Naaimachine, wat nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Naaimachine, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 14:10

Aangezien mijn vriend een nieuwe auto heeft gehad (nouja, een bijdrage aan een leuke tweedehands), kreeg ik van oma gisteren opeens een naaimachine! Ik wilde er al een hele tijd een hebben, want op een gegeven moment is het toch wel handig om zelf wat te kunnen, leek mij.

Maaaaaar......Ik heb nog nooit een eigen naaimachine gehad, en heb er zelden achter gezeten (Heb altijd mamsen en schoonmamsen ingeschakeld voor de zoveelste in te korten broek...)

Nu lijkt het me wel leuk om iets te maken, maar waar te beginnen? Kan ik ergens Naailes nemen, of haal je dat uit boeken? Haha!

Een kussensloopje heb ik al vaker gemaakt, wat zijn leuke, simpele ideeen?
Laatst bijgewerkt door miepmiep op 06-10-04 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:12

voor zover ik weet heb je bij zo ongeveer ieder buurthuis wel een naaicursus oid

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:12

Je kunt ergens naailessen nemen ja. Een kennis van mij heeft ook een naaimachine gekocht. Nu zit ze op naailes. Ze kan daar zelf zeggen wat ze wil leren. Dat is begonnen bij Hoe zet ik ergens een nieuwe rits in. En nu is ze haar eigen broek aan het maken.
Soms brengt ze een boek mee en dan vraagt ze hoe ze dat moet maken wat daarin staat.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:14

je kan naailessen nemen (volgens mij ook bij LOI en/of NTI).
Boeken lenen bij de bieb.
Ik zou eerst beginnen met een eenvoudige (rechttoe recht aan) rok, die zijn niet al te moelijk. Broeken en bloesjes e.d. zijn alwel flink pittig.
Goedkoop lapjes op de kop tikken en met baby/kinderkleertjes beginnen om te oefenen. Is het wat dan geef je ze weg (of bijv. voor roemenie ofzo). Is het niks dan knip je een nieuw stukje Knipoog.
En natuulijk een abonnement op de knippie of de ariadne oid Knipoog
Veel succes !
Ik wil ook wel een naaimachine!! *jaloers* Knipoog

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 14:25

Zouden er boeken met instructies in de bieb staan?
Geen flauw idee, kom er nooit...

Ik voel me wel heel *volwassen*, met een eigen naaimachine Haha!

_flo_

Berichten: 1269
Geregistreerd: 02-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:12

Nou, ik heb vroeger toen de kids nog klein waren veel achter de naaimachine gezeten.

Nu willen ze geen zelfgemaakte kleding meer aan.

Je kan een Marion of Knip(pie) kopen, een eenvoudig patroon uitzoeken en volgens de beschrijving op het patroonblad te werk gaan.

Begin vooral eenvoudig (b.v een babybroekje) en met goedkope stof, mocht er wat mis gaan... zijn de onkosten die je gehad hebt niet zo hoog.

Succes ermee OK dan!

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:28

Ik heb eea gewoon zelf uitgevogeld door broeken open te knippen enz. Ik ben begonnen iddd met een kussensloop, en toen voor school een patchworkdeken, nou dan weet je al een hoop Haha!

Gewoon oefenen op niet te dure stof, ik vind het hartstikke leuk

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 17:16

Ik heb al een oude dekbedhoes losgefrummeld bij mijn schoonmoeder, dus ik ga verwoed vanavond kleine dekbedjes voor in het transporthokje van konijnlief maken...

Ik zie genoeg nieuwe boktmama's hier, dus als ik me uit ga leven op babykleertjes zal ik een gil geven (als het aan mij ligt zijn die dingen alweer uit de mode als hier een kleintje bij komt Haha! )

Als ik een creatie heb zal ik hem showen!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:27

ik heb al 2 jaar een hele goede machine op de rommelkamer staan,maar moet me er nog steeds achter zetten!?

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:35

ik maak heel vaak eigen kleding maar ik heb het van mijn mamsie geleerd je kan op les gaan maar ik vind toch dat je het beste leerd als er iemand helemaal de aandacht voor je heeft of gewoon zelf dingen gaan proberen ik begon op mijn 12 met een jasje voor mijn hond hahaha en nu kan ik complete dekens maken dus je leerd snel hoor

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:02


dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:12

hihi mijn moeder heeft vroeger naailes gegeven dus je kan vast wel ergens naailes nemen....
ik heb zelf een paarjaar geleden weer eens een poging gewaagd..... ik heb toen een wikkelrok gemaakt... ook niet heel erg moeilijk en nog handig ook voor van de zomer naar het strand Tong uitsteken
maar ik heb er toch echt geen geduld voor Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:41

Ik deed het vroeger al veel bij mijn moeder. Die heb echt een waanzinnig gave naaimachine die kan ook borduren enzo Tong uitsteken
Toen ik samen ging wonen heb ik er ook een gehad van haar. Ik ben begonnen met shabrakjes maken enzo. De eerste lijkt net een mislukte teddybeer, maar bij de 4e heb je de smaak aardig te pakken.
Gewoon uit proberen. Geen cursus oid nemen want die zijn zonde van je geld, je leert het namelijk niet uit een boekje maar door gewoon te doen.