Hengstigheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
CouCou

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.

Hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 13:02

Iris heeft altijd ontzettend last van haar hengstigheid.
Ik heb haar een jaar of 2 geleden laten scannen om te kijken of alle eileiders en de baarmoeder ok waren. Gelukkig was er nix aan de hand.
Ik heb toen een tijd, zo ong een jaar lang progesteron gegeven. Ging super, nergens meer last van, HEERLIJk. OK dan!
Toen heb ik iris laten dekken. En zoals sommige al weten is daar een merrie-veulentje uitgekomen. Ik hoopte dus eigenlijk dat de hengstigheid na de dracht eigenlijk "beter" zou zijn, maar helaas ze is weer behoorlijk hengstig. Ze Gaat tegen de muur aan staan en bolt haar rug en probeert dan ook nog de stal of spuit iets wat groter te maken door met haar volle gewicht tegen de muur aan te duwen. Dit is niet erg leuk als je er tussen staat kan ik je wel vertellen. Ze reageert dan ook bijna nergens op en moet echt tegen haar schreeuwen en soms ook echt onwijze slaan (en dit vindt ik nou niet echt leuk om te doen).
Met rijden is ze dan ook zo plakkerig, traag reagerend en zo lekker dat ze het vindt als ik drijf of haar een tik met de zweep geef.

Heeft iemand hier ook ervaring mee? Wat heb je eraan gedaan? Zijn er ook nog andere middelen die helpen dan echte hormonen (want die geef ik liever niet).


ellepel

Berichten: 47318
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 13:40

bij de paardedrogist hebben ze een product ervoor, schijnt heel goed te werken.
ik weet de naam zo niet ,sorry..

Farah_

Berichten: 2510
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:21

Moody Mare heet dat, ik had het ook al gezien. Heeft iemand ervaring met dit product?

"Moody Mare
Een kruidenmengsel dat speciaal is samengesteld voor merries die tijdens de hengstigheid lastig zijn. Moody Mare heeft absoluut geen negatief effect op de vruchtbaarheid en kan het hele seizoen of hele jaar gegeven worden. Moody Mare kan gebruikt worden tijdens wedstrijden.

Moody Mare wordt erg veel gebruikt en de ervaringen zijn ronduit goed te noemen. Bij merries die erg regelmatig hengstig zijn en snel op kruiden reageren kunt u volstaan met bijvoeren van Moody Mare tijdens de dagen van de hengstigheid. Bij de meeste merries is het noodzakelijk om Moody Mare dagelijks te geven gedurende de maanden dat de hengstigheid een probleem vormt."

Bron: www.paardendrogist.nl

secricible

Berichten: 25693
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:36

Iemand die ik ken, heeft dit ook altid gehad. Ze reed met wieltjes en als ze hengstig was stond ze pardoes stil om goed te gunnen genieten v an dat heerlijke gevoel. Kan je niet weer gewoon progestron geven?

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 21:03

Haha, sorry hoor, ik lach me echt dood Haha! !! Ik zie het al helemaal voor me een merrie die stil gaat staan omdat ze opgewonden wordt van benen, sporen of een zweep. De merries die ik rijdt worden over het algemeen sneller tijdens de hengstigheid en dwarser. de fries bij ons op stal wordt juist heel rustig, maar wordt niet opgewonden als je je been aanlegt..
haha, ik heb nog schik. Haha! . maar veel sterkte met je merrie.. Ach gut

Aut viam inveniam, aut faciam

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 21:16

Het is misschien een tip om contact op te nemen met een homeopathische dierenarts, het paard van een vriendin van mij was ook erg extreem en zij gaf haar paard drupjes - hielp prima. Lijkt me toch iets beter dan jaar in jaar uit aan de hormonen.

CouCou

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 22:45

Ja als je erbij nadenkt is het natuurlijk wel grappig dat een merrie zo reageert, maar op het moment van ben je echt niet blij. En die van mij gaat ook echt geen stap harder lopen, die zit volgens mij alleen maar met haar hersens bij mooie mannen (hmmm kan ook leuk zijn). Lovers

Maar ik vindt het eigenlijk ook niet (net zo als kendra) zo'n fijn idee om jaar in jaar uit hormonen te gaan geven. Tja misschien ben ik zo'n mien meut maar je hoort ook tegenwoordig van die rare verhalen als je hormonen blijft geven, zoals baarmoederkanker enz. Weet trouwens niet eens of dat soort kanker eigenlijk ook bij paarden bestaat?!

