Merrie net geinsemineerd, rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Merrie net geinsemineerd, rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-02 11:33

Zaterdag namiddag wordt mijn merrie geinsemineerd...maar eh...
Ik zit nu enorm te twijfelen wat ik dan het beste de dagen erna met haar kan doen...

Mag je rijden, buitenritje of meteen ook dressuur in galop?
Ik heb wel geduld hoor, maar hoe zit het eigenlijk...

Iemand hier ervaring mee? Hoe gaan jullie om met merries die net geinsemineerd zijn....?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 11:41

Leuke vraag want ik heb dit kort geleden gelezen op een Amerikaans forum. Hier het antwoord:

It depends on how paranoid you are and how sensitive (nervous) your horse is. Horses have a double-walled placenta and the embryo only attaches to the mare after the 3rd month of pregnancy. That means it is fairly easy for a mare to loose her foal in these first three months.
I don't think riding her is directly a problem. But if you have a nervous mare and you show her for example, that could cause her enough stress to loose the foal. A friend of mine has a highly sensitive Warmblood with lots of TB influence and had this happen to her last year. Even though my mare is pretty quiet, I decided to only do some light trail riding for the first three months. And after that I'll stick with dressage, instead of our usual eventing, for a while. But of course first I have to get her pregnant!
Good luck with yours!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 11:42

ik zou het eerst aan de DA vragen. Van wie wordt ze geïnsemineerd?

Wij mogen Raimaer (nu een week geinsemineerd van Corland Kwijl ) gewoon rijden. Niet springen, ze mag zich ook niet te druk maken. Buitenrijden en veel contact met andere paarden werd afgeraden de eerste weken. Na de de scan (na 3 weken) mag je geloof ik weer gewoon rijden.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-02 11:58

De Balzflug merrie wordt geinsemineerd met Rubiquil, ik hoop op een wat groter veulen dat minstens zo leuk uit de voeten kan komen als moeders, met een wat koeler karakter.

Sugarmiss, leuk internationaal meegedacht Haha! .
Wordt alleen niet echt heel vrolijk van de gedachte dat madammeke zich voor minstens 3 maanden niet druk mag maken....
Elke dag heeft zij haar eigen prive feestje....Een tijd lang niet rijden en weinig stress, ik weet niet of dat haalbaar is...ze zal me de box afbreken!
Vandaar ook een beetje mijn vraag, dit is een merrie die gewoon geen genoegen neemt met een saaier, rustiger leven...

Bovendien, ik wil haar 2 juli ook op de kwpn-keuring aanbieden....volgens de Amerikaanse reactie kon dat dus wel wat te veel zijn....
(zou het helpen als ik wel heel koel blijf Knipoog ?)

Hoe doen andere merriehouders dat toch, vele pasbevallen merries worden ook meteen weer geinsemineerd en lopen in juli ook met het veulen op de fokdag...Zou het dan toch wel wat meevallen?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 12:11

ik rijd altijd op fokmerries en heb nog nooit rustiger aan gedaan na het insemineren, ook nog nooit gehoord van de eigenaren/ dierenartsen dat dat nodig is.... 't is alleen wat lastig als je wilt gaan rijden terwijl de inseminator langs komt.

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 12:31

Persoonlijk denk ik dat wij wat te 'watterig' omgaan met onze paarden (ik zelf ook hoor Haha! ), in de natuur lopen ze tenslotte ook niet 3 maanden rustig met het oog op 'o jee ik ben zwanger'.

Maar ja het zal je paard(en veulen) maar zijn als het mis gaat Verdrietig

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 12:54

Mijn ervaring is dat je bij een goede gezonde vrucht weinig problemen hebt. Wij gingen met de drachtige merries ook altijd naar de keuring en dat leverde nooit problemen op. En ach is de vrucht niet goed dan gaat ie er sowieso ook wel uit. En dat is maar goed ook. Maar de dagen van de insiminatie doen we het toch even rustig aan.
Laatst bijgewerkt door greetje op 26-04-02 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 13:03

Vroeger met de KWPN'rs werden ze voor het insemineren gereden en de dag erop werd de rustdag gepland. Verder liepen ze gewoon in de sport, ook springen in het buitenseizoen. Vanaf oktober (zeg maar de indoors) werd alleen nog maar dressuur gereden.

Ik ga ook gewoon met de merrie's naar de keuring als ze net zijn gedekt.
Alleen vorig jaar werd het mij te gek, om 11 uur in de ring en daarna (met 32 graden) tot 16.00 uur wachten op de kampioenskeuring, daar hebben we maar voor bedankt en de merrie naar huis gebracht. Zelfs als ze niet drachtig was zou ik daar over twijfelen...

Universe

Berichten: 342
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 15:06

Toen mijn merrie was geinsemineerd door Iglesias heb ik haar 5 minuten daarna gewoon op het land gezet en heb ik s'middags gewoon gereden zoals ik altijd doe! Geen problemen gehad en alles is goed gegaan!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 17:10

Het kan zijn dat merries die wat ouder zijn of ingescheurd geweest zijn en waarbij de merrie niet is dichtgezet.
Men voor voorzichtig moet zijn op het vruchtje de eerste weken.

Het vruchtje zit de eerste 5 weken nog niet vast.
En wanneer zo'n merrie in de sport wordt gebruikt zuigt de merrie lucht via de vagina en trekt daardoor bacterien aan, waardoor de merrie straks niet meer drachtig is.

Je merkt dit pas na ongeveer 123 dagen dat je merrie dan hengstig wordt
in de tussentijd zorgt het geel lichaam er voor dat de merrie niet hengstig wordt, terwijl de merrie toch spontaan geaborteerd heeft.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 15:21

Ik heb ook gewoon gereden, of ze nu net geinsemineerd was of niet, geen probleem, ik ben denk ik ook te nuchter om over zoiets me druk te maken... Cool

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 00:42

Als je merrie een beetje normaal, nuchter is, kan je gewoon haar normale werk blijven doen hoor! Het duurt ongeveer een week voordat het eitje zich innestelt, dat proces gaat gewoon door, alleen bij erge stress gevallen kan de stress de gang van zaken belemmeren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 132 bezoekers