Wat voor zitting vind jij fijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Wat voor zitting vind jij fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-02 19:54

Hai...ik ga over een poos (een flinke poos Knipoog ) een westernzadel aanschaffen voor mij en mijn bonte Koe , en vroeg me af wat voor zitting jullie het fijnst vinden. Ik heb nu alleen nog met een leren zitting gereden, en weet dus niet wat ik van een suedeachtige zitting zou vinden, vandaar dat ik nieuwsgierig ben naar wat jullie liever hebben.

Ik heb het nu wel alleen over leer en suede, maar heb je ook andere soorten?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 20:53

Je hebt glad leer, grained leer (opgeruwd), suede en roughout. De laatste soorten zullen iets stroever zitten. Je schuift dus minder makkelijk. Maar persoonlijk vind ik het belangrijker wat er onder de zitting zit. Haha!

De bodem...
Je hebt hard-seat, de naam zegt het al; geen vulling.
Maar ook in de opbouw van een zadel zit verschil.
Bij de meeste merkzadels zal er over de bars een leren laag gespannen zijn, die vormt zich een beetje naar je zit. Je hebt er ook die hebben een metalen laagje, hier vormt je zit zich naar de laag Huilen

De vulling...
Dan heb je de tussenlaag.
Vroeger werd er een laagje wol/vilt tussen gedaan. Stelde niet zoveel voor en was binnen een halfjaar plat.
Nu heb je ook neopreen (mijn OF). Vormt zich iets naar je zit, blijft veerkrachtig en afhankelijk van de dikte (bij mij 1,5 cm) heerlijk zacht.

Of het nieuwste; gel. Zit zacht, maar ik weet niet hoe dat zich houdt in gebruik.

Dus ga eens te raden bij je 'behind'.. Knipoog

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 22:35

De zit van mijn 1e zadeltje was graind leer en wat ik nu heb suede. Vindt beide leekr zitten. Heb ook qwel eens op het zadel van mijn vriein gereden met lederen zit maar dat was toch wel even wennen (chaps gewenst). Tis maar net wat je gewend bent denk ik. Probeer eens een zadel met andere zit dan je nu rijdt en kijk wat het beste bevalt.

Viv

DunnitsMystery

Berichten: 444
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 10:41

Ik vind zelf leren zittingen het lekkerst.. Suede zit mij te stroef .. hoewel dat na veel rijden wel wat gladder wordt..
Zelf heb ik ook gemerkt dat met nat weer suede de neiging heb om langer nat te blijven.. misschien dat niet voor alle suede zittingen geld hoor maar die ervaring heb ik we.
Op zich maakt de vulling mij juist weer minder uit.. Heb op leren zittingen gereden zonder vulling en mijn huidige zadel heeft een leren zitting die wel gevuld is maar niet teveel.. (neopreen)
Als je de kans heb zou ik verschillende zittingen uitproberen voordat je er echt 1 aanschaft..

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-02 13:12

Ik ga er ook zeker meerdere uitproberen, deze vraag was meer uit nieuwesgierigheid. Ik heb enorm weinig zitvlees, dus heb het liefst veel vulling Haha! Op stal rijdt ook iemand met een gelgevulde zitting, misschien moet ik die maar eens lief aankijken. Ik wil natuurlijk wel weten wat me het beste bevalt.

point

Berichten: 145
Geregistreerd: 16-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 20:00

Ik heb een billy cook met een "ingebouwde gel zit" Tong uitsteken
en het zit fantastisch. zelfs als we ritten maken van 3 uur !!!!!!!!!!!!!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-02 20:20

Hoelang heb je die al point? Ik vroeg me af hoe lang die zitting goed in tact blijft. Aan de gangen van mijn paard te zien heeft hij een vrij stabiele jog en lope. Dus geen gestuiter Knipoog