Verplicht renoveren koopwoning ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131961
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Verplicht renoveren koopwoning ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 16:42

Ik hoop dat jullie wat meer info kunnen geven uit eigen ervaring of omdat er iemand in de zaal is die de benodigde kennis in huis heeft van regelgeving.

Voor onze woonwijk staat een renovatie gepland.
Gisteren is besloten dat een flink aantal woningen gesloopt gaat worden.
In onze wijk / straat staan huur- en koopwoningen door elkaar heen.
Bijna alle huurwoningen worden gesloopt en de meeste koopwoningen blijven staan.
Op de plaats die vrijkomt worden nieuwe huizen gebouwd.

Wij hebben een koophuis, en nu wordt er gesproken over verplichte renovatie van deze huizen.
Binnenkort komt er iemand van de gemeente langs voor een persoonlijk gesprek, maar ik zou graag vooraf wat info willen zodat ik wat beter beslagen ten ijs kan komen Knipoog

Wat precies de plannen zijn is (ons Knipoog) nog niet bekend, maar er wordt gesproken over nieuwe voegen in voor- en achtergevel, nieuwe daken, dezelfde voordeuren en kozijnen en dezelfde schuttingen.
Om eerlijk te zijn baal ik daar best van.
Wij hebben een aantal jaren geleden nieuwe kunststof kozijnen laten plaatsen, ons dak is gerenoveerd en we hebben een mooie schutting laten metselen.

Ik vraag me af in hoeverre een gemeente verplicht kan stellen om een koopwoning te laten renoveren.
En dan natuurlijk nog het kostenplaatje...... ik heb weinig zin om bijv. een keurige schutting voor tig honderd / duizend euro te laten vervangen door een andere leuke schutting Knipoog

Wie oh wie weet hoe het zit, of weet waar ik wat meer info kan vinden ?
De gemeente vertelt natuurlijk graag wat ze willen vertellen, dus daar informeren is eigenlijk geen optie.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***


Samantha_

Berichten: 10795
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:44

Ik kan je niet helpen, maar ik vind t wel vreemd als ze je zoiets kunnen verplichten. Als je huis in goede staat is, is t helemaal vreemd.
Misschien kun je informeren bij buren, of hun weten wat precies de bedoeling is?

Hurrycane

Berichten: 1448
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Papenburg OT Aschendorf - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:45

Ben je niet toevallig lid van de Vereniging Eigen Huis? Die kunnen het je ongetwijfeld precies vertellen.

Een goede gezondheid is goud waard!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:47

Vraag 1: wie betaalt het? Als het een gesubsidieerde renovatie is dan kun je altijd nog kijken of je eraan mee doet. Bouw- en woningtoezicht gaat waarschijnlijk bepalen wat er nodig is aan renovatie aan jullie huis.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:53

Misschien ff kijken op VROM.nl?

Zou het eerlijk gezegd niet weten. Ik ben lid van Vereniging Eigen Huis, kan wel ff kijken of daar wat te vinden is over dit...

Lijkt me sterk dat ze jouw kunnen verplichten om zo'n renovatie te doen aan een eigen huis. Als jij kunstof wil ipv hout dan hebben hun daar weinig over te zeggen lijkt mij.
Wat heeft het anders voor nut gehad om zo veel geld te betalen voor een eigen woning waar hun beslissingen over nemen?

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131961
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 17:07

Precies Malibu, zo denk ik er ook over

Lovely, de gemeente is erg vaag bezig en probeert op verschillende slinkse manieren hun plannetjes door te drijven.
Zo is het oa. al voorgevallen dat ze bijeenkomsten plannen en dit proberen te verzwijgen (lees: ze plaatsen een advertentie in een regionaal blaadje van een paar vierkante centimeter zodat het niemand opvalt Knipoog).
Natuurlijk in de hoop dat de tegenstanders niet op komen dagen.

Voor wat betreft de renovatieplannen willen ze alleen maar kwijt dat 'die er gaat komen'.
We krijgen dan in een persoonlijk gesprek de details te horen.
Jammer genoeg willen ze ook nog niets zeggen over de kosten die daarmee gepaard gaan.

Ik heb zelf het idee dat het niet zozeer te doen is om de kwaliteit van de woningen (de koopwoningen verkeren allemaal in een acceptabele staat) maar meer om een uniform straatbeeld te krijgen.
Wat dat betreft is het ook best wel een rommeltje.
Maar nogmaals, het zijn allemaal geruchten die via de tamtam verspreid worden en als je echt iets concreets wilt weten dan is er niemand thuis.

Vandaar dat ik mij nu alvast wil orienteren voor het 'persoonlijk gesprek' zodat ik weet wat ze wel en niet mogen 'eisen'.

Bedankt voor de tip over Eigen Huis, ik ga eens even een kijkje nemen op de website !

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 17:15

In Den Haag is in bepaalde wijken ook renovatie verplicht. Je hebt 2 verschillende gradaties;
1 - de gemeente neemt een bureau in de hand, dat bureau bekijkt geval voor geval wat er gerenoveerd moet worden en er wordt een stappen plan opgezet. Je bent verplicht dit onderhoud uit te laten voeren door het door de gemeente aangewezen bouwbedrijf. Eigenlijk regelt de gemeente alles, je moet alleen meewerken en betalen. Ongeveer 75% wordt gesubsidieerd, je moet echter eerst alles zelf voorschieten (als het goed is kun je wel speciale leningen krijgen). Stapsgewijs krijg je de subsidie. Je moet 12 jaar in het huis blijven wonen (dus niet verkopen) om de gehele subsidie terug te krijgen. Hoe eerder je verkoopt, hoe minder je krijgt.

2 - De gemeente neemt wederom een bureau in de hand en laat aantekenen wat er aan welk huis gerenoveerd moet worden. Vervolgens wordt dit overgedragen aan de bewoner en de bewoner moet dan zelf een stappenplan maken en dit voor een bepaalde datum bekend maken. Dit is gedeeltelijk gesubsideeerd. Hoeveel dat precies is weet ik niet. Het is allemaal behoorlijk streng. Ze schijnen zelfs dwangsommen op te leggen als je je niet aan de regels houdt.

Dit is wat ik er van weet, maar dit heeft dus betrekking op Den Haag. Er is ook nog een 3de categorie, dan is je huis te erg en dat wordt het gesloopt. Bloos!

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 17:54

Volgens mij kunnen ze iemand met een eigen huis alleen verplichten reparaties uit te voeren als de slechte staat gevaar voor omwonenden/passanten met zich mee brengt.
Bij een dusdanige slechte staat dat er reëel instortingsgevaar is kan de boel gesommeerd gesloopt moeten worden.

Als de gemeente een gelijkend 'gezicht' wil voor de hele straat mogen ze zelf over de brug komen Haha! en dan nog kunnen ze je niets verplichten.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:00

Sugarmiss schreef:
Als de gemeente een gelijkend 'gezicht' wil voor de hele straat mogen ze zelf over de brug komen Haha!
en dan nog kunnen ze je niets verplichten
.


Wel dus, lees mijn reactie maar. Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:52

Ja, maar dat is Den Haag Clown Daar hebben ze een heel hofje vol met rare ideëenbakkers Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131961
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 19:49

Tessebes en SM, allebei bedankt voor jullie info !

SM, ik had eigenlijk hetzelfde idee als jij.
Een koopwoning is je eigendom (nou ja, van de bank dan *LOL*) en zolang het in een acceptabele staat verkeert en geen gevaar is voor de omgeving, was mijn idee dat niemand zou kunnen verplichten om bepaalde werkzaamheden te laten verrichten.

Maar blijkbaar ligt het toch allemaal wat ingewikkelder.
Wat Tessebes beschrijft klinkt me bekend in de oren, ik denk dat wij straks in situatie 1 of 2 zullen vallen.

In onze buurt is ook een situatie 3, maar dat is voornamelijk voor de huurwoningen.
Daar is al jaren niets meer aan gedaan door de verhuurder en die zijn in een mindere staat.
Aan renoveren wil de verhuurder niet meer beginnen.
Niet omdat het 'hopeloze gevallen' zijn, wel omdat de huurprijzen belachelijk laag zijn en omdat de huizen op een gewilde locatie staan voor nieuwbouw.
Waar nu 1 goedkoop rijtjeshuis staat (met een achtertuin van bijna 20 meter Tong uitsteken) komen straks 3 dure appartementen voor in de plaats.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 21:06

(heb intussen geprobeerd te spieken waar in brabant je woont Cool ...)
ik vind het een erg vreemde zaak. Ik vraag me ook af of een gemeente je daar echt toe zou kunnen dwingen. misschien hebben ze de apv gewijzigd maar ik vraag me af of dit zodra het wordt getoetst aan de normale wetgeving, stand kan houden. Het is van de zotte dat de gemeente kan en mag bepalen hoe het straatbeeld eruit gaat zien, zeker van de koopwoningen Verward .
Ik zou gewoon eens een rechtswinkel binnenstappen, (1e consult is gratis ) of als je rechtsbijstand hebt, gewoon even informeren.
Ik kan me wel voorstellen dat als je hiermee instemt, dat de gemeente voorwaarden gaat stellen om voor de mogelijk subsidie in aanmerking te komen, denk eens terug aan de premie A woningen van vroeger Haha!

Ik ben erg benieuwd hoe dit af gaat lopen, houd je ons op de hoogte?
en zorg er inderdaad voor dat je geen bijeenkomst mist! je weet maar nooit

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:26

Overigens kunnen die bedragen hard oplopen. Toen ik op zoek was naar een huis, heb ik ook huizen waarop situatie 1 van toepassing is bekeken. De renovatie kosten lagen zo tussen de 60.000 en 70.000 gulden. Dat is niet zo 1, 2, 3 op te brengen.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:24

Een vriend van mij heeft een koophuis in Utrecht en moest ook verplicht renoveren. Ook de gevel/voegen, schutting, kozijnen enz....
Terwijl alles bij hem ook prima was.
Verplichten kan dus wel.....

My imaginary friend thinks you have serious problems!

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:31

Een gemeente is verplicht om aan te schrijven cnf. Art 14 indien de woning niet veilig is (even kort gezegd). Artikel 14 Treffen van voorzieningen aan woningen
--------------------------------------------------------------------------------

Lid 1.
Indien een woning, woonkeet of woonwagen wegens strijd met de in artikel 2, eerste lid, bedoelde voorschriften of uit anderen hoofde noodzakelijk voorzieningen behoeft dan wel wegens strijd met de in artikel 2, tweede lid, bedoelde voorschriften voorzieningen behoeft, schrijven burgemeester en wethouders degene, die als eigenaar of uit anderen hoofde tot het treffen van die voorzieningen bevoegd is, aan binnen een door hen te bepalen termijn de door hen aan te geven voorzieningen te treffen.
Lid 2.
Burgemeester en wethouders kunnen in de aanschrijving, bedoeld in het eerste lid, bepalen dat aan de aanschrijving in fasen binnen door hen te bepalen afzonderlijke termijnen mag worden voldaan.
Lid 3.
Indien een woning, woonkeet of woonwagen wordt bewoond op een wijze, die niet in overeenstemming is met de desbetreffende voorschriften van de bouwverordening, schrijven burgemeester en wethouders de hoofdbewoner of elke afzonderlijke bewoner aan binnen een door hen te bepalen termijn de bewoning in overeenstemming met die voorschriften te brengen.
Artikel 15 Aanbrengen van verbeteringen aan woningen
--------------------------------------------------------------------------------

Lid 1.
Indien een woning of woongebouw uit het oogpunt van woongerief niet aan de eisen des tijds voldoet, doch door het aanbrengen van verbeteringen alsnog geheel of ten dele aan die eisen kan worden aangepast, kunnen burgemeester en wethouders degene, die als eigenaar of uit anderen hoofde tot het aanbrengen van die verbeteringen bevoegd is, aanschrijven binnen een door hen te bepalen termijn de door hen aan te geven verbeteringen aan te brengen.
Lid 2.
De verbeteringen waartoe kan worden aangeschreven, zijn:
het maken van een binnen de woning gelegen toiletruimte;
het maken van een binnen de woning gelegen badruimte;
het maken van een binnen de woning gelegen ruimte, waarin een opstelplaats voor een aanrecht en voor een kooktoestel zijn gesitueerd;
het thermisch isoleren van de uitwendige scheidingsconstructies;
het thermisch isoleren van de constructie die de scheiding vormt met de kruipruimte, en
het ten behoeve van de verwarmingsinstallatie plaatsen van een verwarmingsketel met een opwekkingsrendement van ten minste 80%, indien de bestaande verwarmingsketel ten minste tien jaren oud is.
Lid 3.
De aanschrijving omvat, indien nodig, mede van rechtswege de als gevolg van het aanbrengen van de in het tweede lid, onder a tot en met c, genoemde verbeteringen noodzakelijke wijziging van de indeling of van de inwendige constructie van de woning.
Lid 4.
In de aanschrijving kan worden bepaald dat daaraan in fasen mag worden voldaan.
Een gemeente mag aanschrijven cnf. Art 15
Laatst bijgewerkt door Delphi2 op 08-10-04 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:39

