Weer een Hoefzweer :-(

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Weer een Hoefzweer :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 20:56

2 maanden geleden begonnen de klachten bij spike. Hij struikelde vaak maar verder liet hij niet veel merken. Zo heeft hij misschien 2 a 3 weken gelopen. We vonden het vreemd dat hij zo veel struikelde maar we hadden er verder niks achter gezocht. Op een gegeven moment kon spike niet meer lopen hij lag de hele tijd in het land en strompelde afentoe een paar meter verder maar dat was het dan wel. Dierenarts gebelt en hij zei dat we het elke dag 2x een kwartier moesten weken in soda of biotex als het niet op zou knappen in 3 dagen moesten we weer bellen. Dus wij weer de dierenarts gebelt en die is gekomen de dierenars wilde hem eigenlijk op stal hebben maar omdat spike die afstand echt niet meer kon lopen is de dierenarts naar het weiland gekomen. En ja hoor Hoefzweer nog een flinke ook. dus hij heeft het uitgesnede en weer elke dag weken in soda. Dit zou snel op moeten knappen maar dat was dus absoluut niet zo het leek alleen maar erger te worden! Scheve mond Nog een keer de dierenarts gebelt en die zou nog een keer komen kijken. Dit keer kwam een andere dierenarst maar het paard moest echt op stal. Spike in ruim driekwartier op stal aangekomen en daar was de dierenarts. Het was onwijs groot geworden en het was zelfs het leven in geslagen. Met resultaat spike z'n hoef moest tot in het leven uitgesneden worden. HEt bloede als een rund en arme spike moest zeker 2 weken binnenblijven hij had zoon rare sok aan met betadine erin en die werd om de 3 dagen verschoond door de dierenarts. na 2 weken krijg spike weer een ijzer met een rubberkapje met daaronder watjes zodat t niet echt kon drukken en er geen vuil in kon komen. Dit ging een tijd heel goed spike bloeide op mog weer naar buiten en hij liep al weer behoorlijk goed. Gaat het van het weekend dus weer helemaal de verkeerde kant op Verdrietig Spike liep weer niet goed en leunde weer amper op zn beentje. 3 dagen aangekeken goed hoeven uitgekrabt. Maar toch voor de zekerheid de dierenarts gebelt. Resultaat weer een hoefzweertje. Spike loopt nu weer met zoown rare sok moet weer een week binnenstaan en elke dag in soda geweekt worden. Arm paard Ach gut Komt er dan nooit een einde aan? De dierenarts zei laatst nog dat het zeker een maand ging duren voordat hij weer op t grote land kon en dan kon er weer langzaam ( natuurlijk hing het af van hoe het ging) op gereden worden. Nu kunnen we zeker weer rekening houden met 2/ 3 maanden. Arm paardje. 2 jaar heb je geen elende en dan houd het niet meer op.

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:51

biotine bijvoeren , daar worden de hoeven hard van , dit heeft althans bij mijn paard geholpen !
ook kan het zijn dat het paard tekort komt in zijn voeding , kijk het eens na of de vitaminen en mineralen verhouding juist zit want een paard met tekorten in de voeding ontrekt voedingsstoffen uit de hoeven waardoor de hoeven zwakker worden

groetjes

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 21:57

Spike is vlakhiervoor hoefbevangen geweest het kan ook daardoor gekomen zijn.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 22:08

ja dat zou misschien ook daar door kunne komen... kijk het ff aan en hou het in de gaten

iig succes en sterkte met je paardje!!!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 22:25

Jeetje zeg wat een ellende Ach gut
Ik weet precies wat je doormaakt.
Mijn pony loopt sinds vandaag eigenlijk weer rad, ze had ook een zweer en na 3 keer is die er eindelijk uitgesneden......telkens bleek die groter te zijn.
Nadat die er voor de 3e keer uitgesneden werd begon ze weer langzamerhand beter te lopen.
Wij zijn nu in totaal 3 weken uit de running geweest.......maar ben al blij dat het nu "al" over is......de vorige keer heeft het ook ruim 8 weken geduurt. Scheve mond
Nu kan ik van het weekend weer voor het eerst rustig aan gaan rijden.
Heel veel sterkte met Spike en hopelijk is hij snel weer de oude Lachen

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 22:26

jee dat is niet leuk voor je paardje. Hopen dat hij snel weer het grote weiland op mag.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 07:50

ik heb hier een boek, dat heet alternatieve geneeswijzen voor dieren, daar staan best veel tips in, ook hiervoor. kijk bijd e bibliotheek eens of ze daar het boek hebebn..

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:28

Ik herken je verhaal, heb met Kevin vorig jaar dezelfde ellende gehad maar dan over 3 verschillende hoeven, 2 daarvan zijn destijds ook tot in het leven uitgesneden (lees, complete zool verwijderd, het zat door zijn hele hoef heen)
Toen hij eenmaal genezen was waren wij erg blij...tot 2 weken later hoef nr. 3 ook begon.
Ik heb daar geen veearts meer bij gehaald maar heb de hoef in een hoefzak vol met groene leem gezet, volgende dag was hij doorgebroken.
Kevin heb ik toen een inwendige kuur van groene leem gegeven voor geloof ik 2 weken, sindsdien heeft hij nergens meer last van, kuurtje krijgen al mijn paarden nu 2x per jaar

Ik las dat je paard hoefbevangen is geweest, ik weet niet of groene leem dan mag als kuur, ik heb wel eens gehoord dat het dan niet kan maar als je meer info wilt, ook over reinigingskuurtjes met ander spul moet je eens kijken op deze site: www.natuurlijkinbalans.nl daar heeft Josefien van alles en nogwat op staan en het helpt echt!

Suusjeher
Berichten: 3701
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:14

Max heeft er ook heel erg last van gehad. Zo erg dat hij met 3 benen door de wei heen stapte.
Ik ging in die periode ook verhuizen naar een andere stal. Hij kwam op stro te staan en ik zorgde ervoor dat ik zijn stal goed schoon hield.
Daarnaast gaf ik hem ook biotine door zijn voer.
Hij heeft sindsdien geen hoefzweren meer gehad.

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:16

wat een ellende allemaal...
Veel succes en sterkte, geef hem maar een knuf van mij

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 19:56

Ik zou wel uitkijken met die soda. Je kan beter biotex nemen. Een paard bij ons op stal heeft ook een aantal dagen moeten weken in soda, en dit is toen naar binnen geslagen. paard heeft een aantal dagen op de kliniek gestaan hiervoor. de dierenarts adviseerde absoluut niet meer met soda te weken.

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 10:23

Wij weken nu ook weer in biotex maar omdat biotex eerst weinig effect had moesten we overgaan naar soda (op va zn advies)

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 10:37

oooo ik heb ook geweekt in soda, ik heb juist die dingen over biotex gehoort.

Mizz_mol gaat het al wat beter met Spike?

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 18:28

Spike heeft vandaag een ijzer gekregen hij loopt nog steeds niet helemaal goed maar hij is al weer wat vrolijker. Mag nu langzaam weer met hem gewandeld worden. Ook mag er binnekort weer een licht iemand op zn rug klimmen. Komt er dan nu eindelijk een eind aan