's Avonds reflectoren dragen, wat is nou verplicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

's Avonds reflectoren dragen, wat is nou verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 19:12

Aangezien ik tegenwoordig 5 dagen per week van 9:00 tot 19:00 werk, heb ik nog maar weinig tijd om op mijn verzorgpaard te rijden aangezien het nu zo vroeg donker wordt, heb zojuist aan de eigenaresse gevraagd of ik in het donker buiten mag rijden, dit mag, maar onder de voorwaarde dat ik rijd met de wettelijk verplichte reflectoren e.d.
Maarja, wat is nou wettelijk verplicht? waar moeten die reflectoren bevestigd zijn en moet ik zelf ook zo'n stom knalgeel jasje dragen of is een zilveren reflecterende streep (daar heb je speciale plakband dus voor) ook genoeg?
Nou, ik ben erg benieuwd,

Groetjes Tessa

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 19:20

Oh, en ik zou ook graag weten wat handig is om mee te nemen (behalve de standaard hoevenkrabber e.d.) Ik bedoel meer zoiets als een zaklamp.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:27

Ik weet niet wat verplicht is, maar ik draag als ik naar de les ga in het donker toch altijd zo'n 'hardlopers'hesje, is gewoon heel veilig en ook makkelijk om en af te doen. Verder heb ik aan beide armen een lampje met rode achterkant en witte voorkant zodat ik van voor, achter en opzij duidelijk opval. Het liefst zou ik ook nog reflecterende peesbeschermers en/of borsttuig willen, maar ik ga voorlopig niet meer naar vereningingsles s'avonds, dus dat is voor nu even niet zo belangrijk.

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:29

bij ons op stal rijdenw e savonds ook altijd met zo'n lichtgevend hesje en lampjes om armen en benen.
en sommige die het hebben de reflecterende peesbeschermers.

Beter een pony die steigert, dan een paard dat weigert.
....

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:32

Ik weet niet wat wettelijk verplicht is.
Zelf had ik een hesje, maar dat is eigenlijk niets. En zeker niet voldoende.
Hesje zit te hoog voor reflectie.

Voor aankomend jaar heb ik een uitrijdeken gekocht, en reflecterende dingen voor om de benen.
Afbeelding

Wil alleen nog een lampje. Maar eigenlijk vind ik rijden in het donker niets. Helaas kan ik niet anders. Ik moet 5 minuten naar de bak stappen. Dus vandaar goede reflectie.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:34

vroeger reed ik echt heel veel buiten en ook ing het donker,nou ik weet wel,trek vooral veel reflecterende dingen aan,zodat ie van veraf al zichtbaar bent,zeker zo'n hardlopersvestje is bijna een must!!!

als automobilist zie je een paard echt niet goed in het donker,dus zorg ervoor.

ik had 2 van de grote knipperlampen aan,en een reflesterende gele jas,met overal reflectoren erop...ook de hond had een lamp op zijn rug,was dan ook zeer beroemd in het dorp..

Funnygirl
Berichten: 579
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:53

Een ruiter moet aan dezelfde eisen voldoen als een fietser. Hij moet dus een wit licht van voren hebben en een rood licht van achteren. Zelf heb ik altijd zoiets om mijn arm als ik 's avonds ga rijden. Verder heb ik nog een flitsende gele jas aan met reflecxtor strepen. Zoiets als het ambulance personeel maar dan in het geel. Mijn paard krijgt dan nog reflecterende beenlappen om. Als automobilist is het best wel moeilijk om in te schatten wat er nu op de weg zit, dus beter teveel reflectie als te weinig.

_mrie_
Berichten: 1449
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: 't Durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:53

Als ik 's avonds les had gehad en naar stal terug meost rijden op mijn verzorgpaard, de deden wij altijd om de linker arm, linker voor en achterbeen INIEDERGEVAL van die rode knipperlichtjes van de aldi Knipoog Maar heb ze ook wel eens bijv. om haar staartwortel geklitteband..

Ik denk; hoe meer hoe beter.
maar zou niet weten wat de verplichtingen zijn Tong uitsteken

:j

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 20:13

Lachen mja, ik ben niet zo gek op al die tierenlantijnen, natuurlijk is het beter, maar ik rijd liever niet met lichtjes e.d. ik heb namelijk het probleem dat als er een licht binnen mijn gezichtsveld bevindt die vlakbij is, krijg ik last van strepen in mijn gezichtsveld, dit is erg storend. (Heb dat dus als ik door het bos rijd, heb ook weinig ander keuze als dat te doen, anders moet ik wel erg ver weg gaan, zie ik niet zo zitten) Dus had gehoopt dat reflecterende stickers, beenlappen enz. genoeg zou zijn...
Maar wat zijn eigenlijk ongeveer de kosten hiervoor? (Zo goedkoop mogelijk maar wel degelijk), Het gaat dus om de dingen die verplicht zijn.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 20:15

Volgens mij is het idd zo dat je als ruiter net zo verlicht zou moeten zijn als een fietser. Maar ook voor mij geldt: liever te veel verlichting/refelctie dan te weinig. ik rijdt door een polder, en als ik merk hoe snel de mensen daar rijden... ik heb dus een uitrijdeken met reflecterende strepen. reflecterende beenlappen om de voorbenen (vroeger had ik er ook achter, maar die heb ik geschonken aan de fries). verder heb ik zelf een reflector om mijn laars, een rood fietslampje van de action aan mijn laars. een lampje om mijn arm (wit voor, rood achter) en een reflecterend jasje.... (als je het zo opnoemt lijkt het best veel). en ik heb dan nog een lichte pony!

Aut viam inveniam, aut faciam

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 20:47

Ghehe, jah, en ik heb dus een zwart paard, niet zo handig, in het verkeer iig, wel in het bos Lachen er was een week of 2 terug een dropping in het bos bij ons achter, ik belandde met mijn paard midden in die dropping, niemand die mij zag Haha! zelfs niet toen ik vlak achter ze reed... tsja, totdat beaut ons verraadde met dr gehinnik..... en die mensen zo erg schrokken dat ik bijna een ambulance kon bellen... *gniffel gniffel* was wel erg leuk om mensen te besluipen met een tuiger

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 20:59

Ehh ik heb als we op maanrit gaan 2 reflecterende ebenbeschermers om, een reflecterend hesje en een lampje. Als er slecht weer voorspeld is heb ik ook nog een gele jas aan. Het liefst zou ik ook nog een reflecterend dek [knalgeel met reflectiestrepen] willen, een voortuig en nog 2 extra beenbeschermers, en nog een knipperend hesje. Maar aangezien ik maar een paar keer per jaar in het donker rijd, besteed ik het paardengeld liever aan andere dingen!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 21:02

Om de benen heb ik deze:
Afbeelding
Beenreflectoren Totoflex (bst.nr.: 20420)
Reeds zichtbaar op 1 km afstand. Snel en eenvoudig aan te brengen door middel van klittenband.
€ 14.96 Best wel duur dus, heb er 4. Dit zijn er 2. Maar doen het super, en je hebt er geen last van.

De uitrijdeken weet ik niet wat die ongeveer kost, maar zal wel meevallen. En je bent zo wel lekker zichtbaar, en geen lastige lampjes ofzo. Ik zou alleen wel nog een lampje idd met rood en wit licht nemen voor extra veiligheid. En misschien iets voorop nog, bij het hoofd.

Maar het is flink link vind ik. Zorg ook dat alles op autolicht hoogte zit wat reflecteerd.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 21:16

Ik dacht dat je niet buiten mocht met een paard, vanaf een half uur na zonsondergang.
Ik heb nu zo'n hesje als ik buitenwandel met me paardje, ernaast dus he, niet erop. Voor de zekerheid, na zonsondergang ga ik van de straat af.

Erna208
Berichten: 2409
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 23:01

Die beenreflectoren van Dionne heb ik per 2 te koop voor 10 euro excl. in oplichtend geel. Dus als iemand nog interesse heeft ? Ik heb maar 1 paar en ongebruikt, nieuw. Voor de liefhebber heb ik ook nog wel een ongebruikte en dus nieuwe reflecterende uitrijddeken liggen. Plus voor de ruiter nog een hele reflecterende set in maat 42 en 48. Mochten er liefhebbers zijn, mag je me altijd even pb'en.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 23:53

Ik heb ooit bij Halfords geloof ik, een soort laars/ armlampje gekocht met wit voor-rood achter licht. Die doe ik op mijn linkerlaars.
Het is verplicht om dat (wit naar voren/rood naar achter) te voeren.

Ik reed een keer te laat buiten (verdwaald in het bos Rolleyes )en toen zag een automobilist mij net op tijd, later over gehad (hj was een stalgenoot) dat het zo slecht te zien is en dat hij zich rot schrok van ineens een paard.
Sindsdien draag ik een reflecterend hesje (een goeie, zo'n knagele, was bij het postkantoor minder dan 10 euro) en reflecterende beengevallen en ook die Totoflexdingen 1 om de staart en 1 vouw ik een beetje om de neusriem (soms)
Je koopt het 1x en als je het niet kwijtraakt (... Schijnheilig) dan doe je er heel erg lang mee.
Tegenwoordig draag ik dat hesje ook gewoon overdag bij minder goed zicht als ik er naast loop.


Bosch
Berichten: 16
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 00:05

Vaak is het probleem dat voor automobilisten die reflektoren vaak of te hoog of te laag zitten, koplampen schijnen er precies tussen.
Er zijn reflektoren die je onder je beugels vast kan maken, maar ik heb helaas geen idee waar die te koop zijn, anders zou ik een lampje die fietsers vaak om hun arm hebben zo laag mogelijk aan je been / laars doen. (to koop bij halfords, blokker enz)
En ik weet uit ervaring dat je echt heel slecht zichtbaar bent zonder verlichting!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 05:43

* Strips reflecterend plakband op frontriem en neusriem zodat je van voren ook zichtbaar bent...
* Een strip rond je cap
* Zo'n rood/wit lampje kan je het best om je been doen, dan heb je er zelf ook veel minder last van.

Erna208
Berichten: 2409
Geregistreerd: 12-11-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 07:46

Reflectoren onder je beugels zijn te koop bij o.a. Divoza en de ruitersportzaak.

Skreiandor
Berichten: 677
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 08:11

Ik heb altijd zo'n oranje hesje aan met een reflecterende streep en ik heb ook een lampje om mijn arm die van achter rood knippert en van voor wit/geel. Mijn paard heeft linksvoor en rechtsachter reflecterende beenbeschermers. Deze dingen kan je gewoon bij de ruitersportzaak kopen!

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Skreia 18-07-1997 - 29-01-2009
Cas (TimorxReinar) 08-07-2006 - 28-07-2023

kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 08:25

voor evt buitenrijders die nog iets zoeken,ik heb hier nog een hele lange gele soort"regenjas"liggen,vol met reflectoren,staat zelfs horserider(geloof ik)reflecterend op je rug,echt hiermee ben je echt supergoed zichtbaar,en je hebt alleen maar die jas nodig..zal een een foto maken,als er tenmiste belangstelling voor is,deze jas kostte een paar jaar geleden ruim 200 gulden...

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 08:34

Wij hebben ook echt véél verlichting! Om de benen (alle 4) reflecterende "bandages" (weet ff geen ander woord), een reflecterend jasje, een lampje voor om je arm en een soort klittebandstrip die je om je been kan doen, met rode knipperende lampjes... Beter teveel dan te weinig idd!

Der Ellmauer Dancing Queen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 08:34

Funnygirl schreef:
Een ruiter moet aan dezelfde eisen voldoen als een fietser. Hij moet dus een wit licht van voren hebben en een rood licht van achteren.


Idd, meer is eigenlijk wettelijk niet verplicht, of het verstandig is, is wat anders... Hoe meer reflectoren, hoe beter, lijkt me.

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 08:48

...vaak kom je er pas achter hoe goed je je moet verlichten als je zelf auto rijd en dan paarden tegenkomt....en een banketstaaf dingetje is dan gewoon niet genoeg!..hoe meer hoe beter!!!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 09:46

Verplicht weet ik niet, maar hang er gewoon zo veel mogelijk aan.
Ik heb samen met een vriendin van mij een ongeluk gehad in het donker. De auto mobilist zag ons zogenaamd niet. Wij droegen beide een lampje, reflecterende beenbeschermers voor het paard en een reflecterende hesje.

Het paard van mijn vriendin is op de moterkap beland en hebben we moeten laten afmaken(been op meerdere plaatsen gebroken)

In mijn ogen hang je er dus nooit genoeg aan.
In iedergeval zou ik de been"Bescherming" gebruiken. Mensen remmen over het algemeen goed af als ze iets zien bewegen.
Verder heb je van die bright eye lampjes, die zijn wit met een zwarte stiek, voor een stuk of 10 gele lampjes en achter 10 rode, zijkant ook 2 lampjes. Ze hebben 2 standen, knipperen en gewoon. Ze gaan ontzettend lang mee, wat vaak bij dit soort lampjes niet het geval is. En als aller belangrijkst: Je ziet ze ontzettend goed!!! (er is ook een namaak van HH op de markt, ik weet niet of die net zo goed is.......)

Met een zaklamp moet je niet mee gaan schijnen. Daar verblind je een chauffeur ontzettend mee en is dus ook weer gevaarlijk.

Er zijn ook beugelzooltjes met reflector verkrijgbaar, hier moet je echter wel bij zorgen dat je ze schoonhoud. En na een uurtje modderspatteren in de bak zijn ze niet meer te zien. Dit zelfde geld voor de beenbescherming. Als je ze omhoud met rijden, is de kans dat je ze op de terugweg nog ziet, niet groot.

Ik zou zeggen, geef er wat geld aan uit, koop een uitrijdeken in fluo geel, 4 beenbandages, een goed lampje, een hesje en evt een nekband voor het paard. Je kunt er nl levens mee besparen!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: StonedRomy, Wieke en 40 bezoekers