Paard wil te graag rennen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

sas00

Berichten: 961
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Rotterdam

Paard wil te graag rennen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 17:45

Ja, hoe zou ik eens beginnen...
Als ik alleen buiten ga rijden heeft me paardje te veel zin, (niet om terug naar stal te gaan) normaal lopen is er niet meer bij, een drafje kan een paar passen goed gaan maar doe ik ook maar iets met me benen (wat in de bak wel kan bijv voor wijken) dan is dat voor haar een teken voor een galop. (Voor de duidelijkheid ik rij buiten altijd met slof)
Oky, dan moet ik dat soort dingen buiten niet proberen maar het is even bedoelt als voorbeeld.
Ze blijft de hele weg (al is het een rit van 3 uur) zo doen, niet rustig te krijgen als een idioot blijft ze zogenaamd "normaal lopen".
Het toepassen van: laat haar maar gaan totdat ze niet meer kan'.
Heeft ook geen effect want ze blijft gaan, volgens mij valt ze er nog liever zelf dood bij neer dan opgeven.
En ze gaat echt onwijs hard... wat hier waar ik woon vaak levensgevaarlijk is.

Mijn vraag is dus eigenlijk heeft iemand een tip voor mij om haar iets rustiger te krijgen?
Nog even voor de duidelijkheid: ik rij met slof en krijg elke week les van een goede instructrise...


PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:07

Slof eraf halen om mee te beginnen. Instructrices die een slof aanraden (ik weet niet of dat bij jou het geval is) hebben óf geen verstand van paarden óf geen zin om veel tijd aan dit probleem te besteden. Voordat je naar buiten gaat met je paard zal je haar in de bak eerst voor de volle 100% onder controle moeten krijgen. Zonder slof (bekijk de topics over slofgebruik hier op Bokt maar, dan zie je de enorm slechte uitwerking ervan op je paard, terwijl het lijkt of ze "mooi loopt"). Uit laten razen is niet de oplossing, ze moet naar je luisteren en als beloning krijgt ze dan haar stuk galop. Dit hoef echt niet met geweld getraind te worden, maar je zal merken dat als je paard meer vertrouwen in je heeft, ze ook minder zal gaan rennen. Vaak vertonen paarden dit gedrag omdat ze onzeker worden van hun berijder en niet goed weten waar ze aan toe zijn. Als jij de "veilige basis" voor je paardje wordt lost zich dit vanzelf op. Veel succes!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:25

Inderdaad: slof eraf, en in de bak aan de basis werken. Mocht je van mening zijn dat die basis erin zit, neem eens een rustig paard mee het bos in. Een lekker rustig stapritje. Zodra ze na een paar stapritjes rustiger is, kun je af en toe gaan draven. Van te voren een uurtje in de bak rijden, en dan als beloning naar buiten.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:29

geen slof idd, en misschien kan je haar van te voren even longeren zodat ze al een groot deel van haar energie kwijt is, of zoals Sylvia zei eerst rijden en dan als beloning.
succes!

sas00

Berichten: 961
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 19:44

Dat is juist het vervelende in de bak heb ik haar echt helemaal onder controle... en denk ik ook dat ze moe is.
Totdat ze buiten is... ze stopt wel als ik dat wil (niet dat ik niks meer te vertellen heb Knipoog) maar het rennen blijft het leukst. Scheve mond

Maar goed, ik ga maar eens opzoek naar topics over slofgebruik... het is trouwens niet zo dat ik de slof constant gebruik, alleen als ze echt te ver gaat.
Ga morgen maar eens kijken hoe het buiten zonder slof is Nagelbijten / Gniffelen ...

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:08

Sas, kan er niemand met je meegaan? En dan zo wie zo alleen stappen...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:10

zo te horen heeft jou paard niet echt respect voor jou dit moet je wel zien te krijgen.
oefenen en er op staan dat ze blijft stappen en pas gaat draven als jij dat wil..
en misschien met iemand mee rijden van wie het paard wat rustiger is?
en eerst in de bak de controlle krijgen en haar laten werken en voor ontspanning naar buiten gaan
zou ook de slof thuis laten(ikzelf heb met elastiek buiten gereden zodat hij niet tever omhoog kon waardoor ik niks meer te zeggen had en nu gaat het al veel beter
maar als het gevaarlijk is in jou omgeveing om buiten te gaan rijden moet er snel een oplossing komen anders gebeuren er dalijk ongelukken.
sucses


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers