verzamelen versus loperig hoe de grens te vinden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

verzamelen versus loperig hoe de grens te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 23:23

Titel is wat vaag geloof ik, maar ik zal het proberen netjes uit te leggen. Wij zijn met sjaak al langere tijd bezig om hem steeds meer te sluiten. Elke keer een korte tijd achter elkaar. Hij heeft er erg veel moeite mee en wordt snel zuur en nukkig wat vaak ontaard in wekenlange moeizame communicatie (lees, hij stijf en afgesloten --> ik op mijn teentjes getrapt).
Die momenten komen overigens steeds minder vaak voor Haha!.

Het probleem is dat hij tijdens het sluiten of loperig wordt en zijn passen verlengd en niet meer ondertreed, of hij sluit zijn pas, maar kiept het hoofd wat naar achteren en drukt zijn rug weg.

Waar ik benieuwd naar ben hoe jullie dit zouden oplossen. Dus hoe minder loperig en minder kieperig, zonder dat hij nukkig wordt en zuur in zijn lijf.

oh ja les is aanwezig Knipoog


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 23:36

sjakie schreef:
Wij zijn met sjaak al langere tijd bezig om hem steeds meer te sluiten. Elke keer een korte tijd achter elkaar. Hij heeft er erg veel moeite mee en wordt snel zuur en nukkig wat vaak ontaard in wekenlange moeizame communicatie (lees, hij stijf en afgesloten --> ik op mijn teentjes getrapt).


Ik denk dat je hem niet aan het sluiten bent, maar plat gezegd in elkaar aan het trekken bent.

Citaat:
Die momenten komen overigens steeds minder vaak voor Haha!.

Gelukkig maar!!

Citaat:
Het probleem is dat hij tijdens het sluiten of loperig wordt en zijn passen verlengd en niet meer ondertreed, of hij sluit zijn pas, maar kiept het hoofd wat naar achteren en drukt zijn rug weg.


Ik zou met zo'n paard beginnen met hem echt heel goed aan de hulpen te zetten, want ik heb het idee dat je dat nog niet half voor elkaar hebt. Hij moet eerst leren om in balans op eigen benen tussen je hand en been te lopen en daarin te schakelen in het tempo, voordat je ook maar kunt gaan denken aan hem meer te sluiten. Dat heeft op dit moment geen enkele zin, dat had je zelf ook wel gemerkt denk ik Knipoog

probeer een tempo te vinden waarin hij makkelijk over de blijft gaan zonder dat je hem al te veel in de weg zit. Daarin kun je vervolgens gaan schakelen met behoudt van het ritme. Corrigeer alleen maar kort om hem weer op zijn eigen benen te zetten en laat hem daarna weer zelf zijn balans zoeken. Hij moet het op eigen benen doen, niet op ondersteuning van jouw hand en been.

Pas daarna kun je een stap verder gaan en hem in dat schakelen meer gaan sluiten. Ik rijd zulke paarden een aantal korte passen terug, waarbij ik heel erg concentreer op het sneller en korter worden van de paslengte.

Het is een beetje moeilijk te zeggen zo vanachter de compu. Kan best zijn dat hij gewoon lomp door je hand heen trekt. Maar het eerste stukje van je post komt gewoon op mij over als een paard wat nog niet echt goed in balans over de rug gaat. Dus daar zit dan imo je eigenlijke probleem.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 23:46

hij heeft idd moeite met balans vinden en duwt dat graag in je hand.
Trekken is niet aan de orde (wordt keurig door lesgeefmens gecorrigeerd Knipoog )
In een normaal arbeidstempo kan hij prima op eigen benen lopen en ook schakelen. Op het moment dat er meer gesloten wordt (dus niet op en top verzameling) komen er problemen.

