Kluisteren wel of niet?!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 16:48

De vraag spreekt voor zich, kluisteren wel of niet?!?

Ik zou graag jullie mening horen over dit onderwerp, omdat ik dit steeds vaker tegen kom in de westernwereld. Ik hoor steeds vaker dat dit principe wordt toegepast. Zelf ben ik er erg op tegen, omdat ik van mening ben dat een paard (hoe vervelend ook tijdens de training) de mogelijkheid moet hebben om te vluchten. Het zijn tenslotte vluchtdieren.

Toch zou ik graag jullie mening hierover horen en dan dus ook van de mensen die dit wel toepassen.

Dit topic is absoluut niet bedoeld om mensen aan te vallen of te beledigen of om te horen wie het wel doet... Ik ben gewoon nieuwsgierig! Bloos

Alvast bedankt!

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:53

Bedoel je om het paard te leren stilstaan enzo? Of tijdens de dekking?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:57

Tijdens de training kluisteren? Ik zie niet in waarom je dat zou doen?
Tijdens dekken vind ik een heel ander verhaal.

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 16:58

@Yessy: Ik bedoel het kluisteren tijdens de training van het paard, dit kan zijn om het paard de baas te worden of om het idd stil te leren staan...
Ik weet dat het idd bij dekkingen ook gebruikt wordt ter bescherming van de hengst, maar hier interesseer ik me (nog) niet voor... Bloos

Ik hoop dat ik zo afdoende antwoord heb gegeven op je vraag!

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 16:59

En ik zie dus ook niet in waarom je het tijdens de training van het paard zou gebruiken... Vandaar dat ik hoop dat mensen die hier voorstander van zijn, dit mij kunnen uitleggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:03

Alleen als allerlaatste oplossing, als de enige anders overgebleven optie Pensionstal Stegeman is Haha! en dan pleasepleaseplease nog niet door iedereen (maar ik ga er vanuit als een paard ZO problematisch is dat het bij een prof terechtkomt/eindigt).

Dus voorstander? Nee.
Maar indien anders ECHT niets meer mee mogelijk: optioneel.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:08

Denk er hetzelfde over als Sonja. Zie het nut er helemaal niet van als uitgangspunt bij het beleren.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:10

Ik heb er wel eens over gelezen, iemand die het paard aan 4 benen vastgebonden midden in de bak neerzette en dan met een ander paard ging rijden enzo. Ik heb het nut er nooit van ingezien, lijkt mij dat er stukke vriendelijkere methodes zijn om je paard hetzelfde bij te brengen (niet van dingen schrikken en stilstaan).

bleuberta
Berichten: 471
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:38

Hier ben ik zwaar op tegen......
Met een dekking kan ik er wel in komen hoor dat het gebruikt wordt.
Maar met de verdere training? Nee sorry dat gaat er bij niet in Schijnheilig
Ik hoorde via bokt ook dat ze het wel een gebruiken om een paard mee in de wei te zetten dat vindt ik helemaal niet kunnen.
Een paard is een vluchtdier en moet dus ook kunnen vluchten.
Zo,niet dan win je ook nooit respect van een paard naar mijn meniging moet je een paard benaderen zoveel mogelijk zoals het in de natuur ook gebeurd..... OK dan!
En als we geduld hebben kunnen we(de ruiter) vaak met elk paard door 1 deur alleen bij de ene gaat het sneller dan bij de andere.

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:33

Natuurlijk niet !! Ook niet als laatste optie.Ben het met Bleuberta eens met rust en tijd is ieder paard te beleren!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:14

Dus een paard wat staat te schrapen tijdens de voerronde's mag je niet kluisteren Schijnheilig Goh weer wat geleerd Cool

Kluisteren werd vroeguh... op de prairie gedaan toen de paarden 's nachts los liepen om te grazen, zodoende konden ze niet al te ver afdwalen.

Bij elk ander gebruik krab ik mij ernstig achter de oren.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:21

Marl1tje schreef:
@Yessy: Ik bedoel het kluisteren tijdens de training van het paard, dit kan zijn om het paard de baas te worden of om het idd stil te leren staan...

Verward Verward Verward ,....daar zijn toch andere manieren voor???
Ik heb hier nog nooit van gehoord om de kluisters te gebruiken tijdens trainen/inrijden.

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 19:43

@jessiejanes: Ik ben het hier dus ook absoluut niet mee eens, maar ik zie het wel steeds meer gebeuren als onderdeel van de training. Ik heb juist dit topic gestart om de ideeën van anderen hierover te horen...
Ik ben het dus met je eens dat er andere manieren zijn, heel veel zelfs als je het mij vraagt!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:46

Marl1tje schreef:
maar ik zie het wel steeds meer gebeuren als onderdeel van de training.
Waar?

bleuberta
Berichten: 471
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 20:02

Uit het verhaal hier op bokt.. heb ik pas gelezen dat het idd echt gebeurt.
Ik kan me daar echt niks bij voorstellen dat ik mijn paard in de stal of met de training ga kluisteren.
Zoals ik al eerder schreef tijdens de dekking en daarna vlug weer af daaar kan ik wel inkomen.

Kornelius

Berichten: 358
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: pfalzdorf (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 20:05

Ik weet alleen van een trainer die wij kennen in Amerika, die ranchpaarden traint, dat hij dat wel doet.
Het enige doel daarvan (bij hem iig) is om het paard te leren niet te proberen te vluchten als het met de benen vast komt te zitten in het prikkeldraad, dat in die uitgestrekte gebieden nog veel gebruikt wordt. Want als een paard vastzit in het prikkeldraad en dan probeert te vluchten wordt de verwonding alleen maar erger.

Hij gebruikt dat dus niet om een paard uberhaupt te leren stilstaan ofzo.

yenopi

Berichten: 920
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Ees (drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 20:47

Er is ook wel eens een artikel over kluisteren geschreven in de Quarter maar ikzelf ben er niet voor ! Wat er wel niet fout kan gaan , inderdaad een paard moet kunnen vluchten en je wilt toch niet weten wat er kan gebeuren als een paard gekluisterd is ? Het griezelt me toe !

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 21:10

XoNo schreef:
Waar?


Dat ga ik dus niet hier zo op bokt zeggen... Juist omdat er voor en tegenstanders zijn, lijkt het me niet verstandig om trainers/trainingstallen bij naam en toenaam te noemen, dat is nl helemaal niet de bedoeling van dit topic... Ik ben alleen nieuwsgierig naar jullie mening meer niet... Ik ga geen mensen afkraken/toejuichen omdat ze in hun training bepaalde dingen wel of niet doen, dat laat ik aan andere mensen over... (en volgens mij mag dat ook helemaal niet op bokt)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 21:22

Nouja, als je informatie uit eerste hand hebt, dan MAG je dat wel op Bokt zetten. Weten we meteen waar we ons paard duidelijk NIET naartoe moeten brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 21:24

stormpje schreef:
Natuurlijk niet !! Ook niet als laatste optie.Ben het met Bleuberta eens met rust en tijd is ieder paard te beleren!

Dat is helaas niet waar. Ik heb op een stal gestaan waar de eigenaar regelmatig de laatste hoop was voor paarden en eigenaars. Reken maar dat ze dan al een hoop meegemaakt hadden als ze daar kwamen. En dan moest er wel eens een keuze gemaakt worden die normaliter echt niet wenselijk is. Die keuze/afweging is aan de eigenaar en trainer. Ik kan me voorstellen dat mensen voor zo'n laatste keuze nog willen gaan. Maar ik kan me ook voorstellen dat mensen vinden dat dat TE ver gaat, en dan kiezen voor optie Stal Stegeman.

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 21:36

Sonja schreef:
:n Dat is helaas niet waar. Ik heb op een stal gestaan waar de eigenaar regelmatig de laatste hoop was voor paarden en eigenaars. Reken maar dat ze dan al een hoop meegemaakt hadden als ze daar kwamen. En dan moest er wel eens een keuze gemaakt worden die normaliter echt niet wenselijk is. Die keuze/afweging is aan de eigenaar en trainer. Ik kan me voorstellen dat mensen voor zo'n laatste keuze nog willen gaan. Maar ik kan me ook voorstellen dat mensen vinden dat dat TE ver gaat, en dan kiezen voor optie Stal Stegeman.

