kan mijn ruin bij het veulen in de wei blijven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

kan mijn ruin bij het veulen in de wei blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-02 11:18

Toscar staat bij een shetland merrie en die is over een maandje uitgeteld (DAN PAS) Nu is dat merrietje echt een dominante tante en is dus echt de baas over Tos! *schattig gezicht,.. zo;n hf die luisterd naar die shet! Haha! Lovers *

Maar die boer waar Tos staat zegt dat ze makkelijk bij elkaar kunnen blijven! Want ze zijn dikke vriendinnetjes!

Ik betwijfel dat toch wel, want Tos is zo'n goedzak *die zich rustig 30x laat trappen en niet begrijpt dat ze niet met hem wil spelen!*
Moet ik hem dan wel bij die merrie inc veulen zetten?
Of maar even kijken hoe het gaat?

Want Tos gaat binnekort dag en nacht het land op, en alleen staan kan hij niet! *op stal staat hij niet alleen*

Iemand tips?

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 11:20

ik zou het gewoon proberen. in princiepe zou het moeten kunnen zeker als dewei groot genoeg is.


Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 16:46

je kunt dat gewoon proberen denk ik, Het probleem is groter met TWEE dominante merries Haha!
2 jaar geleden stond Evita in de wei met een shetlandermerrie met veulen, en een wat oudere KWPN'er ruin. Die ruin is een echte goedzak, hij vond alles best en dat ging ook prima met het veulen.
Evita is wel erg dominant, en die shetlander ook! die 2 zijn echt in een soort van "gevecht" beland, en ook een shetlander kan rake klappen uitdelen! (ze heeft evita een paar flinke tikken gegeven). Evita heeft het ook nog eens gewaagd om die merrie haar veulen "in te pikken" en ze heeft echt een half uur lang door het weiland achter de shetlandertjes aangejaagd. maar na een tijdje was het wel duidelijk.. Evita was de baas, en het veulen was van de shetlander!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 20:42

Ik zou het persoonlijk niet doen. Ruinen tussen merries met veulens kan tot hele gevaarlijke situaties leiden. Ik ken van een geval waar een veulen is doodgetrapt.

Je suis Charlie.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 20:51

Is dat echt zo Cassidy??
Waar ik in de zomer sta met evita, hadden ze vorig jaar 2 veulens en die stonden gewoon bij de rest! Het is een "kudde" van 16 paarden waaronder ook ruinen, en dat ging prima...

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 10:59

het kan ook best. ja tuurlijk zodra je twee paarden bij elkaar zet heb je kans dat de ene de ander een klap geeft die niet goed aankomt, maar moet je ze daarom apart houden?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 12:43

Merries met veulens gaan anders met elkaar om dan paarden zonder veulens. Daarom zou ik persoonlijk mijn merrie niet bij paarden zonder veulens in de wei willen hebben. En in dat geval waar het veulen dood is getrapt was het paard waar de merrie mee samen is gezet een ruin.
Paarden die niets weten van groepsgedrag en sociaal gedrag (en dat zijn er heel veel in Nederland) moet je gewoon niet met een veulen in de wei zetten. Ik zou het me nooit vergeven als er dan iets zou gebeuren.

Je suis Charlie.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 14:21

Hoe zit het eigenlijk, de merrie van mijn vriendin en mijn ruin, zijn echt helemaal "in love" Lovers , de één kan niet zonder de ander (zowel hij als ook zij! ) Als de merrie nu een veulen zou krijgen, zou mijn Dikke er dan niet bij kunnen? Mijn vriendin is niet van plan om haar merrie te laten dekken hoor, we vroegen het ons gewoon af!!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 14:32

Ik zou het veulen de eerste dagen alleen met de moeder laten en daarna voorzichtig proberen. De moeder zal waarschijnlijk in het begin het veulen heel erg beschermen, maar als het wat ouder is meer toestaan. Het is voor veulens heel belangrijk om sociaal gedrag aan te leren en dat doen ze niet als ze alleen bij moeders lopen.

Meestal gaan veulens vanzelf op onderzoek uit en leren zo met andere paarden om te gaan. Meestal zijn ruinen erg speels en kunnen goed met veulens overweg. Uitzonderingen blijven er natuurlijk altijd en er kunnen vervelende dingen gebeuren.
Als ze genoeg ruimte hebben om elkaar uit de weg te gaan zou ik het zeker proberen.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-02 15:01

Toscar is zeker speels Schijnheilig
*hij valt zijn vriendinnetje ook vaak lastig met zijn speelse buien...*

Maar we proberen het wel... Binnenkort gaat Tos dag en nacht op het land, ... moeten we de merrie *zodra we in de gaten krijgen dat de geboorte niet lang meer duurt* apart zetten? Ze staan nu op een klein stuk, maar binnen kort wordt dat groter...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 15:14

Ja ik zou de merrie wel apart zetten, maar wel zo dat de ruin het kan zien. Kan hij alvast wennen aan de nieuweling zonder de merrie lastig te vallen bij de geboorte etc.

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 10:11

Als beide dieren elkaar gewend zijn, lijkt me dat geen probleem. Mijn veulen heeft eerst een maand bij mama alleen gestaan. Daarna heb ik er onze twee pony's (merries) bijgezet. Het veulen verstopte zicht eerst achter mama maar dat was vlug over. Nog een paar weekjes later heb ik er mijn ander paard (merrie) bijgezet. Als veulens bang zijn dan maken ze kauwbewegingen met open mond naar het andere paard. Deze laat hen dan normaal gezien met rust omdat hij/zij weet dat het een veulen is. Mijn jonge merrie is bvb erg dominant tov van mijn oudere (ja omgekeerde wereld). Het veulen (nu al jaarling) is van de oudere merrie en mag wel meeëten van hooi/voer van de jonge merrie.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xrobbiee en 92 bezoekers