Jury-examen mmv Jura

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Jury-examen mmv Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-02 22:38

Vanavond hadden wij het praktijkexamen voor de juryledenopleiding.
Voor de theorie was iedereen geslaagd dus we deden allemaal nog mee.

De 20 x 60 ring was met hekjes naar het normale formaat teruggebracht.
Gewapend met stoelen mochten wij allemaal achter de hekjes plaatsnemen en onze verworven 'kennis' op papier zetten.
Ik had een plekje op de achterste rij pal achter C, dus ik zat best goed.

We kregen 6 combinaties te zien. Er waren 2 ZZ-licht combinaties, 1 Z-combinatie (dat was Jura) en voor de rest weet ik eigenlijk niet wat die mensen normaal reden.
Ik heb heel voorzichtig gepunt, omdat je het liefst niet 2 pnt. van de hoofdjury wilt afzitten, dat levert nl. strafpunten op.

Qua totaalscore zat ik uiteindelijk gelukkig steeds redelijk dichtbij de score van Herman, onze cursusleider, maar hoe het per onderdeel zit, weet ik niet.

Er zijn me 3 combinaties bijgebleven en dat zijn de laatste 3.
Een vos die naar later bleek ZZ-licht liep, die had ik op 159 en hoofdjury op 156 maar die reed 2 x verkeerd dus dat leverde -/-6 op.
De volgende ZZ-licht combinatie zag er een stuk beter uit: zij had een totaalscore van 178, zowel bij de hoofdjury als bij mij.

En als laatste startte 'onze moddie' Jura met Jurita. Zij reed als enige de proef uit haar hoofd. Ontzettend knap van Maartje!
Alleen bij de vrije stap nam ze een lijntje verkeerd dus dat leverde -/- 2 op.
Dit kostte haar bij de hoofdjury haar winstpunt, 156 -2, bij mij echter niet. Ik had Maartje op 162 -2, nog altijd 160 pnt.
Het zag er netjes uit vond ik en ze was dus uiteindelijk 2e achter die ZZ-licht combi maar nog voor die andere ZZ-licht combinatie.

Dus Maartje, wanneer kunnen we je weer verwachten in de ring?

Over 2 weken horen we de uitslag, ik heb echt geen flauw idee. Alhoewel je totaalscore dus dicht bij elkaar kan zitten, mag je niet vaker dan 4 x per proef 2 pnt. van de hoofdjury afzitten.
Ik hoop maar dat ik het gehaald heb, nog 2 weken stressen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 22:48

GESLAAAAAGD!!!

Wedden?!!!!
Super zeg!

Wat leuk dat Maartje gewoon beter scoorde als die ZZ licht combinatie!
Achteraf heeft dus ook Astrid het er nog niet zo slecht vanaf gebracht als je ziet wat voor punten ze aan ZZ COMBINATIES meegeven, terwijl haar paard nog niet eens M startgerechtigd is!

Ik blijf het krom vinden dat je voorzichtig moet punten om je examen te halen,
en nu maar hopen dat je je straks voor het echie niet hoeft in te houden!
Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 22:52

Weer een gevalletje 'Bokkers helpen Bokkers', leuk dat jullie dat zo geregeld hadden! En nu idd maar wachten op het resultaat... Het klinkt iig positief, als ik dat zo hoor heb ik goede hoop dat je het gehaald hebt. Netjes ook dat Maartje zo goed reed terwijl ze zo lang niet gestart is met Jurita, dat biedt ook perspectieven!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-02 22:56

Maartje reed niet voor mij, maar voor een andere cursist, dus dat was toeval.
Maar ik vond het wel gezellig en we waren heeeeelemaal niet zenuwachtig van tevoren, he Maartje Knipoog ?
Astridh was zo vriendelijk om voor mij al te rijden.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 22:56

Geweldig.. klinkt goed allemaal. Ik zal zeker voor je duimen.. maar het is je vast gelukt! Lachen Dan kun je ook eens een boktwedstrijd beoordelen Haha!

Wat Jura betreft.. petje af hoor.. zo lang niet daar mee bezig geweest en dan toch dit resultaat! Zeker weten dat je toch niet meer officieel wilt starten? Knipoog

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 23:08

Mhh wordt toch wel tijd dat maartje weer gaat starten als het zo lekker gaat Haha! . Mhh dat hebben we vaker gehoord Lovers .

Ene natuurlijk ben je geslaagd Fitz daar gaan we gewoon vanuit.

We willen dan natuurlijken ParT he ?
Cool

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-02 23:14

Of wil je mij als jury, Pris Knipoog ? Je ziet, ik zit iedere keer te hoog bij bekenden!!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 23:19

Zo, kom net thuis en ben moe!! Gaaaap

Jurretje was top vanavond! Lovers
Gisteren ging ze nog steeds aan de kletter en omhoog, vandaag was ze super! Ik had er al een uur opgezeten voor ik de binnenbak in ging. Het is lang geleden dat Jur een binnenbak van dichtbij had gezien! *LOL*

Van de 20 mensen op stoeltjes was ze niet bang (dat is veilig) maar de hoek achterin waar het springmateriaal stond...doodeng vond ze dat! Mijn eerste middendraf was naar die hoek toe en dat resulteerde in schrikken en niet de hoek door willen, een 4, het wijken wat meteen daarna kwam ging daardoor ook niet zo goed. Verder ging ze super. Galop vond ik zelf het fijnste gaan, al reed ik de voltes 15 meter op 10 meter... Haha!

Wat ik vergeten was te oefenen was het in vrije stap de rijbaan verlaten, omdat mijn proeven altijd klaar waren bij het groeten. Ik vroeg dus nog even snel aan Eyes; welke kant moet ik op na het groeten? Naar rechts zei hij. Dus ik ging er vanuit dat het dan gewoon C-M-B-A was, net als vroeger. Maar het was dus anders! Bloos

Maar goed, ik ben trots op Jur en ik vond het leuk dat de meeste in de 160 punten zaten. 156 Punten is natuurlijk niet erg veel, maar ach, na 1,5 jaar...

Ik weet nog steeds niet of ik weer wil starten. Toen ik vanavond met haar reed, kreeg ik wel weer kriebels. Heerlijk om bij A af te wenden en het paard loopt gewoon recht naar de C toe. Razinda zwabbert nog alle kanten op! *LOL*

Jur was top vandaag, ik ben heel trots op haar, ze bleef meer dan een uur voor me aan het werk en gedroeg zich geweldig! Lovers

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-02 23:31

Weet je zeker dat het het springmateriaal was??
Er stond daar ook nog een personage in die hoek Haha! ?

Maar ze ging echt toppie, hoor.
Kom op mensen, we gaan Jura weer tot starten bewegen!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 23:51

Euh Fitz dat hebben we na de clinic ook geprobeert zelf Claudia en Eyes kregen haar niet zover. Antoine had Jur zo meegenomen en gestart.

Dus KOM OP MAARTJE Lovers starten die handel Lovers .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 23:55

It's in that name!!!! Jur rules, kan niet anders zeggen!!!! Lovers Gaaf hoor dat jullie elkaar hebben kunnen helpen met zijn allen. Haha! Fitz, ik duim voor je!!! Als je slaagt als beloning buitenritje te Lunterencity???? Knipoog

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 00:21

Ik wilde je nog een berichtje sturen om je succes te wensen, maar zie vandaag voor het eerst een computer van dichtbij *LOL*
Ik had ledenvergadering, maar ik heb aan jou(en miran) gedacht hoor Haha! Tijd zat voor gehad...

Weet je toevallig ook hoe de anderen met hun punten zaten?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 00:38

Go Fitz Go Fitz Haha!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 07:58

Party!! gefeliciteerd Party!!

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-02 08:27

Jippie en Sjuim, dat is de goden verzoeken!!
Ik weet nog helemaal niet of ik wel geslaagd ben.

De totaalscore zegt nog niet zoveel.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 08:31

Dus nu moet je gewoon nog wachten op de uitslag? Spannend zeg. Maar je bent vast wel geslaagd!
Succes met wachten op de uitslag!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 08:55

Ik heb er alle vertrouwen in Fitz en Maartje: hartstikke goed en natuurlijk moet je weer gaan starten, dat heb ik al vaker gezegd. Geef Jur die kans!

Toch heb ik er een beetje moeite mee dat er Z en hoger combinaties moeten rijden op een examen voor L-juryleden Boos! . Dat is toch absoluut niet te vergelijken met de combinaties die je in werkelijkheid in de ring gaat krijgen. Dat je het op de oefenavonden een keer doet en dan met video om de kleine nuances aan te kunnen brengen lijkt me prima maar een examen Frusty daar kan ik met mijn pet (die ik niet heb Haha! ) niet bij.

En nu maar allemaal duimen voor Fitzroy

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 09:24

ik zat al te lezen, maar net als astridh vind ik het bijzonder raar dat er dikke Z combinaties een L2 proef voorrijden op een jury examen. Helemaal als ze dan net aan een winstpunt komen, dat geeft geen goed beeld mee aan de aanstaande juryleden. Ik ga er vanuit dat een Z (of ZZ licht) combinatie toch betere uitgestrekte gangen, voltes e.d. moet kunnen laten zien dan een gemiddelde L2 combinatie. Als die dan net aan gemiddeld een 6 komt kan de L2 ruiter het wel schudden. Ik heb een paar jaar geleden (al weer bijna 10) ook de L jurycursus gedaan, toen werden er echte L combinaties gebruikt (die dat dus ook in de wedstrijden rijden), en dat lijkt mij realistischer. Waarom wordt het zo gedaan?

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-02 09:40

Ik moet jullie zeggen dat ik eigenlijk maar van 2 combinaties wist in welke klasse ze reden en dan nog alleen omdat we er 1 al hadden gehad en omdat ik Maartje ken.
Dus ik heb redelijk objectief zitten jureren, en daar gaat het uiteindelijk om. Die ene ZZ-licht combinatie was dus net een winstpunt waard.

Herman heeft ons gewoon gevraagd om combinaties te vragen die leuk zijn om te jureren. Het liefst geen dubieuze gevallen.
We hebben op de avonden zelf genoeg L-combinaties of minder gehad, dus voor de kennis is het niet relevant.
Het gaat er op het examen alleen maar om dat iedereen slaagt en dat kan het beste door geen combinaties te vragen waarover mogelijk discussies zouden kunnen zijn. Discussies hebben we al genoeg gehad.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

claudia

Berichten: 681
Geregistreerd: 24-01-01
Woonplaats: Baarle Hertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 11:23

Woh dat klinkt super! Party!!
Jura begon er zelf ook al over om misschien toch weer te starten met Jur. Ze wil beginnen met Razinda en Cres en daara pakt ze jur weer op.

Dus Fitz maak je borst(en) maar nat want JURA gaat STARTEN!!! Cool

Think you can, think you can't; either way, you'll be right.

Henry Ford

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 11:47

Spannend allemaal. Maar even een vraagje je zei dat je voorzichtig had gepunt, betekent dit dat als je officieel jury was geweest je strenger of minder streng had gepunt?

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-02 11:56

Idd Lisette, als ik naar mijn eigen idee had gepunt hadden er meer 4-en en 8-en op mijn protocollen gestaan.
Nu ben ik erg blijven steken op vijven, zessen en zevens.
Tja, je wilt wel slagen, he Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 12:02

Goed zo!! Ik heb persoonlijk liever een protocol met 8- en (soms) 4-en Haha! dan 1 met zessen en vijfen. Kom maar eens in Brabant jureren!!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 23:31

We gaan gewoon allemaal zeggen: MAARTJE GAAT WEER STARTEN MET JUR!!!!!! net als Claudia deed.... dan moet ze wel... }>

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 00:47

Knipoog Ik hoop dat je zal slagen Knipoog
Ik vond het leuk om gisteren even m'n neus om de hoek kon steken om alles te aanschouwen. Al die bleke gespannen bekkies....kostelijk. Wat mij ook heel erg verraste was dat ik toch een hoop bekenden bij de nieuwe lichting zag. Kürklanten,oude kennissen, mensen die ik vroeger les heb gegeven, kortom...leuk Knipoog
Toch wil ik nog wel even één en ander kwijt.
Ik kan mij het gevoel van Astridh zo levendig voorstellen. Ik had begrepen dat ze niet zo positief gepunt was terwijl ze toch de oefeningen op het gevraagde nivo naar behoren presenteerde. En dat met een paard gelijk aan het gevraagde nivo. Wat dat betreft ben ik het ook eens met de opmerking van Lielle dat het onbegrijpelijk is dat er Z en ZZ combinaties voor komen rijden op het examen van een B-L jury. Wat dat betreft m'n beste Fitz. ben ik het dan ook niet helemaal (of helemaal niet)eens met jouw opmerking, (dat mag toch?) Knipoog
Citaat:
Citaat:We hebben op de avonden zelf genoeg L-combinaties of minder gehad, dus voor de kennis is het niet relevant.
Het gaat er op het examen alleen maar om dat iedereen slaagt en dat kan het beste door geen combinaties te vragen waarover mogelijk discussies zouden kunnen zijn.
Verward
Een examen is een toets of de kennis, opgedaan tijdens de opleiding, in de werkelijkheid naar behoren kan worden toegepast en het persoon , met de getoonde presentatie, de kwaliteiten heeft om dit in goed functioneren naar juiste waarde te beoordelen.
Zoals het nu gesteld wordt krijg ik een beeld van een rijschoolhouder die tegen z'n leerling zegt:"We hebben tijdens de opleiding alle problemen behandeld dus het examen doen we wel op het parkeerterrein. Als je de motor maar niet laat afslaan dan ben je geslaagd".
Het is voor de kennis juist wel relevant om te toetsen of die goed toegepast kan worden! En dan vind ik het heeeeeeel vreemd dat daarvoor Z en ZZ combinaties gebruikt worden. Ik verwijs maar even naar een andere situatie(die er niks mee te maken heeft maar er wel toe doet), toen ik voor de psychiatrie m'n examen moest doen kreeg ik een casus van een patiënt met allerlei ernstige ziektebeelden en gedragsstoornissen met alle valkuilen en problemen die je je maar voor kan stellen. Zo...stel maar een diagnose en zet daar maar een behandelplan op. En dacht je nou heus dat ik een casus kreeg van iemand met slechts een lichte hoofdpijn??? Het is toch de finale toetsing?
Ik vind het examen een kwaliteitsnorm. Een kwaliteitsnorm van het grootste belang! Jullie gaan straks notabene mensen beoordelen die er keihard voor werken. Maar nu heb ik het idee dat als je maar een koe van een paard kan onderscheiden dat je dan al slaagt. Ook het slagingspercentage van meer dan 90% vind ik zeeeeeer bedenkelijk. Als dit het beeld van de toekomst moet zijn dan vrees ik met grote vreze! Wat mij ook een beetje bevreemdde was de opmerking die naderhand geplaatst werd (buiten het officiële gebeuren) dat Jurita in de kleine voltes te diep liep Verward .
Nou is dat wel zo, OP Z NIVO. Jurita heeft natuurlijk al een hele tijd 'stilgestaan' ivm. haar blessure en de laatste 2x wordt ze weer wat opgepakt om evt. het nivo weer te benaderen voor de terugkeer in de wedstrijdsport. Op Z-nivo. Ik hamer daar ook op, maar op het moment zit je toch weer op het huidige punt van africhting. En dat is precies waar ik heen wil. Vanuit welk oogpunt wordt zo'n opmerking geplaatst? Jurita liep met een keurige aanleuning en in de korte wendingen (op Z-nivo) weliswaar iets te diep maar geenszins dat ze een koprol maakte. Dat in geen geval.( en ik neem Jura absoluut niet in bescherming hoor want ik sta nou eenmaal niet bekend als degeen die z'n mening voor zich houdt).Waar staat dan in de L-beoordeling iets over verzameling en opgerichte aanleuning o.i.d? Of heb ik nou zo'n oud boekje?
Prioriteiten zijn m.i. de correctheid van de uitvoering, het voorwaarts gaan, reageren op hulpen en het been (wijken) etc. en een constante nageeflijke aanleuning. Dit alles naar het gevraagde punt van africhting. L-dus!!
In real life weet men natuurlijk ook niet de achtergronden van de combinatie en wordt men daardoor niet beïnvloed. Alleen daarom ben ik het dus al eens met Astridh en Lielle.
Verder kan ik best begrijpen hoor dat je voorzichtig hebt gepunt. Je wil/kan/mag natuurlijk niet teveel naast herman zitten he? Stel je voor dat je 'op herhaling' moet Vingers aflikken Haha!
Maar ik ben er zeker van dat je straks jezelf wat meer zal manifesteren en niet zo'n 5-6-7(max) jurylid wordt. Wat dat betreft verlang ik soms weleens terug naar de 'oude stempel' hoor, zoals (en nou krijg ik zeker een storm van kritiek over me heen) Mw. Turksma en Dhr. Danvers. Die gaven 3-en maar ook 9-ens. Die konden je glimlachend castreren maar ook de hemel in prijzen.
Trouwens..ik schrok ook wel een beetje hoor gisteren. Ik zag mensen die ik vroeger les heb gegeven waarvan ik dacht "hoe zijn die in godsnaam aan hun punten gekomen". en die worden nu de lichting nieuwe beoordelers. Maar ja, dat hoeft niet zo'n punt te zijn nietwaar? Louis van Gaal kon ook niet zo goed voetballen maar was wel een goede trainer (nou ja..).
Maar al met al, laat je straks niet teveel beïnvloeden, beoordeel wat je ziet en niet wat je weet, en heb geen vooroordelen, (ik acht jou zeker in staat om zaken objectief te kunnen bekijken), en je wordt een hele goede en gerespecteerde beoordeelster.
Laatst bijgewerkt door Eyes op 27-04-02 03:12, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Adrija, Igniss, Kimm4, lletam, Lukasje, Miran, MirjamRobin, Raamzicht, Waratje en 131 bezoekers