(Endurance)wedstrijden: HELP!! ADHD en ritolin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

(Endurance)wedstrijden: HELP!! ADHD en ritolin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 08:27

Ik heb een kennis en die heeft ADHD.

Nu gebruikt ze ritolin.
In nld valt dat onder doping-gebruik.
Dus het komt er op neer dat je niet mee mag doen met wedstrijden.

Endurancewedstrijden zijn voor mijn kennis wel te doen.
Ze wil graag zo'n wedstrijd rijden.

Ze willen bij de DER gaan kijken of ze eventueel dispensatie kan krijgen.
Dit is natuurlijk prachtig!

Maar ik vind het zo vreemd dat er voor ADHD-ers (of bijv. voor mensen met autisme asperger enz.) en medicijngebruik nog niets is geregeld.

Daarom heb ik vraagjes aan jullie:
- Wie kan me meer vertellen over ADHD (ritolin-gebruik) en (Endurance)wedstrijden?
- Ken je iemand met ADHD en rijdt diegene (endurance) wedstrijden?
- geeft diegene het netjes aan dat ie medicijnen gebruikt of verzwijgen ze het?

Ik heb het steeds over Endurance wedstrijden omdat ze dat graag wil gaan doen, maar je mag natuurlijk ook reageren als je iets weet over ADHD of ritolin en het onderwerp wedstrijden in het algemeen.

Kortom komt je dit bekent voor? reageer!
Alles is welkom!


Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 08:29

Als je zoekt zoek dan op RitAlin. Volgens mij heet het zo.

En probeer ook de knhs te benaderen. Kan wel eens sneller gaan.

verder geen ervaring mee maar volgens mij moet je hiervoor wel een verklaring kunnen krijgen.

'Paint' it 'Black'

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 08:34

Oke Fasel, dank je wel voor je reactie.
Oeps sorry mensen het is ritalin!


bassistje

Berichten: 361
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:40

texala,

je kennisje moet aan de arts die het voorschrijft een verklaring vragen waaruit blijkt dat zij de medicatie nodig heeft om goed te kunnen functioneren.
Met die verklaring kun je een vrijstelling vragen aan de KNHS.
Letop, dit moet wel een oficiele verklaring zijn!!
Dus met handtekening en stempels van de arts.
Tijdens de wedstrijden moet ze dan een medicijnpaspoort meenemen met de stofnamen van de medicatie.
en daar staan vaak dan de stempels en verklaring van de artsen in vermeld.
Ritalin word hier in Nederland idd vermeld op de dopinglijst, maar is voor veel mensen wel een medicijn wat er voor zorgt dat ze goed kunnen blijven functioneren helaas Scheve mond
Alletwee onze jongens slikken deze medicatie en kunnen ook niet zonder,
Vandaar dat ik deze info weet.

In loving memory of all the people and animals we've so sadly lost...................
Till we meet again somewhere..............

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 10:01

he dank je wel bassistje!
ben erg blij met je antwoord.
rijden jouw beide jongens wedstrijden?
en zo ja kunnen ze dan met een vrijstelling meedoen met de 'echte' wedstrijd of moeten ze dan mee doen voor spek en bonen?
vertel vertel.......

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:07

Worden er dan uberhaupt ruiters gecontroleerd op doping? De paarden in de topsport misschien, maar of zelfs daar de ruiters een dopingtest moeten ondergaan? En dan nog, de endurance wedstrijden hier zijn geen olympische spelen en met al die gemoedelijke mensen van de Endurance club zou het toch geen probleem voor jouw kennis moeten / mogen zijn om daaraan mee te doen!


texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 10:57

sflj bedankt voor je reactie!
Fijn dat je ook meedenkt
Kijk sflj zo is het maar net.

Er zijn misschien mensen die medicijnen, die onder dopingwet vallen, gebruiken en gewoon meedoen met een wedstrijd.
Maar als je het goed wilt doen moet je aangeven als je dit soort middelen gebruikt.
Ik denk dat er erg veel mensen die ADHD (of autisme asperger enz.) niet zeggen dat ze medicijnen gebruiken.
Dat komt vaak omdat ze heus wel weten dat het niet mag, maar zeggen niks omdat ze door deze medicijnen al voor veel dingen worden afgewezen (rijbewijs en noem maar op).
Ik denk ook niet dat er een dopingcontrole zal plaats vinden op een (endurance) wedstrijd, maar daar gaat het niet om.
Het gaat erom dat mensen met een medicatie, waarvoor ze middelen slikken die op de dopinglijst staan, ook de mogelijkheid krijgen dat ze mee kunnen doen met een wedstrijd, of dat nu endurance, dressuur of wielrennen is.
Voor gehandicapten is al veel geregeld, maar voor deze groep mensen is bitter weinig geregeld.

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:49

Het lijkt me sterk dat je niet mee mag doen als je ritalin slikt. Hele volksstammen slikken ritalin, zeker onder kinderen. (of dat goed is een tweede....)
Ik zou gewoon gaan rijden en doen alsof je van niks weet. Ik heb nog nooit meegemaakt dat op basiswedstrijden een ruiter of paard op doping gecontroleerd wordt.

Als je het netjes wil doen kan je een verklaring vragen aan de arts en dat voorleggen aan de KNHS. Het lijkt me dat ze dat niet kunnen weigeren.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:53

sflj schreef:
En dan nog, de endurance wedstrijden hier zijn geen olympische spelen en met al die gemoedelijke mensen van de Endurance club zou het toch geen probleem voor jouw kennis moeten / mogen zijn om daaraan mee te doen!


Dat klopt, maar regels zijn wel regels. En dan kunnen mensen bij endurance nog zo gemoedelijk zijn, uiteindelijk vallen die wedstrijden wel onder de regelgeving van de KNHS. Knipoog

Overigens zal er op basiswedstrijden idd niet zo snel gecontroleerd worden op medicijnen e.d. (dit in tegenstelling tot FEI-wedstrijden) maar je weet maar nooit.

IMO kun je het maar beter voor zijn met een verklaring. Of verzwijgen, maar dan niet moeilijk doen als je 'betrapt' wordt. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Ibbel

Berichten: 48938
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 16:05

Ik weet wel dat sporters die last van inspanningsastma hebben een verklaring kunnen krijgen dat ze Ventolin gebruiken, terwijl Ventolin gewoon op de dopinglijst staat. Tot en met wielrenners uit de Tour de France kunnen op die manier meedoen (Henny Kuiper vroeger bv). Kan me derhalve niet voorstellen dat dit voor wielrenners en hardlopers wel is geregeld, en dan voor de paardensport niet. Kortom, ik denk dat je de situatie te zwart inziet, en dat gebruik van 'dopingmedicijnen' voor de aandoening waarvoor die medicijnen oorspronkelijk ook bedoeld zijn in de (top)sport wel degelijk mag (zolang daar inderdaad maar een verklaring van een arts over is).

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 10:25

Bokkers bedankt voor je reactie!
Ik ben er erg blij mee OK dan!

Nou zwart zie ik het niet in, met een verklaring van een arts krijg je heus een vrijstelling.
Maar ik vroeg me gewoon af of er meer mensen waren hier op bokt die met zulke dingen te maken hebben en hoe ze dat hebben aangepakt.
Ook wil ik eens dat er opelijk over nagedacht en gesproken wordt.
Het is namelijk een ondergeschoven kindje.
Als je een lichamelijke handicap hebt dan is het zichtbaar.
Voor deze groep mensen is al erg veel geregeld in de sport.
Maar heb je een geestelijke handicap is het (vaak) niet zichtbaar.
Over deze goep mensen hoor je niks wat betreft de regelingen in de sport.
Dat vind ik een erg raar gegeven!
Dus zijn er erg veel mensen (denk) ik die medicijnen gebruiken (die op de dopinglijst voorkomen) en niks zeggen.
Dat vind ik dan ook niet zo vreemd maar het is me lijkt me niet de bedoeling!
De weg moet ook vrij komen voor mensen die 'dopingmedicijnen' gebruiken en dat kan heel gemakkellijk door er meer over te schrijven en vertellen in de media.
Zodat het ondergeschoven kindje zich kan gedragen volgens de regels die gelden, zonder het gevoel te hebben dat je er veel moeite voor moet doen.
Mensen met een handicap hebben het al moeilijk genoeg!

Bergje

Berichten: 1701
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Het huis naast de oprit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:08

Hoi, ik gebruik ook een aantal medicijnen die op de dopinglijst voorkomen. Bij sporten op een normaal niveau loopt het zo'n vaart allemaal niet (ik heb het nog niet meegemaakt tenminste). Ik zou wel netjes een verklaring meenemen. Zelf wil ik volgend jaar als alles wat beter gaat misschien ook wel een keer een wedstrijdje doen en zal dan zeker voor een verklaring zorgen. Wellicht staat het ook wel ergens in de kleine lettertjes van de reglementen.

En wat ook handig is bij medicijngebruik en wedstrijden/buitenritten, licht iemand in over wat je hebt en geef die persoon een telefoonnummer/medicijnoverzicht! Je weet nooit wat er kan gebeuren.

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 15:10

Bergje schreef:
En wat ook handig is bij medicijngebruik en wedstrijden/buitenritten, licht iemand in over wat je hebt en geef die persoon een telefoonnummer/medicijnoverzicht! Je weet nooit wat er kan gebeuren.

Bergje
bedankt voor je reactie en je tip !
En ik hoop dat je je volgend jaar beter voelt!

Bergje

Berichten: 1701
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Het huis naast de oprit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 17:40

Heu, zal allemaal wel niet meer overgaan, is allemaal chronisch........... Maar dat weerhoud mij niet ervan om paard te rijden! Sinds ik een eigen paardje heb voel ik me alleen maar beter!

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-04 17:52

bergje je hebt helemaal gelijk dat je lekker doorgaat met paardjerijden!

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:48

sflj schreef:
Worden er dan uberhaupt ruiters gecontroleerd op doping? De paarden in de topsport misschien, maar of zelfs daar de ruiters een dopingtest moeten ondergaan? En dan nog, de endurance wedstrijden hier zijn geen olympische spelen en met al die gemoedelijke mensen van de Endurance club zou het toch geen probleem voor jouw kennis moeten / mogen zijn om daaraan mee te doen!


Whaha ik zat precies hetzelfde te denken... En vroeg me daarbij ook af of ik met m'n asthma-medicijnen gediskwalificeerd kan worden Schijnheilig.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:33

Nee, ik denk het niet. Het paard levert de prestatie dus heb je als ruiter niet zoveel aan doping. Maar mensen inlichten kan geen kwaad. Zeker ook met je astma. Stel je krijgt tijdens een rit een aanval, wel handig als je iets bij je hebt of zo dan men je kan helpen. Of iig telefoon of zo. Dat je iemand kan bellen die je onderweg te hulp schiet.

Is niet zo aan de orde bij ADHD denk ik.

Eindstand:1881 goedgekeurde kilometers!!!

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:46

Ik heb geen aanvallen Jorie... Tel. heb ik altijd bij me, ben het gewend geraakt omdat ik altijd alleen rij en mijn ouders toen ik uren wegbleef op een gegeven moment wilden dat ik altijd een telefoon bij me had. Maar ik heb inspanningsasthma; dus het is eigenlijk alleen als ik afstap en ga lopen zoals bijv. op Katwijk, dat zand was eigenlijk veels te mul voor mij om in te gaan lopen maarja... Bloos

Is een mobiele telefoon eigenlijk toegestaan tijdens de endurance, bellen e.d.? Vroeg ik me af...

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:55

Ik weet van een ZZGP wedstrijd waar zelfs mensen die ZZ-licht reden urine moesten afstaan. Dus het gebeurt wel, checken op doping bij ruiters, maar in de basis heb ik er nog niet van gehoord.
Maar je hoort ook nooit van paarden die in de basis op doping getest worden en ook dat gebeurt af en toe, net als het uitlezen van de chip. Ik zou het toch maar aanmelden, ik weet van een meisje dat dispensatie kreeg voor een sporenriempje aan de beugel omdat zij iets met haar been had, waardoor ze er geen controlle over had. Dat werd een aantekening in haar startkaart en dan was het goed. Zo zal het met medicijnen ook kunnen gaan, lijkt me.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 07:53

Roskur schreef:
Is een mobiele telefoon eigenlijk toegestaan tijdens de endurance, bellen e.d.? Vroeg ik me af...


Telefoon is toegestaan als je hem maar niet gebruikt om er voordeel mee te maken. Hoe je dat zou moeten doen is mij een raadsel, maar goed.

Maar altijd makkelijk om bij je te hebben. Stel er gebeurt iets onderweg, kun je altijd hulptroepen inschakkelen.

Eindstand:1881 goedgekeurde kilometers!!!

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-04 11:15

Jet"]
Ik weet van een ZZGP wedstrijd waar zelfs mensen die ZZ-licht reden urine moesten afstaan. Dus het gebeurt wel, checken op doping bij ruiters, maar in de basis heb ik er nog niet van gehoord.
Maar je hoort ook nooit van paarden die in de basis op doping getest worden en ook dat gebeurt af en toe, net als het uitlezen van de chip. Ik zou het toch maar aanmelden
[/quote]

naar mijn mening is dit een terechte en goede zaak!


[quote="jet schreef:
ik weet van een meisje dat dispensatie kreeg voor een sporenriempje aan de beugel omdat zij iets met haar been had, waardoor ze er geen controlle over had. Dat werd een aantekening in haar startkaart en dan was het goed. Zo zal het met medicijnen ook kunnen gaan, lijkt me.


Kijk dit zijn nou voorbeelden waar je wat aan hebt.
Dit soort dingen zou nou meer bekent moeten worden onder ruiters in het algemeen.

Enne fijn om te weten dat je een mobiel mee mag nemen!

Allemaal erg bedankt en natuurlijk wil ik nog veel meer reacties lezen!
Hoe meer reacties hoe wijzer we er van worden *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker

cron