[NH] loswerken met veel gelongeerde pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
betiine
Berichten: 45
Geregistreerd: 17-05-04

[NH] loswerken met veel gelongeerde pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 12:47

Hallo,
Ik heb me net geregistreerd en heb meteen even een vraagje.
Ik heb 2 verzorgfjorden en met een van hen doe ik veel loswerken op een Hemphling-achtige manier. Dat gaat altijd heel goed.
Nou dacht ik gister, laat ik dat met de andere ook eens proberen maar dat lukte niet goed. Die pony is de laaste paar jaar heel veel gelongeerd vanwege rug en schouder problemen en ze snapt absoluut niet wat ik bedoel.

Toen ik begon ging ze eerst alleen maar galloperen en na een tijdje ontdekte ze dat het toch minder vermoeiend was om te gaan stappen en toen kon ik haar ook gewoon ik stap houden en aan laten draven.
Maar als ik dan wou halthouden of van draf naar stap wilde ging ze er steeds in galop vandoor.
Ik gaf het langzamer gaan aan door schuin voor haar te gaan staan met mijn hand in de lucht, maar ze ging als ik dat deed juist harder lopen om zo snel mogelijk langs me heen te komen.
Als ik dan echt recht voor haar ging staan draaide ze zich om.

Moet ik gewoon zou blijven doorgaan met oefenen of heeft iemand nog tips?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 19:39

Hoi,

Een veel voorkomend probleem bij paarden die veel gelongeert zijn. Ze hebben geleert om niet te reageeren op lichaamstaal en positie.

Probeer voor het stoppen naar een punt te lopen ruim voor het paard. Je kijkt naar dat punt en loopt er bewust naar toe. Nu is er geen aanleiding om te draaien van jouw kant door met je blik en lichaamstaal het paard te laten draaien.
Hij zou zeker eerst om draaien om die andere kant op te rennen want hij heeft geleert om te blijven lopen. Hou hem enkel weer op de zelfde manier tegen en blijf rustig en geconsentreerd hem tegen houden. Er komt een tijd net als bij het galoperen dat hij gaat nadenken en tempo gaat verlangzamen.
Op het moment dat hij stil staat, blijf dan zelf ook heel ontspannen stil staan en beloon hem daarna en breng hem weer lekker naar de wei of stal.

licorne

Berichten: 1882
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Gilze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:02

Hoi

Ik maak het ook vaak mee, dat een paard wat veel aan de longeerlijn gelopen heeft, min of meer "afgeleerd" heeft om nog op werkelijke lichaamstaalcommunicatie te reageren. Het kan goed zijn, dat de longeur regelmatig op de "stoppositie" gestaan heeft, maar dat niet wist en met de zweep het paard verteld heeft TOCH door te lopen. Het paard neemt dan maar het zekere voor het onzekere als jij op z'n stop gaat staan. Het is duidelijk dat jullie elkaar daarin nog niet begrijpen. Het is niet zozeer aan het paard om jou te gaan begrijpen, de eerste stap is aan jou, om jezelf begrijpelijker te gaan maken. Natuurlijk kun je ook net zo lang gaan jagen tot hij zich overgeeft o.i.d., maar zelf hou ik daar niet van en meestal is het ook niet nodig.

Als eerste: Als de reactie die je krijgt te heftig is, verklein je signaal. Vaak is met je borst of bekken het stoppunt opzoeken (grofweg ergens tussen ribbenkast en neus, bij elk paard weer een klein beetje anders, kwestie van even proberen.) al meer dan genoeg om te stoppen en om te draaien, en al veel te veel om slechts af te remmen. Waarschijnlijk is die hand in de lucht voor hem een gebaar wat geen "stop' maar "sodemieter op" betekent! Maak je bewegingen eerst 'ns rustiger, kleiner en gelijkmatiger,hou je handen gewoon ergens laag (elementaire paardenlichaamstaal is geen aangeleerd stopteken van je hand, dat is niet je hoofdsignaal, paarden reageren vooral instinctmatig op de positie van o.a. je borst en je bekken, hand is slechts versterking daarvan), focus niet teveel op je paard. Zie het als een soort samen dansen om elkaars taal te leren kennen. Ga op zoek naar welk lichaamsgebruik er nodig is om het paard te vragen af te remmen en bij je te komen ipv om te draaien en weg te lopen. Blijf niet teveel hangen aan slechts 1 mogelijkheid, elk paard vraagt een andere finesse (of juist NIET finesse, sommigen moet je eerst een keer als een blok beton op de rem zetten voor ze je uberhaupt zien staan *grinnik*) van je. Ik heb er bijvoorbeeld eens een gehad die pas snapte wat ik bedoelde toen ik echt overdreven heupwiegend van hem wegliep, dan kwam ie, zuchtend dat hij het EINDELIJK begreep, heel ontspannen met me mee..... En eentje die pas soepel mee de bocht in kwam als ik m'n binnenschouder overdreven liet zakken. Geen idee waar die dialecten vandaan komen (en meestal zijn ze niet zo overdreven als bovenstaande twee voorbeelden hoor Knipoog maar voor het eerste contact is het wat mij betreft belangrijk om ze te vinden. Bovendien is het ERG leuk en leerzaam, kun je het met een moeilijker paardje vinden, zoals het jouwe, dan is een volgende vaak al niet zo moeilijk meer omdat je geleerd hebt ernaar te zoeken.
Vaak is om af te remmen het al voldoende je lichaam ene klein beetje voor de schouder van het paard te draaien vanaf de binnencirkel, en zelf langzamer te gaan bewegen. Soms is het draaien van je hoofd of zelfs maar alleen maar zelf een klein beetje "slomer" gaan bewegen al genoeg.

Blijf gewoon hardnekkig iedere keer als hij omdraait meteen opnieuw proberen, net zo lang tot ie z'n eigen gevlucht zat is en gaat nadenken. Misschien ben je wel helemaal niet zo eng, misschien bedoel je die uitnodiging wel ECHT..... Gewoon stoicijns 1x eigenwijzer zijn dan hij Knipoog

Ik vind het altijd heel moeilijk om een stukje essentie van mijn eigen werk in woorden op te schrijven, maar misschien heb je hier wel wat aan.
Groetjes
Yvonne

betiine
Berichten: 45
Geregistreerd: 17-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 09:28

Bedankt voor de tips! Ik ga het morgen proberen.
De andere pony met wie ik ook loswerk werdt nooit gelongeerd dus was het veel makkelijker om hem te laten reageren op lichaamstaal. Bij hem hoef ik inderdaad maar hele kleine bewegingen te meken om hem langzamer/sneller te laten gaan.
Ik zal jullie morgen laten weten hoe het gegaan is en meer tips zijn natuurlijk altijd welkom.