Hij heeft moeite om daarin tact en balans te bewaren en wordt dan snel hangerig en traag op het been. Vandaar ook de vraag tot hoever ga je door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 23:50

op het moment dat jij zegt dat ie wekenlang van slag is en prikkelbaar word vind ik dat niet zo positief Knipoog

Ik blijf het idee houden dat je hem niet goed genoeg tussen je hand en been hebt zegmaar, juist ook weer door dat plakkerige en trage wat je beschrijft. Hij moet echt leren zelf op zijn eigen benen te lopen en niet jouw hand of been als ondersteuning te gebruiken.

Ik begin met veel korte stukjes terug te rijden, paar passen maar en dan weer eruit. Dat probeer je beetje uit te bouwen. Sommige paarden moet je echter juist in dat trage gewoon nog door blijven sluiten, ook al voelt het beroerd. Dat is zo moeilijk te zeggen vanaf hier.

Vergeet ook je zijgangen niet in dit werk. Veel schouderbinnenwaarts in draf en galop. Probeer ook heen en weer te wisselen tussen schouderbinnenwaarts en renvers. (juist ook in de galop)

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 00:01

Zep schreef:
op het moment dat jij zegt dat ie wekenlang van slag is en prikkelbaar word vind ik dat niet zo positief Knipoog


ben je niet de enige in hoor Knipoog het heeft te maken met een stukje verleden van het dier. Op het moment dat er net iets teveel van hem vereist wordt sluit hij zich af en wordt stakerig. Daarvoor hoe je niet eens aan zijn waffel te zitten. Dat is lastig uit te leggen vanachter de pc.
Wel is het zo dat ook ik al lerende veel fouten heb gemaakt. Waardoor zulke periodes onstaan. Dit is niet iets waar ik trots op ben of op zit te wachten. Rijd liever gewoon met plezier en een vrolijk paard. Maar ik vind het wel degelijk een belangrijk gegeven. Ik zal ook de laatste zijn die aangeeft perfect te rijden (anders had ik dit probleem ook niet Haha! )

Het wisselt dus ook per keer of we hem langer sluiten (lees tijd) en hem daarin los van de hand en los van het been werken. Dit simpel door hem ligt bij te drijven zodat het achterbeen actief wordt en dit voor op te vangen zodat hij niet kiept. Geeft hij hierin ontspanning, maar wel aanspanning van de spieren dan zijn hand en been van mij ontspannen. En hierin zoeken we de grens op waarin hij zich blijft dragen en tact behoudt. En van daaruit rijden we een pasje weg om te controleren of ook de voorwaartse drag behouden blijft. Dus niet ren je rot naar de overkant, maar het verlengen van de pas.

De andere keer sluiten we heel kort en herhalen dit een aantal keren achter elkaar en gaan daarna over naar een compleet andere oefening om niet teveel druk op het sluiten te leggen. Na veelvuldig herhalen van een oefening krijgen spiergroepen het zwaar en ook daar wordt hij nukkig van. (en niet geheel onterecht)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 13:38

Niemand kan jou vertellen waar die grens zit, en al helemaal niet van achter de computer. Haha! Dat zul je zelf moeten leren aanvoelen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 17:07

Ik kan me goed vinden in wat Zep zegt. Maar het eerste wat ik dacht, is je paard echt wel nageeflijk? Ik denk zelf van niet. Vooral omdat ik dit las:
Citaat:
Het probleem is dat hij tijdens het sluiten of loperig wordt en zijn passen verlengd en niet meer ondertreed, of hij sluit zijn pas, maar kiept het hoofd wat naar achteren en drukt zijn rug weg.

Die oefening om op de lange zijde te wisselen van SB naar renvers is een goede om te controleren of de voorwaartse drang en nageeflijkheid OK is. Dat wisselen moet snel, dus niet in 6 passen maar max. 2. En zo kun je dat een paar keer op de kange zijde herhalen. Er zijn nog een heleboel oefeningen om dit te controleren en verbeteren maar deze is makkelijk uit te leggen via de PC.
Succes!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers