Paard met 2,5 jaar inrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Paard met 2,5 jaar inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 19:28

Hallo allemaal...

ik zit met het volgende.

Afbeelding
Mijn nieuwe aanwinst, december 2002
Mulan; 3 jaar en 6 maanden. DACHT ik. Maar ze was zo'n 2 jaar en 4 maanden.


Afbeelding
Mulan; 3 jaar en 7 maanden. DACHT ik. Maar ze was zo'n 2 jaar en 5 maanden.


Afbeelding
Mulan; 3 jaar en 11 maanden. DACHT ik. Maar ze was 2 jaar en 9 maanden.


Afbeelding
Afbeelding
Mulan; 4 jaar. DACHT ik. Maar ze was 2 jaar en 10 maanden.
Leuk hoor, zo'n enthousiast en voorwaarts ding. 't kostte me de nodige moeite, maar met hulp en geduld ging het uiteindelijk niet slecht.


AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Mulan; 4 jaar en 7 maanden. DACHT ik. Maar ze was 3 jaar en 5 maanden.


Oftewel, tot vandaag dacht ik dat ik een paard van 5 jaar en 4 maanden had, maar nou blijkt dat ze pas 4 jaar en 2 maanden is!

Hoe kan dat, denk je. Dat vraag ik me ook af...
Bij Mulan zaten geen papieren. Ze is me verkocht als 3 en een half jarige. Wist ik veel.
AfbeeldingAfbeelding
Ze ontwikkelde ook wel flink.
Ook in grootte. Op de eerste foto had ik haar net, op de tweede foto had ik haar een maand of 7.
Toen ik haar kreeg was ze 1.67, nu is ze 1.73.
Naarmate ik haar langer had, twijfelde ik wel eens. Ze was zo slungelig en ook zo jong in d'r gedrag. Ik er een dierenarts naar laten kijken. Nee hoor, dat klopte gewoon, ze was gewoon ERG laat in d'r ontwikkeling.

Nu heeft de laatste weken er een vriendin van me een aantal keren op Mulan gereden. Zij merkte ook al op dat ze Muul zo jong vond lijken.
We moesten het nu maar eens zeker weten. Paar mensen erbij gehaald, die kwamen unaniem tot de conclusie dat ze pas net vier is.

E.e.a. wordt me nu wel duidelijk, maar ik baal er wel van. Als ik dat had geweten, had ik véél langer gewacht met inrijden. Zeker bij zo'n groot paard.
Ik ben wél heel blij dat ik toch rekening met haar heb gehouden omdat ze zo jong in d'r gedrag en bouw was. Zo heb ik nooit meer dan 4 keer per week gereden (meestal 3 keer) en geen zware training en nooit te lang. Af en toe eens vrij springen, en een sprong onder't zadel alleen heel af en toe in de vorm van mega-sprongen over takjes en boomstammetjes op een buitenrit.
De afgelopen zomermaanden heeft ze lekker buiten gestaan en reed ik zo'n 2 a 3 keer per week. Verder veel vrij en longeren.

Overigens, momenteel word ze 4 keer per week bereden. Zo loopt erg goed de laatste tijd.
Wat denken jullie?

Heb ik nou een beschadigd paard? Scheve mond


Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 19:32

Of het schade heeft gehad zal je pas over een aantal jaar achter komen. Hoe ben je er achter gekomen dat ze jonger was dan je dacht?

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002 31-10-2018
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015
Nijn 15-06-2018

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 19:37

Twinklebel schreef:
Of het schade heeft gehad zal je pas over een aantal jaar achter komen. Hoe ben je er achter gekomen dat ze jonger was dan je dacht?


"Nu heeft de laatste weken er een vriendin van me een aantal keren op Mulan gereden. Zij merkte ook al op dat ze Muul zo jong vond lijken.
We moesten het nu maar eens zeker weten. Paar mensen erbij gehaald, die kwamen unaniem tot de conclusie dat ze pas net vier is. "

Paar mensen =
2 dierenartsen, hoefsmid, boer en instructrice van vriendin. O ja, en er daarna ook nog een 'tandenboek' bij gehaald, dat klopte ook precies.

Stom he, dat ik die vorige dierenarts gewoon op z'n woord heb geloofd? Terwijl ik zelf mijn twijfels al had.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 19:44

Jeetje, da's niet zo netjes van degene die haar aan jou verkocht heeft.
Het is me alleen niet duidelijk waardoor je nu wel zo zeker van haar leeftijd bent. Verder vraag ik me af wat je heeft doen besluiten om haar in te rijden terwijl ze nog zo onvolwassen oogde. Ik ben zelf geen voorstander van vroeg inrijden. Of eventueel met 3 inrijden en dan weer een half jaar het land op. En zeker als een paard lichamelijk nog niet in balans is zou ik er niet opstappen. Overigens geen kritiek, gewoon een vraag.

En of je nu een beschadigd paard hebt? Tja, ik weet niet of je dat nu al kunt zeggen, dat blijkt meestal later pas, rond hun 8e. Misschien dat anderen hier wat meer over kunnen zeggen.


Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 20:01

ellenlouise schreef:
Jeetje, da's niet zo netjes van degene die haar aan jou verkocht heeft.
Het is me alleen niet duidelijk waardoor je nu wel zo zeker van haar leeftijd bent. Verder vraag ik me af wat je heeft doen besluiten om haar in te rijden terwijl ze nog zo onvolwassen oogde.
Ik ben zelf geen voorstander van vroeg inrijden. Of eventueel met 3 inrijden en dan weer een half jaar het land op. En zeker als een paard lichamelijk nog niet in balans is zou ik er niet opstappen. Overigens geen kritiek, gewoon een vraag.

En of je nu een beschadigd paard hebt? Tja, ik weet niet of je dat nu al kunt zeggen, dat blijkt meestal later pas, rond hun 8e. Misschien dat anderen hier wat meer over kunnen zeggen.


Het is me alleen niet duidelijk waardoor je nu wel zo zeker van haar leeftijd bent.
De reden daarvan is dat ik eerder de overeenkomstige meningen van 6 mensen geneigd ben te geloven, dan die van 1.

Verder vraag ik me af wat je heeft doen besluiten om haar in te rijden terwijl ze nog zo onvolwassen oogde.
Onkunde, ben ik bang. Toen ik haar kocht waren ze bezig haar zadelmak te maken. Ik heb de bezigheden toen stilletjesaan overgenomen en ben daar (zij het in een rustig tempo) mee doorgegaan. Ik stond een op een drukke pensionstalling en er was toen niemand die mij erop attendeerde dat mijn paard wel eens flink wat jonger zou kunnen zijn. Ik denk dat ik (en de mensen om me heen) ons hebben laten misleiden door het feit dat ze al flink groot was.

Ik ben zelf geen voorstander van vroeg inrijden.
Als ik dit wél zou zijn, zou ik me niet zo druk maken over het feit dat ik te vroeg met haar begonnen ben.
Ik dacht namelijk dat op het moment dat ik wat meer ging rijden (i.p.v voorwaarts-voorwaarts-niet-in-mond-zittend-balans-zoekend-rondhobbelen) ze al 4 was.

En zeker als een paard lichamelijk nog niet in balans is zou ik er niet opstappen
Dat viel nog wel mee. Natuurlijk liep ze niet direct netjes in balns, zocht ze veel steun aan de bakrand, enz enz, maar dat is ook niet vreemd voor een jong paard. omdat ik toen niets wilde overhaasten, heb ik zo rustig gedaan met haar.
Overigens lag het meer aan haar gedrag dan aan haar lichamelijke ontwikkeling dat ik dacht dat ze jonger was.
Toen iedereen me aanmoedigde om nou eens te gaan starten, heb ik gezegd dat ik daar nog maar even wilde wachten omdat ik het rustig op wilde bouwen omdat ze nog zo speels was en ik haar plezier in d'r werk niet wilde verpesten. Want dat heeft ze altijd gehad, ze heeft nooit signalen gegeven dat ze baalde van werken.

Maar... bedankt voor je antwoord en wie weet kunnen anderen me inderdaad wat meer vertellen. Al denk ik dat het moeilijk te beoordelen is omdat zulke mankementen zich inderdaad vaak pas later openbaren én omdat anderen natuurlijk niet weten hoe intensief ik gereden en getraind heb. Maar die vragen wil ik graag beantwoorden. [/i]

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:10

Zou je misschien niet even een tussenstop kunnen nemen, zodat alles weer een beetje door kan groeien wat eerst vertraagd werd door het rijden?
Ik weet niet of het zou helpen, ik denk alleen maar mee Lachen

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 20:20

Kusia schreef:
Zou je misschien niet even een tussenstop kunnen nemen, zodat alles weer een beetje door kan groeien wat eerst vertraagd werd door het rijden?
Ik weet niet of het zou helpen, ik denk alleen maar mee Lachen


Als ik zeker zou weten dat dat haar goed zou doen, dan zou ik dat best willen doen.
Maar als haar groeien vertraagd is... hallo he.. hoe groot zou ze dan nu wel niet moeten zijn? Ze groeit al zo hard! Alle kanten op.
Ik vraag me wel af wat zinvoller is: stoppen of rustig doorgaan (3 keer rijden, 2 dagen vrij en 2 keer longeren)
Met in je achterhoofd die gedachte dat ze zelf aangeeft het werk leuk te vinden.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:30

Ik bedoelde meer het volgroeien van gewrichten en botten, dan het groeien in de lengte Knipoog
Persoonlijk zou ik even een stop nemen, omdat het me niet helemaal gezond lijkt om op zo een vroege leeftijd al aan het 'werk' te gaan.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 20:38

Kusia schreef:
Ik bedoelde meer het volgroeien van gewrichten en botten, dan het groeien in de lengte Knipoog
Persoonlijk zou ik even een stop nemen, omdat het me niet helemaal gezond lijkt om op zo een vroege leeftijd al aan het 'werk' te gaan.


Ja, oké... maar ze is nu 4.
En dat is toch niet te jong om met een paard rustig aan de basis te werken op bovengenoemd schema?
(3 of 2 keer rijden, 2 of 3 dagen vrij en 2 of 1 keer longeren)

Of....?

Wie heeft nog advies?

Nettie

Berichten: 1516
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:48

Een tussenstop kan nooit kwaad hoor. Zo kan ze ook verwerken wat er gebeurd is, nog even "paard" zijn. Verder kan je er niks aan doen. Je kan de tijd helaas niet terugdraaien. Die keuze is dus aan jou Knipoog

Het gras is altijd groener aan de overkant

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 20:56

Nettie schreef:
Een tussenstop kan nooit kwaad hoor. Zo kan ze ook verwerken wat er gebeurd is, nog even "paard" zijn. Verder kan je er niks aan doen. Je kan de tijd helaas niet terugdraaien. Die keuze is dus aan jou Knipoog


Mmm... ja. Maar dan even praktisch.
A.s zaterdag gaat ze verhuizen. Van een buitenstal met uitloop en dagelijkse weidegang. Ze heeft daar ze de afgelopen maanden vakantie gehad, d.w.z. 2 of soms 3 keer rijden, keer longeren en verder lekker buiten spelen. Ze gaat zaterdag naar een manege met binnenbak. Ik denk niet dat ze daar de groepen nog opnieuw gaan indelen, dus ik verwacht niet dat ze daar de wei nog op mag. Wél neem ik een abonnement zodat ze elke dag naar buiten kan, elke week 3 keer stapmolen en 4 keer uurtje losgooien.
Maar als ik dan die 'stop' die jullie adviseren inlas, dan ben ik bang dat ze de hele boel afbreekt. Als ze het met een uurjte losgooien moet doen of eens in de stapmolen, dan komt dat niet goed!
Volgend voorjaar komt ze aan huis te staan, en dan kan ze zoveel naar buiten als ik maar wil, wei zat dan.
Dus of het haalbaar is om NU per direct een pauze in te gaan lassen, dat weet ik even niet.... tenzij het voor haar gezondheid echt PERSE nodig zou blijken te zijn, dan koop ik dat contract bij die manege af en ga ik op zoek naar een andere manier om de winter te overbruggen....

