Kaperrug in combinatie met Kissing spines?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Kaperrug in combinatie met Kissing spines?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 12:26

Ik lees regelmatig mensen over een karperrug (dat is toch een bobbel/verharding op de rugwervel?) en ook dit hier bijna alle keren kissing spines aan verbonden is.. kan iemand mij meer informatie geven over het fenomeen karperrug (waar moet ik precies aandenken en hoe ziet het eruit?) en kan iemand mij meer vertellen over kissing spines?.. ik ben erg benieuwd!

Patoucha

Berichten: 821
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:30

Een karperrug komt meestal voor bij paarden met een wat langere rug. Je ziet dan dat de rug net voor de lendenen wat bol loopt ipv recht. Bij kissing spine raken de bovenkanten (uitsteeksels) van de wervels elkaar. Dit heeft meestal te maken met een verhoogde spierspanning in de rug waardoor de bovenkanten van de wervels naar elkaar toe worden getrokken. Of er een relatie is tussen karperrug en kissing spine weet ik niet, heb het eerlijk gezegd nog nooit gehoord.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 15:35

maar is een karperrug schadelijk voor een paard? Dan doel ik op het rijgedeelte en het evt sportgedeelte?

Patoucha

Berichten: 821
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:42

De meeste paarden met een karperrug hebben er geen last van, maar ze zijn meestal niet uitermate geschikt als sportpaard (vaak wat stijver)

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:11

Vorig jaar ofzo zag ik een fries paard wat een enórme bult midden op de rug had, leek wel een tweede schoft! Is dat nou ook een karperrug of iets geheel anders Verward

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:20

Het verzwakt de rug wel, en kan afwijkende beenstanden veroorzaken. Ik denk ook wel dat de prestaties wat zullen beInvloed worden.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 16:32

denkt.. maar er is ook iemand die dat daadwerkelijk kan bevestigen Knipoog .. ik heb een paard gereden met zo'n rug en die had uitermate goeie gangen en een souplesse.. helaas nooit de mogelijkheid gehad om dit paard ook in de sport uit te brengen, maar anders denk ik dat zij, ondanks de karperrug, wel hoog was gekomen... ik ben eigenlijk ook op zoek naar een voorbeeld van karperrug, praten we hier over zo'n mate dat het paard echt een ei op z'n rug heeft of niet?

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:41

in de praktijk is het wel zo dat paarden met een karper rug nogal moeite hebben met buigen. ik ken verschillende mensem die een paard hebben die dat heeft en allen lopen ze tegen het verzamelen en buigen aan..

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 17:23

daar heb je idd gelijk in... wbt verzameling was het een moeilijker paard, maar niet in zo'n mate dat het niet onoverkomelijk was..

wendytj4h
Berichten: 312
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:58

IK ken een dravermerrie met een lichte karperrug maar die heeft geen kissing spines. Voor zover ik weet heeft die daar geen last van.
Ik ken ook een kwpn-er en die heeft kissing spines maar geen karperrug. Deze heeft moeite met de druk op de rug met het doorzitten (draf en galop). Dus moet je altijd blijven lichtrijden en in de galop altijd verlichte zit. Vroeger is daar wel dressuur mee gereden(totdat de diagnose werd gesteld dat ze kissing spines had), verder liep ze altijd goed.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 19:17

ik ken een Noriker merrie met een karperrug, ze is al een jaar of 20 en loopt nog steeds voor de huifkar en onder het zadel, nooit last van gehad, het enige is dat ze zonder zadel niet zo plezant zit

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 19:59

er staat ergens een topic over het afscheid van een cabochon topper, even zoeken, en die had een karperrug en vrij hoog gelopen..zielig verhaaltje want hij moet afgemaakt worden..

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:00

Heeft iemand een foto van een karper rug?
Ben wel benieuwd hoe t eruit ziet?

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 20:50

clau, nav open ik dus ook dit topic..

Maar hoe stellen ze de diagnose kissing spines vast? ik heb zitten zoeken op internet maar kan er weinig wijs uit worden... paarden met kissing spines zijn niet direct afgeschreven toch ?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:55

ik denk niet dat het aan elkaar verbonden is

paarden met een karperrug laat ik lopen,ik zou er echt geen willen
zoweln met springen als dressuur krijgen ze er ooit last van
voor de kar is geen probleem, recreatief rijden ook niet

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:12

Kissing spines wordt aan de hand van foto's vastgesteld (is mij verteld), Kissing spines kan iig door een ongeluk optreden. Het paard van een kennis was op 4 jarige leeftijd geheel op de foto gezet en gezond verklaard, op 5 of 6 jarige leeftijd is de merrie een keer achterover geklapt op harde ondergrond. Een half jaar later kregen ze problemen met rijden, toen zijn er weer foto's gemaakt en is de diagnose kissing spines vastgesteld en werd er aangeraden de merrie nooit meer te berijden.

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:23

Mijn paard heeft nog maar pas de diagnose kissing spine gekregen en hij is pas 4.Vorig jaar zadelmak gemaakt en dit jaar 7 maanden rust gehad vanwege een andere kwaal.Veel is er dus niet op gereden.
Er zijn idd foto`s van zijn rug gemaakt .

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:27

Of het paard weer te berijden valt schijnt te maken te hebben met de plek waar de kissing spine zit.Als het in het lende gebied zit is het nog wel te behandelen maar bij mijn paard zit het bij de schoft/overgang rug en daar is de prognose niet zo gunstig van.

FleurS
Berichten: 31
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 22:42

Een tijdje terug heb ik mij behoorlijk verdiept in Kissing Spines. Op een cursus van onder andere Eric Laarakker werd verteld dat deze aandoening tegenwoordig een modewoord is en vaak als diagnose gesteld wordt op basis van foto's. Terwijl er ook onderzoeken zijn waarbij foto's gemaakt zijn van honderden paarden, en de meesten hadden kissing spines. Het blijkt nl. sowieso moeilijk te zijn om een foto te maken van een paardenrug. Als een paard niet helemaal recht staat lijkt het al snel Kissing spine.

Natuurlijk kan een paard wel echt Kissing Spine hebben, vaak wordt het veroorzaakt doordat een paard gereden wordt terwijl de spieren in de rug er nog niet klaar voor zijn. Dus er wordt te snel te veel gevraagd van een paard (bijvoorbeeld bij een jong paard). Volgens de dierenkliniek keerhoeve (www.keerhoeve.nl) kun je door medicijnen en een trainingsschema de rug weer sterk krijgen en dan kan het over zijn. Deze training bestaat uit voorwaarts neerwaarts longeren en over balkjes draven en van daaruit verder opbouwen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:46

Even technisch gezien lijkt het mij logischer dat een paard met een weke, diepe rug eerder last van KS krijgt dan eentje met een bolle, dus karperrug. Bij een holle rug komen de doornuitsteeksels toch eerder tegen elkaar aan dan bij een bolle rug??? Of zie ik dit helemaal verkeerd?

jongleurtje
Berichten: 1057
Geregistreerd: 11-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:39

...
Laatst bijgewerkt door jongleurtje op 08-10-04 14:54, in het totaal 2 keer bewerkt

jongleurtje
Berichten: 1057
Geregistreerd: 11-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:41

...
Laatst bijgewerkt door jongleurtje op 08-10-04 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

jongleurtje
Berichten: 1057
Geregistreerd: 11-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:44

Ik ben de eigenaar van de cabochon topper die helaas is afgemaakt.

Karperrug hoeft op zich geen probleem te zijn.
Jongleur was er mee geboren (inteelt) en heeft tot zijn 10e jaar nooit problemen gehad/ gegeven
Ik heb wel altijd geprobeerd met beleid en voorzichtig te rijden, ben hem pas gaan aanrijden toen hij bijna 4 jaar oud was zodat hij sterk zou zijn.

Jongleur had wel wat meer moeite dan een ander "normaal" paard met voorwaarts /neerwaarts en halsstrekken maar ik heb mijn tijd genomen

Toen hij in de MI mocht starten heb ik bijna een jaar moeten trainen om een goede lengtebuiging te kunnen rijden, die hij ongedwongen moest aanbieden en uit volledige ontspanning.

Toen hij al 10 jaar was starte ik pas in de ZI Dressuur ......
Nou zou je zeggen dat is toch mooi ZI dressuur maar de meeste paarden lopen (helaas) al veel eerder in het Z en natuurlijk had hij ook al wel de capaciteiten, maar nogmaals neem je tijd, blijf altijd van voor naar achteren rijden !!!!!
Geen slofteugels ! wel lekker longeren laag rond .....
Maar dat hoort natuurlijk bij elk paard !
Niet alleen bij een paard met karperrug.

