haflingers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nanka

Berichten: 3484
Geregistreerd: 18-04-02

haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-02 15:51

ik had even een paar vraagjes over haflingers.
kan iemand mij iets meer over deze paardjes vertellen.
ik kan er 1 gaan verzorgen, maar ik heb nog nooit op dit soort paarden gereden.

kun je ze echt dresuurmatig rijden?
zijn ze moeilijk qua leren ?

ik ben van mezelf best wel een dresuurmiepje.. ik ben altijd lekker fanatiek bezig met dresuur en heb zelf altijd nrps pony's gereden (M2).

ik vraag me gewoon af hoe die paardjes zijn.

oh ja... het paardje is al ingereden, maar wordt TE weinig bereden (1x per 3 weken ongeveer).
en ik wil/ga hem nu paar dagen in de week doen.

alvast bedankt!!!

groetjes, linda


Formule
Berichten: 106
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 15:58

nou kijk haflinger zijn echt heel lief maar ze hebben zo wel hun eigenstreken maar dat heeft ieder paard/pony wel vind ik. Ze zijn wel erg sterk en asl hij maar 1 keer in de 3 weken werd gereden zal hij ook wel geen conditie hebben maar die moet je gewoon rustig opbouwen hoor. Ik verzorg ook een haflinger en rij daar een beetje dressuur mee en spring ook een beetje. Ik zou als ik jouw as het maar doen wat ze zijn echt de moeite waard hoor.

ooit zal ik mijn eigen paard krijgen

frappa

Berichten: 984
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 16:52

Hoi, hoi

Ik heb ook een haffie. En die van mij is heel druk dus moet elke dag zijn stal uit. Ook rijd ik er wedstrijden mee en als je wat wilt kun je het bereiken. Ik zelf start ook M1 en ik ken mensen die rijden M2 en Z1 met de haffie. Als je meer wilt weten hoor ik het wel

groetjes
franny

p.s mijn haffie is wel loeisterk Haha!

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 17:05

Hoi, ik heb al 8 jaar een haflinger.
maar meer voor de recreatie. Ik heb voorheen wat dressuur gedaan in clubverband(B nivo) en ben 3 jaar geleden overgestapt op het westernrijden. Pakte hij heel leuk op. Op dit moment rijd ik lekker in het bos en train ik voor een toekomstige endurance wedstrijd.

Het voordeel van haflingers is
* goedkoop in onderhoud
* Goede karakters(uitzonderingen buiten gelaten)
* overal inzetbaar, dressuur, springen, aangespannen, samengesteld, western, voltige. Mits je er maar niet te hoge verwachtingen hebt.
* sterk gestel
* makkelijk om de winter buiten te laten.

Een nadeel kan het soms koppige karakter zijn.
Mijn haflinger is waarschijnlijk de braafste die er is want ik heb nooit last van hem, super in het verkeer, in het bos lekker voorwaarts, een paard dat echt voor je wilt werken.
Ik kan er mee lezen en schrijven en hij met mij. Haha!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 17:16

beetje eigenwijs zijn ze wel ja Schijnheilig maar dat past wel bij mij... Haha!
Ik heb een haflingertje, echt een super beestje!! Het leukste vind ik dat ze van alles kan.. ik ken ook veel haflingers die netjes kunnen lopen in de dressuur hoor! mijn pony kan met een echte goede ruiter ook wel een M proefje lopen denk ik.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 20:31

Allereerst zijn dit vragen die je niet kan beantwoorden op het ras Haflinger zelf. Zoals wel duidelijk is elk paard, en dus ook elke Hafinger (ook als ze heeel erg op elkaar lijken *LOL* ), verschillend. Zo zullen er Haflingers zijn die het in 2 jaar tijd tot bij wijze van spreken Grand Prix schoppen, en Haflingers bij wie een Bixie proefje al lastig is, en die het liefst de hele dag niks doet of buitenritjes rondsjokt.
Over het algemeen is de Haflinger wel een leergierig paard, maar, inderdaad.. wel eigenwijs, en dat kan soms lijden tot "gevechten" en misverstanden, die weer kunnen lijden tot complicaties in het rijden, en die het ver schoppen in de Dressuur weer tegen kunnen houden.
In de 2 jaar dat ik eigenlijk alleen nog maar met privepaarden omga (dus sinds ik Navy heb, en eigenlijk nog maar weinig manegepony's zie) heb ik 5 Haflingers van dichtbij meegemaakt (dagelijks) om het zo maar even te noemen. Een daarvan was de huurpony van mijn vriendin, die het tot M2 heeft geschopt, eentje was een superluxe beest die het nu in de B goed deed, maar voorheen ook M2 was. Een ander was van een meisje die zelf geen Dressuur meer wou doen, maar die het duidelijk in zich had met behoorlijke gangen, en eentje die nu veel prijzen won in de B (was 4 jaar) en aardige gangen had. Slechts eentje was hier niet geschikt voor, ik denk dat iedereen dit tyoe wel kent (niet voorwaarts, hard in de mond, weigerend voor elke hindernis of figuur, wil je links gaat ie standaard rechts.. enz..).
Ik denk dat het zeer goed haalbaar is, met een Haflinger wat te bereiken in de Dressuursport, alleen zal het op sommige punten wat meer knokken zijn.
Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

nanka

Berichten: 3484
Geregistreerd: 18-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-02 21:12

nou jullie hebben me toch wel aardig nieuwsgierig gemaakt...
ik ga a.s. vrijdagavond kijken!!!!!

