hellup

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MarleenM

Berichten: 1856
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

hellup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 19:59

ik rijd een paard (super mooi paardje) alleen is ze zo moeilijk, als je aan het instappe bent is alles okay, totdat je haar oppakt en aan het werk wilt gaan, ik heb zelfs een keer zo erg gehad dat ik erop ging zitte en zij omhoog kwam met haar voorbenen en zich zo achterover liet vallen (met mij erop) gelukkig ging alles goed, ik ben er meteen weer op gegaan, en daarna ging het ook goed maar zodra je haar aan het werk wilt zette gaat ze zich helemaal opkropen en gaan ze zeg maar dansen omdat ze onder het werk uit wil lopen, ik rijd haar met slof omdat ik haar anders echt niet kan houden ik pak alleen de slof erbij als ik voel dat ze onder me door wil lopen heeft iemand nog tips hoe ik haar rustig kan houden en toch kan laten werken, want ik krijg nou de neiging om haar weg te doen


Kimpjeuh
Berichten: 383
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Holsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:01

vooruit draven, heel vlot tot ze wat makkelijker word. ze moet echt heel snel draven

Amika, 341 dagen drachtig van Eldorado vd zeshoek! :)

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:03

klinkt alsof ze je (flink) uitprobeerd om onder het werk uit te komen,maar misschien heeft ze wel ergens last van of pijn aan?ik zou dat voor de zekerheid uitsluiten.
als dat niet het geval is zou ik zowieso goed les nemen van iemand die jullie samen goed begeleiden kan.
als ze probeert te steigeren,goed naar voren rijden zodat ze niet meer omhoog kan komen.

Ravina(OrstaxBrusvein) en
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) 17-05-2011 - † 01-08-2012

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:12

Idd heel voorwaarts houden, als ze voorwaarts is dan kan ze nl nooit omhoog komen.
Omdat zij dus (naar jouw verhaal) onder het werk uit wil lopen, kun je haar wel iedere x terug rijden maar dan krijg je alleen maar meer spanning en gaat ze dus idd te diep lopen en dribbelen/dansen.
Dus voorwaarts is heel belangrijk hier in. Zolang volhouden tot zij zelf wat terug komt, en zich ahw overgeeft aan jou.
Suc6

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:30

Voorwaarts houden helpt enkel als het paard goed reageerd op het been. Dit paard wil niet werken en zou dan enkel met geweld misschien naar voren te krijgen zijn op het moment dat ze steigerd.

Ik zou beginnen geheel met de basis. Elk stapje uitgebreid belonen en het lekker makkelijk houden. Zie het maar als een cadeautje die je krijgt als ze iets goed doet. Doe zo min mogelijk om geen dwang er achter te zetten.

Ik zal je even een oefening geven waar je mee kan beginnen. Weet dat dit veel van je geduld gaat kosten, maar je krijgt er zoveel meer voor terug. Namelijk een blij voorwaarts en meewerkent paard.

Zet het paard in de bak en stap rustig op. Stap dus niet buiten de bak op om naar de bak te stappen. Je laat haar lekker even stil staan en op het moment dat je voelt van ze wil nu graag gaan lopen of je merkt dat ze in slaap valt vraag je zachtje en vriendelijk of ze aan wil stappen. Nijgt ze ook maar naar voren direct belonen. Laat maar zien hoe blij je er mee bent. Ze zal er nog niet veel van snappen, maar naar enkele keren legt ze de link wel. Doe dit dus gewoon een poos achter elkaar totdat ze direct voorwaarts en luisterend naar jouw weg stapt. Op dat moment zou ik stoppen om de volgende dag een stap verder te zetten naar draf op de zelfde manier.
In elke training pak je even terug op de vorige oefeningen totdat je merkt dat het niet meer nodig is.

Zo kun je dus het paard in alle gangen vrolijk voorwaarts krijgen. Blijf geduldig en praat maar wat lachent tegen haar. Elke frustratie zou haar weer in protest brengen. Enkel gedachten is vaak al genoeg om een paard in protest te brengen. Alle oefeningen enz die hierna komen bereid je rustig in stapjes voor.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

MarleenM

Berichten: 1856
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 16:43

owkay heeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg bedankt voor jullie tips, ik hoop dat het gaat werken, ik laat het jullie snel weten
kuzzies

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:23

Niet banketstaafig bedoeld hoor!!! Jij kent het paard het beste, maar je weet 100% zeker dat ze onder het werk uit wil en dat er geen medische rede hiervoor is!!???

Auke Fan Bommelsteyn 03-05-2000-21-05-2006 RIP

http://itfryskehynder.forum2go.nl/index.php

MarleenM

Berichten: 1856
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 15:42

jah ik weet het echt heel erg zeker, want er reed eerst een vrouw op en die had hem echt super onder controle enz, maar die rijd al ongeveer 20 tot 25 jaar, dus die weet preccies wat ze moet doen

LETS

Berichten: 2743
Geregistreerd: 01-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:59

Ik zou niet met slof gaan rijden, vaak protesteren paarden dan nog meer. Misschien kan iemand je ermee helpen???

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 17:02

Slof eraf en vanuit het losstappen gaan draven met die lange teugel. Als ze goed los is kan je stukje bij beetje haar teugels aannemen. Niet ieder paard is even snel warm, en zij heeft er misschien meer last van als je haar snel oppakt. Met een slof maak je het hooguit erger. Het is voor jou misschien handig, maar het is enorm stressie voor je paard en ondanks dat de houding dan goed "lijkt" gebruikt ze de verkeerde spieren met de slof en zal ze zonder slof het probleem blijven houden.

MarleenM

Berichten: 1856
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 18:12

maar ik kan haar echt bijna niet houden, wat moet ik dan doen, als ik haar laat gaan gaat ze en dan gaat ze dwars door het hek heen

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:29

Probeer deze oefening is. Ik quote het even van een andere topic.

Citaat:
Je begint op de X. Daar beslis je of je alles recht of linksom gaat doen. Begin met haar makkelijke kant.
Je draaft aan en gaat bij de E of B link of rechts. Op elke zijde sla je in het midden af naar de kant die je gekozen heb. Dus bij de C B A E. Ga haar niet tegen houden maar blijf dit geconsentreerd kijkent naar de letters rijden. Let niet op haar hoofd en op de aanleuning want deze oefening werkt het beste met doorhangende teugels. Probeer met je lichaam te sturen door naar de letters te kijke waar je heen gaat en daarbij je lichaam mee te draaien.
Valt hij in galop dan kun je kiezen dit in galop te doen of het klavertje kleiner te maken door de helft van de bak te gebruiken.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


MarleenM

Berichten: 1856
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 19:05

dan kan ze in prencipe niet onder je uit, bedoel je dat??

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 19:12

Ze kan altijd onder je uit. Dat is het niet, maar met deze oefening maak je het paard bewust dat hij voor niks zo hard loopt en dat hij het juist moeilijk voor zich zelf maakt. Paarden zijn heel goed in het zo min mogelijk doen.
Daarbij ben je zo zelf niet met het paard bezig, maar hoe te rijden en je te focussen op de letters. Dit geeft al heel veel rust aan je paard doordat je niet 100.0000 gedachten in je hoofd heb. Er is maar een ding belangrijk de figuur die je rijd.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 19:55

zou je haar niet eens laten weten dat jij de baas bent?

MarleenM

Berichten: 1856
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-04 09:59

ik heb zaterdag weer op haar gereden, en het ging super, iedere keer als ze zich wou versnelle heb ik een kleine volte gemaakt, in stap was ze echt super ontspannen en later in de draf toen ik een tijdje door had gereden ook dus er zit vooruitgang in

pipeloi

Berichten: 427
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:54

dushi88 schreef:
jah ik weet het echt heel erg zeker, want er reed eerst een vrouw op en die had hem echt super onder controle enz, maar die rijd al ongeveer 20 tot 25 jaar, dus die weet preccies wat ze moet doen



kiekeboe dat is nog eens leuk om iets over je zelf te lezen
dushi Ach gut
Afbeelding
Maggy(het paard waar deze berichten over gaan)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers