Pubers die paard van ouders krijgen: voor of tegen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Pubers die paard van ouders krijgen: voor of tegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 20:43

Ik was er sowieso al op tegen, maar helaas heb ik al een paar keer gemerkt dat mijn gevoel terecht is.

Pubers die van pa en ma een paard krijgen

Een meisje van 14 die bij ons op stal stond had een veulen gekregen en was er idolaat van totdat ze 16 werd en niet meer op stal verscheen. Tot die tijd had ze zo'n haast met het rijden dat ze hem op 2,5 jarige leeftijd al zadelmak had laten maken. Niet lang daarna kwam ze steeds minder op stal en vervolgens helemaal niet meer. 't Arme beest werd verkocht. Godzijdank naar een goed tehuis! Ach gut

Een andere meid van 18 had haar ouders aan hun kop gezeurd, maar moest eerst haar examen doen voordat ze toegaven en een paard voor haar kochten. Na twee maanden is het beest verkocht. De fokker had hem speciaal laten castreren om hem aan dat wicht te verkopen! Huilen

Wat vinden jullie?

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:45

ik was ook een puber (nog steeds) toen ik me pony kreeg.. iedereen op stal met een pony dan, niks mis mee gegaan. bij niemand bij ons op stal!!!! vind dus dat dat gewoon kan! Hoe komen alle andere kinderen dan aan een pony? ik denk dat je net de verkeerde mensen tegen bent gekomen ofzo Verward
Laatst bijgewerkt door Soph12 op 07-10-04 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:46

Ik denk niet dat dat met de leeftijd van de persoon te maken heeft maar met de opvoeding en het karakter.
Ik ben het wel met je eens dat kinderen vaak iets krijgen en er dan snel op uit gekeken zijn maar dat heeft niet met leeftijd te maken.

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:47

Idd, het verschilt heel erg!
Ik ken zat pubers die een eigen paard hebben en wat hartstikke oke gaat hoor! Lachen

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:47

ogarme!dat zou ik niet kunnen!!!!!!! Lips are sealed

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:48

en ken veel ex-pubers die geen paard gestolen hebben maar gekregen van hun ouders die er wel correct mee omgingen en het dier niet "verwaarloosden" of verkochten vanwege....
vind trouwens iemand van 18 nu niet echt een puber en daarbij weet ik ook de werkelijke reden niet van verkoop (ouders ander werk? school/studie) dan vind ik het verstandig dat ze zo snel een beslissing hebben genomen om het dier te verkopen en het niet op stal hebben laten wegkwijnen....

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:48

ik heb annebel ook gelregen toen ik 17 was. Ik moest gewoon goed blijven gaan op school en ook echt tijd in haar steken, anders zou ze ook were verkocht worden (vond ik ook wel logisch). Ik ga nu ook gewoon nog steeds 7 dagen in de week naar hara toe (soms als ik het echt druk heb 6).

Maar soms hoor je idd dat het paard meer voor de 'show' wordt gebruikt, en als de vriendjes komen ook minder vaak de stal uitkomen.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:49

heb vanaf pijn 9e een eigen paard en vanaf mijn 11e ook nog een pony er bij gehad en was dus ook puber. nu inmiddels paard en pony verkocht en een jong paardje gekocht (deze heb ik zelf gekocht en niet meer gekregen)

Useful

Berichten: 1483
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Middelburg & Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:51

Ik ben oko een puber en ik heb een paard gekregen.. 2 jaar terug.. Ik moet er elke dag naar toe en ook gewoon naar schol anders word ze verkocht maar dat vind ik wel logisch. Als ik een dag niet kan gaat mijn moeder.

renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:54

Ik hoop dat ik als puber een paard mag kopen (wel van me eigen geld, dat wel) Haha!

mekkera

Berichten: 108
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:58

tegen, ik ben zelf ook puper en merk wel vaak dat ik even geen zin heb, ik vheb verzorg paarden, dus ii hoef ook niet, maar ik probeer wel te beseffen wat het zou betekenen asl ik een paard gehad had. Daar moet je altijd heen, 1e prioriteit, maar als puper moet je de wereld tch ontdekken? dan past een paard er gewoon niet in denk ik, hobby okee, maar eigen vind ik te grote verantwoording, tenzij je moeder/ vader en jij een paard delen, dan is het natuurlijk ook weer anders

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 21:00

sophie_kurk schreef:
ik denk dat je net de verkeerde mensen tegen bent gekomen ofzo Verward


Ja misschien wel, hi hi! Ik wilde als kind ook altijd een paard, maar heb nooit mijn zin gekregen, en gelukkig maar, want ik denk dat het bij mij ook mis was gegaan! Scheve mond Ik denk dat je als ouder je kind ook goed moet kennen en er van overtuigd zijn dat het goed gaat. Ik had van dat 14 jarige meisje ook niet verwacht dat het zo af zou lopen. Ze was zo gek op dat beest. Zo zie je maar weer.

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 21:02

mekkera schreef:
....maar als puper moet je de wereld tch ontdekken? ...


Precies!! Haha! Tong uitsteken

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:02

ik heb nu zo'n 10 jaar lang (als het niet langer is) elke dag mijn paard + pony verzorgt toen ik nog puber was, mijn vader en broer reden ook op het paard maar mijn pony was mijn eigen pakkie aan, als ik ziek was reed mijn broer haar en voor de rest ging ik elke dag zelf. Dus het ligt helemaal aan hoeveel jij er zelf voor over hebt om een eigen paard of pony te hebben.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:02

De meeste pubers hebben het te druk met andere dingen: school, vrienden, liefde, uitgaan, enz. Een eigen paard hebben is niet alleen tijd er aan kwijt zijn, maar ook een verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Een paard is nou eenmaal afhankelijk van zijn baasje. Er kan dus niet zomaar een dagje overgeslagen worden.
Als ze een paard van hun ouders krijgen, vind ik dat de verantwoordelijkheid van de verzorging toch bij de ouders ligt. Mocht het niet goed gaan met de puber, vind ik dat de ouders het over moeten nemen. Wanneer ze dat niet doen, laten ze zien dat ze een beest even makkelijk te kopen is, als weg doen.
Een paard is geen speeltje waar je soms dagen niet naar hoeft om te kijken.

Wel zie ik dat sommige pubers prima voor hun paard kunnen zorgen, ook al is het paard gekocht door de ouders.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:04

het heeft meer met de persoon dan met de leeftijd te maken

mijn nichtje heeft op haar 14e een 2 jarige merrie gekregen van haar moeder
maar nichtje had al vanaf haar elfde een bijbaantje om te sparen voor dat paard , ze hielp met de kranten van mijn neef(die deed twee wijken)
paard staat bij een vrouw waar zij de paarden verzorgd en nichtje heeft de merrie op drie rustig aan ingereden

nichtje wist gewoon goed wat er bij een eigen paard komt kijken
en dat weten niet alle kids

en dat is nu net het punt
(nichtje zeurde op haar vierde trouwens al om een paard)

Kikka

Berichten: 4687
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:04

Ik heb met een paar vriendinnen afgesproken dat de paardjes altijd voor de vriendjes gaan. En ik heb ook wel eens een dagje minder zin om te rijden, maar ik ga toch Lachen

Edit: Het hangt er natuurlijk ook vanaf of je al vanaf je 10e aan het sparen bent voor een paardje, of dat je er zomaar 1 van je ouders krijgt. Lachen Ik denk dat als je echt een 'eigen' paardje heb, en je heb een keer wat minder zin je dan toch gemotiveerder bent. Lachen

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:14

Ik heb Dennis gekocht toen ik 17 was en hem al een jaar volledig verzorgde. Heb er geen moment spijt van gehad. Mijn ouders volgens mij ook nog niet om mij dit te laten doen Lachen.

Ze betalen er niets aan, maar steunen mij wel(als er echt wat gebeurd waardoor ik het niet zou kunnen betalen bijvoorbeeld). Ze vinden paarden alleen maar leuk omdat het mijn hobby is, ze hebben er zelf dus niets mee.

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:16

Ik ben ook nog steeds puber, maar ik vind wel dat ik op een verantwoordelijke manier met Sting omga. Ik zou niet zomaar een paar dagen niet komen!

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:27

En toch zie je het veel... meiden die tegen een jaar of 15-16 stoppen met rijden omdat ze andere dingen interessanter vinden. Heel sneu als daar een paard of pony van afhankelijk is.
Het grappige is dat ze na een paar jaar vaak weer bijdraaien, en weer beginnen met rijden.

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:36

Wat een onzin, niet ieder mens is hetzelfde. Ik heb mijn pony op mijn 15e gekregen, en ik heb zowat geen dag overgeslagen, heb elke dag voor mijn pony gezorgd. Ik heb haar tot mijn 28e gehad, het is dat ze hoefbevangen raakte en afgemaakt moest worden, anders had ik haar nu hopelijk nog gehad.

Zoals er verantwoordelijke en onverantwoordelijke volwassenen zijn, zo is dat ook met pubers.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:42

Ik heb Kyra gekocht toen ik net 18 was, en Sam drie maanden later. Net als bij Dennis betalen mijn ouders niets, tenzij er iets ernstigs met ze gebeurd.

Ik snap wel wat Melanie bedoelt met dit topic. Je ziet het inderdaad vaak gebeuren. De vader van een meisje wat ik ken handelt in paarden (op hobby-niveau zeg maar). Daardoor kreeg ze zomaar een Haf en een Fries ook op haar veertiende ofzo. Meisje reed paard, dus vond het wel leuk. Inmiddels gaat ze er bijna niet meer heen (één à twee keer per week, verder staan ze stil), onder het mom: mijn vader kan toch ook voor ze zorgen?! Ze vindt ze niet meer leuk en wil ze eigenlijk verkopen, maar dat wil haar vader niet.

Kijk, van dit soort verwende meisjes kan ik ook wel boos worden soms. Ik werk hard voor mijn pony's, en moet er ook dingen voor laten, niet alleen financieel maar ook qua tijd. Dat is uiteraard mijn keuze en heb er nooit spijt van gehad. Lachen Maar zij krijgt alles voorgeschoteld en na een paar jaar vindt ze het niet meer leuk.

Maarja, dat blijf je houden denk ik, ligt meer aan de persoon dan aan de leeftijd denk ik. Ken namelijk ook volwassenen die amper tijd aan hun paard besteden en liever uitgaan.

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:48

Ik vind het nergens op slaan
Ik ben nu ook nog puber en ik zou Bijou niet durven te verwaarlozen ofzo

arinda

Berichten: 2542
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:52

het is maar net of je zelf de verantwoordelijkheid zelf kan dragen

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:53

ik kreeg mijn paardje op mijn 13de verjaardag en heb hem nu dus 4 jaar
is altijd goed gedaan en ik blijf hem ook heel mijn leven houden Lachen