Pfff... wat een gemieter ineens.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:16

Het is alleen maar positief dat je er nu zo over na denkt Mulan. Wat dat aangaat zeker geen kritiek hoor. En met dat lichamelijk in balans zijn bedoelde ik voornamelijk het nog niet 'kloppen' van het exterieur, zoals veel jonge paarden nog overbouwd zijn, en niet zozeer het niet in balans lopen want dat heeft geen enkel paard dat net onder het zadel is.

Ook ik denk dat een tussenstop geen kwaad kan, maar rustig aan de gang houden waarschijnlijk ook niet. Zelf zou ik 3-4 per week, om de dag dus, lichte arbeid geven.

Wat ik me wel afvraag is waarom je van een buitenstal met uitloop èn dagelijkse weidegang verhuist naar een stal waar ze voornamelijk binnen zal staan. Dat lijkt me namelijk veel schadelijker dan rustig door blijven gaan. Een uurtje losgooien of stapmolen kan nooit een dag buiten met soortgenoten vervangen! Het is m.i. zeker geen optie om je paard op een dergelijke stal een 'rustperiode' te gunnen. Dat zal haar zeker geen goed doen.

Waarom blijf je niet lekker op je huidige stal staan? Lijkt me wel zo gezond voor een jong dier (voor elk paard trouwens Knipoog).

There is no reality, only perception.

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 21:26

ellenlouise schreef:
Wat ik me wel afvraag is waarom je van een buitenstal met uitloop èn dagelijkse weidegang verhuist naar een stal waar ze voornamelijk binnen zal staan. Dat lijkt me namelijk veel schadelijker dan rustig door blijven gaan. Een uurtje losgooien of stapmolen kan nooit een dag buiten met soortgenoten vervangen! Het is m.i. zeker geen optie om je paard op een dergelijke stal een 'rustperiode' te gunnen. Dat zal haar zeker geen goed doen.

Waarom blijf je niet lekker op je huidige stal staan? Lijkt me wel zo gezond voor een jong dier (voor elk paard trouwens Knipoog).


Hahaha, ja, dat zou zeker fijner zijn om op de huidige stal te blijven. Maar die optie behoort niet tot de mogelijkheden. Overigens stond ze daar ook voornamelijk alleen, wat ik dan weer niet zo niet zo prettig vond. Al laat ze zich niet zoveel gelegen liggen aan andere paarden, wanneer ze daar bij staat. Ze lopen allemaal achter haar aan, maar zij niet achter hen aan!

Maar goed, wat je zei:
Het is m.i. zeker geen optie om je paard op een dergelijke stal een 'rustperiode' te gunnen. Dat zal haar zeker geen goed doen.
dat is wat ik ook denk, dus ben ik genoodzaakt rustig verder te gaan. Ik ben zeker niet van plan om haar vaker dan 4 keer te rijden. Om de dag is het maximum. Ik heb nooit vaker dan 4 keer per week gereden, en nou ik weet dat ze eigenlijk jonger is ga ik het natuurlijk niet ophogen!

Wat betreft het 'niet kloppen van het exterieur':
overbouwd was ze abslouut niet. Wel erg slungelig en arm bespierd. Maar ik snap wat je bedoelt.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:34

Okay, mijn laatste 'duit in het zakje' voor vanavond Haha! . Als je dan niet op je huidige stal kunt blijven dan zou ik zeker iets zoeken waar ze wèl lang naar buiten gaat. Naar mijn idee is dat één van de beste dingen die je voor Mulan kunt doen. Beter voor haar bewegingsapparaat èn ze blijft lekker fris tussen de oren.

Veel succes met haar!

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 23:02

Hoi, ik heb zelf een pony die ook zo jong is ingereden omdat hier ook twijfel was over de leeftijd hebben wij foto's laten maken van het gebit.
Wij hebben heel erg lang problemen gehad i.v.m. het te vroeg inrijden. Slechte weerstand, elke keer een kwaaltje, strakke spieren, veel staart aanknijpen, enz. Nu is Special 4 jaar en gaat het eindelijk de goede kant op. Ik heb tot een paar maanden geleden erg rustig aan gedaan. Ik adviseer je om gewoon op je gevoel af te gaan. Geef je paard veel afwisseling en geregeld rust. Veel succes ermee!