http://www.haarlem.nl/smartsite14085.htm
In Haarlem is ook zoiets geweest, maar dan met de funderingen.
Quote van de website hierover:
"...de eigenaar is verantwoordelijk voor de kwaliteit van zijn woning, de gemeente biedt steun"

Als het in een bepaald plaatje past, kunnen ze je dus zeker wel verplichten.
Maar daar is nu inmiddels al het e.e.a. over duidelijk in deze topic..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:43

Mijn vader heeft dat ook gehad. Ze kunnen je zeker verplichten, vaak kan je een lening renteloos krijgen voor de kosten.

als je het echt heel precies wil weten kan je mijn vader wel een email sturen w.awittopkoning@freeler.nl Mijn pa kan het je tot in detail uitleggen hoe het precies zit.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:50

Zal ie blij mee zijn, dat je zijn email midden op het inernet zet Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 15:27

Vind ie niet erg Haha! Haha! Haha!

ingvdh

Berichten: 6368
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 16:54

In Haarlem was het een andere situatie, daar waren de funderingen rot en moesten vervangen worden.

Maar ik denk niet dat ze je kunnen verplichten andere kozijnen te nemen om het beeld gelijk te trekken, wat als je besluit een paar maanden na de renovatie alles in een afwijkende kleur te verven? Dan kunnen ze je toch ook niets maken?

Misschien gaan ze alleen maar kijken wat er opgeknapt moet worden en valt het allemaal wel mee. (hopelijk)

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 17:55

ingvdh schreef:
In Haarlem was het een andere situatie, daar waren de funderingen rot en moesten vervangen worden.

Maar ik denk niet dat ze je kunnen verplichten andere kozijnen te nemen om het beeld gelijk te trekken, wat als je besluit een paar maanden na de renovatie alles in een afwijkende kleur te verven? Dan kunnen ze je toch ook niets maken?

Misschien gaan ze alleen maar kijken wat er opgeknapt moet worden en valt het allemaal wel mee. (hopelijk)


In Haarlem was het idd dat je zoiezo zelf een probleem had omdat de fundering onder je koophuis weg aan het rotten was. Hier kreeg je dan ook een subsidie voor. Dit was ook echt voor het behoud van je eigen woning.

Oscar in wat voor toestand zijn de huurwoningen om jouw huis heen? En grenst jouw huis ook echt aan die huur woningen of zijn jouw buren ook koopwoningen. Ik vind het altijd enge dingen als er afgebroken gaat worden en ze gaan heien naast je koopwoning. Je weet nooit wat voor schade dat weer bij jou binnens huis brengt.

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 19:37

ingvdh schreef:
Maar ik denk niet dat ze je kunnen verplichten andere kozijnen te nemen om het beeld gelijk te trekken, wat als je besluit een paar maanden na de renovatie alles in een afwijkende kleur te verven? Dan kunnen ze je toch ook niets maken?

En dáár kunnen gemeentes dus wel heel vervelend over gaan doen Haha!

Officieel hoor je een kleurwijziging zelfs aan te vragen en toestemming voor te krijgen. Net als een bouwvergunning.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 19:50

Volgens mij is dat ook alleen maar als die kleur verplicht is in die straat, of als het om een monument gaat.
Toch Verward

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 20:02

Het kan per gemeente verschillen, in oude wijken is er vaak geen beginnen meer aan, maar in nieuwe wijken kan men er zeer strikt in zijn.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 20:08

Jeetje Oscar, wat rot. Ook al blijk strakjes dat er neits verplicht zou zijn, zit je toch niet echt prettig in je eigen huis. Niet leuk. Wel intressant. Hou je ons op de hoogte wat de gemeente allemaal uitkraamt?

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: brittms, Eefje_Sammy, furious, goesju, Googlebot, Hollyleaves, III, Knollboll, Ladypronk, Loeky01, lovelynutia, miranda_147, Piekosjj, Plus_en_Min, Sterrendief en 179 bezoekers