ik heb er stiekem toch best zin in Tong uitsteken

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 21:34

Ik kan me bij het bericht van Navy wel aansluiten! Ik ken 2 Haffis die pittig als nog wat zijn en bij één van die twee heeft menig KWPN & co, het nakijken Lachen ! Dat beestje is super goed in springen en qua dressuur doet ´ie het ook echt geweldig! Maar ja.... daar staat die van mij tegenover Clown , Beer is een Haffi van de oude soort (een knollie, zal ik maar zeggen Knipoog ) en kan je voor wedstrijden écht niet gebruiken! Nou heb ik daar ook helemaal geen interesse in, dus dat is geen probleem Knipoog !
Daarentegen kan je met Beer Lampionnenoptocht lopen: vind ´ie geweldig! Een dagje zich op de blindenschool door honderden blinden kindertjes laten "befriemelen" ? Héérlijk Pling ! (Gehandicapte) Kinderen "rijles" op hem geven? Géén probleem, Beer heeft een eindeloos geduld Kusje ! Buiten is Beer absoluut tractor-/auto-/motor-/enz. "proof" Lachen
Meestal zijn de Haflingers, met een "scheutje Arabisch bloed" wel wat pittiger! Ga lekker kijken of het wat voor je is Lachen , ik wens je alvast veel plezier!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 21:59

ik heb sinds een half jaar een haflinger. Dit is een 3 jarige merrie. Ze is erg braaf, maar is gewoon een jong ding. Met haar heb ik dressuurmatig les, en 2e pinksterdag start ik misschien voor de lol een onderlinge wedstrijd. Ik wordt lid van de NVVR, en als ze 4 is wil ik misschien endurance gaan starten.Ik zie wel waar het schip strand

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 22:04

Mijn ervaring met haflinger (ik heb er zelf een, maar ook van andere) is dat ze enorm veelzijdig zijn, zeker als je dat moderne type heb, die ouderwetse haffies, van de brede type, zijn minder geschikt voor de dressuur, maar dat zijn meestal ook echt van die knuffels.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

Miran

Berichten: 4449
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 22:43

Ik heb zelf een Haf die erg leuk kan bewegen. Ze pikt dingen snel op, helaas is ze dus ook zo slim dat ze snel trucjes aanleert. Wat een Haflinger onder het zadel kan is heel afhankelijk van de bouw, maar ook hoe ze ingereden zijn. De stugge, dwarse haflingers zijn voor mijn gevoel vaak door kinderen ingereden. Sheril kon toen ik haar kocht nog niet zoveel, was wat gereden door een meisje van 12, maar begint steeds beter te lopen, en steeds beter te luisteren Haha! .


stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 23:15

Ik ben zelf een aantal jaren geleden overgestapt van kwpn naar haflinger.
Wel eentje van het luxe soort en grote maat (altjo v.d Kenterstreek 1,52)

Hij is zeker geen slome haf. Maar ik vind zowiezo dat veel mensen onterecht denken dat het gemakkelijke "beginners" paardjes zijn. Natuurlijk zijn die er ook, maar ik kom bij onze haflingerclub (de aangespannen haflinger) toch regelmatig zeer pittige standjes tegen. Mijn ervaring is dat ze werkwillig zijn, eigenzinnig (lastig maar leuk), drammerig(concequent aanpakken) en vol leuke en minder leuke ideetjes.

Ik wil nooit meer iets anders!

Afhankelijk van zijn kwaliteiten kun je ook met hafllingers enorm mooi dressuur rijden (ik ken er meerdere op zz- nivo). In de endurance, western, springen en mensport fluiten ze hun deuntje ook zeker mee.

Maar ja, net als bij kwpn of andere rassen heb je middenmoters en uitblinkers, net als bij de ruiters die hen moeten rijden.

Al met al heeft mijn haf mijn hart zo gestolen dat ik er nog een bij ga kopen.

verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

haffie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 09:34

Hoi,

Wij hebben zelf 3 haffie's waarvan 1 veulen en 1 ouderwetse merrie en 1 luxe.
Ze kunnen beidde goed lopen al zijn sommige haffie's wat kort in de gangen.
Ik zelf ga dit jaar starten ben erg benieuwd hoe ze het doen.
Alles wat nieuw voor hun is word snel opgepakt, ze zijn dus zeer leergierig.
Ik zou het doen want het zijn erg leuke beestjes.
Maar al wil je echt zekerheid met het verder komen in de dressuur sport dan moet je het niet doen.
Maar ik vind wel dat wedstrijden met een haffie juist een uitdaging is.

gr.

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 12:21

Ik had een 7 jr. Haflingermerrie die M2 dressuur bij de paarden liep.
Ze was wel verrrrrrry pittig, barstensvol energie!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 124 bezoekers