Jongleur was gekeurd toen hij 10 jaar oud was en had 0 tot 1 op allemaal zijn benen, dus ik denk dat het goed is geweest.
Jammer dat hij is doorverkocht, en jammer voor hem dat hij toch terecht is gekomen bij een jonge ruiter die (te) snel resultaat en ook zonder naar het paard te luisteren binnen zeer korte tijd weer naar de ZI is gereden.
Zelfs toen wij hem 4 maanden geleden terugkochten en rontgen hadden laten keuren viel de schade mee ( alle benen 2) maar wel lichte actrose dus hij had wel slijtage gehad ook al was dit nog net acceptabel.

Helaas voor jongleur is het proces van KISSING SPINE verspoedigd en hebben we hem alsnog in overleg met dierenarts moeten laten afmaken ......
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat hij minimaal 17 jaar had mogen/kunnen worden.

Advies :
luister altijd naar je paard en een karperrug houdt niet in dat hij last krijgt van kissing spine.
Er zijn heel veel paarden die hier last van hebben maar de meeste hebben dit maar op twee wervels (jongleur 7) hetgeen natuurlijk al pijnlijk genoeg is !
Het is niet te genenzen, sommige dierenartsen / mensen doen er ontstekkingsremmers ed troep in om lekker door te kunnen rijden, maar weet jij wanneer zo'n pijnstiller is uitgewerkt, wil jij je paard die pijn aandoen ?
Ik niet en daarom is jongleur van ons heengegaan, ik zal het mezelf nooit vergeven dat ik hem twee jaar geleden hebt verkocht .........

We hebben nog een jonge cabochon (5 jaar) en die hebben we nog niet gestart, neem je tijd om je paard goed op te lijden des te langer heb je plezier van je beestje !!

succes en wil je meer weten mag je me altijd mailen

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 19:34

Is een karperrug eigenlijk altijd aangeboren of kan dit ook komen door verkeerde/geen training?? .. En is een karperrug blijvend?



Jongleurtje, bedankt voor je uitleg. Nav jou verhaal vroeg ik me het eea af, omdat je dus al de 3e bent die met dit verhaal komt..

robunny

Berichten: 289
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: maarssen

Re: Kaperrug in combinatie met Kissing spines?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:13

nja ik denk niet dat het iets met elkaar te maken heeft! maar een paard met kissingspines is niet per direct afgeschreven!!!!!!!mijn vz-paard heeft ook kissing spines.het gaat super met haar ze llopt nu een maand ong. bij de kraker en na een maand zie we wel een klein beetje verandering.qua humeur is ze veel beter het was voorheen een cheggerijn op stal nu niet meer en paarden die ze voorheen en een hoek dreef,word ze nu vriendjes mee! veel gedult hebben we nodig met de behandeling.we moeste uitgaan van een half jaar niet rijden en iedere dag 45 minuten longeren. we moeten oefeningen doen waar ze haar rug bol van maakt en we gaan 1X in de zoveel tijd terug naar de kraker.aan de longe moeten we veel overgangen rijden dat ze haar achterhand eronder brengt en verder krijgt ze medicijnen voor haar spieropbouw.we mogen een de longen eigenlijk nog niet galopperen maar ze heeft erg veel energie gekregen van de bahandeling dat ze gewoon minder pijn heeft en dat doet ons(mij en de eigenaresse) ontzettend veel plezier!verder moeten we dus overgangen in in stap draf en halt doen.daarna beginnen we met rustig rijden en doen we waarschijnlijk een "cursus" klassieke rijkunst waar dus word geled op de techniek met rijden.het was de bedoeli9ng dat we na haar behandeling gewoon recreatief konden "hobbelen" maar dat word het dus niet,we moeten dan egt bezig gaan met rond rijden en serieus dressuur.we zijn nu een maand met haar bezig.haar kissing spines is met foto's (thermo) vastgesteld.we hebben nog een lange weg te gaan maar ze is 17 jaar.kissing spines kan zelfs aangeboren zijn!!!
maar ze komt er wel boven op de kraker ziet het niet negatief in en na een week zag hij verbetering.(bij ons begint dat nu pas)
nja dit dus ff over kissingspines

groetjes robin