Paard verziekt met thiedemann

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Paard verziekt met thiedemann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 10:24

Als eerst wil ik graag zeggen dat ik volledig buwust ben van het feit dat dit mijn eigen schuld is en dit een hele domme actie is geweest.

Ik heb ongeveer 7 jaar geleden een verzorgpaard gekregen welke nu echt van mij is.

Dit gaat om een grote tuigerachtige ruin van ongeveer 1.70

Aangezien ik pas ongeveer 12 jaar was was dit voor mij een flink paard om te beginnen en had ik eigenlijk nog niet genoeg ervaring.
En omdat de eigenaresse van dit paard ook te weinig ervaring had is dit misgegaan.

Newie is vroeger een manege paard geweest waarna hij bij ons kwam.
Newie was op een gegeven moment helemaal losgeslagen buiten en ik kon hem niet meer houden.
Hij nam altijd zijn bit tussen zijn kiezen en gooide zijn hoofd flink omhoog waarna we vele keren weer vanaf thuis opnieuw moesten vertrekken.

Om dit probleem buiten tegen te gaan heb ik hem een thiedemann omgedaan ( op advies van de ruitersportzaak)
Maar omdat hij met thiedemann ook in de bak veel fijner en makkelijker te rijden was hebben wij hem er eigenlijk niet meer afgehaald ( en hierdoor zit ik nu met een probleem)

Omdat ik de laatste jaren wat meer ervaring en rijtechnische vaardigheid heb opgedaan vond ik het wel tijd om zonder die hulpteugel te gaan rijden.
Maar zoals jullie wel kunnen raden loopt hij nu ontzettend met zijn hoofd in de lucht. het is net een giraffe.

Voordat iedereen over begeleiding begint.
Ik heb vanaf vrijdag 2 keer in de week hulp van een instructrice.
En het gaat mij er totaal niet om of mijn paardje wel aan de teugel rijd, maar ik vind gewoon dat hij nu zijn rug moet gaan gebruiken om zichzelf te ontlasten. newie is inmiddels 24 jaar oud, maar nog hardstikke fit.

Momenteel rijd ik hem zonder thiedemann, hij reageerd heel erg goed op mijn beenhulpen ( ik kan zonder mijn teugels vast te houden voltes rijden recht afwenden enz..)
Ook is hij heel fijn in een overgang te rijden en reageerd op de lichste kuitdruk.

Wat kunnen jullie mij voor tip geven? of kan ik dit beter geheel aan mijn instructrice overlaten?
Zij gaat hem vrijdag rijden om mij zo goed te kunnen helpen.

Sorry dat het zo'n mega groot verhaal is geworden maar ik hoop dat jullie het ergens een beetje kunnen begrijpen, hoe dom het ook geweest is

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!


newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 10:27

P.s als er iemand anders op rijd, iemand met meer ervaring, en betere rijtechnische vaardigheden loopt hij ook zo, het is dus in principe niet dat ik helemaal niet kan rijden ofzo Bloos

paarden van iemand anders, met de goeie knopjes erop kan ik wel heel netjes rijden

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:37

Ik denk niet dat je hem nog goed over de rug kan laten lopen. Als hij al 24 is en nog nooit echt zelfstandig ontspannen en met aanleuning heeft gelopen, kan hij dat waarschijnlijk nu ook niet meer. Zijn spieren en pezen kennen dat niet. Een 60 jarige man (die weinig aan sport heeft gedaan in zijn leven) kan ook niet opeens een marathon lopen en het net zo goed doen als een 20 jarige. Ook niet als de 60 jarige wel getraint heeft, want zijn spieren zijn gewoon niet meer zo elastisch en flexibel als die van een 20 jarige. Het kan wel iets verbeteren bij Newie, maar verwacht niet dat hij mooi rond door zijn lijf gaat lopen!

Die Skala der Ausbildung blijft de basis van de opleiding van ruiter en paard.
Takt, Losheid, Aanleuning, Schwung, Recht richten, Verzameling
https:www.equisabella.nl

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 10:49

Het hoeft er voor mij niet allemaal mooi uit te zien hoor.
Maar ik lees zovaak ( bv. op bokt) dat het zo belangrijk is dat een paard over zijn rug loopt dat ik bang ben dat newie last gaat krijgen van zijn manier van lopen.

Ik heb van de manegehouder gehoord dat newie voorheen M2 heeft gelopen. dat was echter wel voordat hij de manege lessen inging, dus hij moet het kunnen.
Hij heeft ook geen onderhals o.i.d

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 10:50

Ik zou graag wat tips willen, is het bijvoorbeeld bevordelijk om hem met twee lijnen en bijzets te longeren? of met pessoa?
Ik heb er zelf ervaring mee, maar nog nooit bij hem geprobeerd.
Ik doe ook echt alles onder begeleiding hoor, maar wil gewoon wat dingen weten om voor te leggen aan mijn instructrice vrijdag

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!


naam
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:59

newie schreef:
Ik zou graag wat tips willen, is het bijvoorbeeld bevordelijk om hem met twee lijnen en bijzets te longeren? of met pessoa?
Ik heb er zelf ervaring mee, maar nog nooit bij hem geprobeerd.
Ik doe ook echt alles onder begeleiding hoor, maar wil gewoon wat dingen weten om voor te leggen aan mijn instructrice vrijdag


Als je hem zou willen longeren dan zou ik dat gaan doen met de elastieken halsverlenger! Daarmee gaan ze ontspannen en relaxed zakken met hoofd en hals! (dat is mijn ervaring, maar weet niet of het voor jou paard gaat werken, gezien de lange periode dat is vast is gereden, maar proberen kan t altijd) Deze halsverlenger koop je voor meen iets van 12 euro bij de ruitersportzaak! Dus is geen duur iets om te proberen! Ik zou zeggen, proberen! en kijken hoe hij reageert!

Een vriendelijker manier dan dit kan je volgens mij niet vinden!

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 11:08

Bedankt voor de tip, met de halsverlenger krijgen ze dan druk in de mond of boven op het hoofd (daar zit het toch vast meen ik?)
Hoe werkt deze halsverlenger in? heeft hij dan constant druk, of heft die zich op als hij nageeft?

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

Sabbientje

Berichten: 4679
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:14

Aan jou verhaal te lezen ontspant Newie zijn rug niet tijdens het rijden.

Ik zou hem proberen te longeren met een passoa.
Ben niet echt weg van bijzets, want daar kan hij in gaan hangen en zet dan alsnog zijn rug vast.

Praat eens met je instructrice en hoor wat zij ervan vindt.
Misschien heeft zij ook nog wat tips om hem beter door zijn rug heen te krijgen.

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 11:22

Op zich is newie heel fijn te rijden, ik kan heel netjes van stap in galop aanspringen ( daar moet hij toch ook zijn achterkant goed onder zich plaatsen) maar zodra hij dan aangesprongen is komt hij weer als een giraffe omhoog alsof hij blaadjes van een hoge boom wil eten.

Hij is ook pas naar de tandarts geweest dus daar kan het ook niet aan liggen. En ook zijn bit zit helemaal perfect

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:24

Ik zou ook geen halsverlenger doen...heeft namelijk hetzelfde effect als een te strak gezette Thiedeman.
Trouwens: als je paard zonder Thiedemann zijn hoofd in de lucht doet, heb je de Thiedemann te kort gehad.
Ik zou de Thiedemann verder gebruiken en een gaatje losser zetten. Zachtjes aan afbouwen.

Je suis Charlie.

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 11:30

Dat heb ik gedaan, maar dan blijf ik jaren bezig.
Ik heb ook al buitengereden zonder thiedemann, hij pakt zijn bit niet meer zo vast.
Ik heb hem steeds losser gedaan, maar zelfs als hij op zijn strakst zat kon hij nog omhoog komen met zijn hoofd alleen kreeg ik hem dan makkelijker terug naar beneden.
Zodra ik de thiedemann losser doe en mij teugels losser maak, gaat hij omhoog

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:33

ik ga denk ik met cassidy mee... ik rijd ook heel af en toe met hiedemann buiten, dit is meestal in de winter als mijn pony maa raf en toe buitenloopt en dus behoorlijk fel en sterk is. ik doe hem er dan op voor de veiligehied, maar ik stel hem zo is dat hij wel zijn neus naa rvoren eruit kan doen, maa rniet zijn hele hoofd omhoog kan gooien. hij zit bij mij dus redelijk los.

zo dra ie weer wat rustiger is, haal ik ook gelijk de druk er weer vanaf en rijd ik weer zonder.
ik denk dat je dit paard inderdaad voorzichtig af moet bouwen, want zo is denk ik het einde zoek

Trotse mama van Tara Olivia *9-7-2011* en Tygo Joshua *23-9-2013*
FLASH 15-5-1989 / 18-11-2013 Rust zacht kanjer, ik zal je missen nadat je 24,5 jaar in mijn leven was.

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:34

oepsje reply stond er net nog niet.

Trotse mama van Tara Olivia *9-7-2011* en Tygo Joshua *23-9-2013*
FLASH 15-5-1989 / 18-11-2013 Rust zacht kanjer, ik zal je missen nadat je 24,5 jaar in mijn leven was.

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 11:35

Geeft niet, als hij strak zit kan hij ook helemaal met zijn hoofd naar beneden, dus ik denk niet dat hij heel strak heeft gezeten, ik weet het gewoon even niet meer, hoop dat het vrijdag allemaal duidelijker word

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:36

newie"]
Dat heb ik gedaan, maar dan blijf ik jaren bezig.
[/quote]

Je bent jaren bezig geweest met rijden met Thiedemann, en ineens moet alles snel weer worden teruggedraaid?)

[quote="newie schreef:
Ik heb ook al buitengereden zonder thiedemann, hij pakt zijn bit niet meer zo vast.
Ik heb hem steeds losser gedaan, maar zelfs als hij op zijn strakst zat kon hij nog omhoog komen met zijn hoofd alleen kreeg ik hem dan makkelijker terug naar beneden.
Zodra ik de thiedemann losser doe en mij teugels losser maak, gaat hij omhoog


Je kunt ook kijken of je met martingaal kunt rijden (stel hem wel goed af)

Zonder zou ik in iig niet doen.

En longeren met Pessoa is iig een goede optie.

Je suis Charlie.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:45

Hey Newie,

Ik zou eigenlijk ook een martingaal doen. Die werkt namelijk alleen als hij zijn hooft te hoog brengt..
Ik persoonlijk ben niet zo voor hulpteugels met elastiek erin omdat t paard dan leert dat ie altijd nog iets door kan trekken.. en zal dan ook in je hand proberen nog wat "door" te trekken..
Voor t longeren zou ik m of met dubbele longe gaan longeren en dan de longeerlijn tussen de voorbenen vastmaken zadat ie lekker rond moet komen, je kunt m dan ook heel fijn in de hand houden, of gewoon met enkele longeerlijn, maar dan wel met "touwtjes". T boekje van Lammert Haamstra biedt een hoop info.. ik heb t

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 12:03

Die heb ik ook Haha!
@ cassidy, het moet niet meteen teruggedraaid worden, begrijp me niet verkeerd, maar ik ben al een lange tijd bezig om met de thiedemann af te bouwen, maar ik zie geen vooruitgang. vandaar.

Waar ik zelf heel bang voor ben is dat hij als ik een andere teugel zou gebruiken met rijden hij daar ook weer aan went.
In elk geval ga ik zonder begeleiding en tips van een instructrice nog niks doen, ik ga eerst kijken wat zij voor ideen heeft.( sorry van het trema)

Bedankt in elk geval voor de tips, en alles is welkom.
Ik ga straks weer rijden, maar ik ga denk alleen veel overgangen rijden, dat is volgens vele zeggen gewoon ook goed, ik wacht met geduld vrijdag af

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 12:04

een thiedemann werkt toch eigenlijk ook alleen in als hij zijn hoofd omhoog gooit?

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:06

newie schreef:
een thiedemann werkt toch eigenlijk ook alleen in als hij zijn hoofd omhoog gooit?


Mits goed afgesteld wel. Als je hem te kort hebt staan trekt hij het hoofd naar beneden, net als bij een slof.

Verstandig dat je de instructrice er naar laat kijken. Verder zou een bezoekje aan de fysio niet verkeerd zijn, misschien is er een lichamelijk probleem.

Je suis Charlie.

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 12:40

Als ik het goed heb begrepen staat er bij ons iemand op stal die fysio is, dat zal ik even navragen. Dat zou ook goed kunnen.
Wat zou dat lichamelijk kunnen zijn dan? iets in zijn rugwervels ofzo?
Hij is verder totaal niet gevoelig op zijn rug, als ik er met mijn vingers overheen strijk of duw.

Ik denk persoonlijk niet dat ik de thiedemann te strak heb gebruikt, maar ook dat zal ik aan het lesgeefmens vragen en eventueel laten zien hoe ik hem afgesteld had staan

Bedankt in elk geval cassidy voor je reacties

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:29

Wat bij n paard van n kennis van mij goed heeft gewerkt (die had dus ook zo'n dergelijk probleem, beetje lang verhaal Tong uitsteken ) is longeren met een gogue.. Dit heeft haar paardje geleerd ontspannen te lopen en zijn rug minder te gebruiken.. Zij longeerde eerst altijd 5 minuten zonder, dan 10 minuten met gogue en dan weer 5 zonder, en na een tijdje had haar paard het ondervonden en stak hij tijdens de 5 minuten zonder zijn hoofd geen 10 meter meer de lucht in Haha!

Ik snap best dat je na deze gebeurtenis het niet meer zo hebt op bijzetteugels, maar de gogue is puur bedoeld om een paard te leren ontspannen en zijn rug niet teveel te gebruiken Lachen

Succes Lachen

Je kan btw ook rijden met een gogue, maar ik heb longeren altijd prettiger gevonden, vooral in het begin Tong uitsteken Paard van die kennis heb ik zelf namelijk ook gereden Knipoog

'What doesn't kill you, makes you smaller.'

~ Mario


[ITP] Mijn gouden Trakehner-mannetje @ zonnige fotoshoot

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:31

uhm.. sorry hoor.. maar een gogue is juist om t ruggebruik te stimuleren.. nog meer dan een chambon....

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:49

het heeft jaren geduurd voordat je paard eindelijk naar benee liep, dus verwacht dat het maanden gaat duren voor hij aan een nieuwe houding went.
terug naar de basis misschien?
geen hulpteugels gaan gebruiken, en gewoon zo rijden asl je nu doet

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 19:31

gewoon terug naar de basis (zonder hulpteugels) en veel oefenen. longeer je paard met een pessoatuig en je zult zien dat je binnen een paar weken resultaat hebt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 22:34

Ik zou me in ieder geval niet laten vertellen dat met 24 het niet meer mogelijk is om nog veranderingen in zijn manier van lopen te bewerkstelligen.

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 11 bezoekers