appuyement vanuit grote volte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

appuyement vanuit grote volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-02 21:42

In proef 41 (Z1) zit het appuyement na een halve grote volte. Nou 'verlies' ik de achterhand erg snel als ik dat zo inzet.
Dan zou je zeggen, buig hem iets meer op die volte met iets meer buitenbeen, maar dan is de draf in die halve grote volte niet meer optimaal. Dit moet toch gewoon te doen zijn, vanuit de halve volte halve baan in proef 40 heb ik geen problemen.......iemand tips, of andere leuke lijntjes die ik kan gebruiken voor het verbeteren van m'n appuyement?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~



Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 21:59

Probeer vanuit een rechte lijn een appuyement in te zetten. Zodra dat lukt, zal die vanuit de grote volte ook beter gaan! Veel succes!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 22:20

Je moet hem zeker niet meer met je buitenbeen buigen, dan heb je kans dat de achterhand zometeen nog voorkomt en dat is helemaal niet goed.

Hoe gaan je appuyementen vanuit de rechte lijn?
Ik vind het persoonlijk makkelijker vanuit een volte en zie het verschil met een halve volte halve baan niet zo.
Je hebt toch precies dezelfde stelling en buiging als op een kleine volte?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 09:35

Fitz,
volgens mij zegt Rieja dat ze de achterhand juist niet mee kan nemen (dus achterblijft) vanuit de grote volte. Bovendien is voor zover ik weet de buiging op een kleine volte sterker dan op een grote volte, aangezien je paard volgens de lijn van je figuur gebogen moet zijn.

[edit] Fitz, ik zie dat ik je bericht verkeerd gelezen heb, wb het meenemen van de achterhand. Overigens denk ik dat een beetje extra buitenbeen een geoorloofde smokkeltruc is in de wedstrijd. Als je dat permanent gaat gebruiken, ben je denk ik minder goed bezig.[/edit]

Rieja,

je zou als truc in de proef kunnen proberen om alleen de laatste passen van de volte je buiging met meer buitenbeen te rijden. Dan 'verpest' je niet alles, maar kun je wel je appuyement goed inzetten. En zoals hierboven wordt gezegd, in het oefenen eerst je paard recht richten op de lange zijde of de middellijn, dan stelling en buiging en vervolgens je appuyement beginnen. Ook kun je het vanuit schouderbinnenwaarts inzetten, dan moet je zeker opletten dat zijn achterhand meekomt. Als je hier thuis mee traint, moet het straks in de proef ook makkelijker gaan. Kun je zigzag appuyementen rijden? Ook dan moet je de stelling en buiging overnemen en zijn achterhand meenemen.
En ook leuk is appuyeren op de volte (dus volte sluiten in een appuyement).

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-02 09:52

M'n appuyement is een beetje problematisch, mn naar rechts heeft ze moeite (want dan moet ze gewicht nemen op rechtsachter). Buiging is sowieso altijd al een punt hoewel m'n travers nu eindelijk gewoon altijd voldoende is (dat biedt perspectief voor het appuyent, niet?)
Als je vanuit een rechte lijn inzet is het toch normaal dat je al buiging en stelling vraagt voor je daadwerkelijk opzij gaat (dus vanuit een schoudervoor).
Zigzag-appuyementen zijn we nig niet echt aan toe geloof ik.....ik experimenteer wel eens met wisselen tussen appuyeren en wijken. Ook erg leuk.
Dat appuyement op de volte is een goeie, die ga ik eens meenemen.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-02 22:12

Ohkee, het resultaat (ik wéét hoe fout het is om op je eigen bericht te reageren, maar ik dacht dat jullie dit wel wilden weten) was dus dat ik de achterhand voor had Bloos Bloos Bloos ......en ik voelde het dus NIET. In de les van de week dus maar veel aandacht aan besteden, als ik een appuyement ga rijden is het op zich best handig dat mijn gevoel van plaatsing van de achterhand een beetje fatsoenlijk is. Anders heeft die oefening zo weinig nut. De weg is nog lang.....

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-02 12:26

Probeer eens om in je appuyement heel weinig opzij te gaan en dan te varieren in de voorhand. Die steeds ietsje voor laten komen en dan weer iets begrenzen. Als je de voorhand makkelijk kunt controleren dan is het appuyeren een eitje. *LOL*

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-02 17:18

En dat gewoon in een arbeidstempo, of lager? (dit soort 'prutsdingetjes' doen we best veel, maar dan meestal in een 'tuttentempo' - ben gewoon even benieuwd hoe jij dat dan doet)
En waarom weinig opzij? Omdat ze dan minder moeite heeft met de achterhand, zodat je je op de voorhand kunt concentreren?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 09:20

Ik rijd de oefening meestal in een gewoon arbeidstempo, tenzij ik een paard heb wat b.v. heel erg wegloopt. Door weinig opzij te gaan houd je de oefening simpel en kan je paard beter zijn tact vasthouden en gemakkelijker de buiging aannemen. Hoe meer hij zijn benen moet kruisen, des te meer hij ook de spieren die hij voor de lengtebuiging nodig heeft belast. Als je in een gewoon tempo voldoende controle hebt kun je ook meer opzij gaan. Dit bouw je rustig uit totdat je paard dusdanig gegymnastiseerd is dat hij een appuyement loopt zoals het in de ring gevraagd wordt. Succes! Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers