mijn pony stijgerd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

mijn pony stijgerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-02 12:54

ik zit eigenlijk met een probleem mijn pony is 7 jaar en heb al heel veel problemen overwonnen het is een duivel als ze niet op buitenrit wil gaat ze gewoon achter uit lopen zo zijn we ook een keer de sloot in gegaan en als je haar een tik geeft gaat ze heel erg snel er van door hou je haar weer in gaat ze achteruit maar na dit probleem te hebben gewonnen heeft ze iets anders waar ik echt geen raad mee weet

ze stijgerd als ik haar aan de teugel wil rijden en niet 1 keer nee achter elkaar aan zo hoog dat ze bijna achterovervalt het begint nu echt gevaarlijk te worden zowel voor haar als voor mij

ik denk persoonlijk dat het komt omdat ik 10 was toen ik haar kreeg ben nu 13 en begin nu wat van haar te vragen aan de teugel enzo ze heeft niet een overvol schema of zo ze heeft minstens 1 dag in de week vrije en heel veel afwisseling springen wandelen en dresuur en buitenrit als ze vrij heeft wandel ik meestal met haar ze heeft soms ook wel 2 dagen vrij en zaterdags rij ik op haar les wie heeft tips om haar dat stijgeren af te leren heel veel groetjes jenny

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 14:02

Men zegt altijd: als ze een keer achterover slaan doen ze het nooit meer! Ik zou het zelf niet durven, maar ik ken iemand die als een paard hoog stijgerd hem opzettelijk achterover trekt en zelf optijd er af springt (je moet het maar durven en kunnen!! Maarja, ik denk dat het evt. schade aan kan richten bij je paard (en de boom van je zadel Haha! ). Ook vind ik dat een groot risico!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 15:37

Een paard kan alleen maar stijgeren als het stilstaat, of misschien vanuit stap. Een paard wat in draf of galop zit, en goed voorwaarts is kan niet stijgeren of bokken. Daar heeft het paard de snelheid niet voor (gaat te snel), en de tijd niet voor.

Wat ook weleens wil helpen is een ei op zijn voorhoofd kapotslaan, tijdens het stijgeren natuurlijk, dan denkt het paard dat het zijn hoofd heeft gestoten en bloedt, terwijl er dus niets aan de hand is.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 17:27

mijn pony heeft dat in het begin op heel erg gedaan, ook als ze aan het stappen was, stond ze ineens steil overeind! echt niet leuk dus.
Heb je dit probleem alleen als je naar buiten gaat, of ook in de bak??
Gebruik je een hulpteugel of gebruik je helemaal niks!! Het zou kunnen dat ze je uitprobeert, maar ook een medische oorzaak! Die van mij is gewoon stronteigenwijs. Wat voor pony heb je??

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 17:36

ik zie dat je ook een welsh k hebt, die heb ik ook, en die van mij verzint ook elke keer wat nieuws.
ze is nu 14 geworden, maar nog steeds eigenwijs. Ik ben op een gegeven moment western met haar gaan rijden, ook omdat ze last van d'r rug had, en ik 18 werd, ze is nu een stuk rustiger geworden, behalve als mijn zusje erop gereden heeft (met name buiten) dan is ze erg opgefokt en loopt ze te klieren, en alles is eng natuurlijk, ik heb ook wel eens sloten van heel dichtbij gezien, ook bomen trouwens. Ik heb wel eens gehad dat ze niet verder wilde alleen inderdaad heel hard achteruit! Zijn we met 5 man bezig geweest om d'r langs een hoekje te krijgen, maar het was echt te eng, na een half uur, ben ik maar binnendoor gegaan. Eerst stapte ik altijd af, maar dat vertik ik nu. Ik drijf net zo lang (absoluut geen zwwep gebruiken bij deze pony's buiten) totdat ze doorloopt, en dan is ze wel beledigd, maar ze loopt wel. Op wat voor voer heb je haar staan? gewoon op biks, of iets anders?
Nou ik hoor het wel!!

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 20:51

Mijn paard is een keer achterovergeslagen ( uitzichzelf) en ze heeft het toen nog een paar keer gedaan, gelukkig was alleen iets het leer van het zadel af en verder niets aan de hand. Ik had het er niet op gewaagd het paard achterover te trekken.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 21:53

Het klinkt misschien wat zeurderig, maar zorg eerst dat je alle medische oorzaken bent nagegaan. Misschien heeft je pony pijn. Weet je zeker dat het niet iets lichamelijks is dan kun je hem proberen te corrigeren.

Laiser kwam ook in verzet toen hij eenmaal aan het "werk" moest.
Ik weet dat het bij hem geen kwaad willen is, maar gewoon aangeven ik denk dat ik dit niet kan, ik wil niet, ik snap niet wat je bedoeld.

Laiser heeft ook heel hoog gesteigerd. Maar ik zou hem nooit achterover willen trekken. Geen haar op mijn hoofd die daar over denkt.
Je maakt volgens mij dan meer kapot dan je lief hebt.

Natuurlijk moet je een paard dat makkelijk steigert, voorwaarts houden. Maar soms gaat dat niet. (ik weet er alles van)

Wat ik doe is zodra hij iets van de grond komt, hem omzetten naar links of naar rechts. En hem dan op de volte en hem flink voorwaarts rijden. En hem bij de les houden. Doet hij het daarna weer dwing ik hem weer om maar dan de andere kant uit, hij rekent namelijk op de reactie van de vorige keer, dus verras je hem. Maar doe dit altijd met je volle verstand erbij! En doe alleen dingen waar jezelf achterstaat.
En vergeet vooral niet om hem weer te belonen wanneer het goed gaat.

ALs het bij jou en je pony een machtsstrijd wordt, wie de baas is. Zal je pony er op gewezen moeten worden dat jij de baas bent. En dan zou ik het probleem zeker niet alleen aanpakken maar met iemand met ervaring erbij!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 23:01

Als ik het zo hoor lijkt het wel of ze ergens last van heeft. Laat er een DA of fysio naar kijken. Een paard steigert nooit zomaar en zodra ze steigert als ze aan het werk moet.... Ik zou haar na laten kijken.

tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-02 10:01

er is medisch niks aan de hand als we straks dit weer gehad hebben begint ze weer met iets nieuws achterover trekken dat lukt me toch niet en ze stijgerd ook in de draf klapt tegen de omheining ik rij eigenlijk nooit met hulpteugels nu rij ik met elastiek die ik strakker doe als ze begint te stijgeren zodat ze druk boven op haar hoofd krijgt en niet achterover klapt maar hierna krijgen we wel iets nieuws ze doet het op buitenrit en in de bak

wie heeft een ei ooit geprobeerd?

groetjes jenny

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 10:30

Ik! Het helpt wel, maar als het lang duurt voor hij steigert zit je wel l die tijd met dat ei *LOL*
Ik zou trouwens gewoon proberen om haar voorwaarts te houden. Als ze steigert of het wil gaan doen gewoon grandioos naar voren rijden! desnoods met zweep/sporen, prik ze er dan maar een keer in(wel zeker weten dat er medisch niets aan de hand is!)...Mijn paard heeft het één keer geprobeerd, maar dat is hem niet zo goed bevallen }>
Ze mogen een heleboel, maar steigeren vind ik gewoon veel te gevaarlijk en dat moeten ze ook niet proberen! Ik ben met mijn pony een keer achterovergeklapt langs de weg en laatst bij ons in de springles is er ook een meisje achterovergegaan met haar pony, dat wil je echt niet nog een keer meemaken! Pas dus goed op en laat zonodig een keer een ervaren ruiter/instructeur kijken/helpen!

Succes,

tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-02 10:49

ik krijg elke week les van een ervaren ruiter maar helpt niks het is al een week echt extreem echt niks helpt vooruit rijden helpt ook niet ze doet het toch ook van uit de draf zijn er nog meer die een ei hebben geprobeerd en hoe moet je het hebben met een ei gaan rijden en heel houden groetjes jenny

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 13:52

elke keer als een pony bij mij steigerd en ik genoeg balans heeft krijgt ie een klap tussen z'n oren of daar ergens in de buurt, het paard weet eit waar het weg komt en denkt dat het zijn hoofd stoot en zal het neit zo snel meer doen in die ruimte, heeft bij mij altijd wel geholpen, tenzij jou paard heel slim is Haha!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 13:54

rijd er ook wel eens iemand anders op??
Klinkt misschien raar, mar ik denk dat jij nu best wel onzeker bent geworden, omdat het zo extreem is.
Probeer het eens met iemand anders, die d'r echt flink aanpakt, want dat heeft ze gewoon nodig!!
Niet te hard natuurlijk, want ze zal terug gaan vechten, dat deed die van mij ook, je moet alles met beleid doen, en altijd zorgen dat je d'r een stap voor bent. is wel heel moeilijk, maar anders blijft ze aan de gang!!

tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-02 18:07

er rijden niet meer andere mensen op maar bang ben ik niet ik laat het ook niet toe want dan krijgt ze een klap tussen haar oren maar dat helpt niet dus ik zal het proberen met een ei kijken of dat helpt en ja ik heb een slimme pony maar hopelijk niet slim genoeg nou doei jenny