Maar misschien inderdaad een idee om een homeopaatje te bellen en kijken of die iets voor irisje kan betekenen. Goede tip. Thanx.

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:32

tja je kan het inderdaad proberen met 1 of ander natuurlijk product en als dat lukt is dat natuurlijk de beste oplossing.
Maar in sommige gevallen is het nodig van je paard te laten steriliseren natuurlijk allleen als het te extreem is he want het natuurlijk wel heel drastisch.
In alle geval veel succes probeer iets goed te vinden.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:39

Steriliseren helpt niet tegen hengstigheid...........

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:45

waarom denk je van niet?
Ik had ooit een merrie die echt niet om te doen je kon daar niet meer mee rijden wanneer ze hengstig was. Zij werd dan wel zot in plaats van rustig en op aanraden van de da is zij toen gesterilliseert en dit was een hele vooruitgang hoor ze was echt stukken braver.
Maar misschien hangt dit van paard tot paard af?.....


batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:47

Mijn merrie wordt ook van alles hengstig.. als ik haar staart uitpluis, als er een nieuw paard is, als ze naar een nieuwe stal gaat, wisseling van seizoenen enz enz
Ik heb een tijdje Moody Mare gevoerd, het hielp eigenlijk best goed, ze werd minder snel hengstig en het was veel minder heftig. Daarna is ze naast een dekhengst komen te staan, gek genoeg was het gedonder toen over (maar ja, niet iedereen heeft een dekhengst in de achtertuin Knipoog ) Nu ze weer zonder man staat begint het gedonder weer, maar ik heb me er bij neergelegd, deels omdat Moody Mare best duur is, deels omdat ik er nu aan gewend ben.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Xavi
Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 15:12

Mijn merrie was ook extreem hengstig. Tijdens haar hengstigheid hing ze constant op mijn schouder, ze sloeg naar mijn been en naar andere paarden en ze was enorm kijkerig. Ik heb van de dierenarts een homeopatisch middel gekregen. Het heet Hormeel. Het zijn tabletten en ze krijgt er 3 per dag. Het werkt perfect. Ik merk er nu niets meer van als ze hengstig is. Ze is dan gewoon goed te rijden en niet meer hangerig enzo. Echt een ideale oplossing voor mij in ieder geval! OK dan!

CouCou

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 20:32

Sterriliseren vindt ik ook wel erg drastisch, dus dat is echt de allerlaatste optie. Volgens mij is dat ook een behoorlijke ingreep bij een paard, of valt dat wel mee. Als je zo bij mensen en honden enz kijkt is het niet zo plezierig.

Tja en een hengst in de achtertuin, nou nee, die heb ik niet. Er staat er bij ons wel 1 en die is alleen maar leuk als ze hengstig is, maar dan vindt ze iedereen leuk en dan studeert ze volgens mij ook voor lesbisch. Tong uitsteken
Als de hengstigheid over is, tja dan moet iedereen weer wegwezen en zoekt mevrouw haar eigen vriendjes en vriendinnetjes wel uit.
Lang leve de merries!!

Jen Chanel is dat Hormeel erg duur in gebruik? (als het goed werkt en ze
heeft het nodig maakt het ook niet zoveel uit hoor).

Xavi
Berichten: 85
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:25

Die hormeel tabletten (250 stuks) kosten bij mijn dierenarts 29,43 euro. Zij hebben mij geadviseerd om er 6 per dag te geven maar ik geef maar 3 tabletten per dag want dat werkt ook al prima en ik ga niet meer geven als nodig is. Bij mijn paardje werkt het super dus ik ben er erg blij mee.

CouCou

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-04 16:01

Ok, ik ga vandaag of morgen even mijn dierenarts bellen om te informeren. thanx.

Ik ben nog even erover aan het nadenken of ik Eric Laarakkers er ook bij zal halen, die schijnt ook nog wel eens wat te kunnen doen.
Iemand ervaring?

Life is rough, than you die.....
:#


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aisie, Cjuan, MRIIIS, spookyskippy, Trendiction en 81 bezoekers