedrag krijgt. Overigens, jij rijdt er de knoppen op en het paard wordt meer waard, dus ik zou niet veel betalen aan onderhoud, de eigenaar wil graag dat jij gaat rijden!!! Jij hebt hem niet gevraagd!!

Alvaro❤️ M2
Montecito❤️Z1 ⭐️

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 17:28

De eigenaar heeft deze merrie voor de fokkerij. Helaas voor hem is hij niet drachtig geworden dus kan ik zeker anderhalf jaar rijden zonder de "belemmering" van een veulen. Dat is dus weer een voordeel voor mij. De eigenaar wil wel graag dat ik dit paard ga rijden maar dat had hij ook aan iemand in de buurt kunnen vragen. Nu moet hij zijn paard een heel eind bij hem vandaan gaan brengen terwijl hij hem eigenlijk het liefst bij huis had gehouden. Erg aardig van die man, doet hij wederom voor mij.
Hij zorgt er dus voor dat ik de komende anderhalf jaar een leuk paard heb. Na die tijd breng ik hem weer netjes terug en ga mijn eigen jonge paard inrijden. Dus leer ik veel van zijn paard. Weer een voordeel voor mij.

Door de bovengenoemde punten vind ik dus ook wel dat ik hem niet veel kan gaan vragen voor onderhoud o.i.d. Als ik niet dit paard had gekregen had ik voor anderhalf jaar een andere moeten kopen. Ik wil niet zolang een lege box bij huis. Mijn eigen 2,5 jarige blijft te klein voor mij dus die gaat in de verkoop, de bedoeling was namelijk dat ik die zou gaan rijden.
Hij komt zelfs mijn box groter maken! Het namelijk nogal een flinke grote..

Maar om de komende anderhalf tot 2 jaar geen verschil van mening te krijgen wil ik wel graag het een en ander voor de tijd met hem doorspreken. Vandaar dat ik jullie om advies vraag.


Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 17:42

Tja, ik heb het zo geregeld met de eigenaresse van Vos dat alles dat ik "extra" wil bovenop wat hij haar normaal kost, voor mijn rekening is. Dus rijvereniging, nieuw dekje als t oude nog niet kapot is etc. Dan nog blijven er een boel "twijfelgevallen", hij stond bijv altijd op blote voetjes, nu wilde zij ijzers proberen, dus heeft zij dat betaald. Maar ik had het ook redelijk gevonden dat ik het had moeten betalen.
Ik denk dat je van de belangrijkste dingen inderdaad moet vastleggen wie wat betaalt, maar daarnaast ook heel goed met elkaar overlegt wat je van elkaar verwacht, wat je van het paard wilt etc. Je kunt niet alles voorzien, dus het helpt als je in ieder geval redelijk duidelijk weet wat je aan elkaar hebt.
Ik begrijp dat je de paarden aan huis hebt, en dat je dus weinig kosten aan stalling hebt. Ik zou dus niet al te veel vragen voor stalling, alleen de kosten die je daadwerkelijk maakt (voer, stro en dergelijke) en daarnaast een klein bedragje voor de stalling zelf. De meneer had anders ook kosten gemaakt voor stalling, dus het is niet onredelijk om ervoor te zorgen dat je er in ieder geval niet op achteruit gaat. E.e.a. hangt natuurlijk ook weer af van de wederzijdse verwachtingen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Brusi06, Duran123, Googlebot, ngoossens, Rinkex, woel en 172 bezoekers