Kwartierscheur... Iemand tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Kwartierscheur... Iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 17:54

Ik heb met de zoekfunctie gezocht maar kon helaas niks vinden.

Aangezien een van onze paarden op dit moment een kwartierscheur heeft (driekwart van zijn hoef ofzo, nog maar 1,5cm aan de onderkant 'vast') doen wij er alles aan om te voorkomen dat het verder gaat en hopen we dat het uitgroeid.
Ik vroeg me af of jullie nog dingen weten die we kunnen doen om de scheur uit te laten groeien en hopelijk voor altijd weg te houden.
We smeren 1 รก 2 keer per dag zijn hoef in met Rainmaker (een hoevenvet waar wij heel tevreden over zijn), hij krijgt al ong. een jaar Biotine twee maal daags en we draven nu niet over harde ondergrond. Op het moment hebben we zelfs besloten hem maar helemaal niet te laten draven en galoperen Scheve mond Het zit aan de bovenkant namelijk echt in het leven, daarstraks zat er bloed bij en heb ik het dus maar heel goed ontsmet met Betadine scrub... Scheve mond
Wie heeft de gouden tip voor me?!

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:56

Lijkt me werk voor een hoefsmid of DA.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 18:00

De hoefsmid is er al bijgeweest en heeft het een heel stuk uitgesneden. Om te kijken hoe diep het was (dat viel heel erg mee) en om te zorgen dat het niet al te erg verder zou scheuren. We gaan 'm nu ook weer bellen om met hem te overleggen wat we er verder aan kunnen doen, ik wil niet niet zomaar zien gebeuren natuurlijk! Knipoog

paars

Berichten: 5562
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:37

Hij kan er misschien een soort 2 gats plaatje op schroeven dat de 2 delen bij elkaar houdt. Net zoals bij een botbreuk. Dat geeft de scheur steun. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.... Verward

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 21:53

Insmeren van de kroonrand met laurierzalf bevorderd de aangroei van de hoef.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 06:40

Dat is ook wel een idee ja (allebei Haha!)
We hebben de hoefsmid al gebeld en die heeft uitgelegd dat er twee manieren zijn om een kwartierscheur op te lossen. De ene zet er van die 'kramachtige' dingen op en de ander snijdt het heel ver uit zodat het niet meer echt kan scheuren. Hij doet altijd dat laatste. Hij zei ook dat het enige wat we er verder aan kunnen doen is insmeren, insmeren en nog een keer insmeren... Nu maar hopen dat 't een beetje uitgaat groeien!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 09:45

Twinklebel schreef:
Insmeren van de kroonrand met laurierzalf bevorderd de aangroei van de hoef.


Volgens mijn DA werkt insmeren met sperti aambeienzalf nog beter...