Bosch
Berichten: 16
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 23:08

Ik denk dat je prima zo rustig door kunt gaan zoals je nu doet. Er worden meer paarden dan je denkt ingereden voordat ze goed en wel 3 jaar zijn.
Waar je wel mee moet opletten is met longeren, veel mensen zien dit niet als zwaar werken, maar een half uur goed longeren is voor een paard vaak veel belastender dan een uur rustig rijden. Vooral als de volte wat klein is en het paard ook is bijgezet, is de belasting op spieren pezen en gewrichten erg groot.
Veel succes verder

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 08:26

Wat gedaan is is gedaan. Ik zou rustig doorrijden 3 dagen per week en de rest vrij. Geen longeerwerk of zo iets dergelijks. Ze oogt compleet genoeg zo op de foto's. Ik zou gewoon rustig doorrijden, de basis goed bevestigen.

Ik denk niet dat je er al te veel problemen mee krijgt, als je maar rustig aan blijft doen

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:32

Ik heb hetzeflde meegemaakt, in de advertentie stond dat Morrie 5 was, toen ik hem kocht was ie 4, toen een half jaar later de papieren kwamen, was ie pas 3..... Nu wordt ie dus in december 5.

Ik rijd nog steeds maar 2 à 3 x per week, verder staat ie 24/7 op dew ei.

Morrie is een Noriker, een middelzware koudbloed, doe groeien door tot ze 6 zijn, hij is al aardig uitgezwaard dankzij 2 zomers op de Oostenrijkse alm.

In oostenrijk beleren ze Norikers al met 1 1/2, want dan moeten ze klaar zijn voor hun Leistungsprüfe waarvan opname in het stamboek afhangt. Ze beleren ze alleen in tuig (trekken van bomen, een slee, een koets) en rijden bijna nooit onder het zadel.

Eventuele schade is dus al aangericht. Wat ik doe is hem zoveel mogelijk sparen, veel rechte lijnen rijden, nooit longeren, nooit in een bak rijden en over een paar jaar zien we wel verder

kizz_rianne

Berichten: 3289
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:45

ik zou 2 keer in de week rijden en voor de rest gewoon het paard een beetje nog laten groeien met gewrichten/botten enz.
af en toe longeren dat kan geen kwaad lijkt mij...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:47

Longeren is veel zwaarder dan rechte lijnen rijden

kizz_rianne

Berichten: 3289
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:49

ooh nouja trek er dan maar niks van aan wat ik gezegd heb Lachen

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:12

ik zou een jaar veel rustiger aan doen dan wat jij nu rustig doorgaan vindt!

2 a 3 x rijden,1 x longeren ,de rest NIETS.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:20

rustig aan doen inderdaad... maar ik zou het ook niet te rustig doen, want dan kon hij zich nog weleens gaan vervelen.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:57

Lekker rustig aan doen maar. Ipv in de bak kun je ook buitenritjes maken. Rechte lijnen is zo wie zo goed voor een jong paard.
Overigens loopt ze te diep op de foto's. Liever het neusje eruit met jonge paarden.

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:58

Tussenperiode kan geen kwaad. Wordt vaak gedaan bij jonge paarden. Die worden dan met 2,5 ingereden en als ze het na een week of 2,3 goed doen, gaan ze de rest van de zomer het land op waar er niks met ze wordt gedaan. In het najaar/winter worden ze dan meestal weer opgepakt en rustig aan verder beleerd.
Het is naar voor jou dat je er nu pas achter komt hoe oud je paardje werkelijk is. Maar ik zou mezelf niks kunnen verwijten als ik in jou schoenen stond. Je doet toch wat je het beste vind voor Mulan, en je hebt alles rustig opgepakt. Je kan er achteraf nu niks meer aan doen, maar als jij zegt dat je paard er steeds meer plezier in begint te krijgen, zou ik gewoon rustig aan doorgaan. Gewoon doorgaan op het tempo waar je nu mee rijdt, niet te snel gaan. Maar ik denk dat het wel goed gaat komen Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers