veulen wel/niet chippen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

veulen wel/niet chippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 16:56

heb een veulen gekocht,deze is nog niet gechipt.
nou moet hij eenmalig vervoerd worden van zijn huidige adres naar mij toe.
dit is ongeveer een uurtje rijden,moet ik hem nou laten chippen?
vind het zelf nogal vroeg en ben er nog niet uit of ik hem wel wil laten chippen,maar als het moet moet het.....


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 17:02

Officieel gezien moet het wel. Ik heb het ook nog niet gedaan, ik wacht tot 2006, totdat het echt verplicht is.

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 17:11

zou het wel doen, is het alvast gebeurt. het is zometeen toch verplicht.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 19:30

Ik heb mijn pony maandag laten chippen en ook even navraag gedaan over verplicht enz. Het is nu verplicht voor paarden die vervoerd worden. Voor veulens en de moeders ervan is of het chippen nu al verplicht, of volgend jaar. In 2006 is chippen voor elk paard verplicht..

Als je je paard vervoerd is het dus verplicht.

*\o/* *\o/*

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 19:40

Ja, chippen die handel!
Wat doet iedereen toch moeilijk over dat chippen!

Buur's Palusha: kleinste Lichte Tour NRPS pony van Nederland!
Loopt nu Intermediaire 1, al 65,39% gescoord!!
http://www.stalbuur.nl
BUUR'S PALUHSA NATIONAAL KAMPIOEN NRPS 2011!
ONZE SPONSOR: MB RUITERSPORT!!

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 19:54

chippen is nu al verplicht als je hem wilt vervoeren mijn paardje is ook al gechipt


Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 19:59

Mijn veulentje is ook al gechipt. Omdat er papieren bij zitten, had ik ook geen andere keuze. Ze komen van het stamboek schetsen en er gaat gelijk een chip in.
In jouw geval zou ik het risico van vervoeren zonder chip wel durven nemen. De kans dat je gecontroleerd wordt is wel ZO klein. Ik zou lekker wachten met chippen tot ie wat ouder is.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:41

ja is zoooo klein die kans op controle.... dacht een kennis ook en hoppa 120 euro.
laatst ook al iemand van de pc, ponytje gekocht op de markt geen paspoort en hups 120 euro boete...
en dat was alleen omdat er geen paspoort bij zat geen idee wat het kan kosten als je geen chip hebt (als ze er al voor gaan bekeuren omdat er nog een overgangs termijn is)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 23:43

Ik zou m lekker laten chippen. Waarom uitstel van executie? Er komt een tijd dat het MOET, dus waarom uitstellen?

Mijn merrie heb ik ook met 5 maanden laten chippen (waar ze momenteel in de opfok staat accepteren ze ook geen veulens zonder chip).

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 08:30

Waarom zou je?
Ze kunnen chip nooit verplichten zonder een alternatief. Stuur de PVE een verklaring van gewetensbezwaar. Tegen de tijd dat je een antwoord hebt zijn we wel weer een jaar verder. Als ze je een boete geven, dan sleep je ze desnoods voor de rechter, verklaring bij de hand.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:18

ik vraag me af of ze dat niet kunnen verplichten..... en over een jaar of 10/15 zijn er alleen nog gechipte paarden in NL, de stamboeken drukken de chipverplichting erdoor op een ALV. En dan?
dan wil een antichipper een nieuw/ander paard en alleen gechipte zijn er te koop in NL..chip laten verwijderen vanwege een principe kwestie?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:20

Idd, gewoon chippen die handel, mijne was 3 maanden en heeft er geen centje pijn aan gehad!

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:36

Ik zou ook gewoon chippen hoor, het wordt toch verplicht dus dan moet je op een gegeven moment toch.
Mijn veulen en merrie zijn een maand geleden gechipt, en ze hebben nergens last van.

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

illy
Berichten: 161
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:40

per 18 september ik het voor alle paardachtigen geboren in 2004 verplicht. chippen + paspoort v

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:47

Ik heb die van mij lekker laten chippen met 5/6 maanden.

Liever niet, maar het voorkomt een hoop gezeur en papier werk.

Wat als ie straks een ongelukje maakt in de wei en hij moet met spoed naar het kliniek? etc etc.
Je denkt er niet zo snel bij na en natuurlijk hoef je een veulen niet regelmatig te vervoeren.

Stel dat de opfok/pension in eens raar gaat doen en je moet 'm zsm weghalen?

Allemaal onvoorziene dingen die uitzichzelf al genoeg problemen met zich mee brengen. Dan is een niet gechipt veulen nog een probleem erbij die je eigenlijk niet kan gebruiken, toch? Knipoog

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:19

Ik snap niet aar die schrik van niet-gechipt zijn opeens vandaan komt.
Het is domweg niet toegestaan om chippen erdoor te rammen zonder een goed alternatief te bieden, dat kan de overheid niet, de stamboeken niet en de PVE al helemaal niet.
Met de verplichting tot chippen dient het alternatief ook geregeld te zijn (is niet zo) en tot die tijd kunnen ze je niks maken. Het is gewoon gebaseerd op bluf en bangmakerij.

Wat ga je uitvoeren als de chip niet is waar jij verwacht dat ie zit? Ik ken zo-wie-zo al twee paarden die wel degelijk gechipt zijn, maar de chip is onvindbaar......
Ga jij elke week controleren dat alles nog funktioneerd?

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 11:25

mijn veulen gaat niet naar de opfok,en word maar eenmaal vervoerd,mocht hem wat overkomen dan kan hij toch altijd gelijk gechipt worden?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:31

waarom zouden de stamboeken dat niet kunnen verplichten?
een stamboek is een vereniging en als de ALV voor stemt dan is chippen op stamboeknivo een feit...
Ik zie niet in waarom er een alternatief zou moeten zijn... DNA is zo fraudegevoelig als maar wat..
voorbeeld: friezen fokkerij, wordt 1 fries gecontroleerd op DNA eer je bericht terug hebt staat paard al weer met 10 anderen op de weide... van welke is het DNA gecontroleerd?

en waarom is die chip onvindbaar... kan ook stuk zijn gegaan.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:33

Mijn veulen is wel gechipt. De chipper komt met de schetser mee dus dat word in 1 keer geregeld. Ik vind het een fijn idee dat hij gechipt is, je weet maar nooit wat er kan gebeuren met diefstal etc. Verder is het verplicht bij het vervoeren en ik hou mij daar aan.
Ik zie ook niet in dat het schadelijk kan zijn.

^&+ 20 mei 2016

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 11:37

mijn veulen heeft geen papieren,waar moet ik dan een paspoort en chip aanvragen?

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:58

chippen kan bij een erkende paardenarts en dan paspoort aanvragen bij knhs? correct me if I'm wrong...

Mijn kleine (4,5 mnd oud) is gisteren gechipt, geen centje pijn, ze gaat volgende week naar de opfok en puur voor diefstal en losbreek doeleinden is ze nu al gechipt.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Noor17, pluklief, pretty, SentiBot en 36 bezoekers