zweetdeken..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

zweetdeken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 11:39

hai,
allereerst even ,ik heb het niet met de zoekfunctie kunnen vinden. Lachen

ik merk bij mijn pony dat ze al best een wintervacht begint te krijgen, dit vind ik zelf geen pretje omdat ik anders in de winter niet zou kunnen trainen en het gaat juist nu zo goed.
ik kan wel een winterdeken opgooien, maar daar is het nog te warm voor. ze zweet erg onder een winterdeken en staat er dan wat bij te hijgen (dit heb ik vorig jaar ook al meegemaakt).
nou vroeg ik me af, of de zweetdeken hiertegen zou helpen, dus dat ze een niet te dikke wintervacht krijgt..

misschien denk je waar maak je je druk om, maar als mijn pony een wintervacht krijgt is het een echt beer!!!!! ik kan geen singel oid meer om krijgen, ze zweet ontiegelijk snel... Lachen

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:43

een zweetdeken werkt het beste bij paarden die geschoren zijn, niet bij paarden die nog haar hebben. Dit voorkomat namelijk de eigen manier van afkoelen van het paard. Door het zweet in de haren van je paard koelt hij zichzelf langzaam af. Doe je echter een zweet deken op, koelt hij niet af, maar gaat het broeien door zijn lichaamstemperatuur, het zweetvocht van je paard en de deken die het vasthoudt, die warmte. Dat is niet goed! Dus ik zou geen zweet deken gebruiken voor het tegengaan van lange haren. Je kunt ook een minder dikke deken opdoen, het hoeft niet meteen een dikke winterdeken te zijn. Maar wel voor vast, niet alleen na het rijden zoals je dat gebruikelijkerwijs wel met een zweetdeken doet. Succes!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 22:22

bedankt voor je reactie..
mijn winterdeken is best niet super dik ofzo. maar ga het dan toch nog eens proberen, ik merkte het vandaag al weer bij het borstelen ook dan is een deken toch wel fijn.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:32

Cow_horse schreef:
misschien denk je waar maak je je druk om, maar als mijn pony een wintervacht krijgt is het een echt beer!!!!! ik kan geen singel oid meer om krijgen, ze zweet ontiegelijk snel... Lachen


Als je de singel niet meer kan omkrijgen moet je een maatje groter kopen

Zweten kan geen kwaad, daar koelen ze juist vanaf.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:37

wyko schreef:
Als je de singel niet meer kan omkrijgen moet je een maatje groter kopen

Zweten kan geen kwaad, daar koelen ze juist vanaf.

ja..als je het paard/pony goed uitstapt kan het geen kwaad dat het zweet,het kost je alleen wat langer tijd Clown want een dikke vacht droogt niet snel maar als je de dikke vacht blijft behouden zou ik toch'm wel goed uitstappen,dan voorkom je grote hoestbuien Knipoog Tong uitsteken

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:42

Ik zou beginnnen met een ongevoerde katoenen deken o.i.d.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:48

Om de echte vacht tegen te gaan ben je eigenlijk al te laat begonnen. Heb je geen waterdichte ongevoerde deken?? Van HH hebben ze die, eventueel ook met fleece erin..

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:12

Als je geen dikke vacht wilt kan je het beste al in september beginnen met een dunne deken, een ongevoerde regendeken of een zomerdeken als hij op stal staat. Als het dan kouder wordt of hij gaat meer vacht aanmaken kan je daar een dunne staldeken onder doen of een dikkere winterdeken. En als het dan echt gaat vriezen een zware winterdeken met het regendek eroverheen. Dan blijven ze dun in de vacht. Tegen het voorjaar kan je dan weer rustig de dekens afbouwen.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:24

Uit je verhaal maak ik op dat je de zweetdeken op wilt leggen in de stal? Klopt dat? Zo ja, dan zou ik zeggen: "niet doen" en zweetdeken is warmer dan je denkt. Als je pony gaat zweten en de deken neemt het vocht op dan staat je pony binnen no time onder een natte deken kou te lijden. Ook is een zweetdeken niet zo heel sterk. Ik ken genoeg paarden die een zweetdeken zo kapot trokken als ze ermee op stal stonden. (Tijdens het opstaan bijvoorbeeld) Als ik jou was zou ik een dunne overgangsdeken kopen en die nu opleggen. Dit kan een zomerdeken zijn, maar je krijgt tegenwoordig ook hele dunne dekens van iets stevigere stof. Je kunt je het beste even laten informeren door iemand van de plaatselijke ruitersportzaak.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 10:55

dat klopt inderdaad mikkie, ik heb vorig jaar gehad toen ik de winterdeken om had gedaan dat anderen mensen vaak dachten van hey laat ik de zweetdeken even bij die pony omdoen.
toen heeft ze dus wel op stal met zweetdeken om gestaan, als die af ging had ze het koud, maar ging de winterdeken om dan liep ze te broeien en te hijgen zweten en puffen...

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:00

Dan heb ik ook een vraag, kun je wel gewoon een fleecedeken opleggen, en dan later je winterdeken eroverheen?
Of krijg je dan ook het zweetdeken effect?