Ik begrijp dat er mensen zijn die helemaal wanhopig zijn en geen verdere oplossing zien voor hun paard.
maar ik kan me er helemaal niet in vinden om voor deze laatste oplossing te kiezen! Scheve mond
Mijn vraag is dan ook helpt het dan echt voor deze gevallen die je aangeeft ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 21:40

Tja, wat is helpen?
Mijn persoonlijke (en als gebruikelijk dus ook hoogst onbescheiden Haha! ) mening is dat een paard dat ZO ver weg is dat je dergelijke methoden nodig hebt om het nog aan te rijden, NOOIT meer zo te vertrouwen zal zijn als een paard dat op 'normale' en dus diervriendelijke(re) wijze beleerd is.
Mijn persoonlijke keuze zou het dus niet zijn. Alleen al de gedachte dat als ik dat dier zou verkopen oid en een ander zou er mee verongelukken.... Nee, met dat idee zou ik niet kunnen leven.

Maar soms worden er dusdanige bedragen neergelegd voor paarden die "het" moeten gaan maken, dat het uiterste geprobeerd moet worden om een investering te rechtvaardigen.
En soms zijn mensen ZO gek met een beest, dat ze tot het alleralleralleruiterste willen gaan om maar niet de beslissing te hoeven nemen die ik persoonlijk in zo'n situatie wenselijk en zelfs noodzakelijk acht; de dood.

stormpje
Berichten: 103
Geregistreerd: 24-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 21:49

Sonja schreef:
Tja, wat is helpen?
Mijn persoonlijke (en als gebruikelijk dus ook hoogst onbescheiden Haha! ) mening is dat een paard dat ZO ver weg is dat je dergelijke methoden nodig hebt om het nog aan te rijden, NOOIT meer zo te vertrouwen zal zijn als een paard dat op 'normale' en dus diervriendelijke(re) wijze beleerd is.
Mijn persoonlijke keuze zou het dus niet zijn. Alleen al de gedachte dat als ik dat dier zou verkopen oid en een ander zou er mee verongelukken.... Nee, met dat idee zou ik niet kunnen leven.

Maar soms worden er dusdanige bedragen neergelegd voor paarden die "het" moeten gaan maken, dat het uiterste geprobeerd moet worden om een investering te rechtvaardigen.
En soms zijn mensen ZO gek met een beest, dat ze tot het alleralleralleruiterste willen gaan om maar niet de beslissing te hoeven nemen die ik persoonlijk in zo'n situatie wenselijk en zelfs noodzakelijk acht; de dood.


Zo denk ik er ook over.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 22:22

Kornelius schreef:
Ik weet alleen van een trainer die wij kennen in Amerika, die ranchpaarden traint, dat hij dat wel doet.
Het enige doel daarvan (bij hem iig) is om het paard te leren niet te proberen te vluchten als het met de benen vast komt te zitten in het prikkeldraad, dat in die uitgestrekte gebieden nog veel gebruikt wordt. Want als een paard vastzit in het prikkeldraad en dan probeert te vluchten wordt de verwonding alleen maar erger.

Voor deze reden heb ik ik deze oefening gezien,in amerika,zie foto's.
Afbeelding
Afbeelding
( Dit is trouwens de volle broer van mijn cremello,hier is hij een jaarling. )

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 22:25

Sonja schreef:
...............Maar soms worden er dusdanige bedragen neergelegd voor paarden die "het" moeten gaan maken, dat het uiterste geprobeerd moet worden om een investering te rechtvaardigen.
En soms zijn mensen ZO gek met een beest, dat ze tot het alleralleralleruiterste willen gaan om maar niet de beslissing te hoeven nemen die ik persoonlijk in zo'n situatie wenselijk en zelfs noodzakelijk acht; de dood.
gelukkig ben ik nog geen paarden tegengekomen, die zo onhandelbaar waren,of zo veel bleven rennen,dat kluisters en anders "de dood"de enigste optie is,......zo wil ik het ook houden trouwens!! Haha!