[AR] help! hoe moet je mennen :S

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
channel

Berichten: 52
Geregistreerd: 27-07-04

[AR] help! hoe moet je mennen :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 15:55

Ok. ik weet het, zoek het op of vraag het , maar ik heb echt meer info nodig!

Ik mag dus binnenkort een pony verzorgen en de eigenaar wilt me hem leren mennen zodat ik haar kan helpen op werdstijden!
maar nu zou ik graag willen horen, hoe je percies moet mennen..hoe de comando's gaan, hoe je het bestuurt, hoe je hindernissen goed kan afnemen enzo... iemand die wat er van af weet????
waarom? ik wil die pony kei graag verzorgen, en ik wil niet het blontje lijken die alle vragen stelt Knipoog


EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:01

channel schreef:
Ok. ik weet het, zoek het op of vraag het , maar ik heb echt meer info nodig!

Ik mag dus binnenkort een pony verzorgen en de eigenaar wilt me hem leren mennen zodat ik haar kan helpen op werdstijden!
maar nu zou ik graag willen horen, hoe je percies moet mennen..hoe de comando's gaan, hoe je het bestuurt, hoe je hindernissen goed kan afnemen enzo... iemand die wat er van af weet????
waarom? ik wil die pony kei graag verzorgen, en ik wil niet het blontje lijken die alle vragen stelt Knipoog


je geeft zelf het andwoord al Tong uitsteken
maar ik denk dat je eerst die pony eens moet leren kennen, voordat je gaat mennen, en kijk hoe de eigenaar het doet Haha!


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:36

Les gaan nemen, dan leer je hoe je het moet doen.
Je moet zelf ervaren en in de praktijk uitvoeren met hulp.

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:08

ik zou eerst maar eens op zoek gaan naar een mencursus bij jou in de buurt
voordat je hier aan begint
die kunnen je alles goed uitleggen
zodat je veilig de weg op kan
suc6 ermee OK dan!
groetjes petruska Knipoog

Op vakantie op Texel met of zonder paard——->http://www.paardenhoteltexel.nl

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:16

Hoe je moet mennen kan je niet zomaar hier even uitleggen. Zou hetzelfde zijn als ik vraag hoe moet je paardrijden. Dat is ook niet uit te leggen. Zoek een cursus of iemand die al goed kan mennen. Je moet het gewoon voelen en meemaken om het te leren.
Haha, basis:
Linkerleidsel: links
Rechterleidsel:rechts
Beide leidsels naar achteren: ho
Beide leidsels naar voren: Hu, voorwaarts, versnelling hoger
En vooral rekening houden met de kar in de bocht!!!

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:25

mennen kan je niet zo uitleggen daar moet je echt les voor krijgen of met iemand mee gaan die heel veel ervaring heeft elke pony is anders voor de kar de 1 wil juist heel hard weg de ander is zo sloom als het maar kan de comando's kunnen ook anders zijn tis maar net hoe je ze het aanleerd suc6 ermee ik kan je wel 1 ding zeggen mennen is super leuk!

Mama van Sem 31-07-2007 en Jessey 24-04-2012

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:17

we zeggen wel eens heel simpel: tis de zelfde manier als fietsen!! maar ik zou ook les nemen! of een cursus koetsiersbewijs doen!

Wie vecht kan verliezen. Wie niet vecht heeft al verloren

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:17

we zeggen wel eens heel simpel: tis de zelfde manier als fietsen!! maar ik zou ook les nemen! of een cursus koetsiersbewijs doen!

Wie vecht kan verliezen. Wie niet vecht heeft al verloren

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:35

fietsen?? Ik hoop toch niet dat jij in een bocht 30 cm verschil hebt in je binnen- en buitenteugel, dan trek je hem volgens mij gewoon de bocht om. Ipv. je pony te vertellen dat hij de bocht om moet.

mriekie

Berichten: 1760
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:35

neeej gelukkige men ik niet op die manier! daarom ook maar mijn advies neem les of ga het koetsiersbewijs doen!
maar Sjonniej ben jij ook lid op www.menforum.nl???

Wie vecht kan verliezen. Wie niet vecht heeft al verloren

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:55

Ja ik geloof het wel, maar die site is zo non-actief dat ik me alleen aangemeld heb en meeer niet.

Whoops

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:31

Ik heb een boek gekocht om zo vast de eerste basisprincipes en -commando's te leren en daarna heb ik menles genomen.

Mennen is wel heel anders dan onder het zadel rijden vind ik, je moet echt wennen aan je leidselvoering en de verschillende grepen, en het niet telkens vergelijken met hoe je je teugels hebt als je op je paard zit.
Het is ook erg handig om de commando's vast te kennen, en om ze vast te oefenen met bijv. longeren. Ik gebruik de commando's stap, draf, galop, terug, ho en halt. Als ik een gang hoger ga (van stilstand naar stap, stap naar draf etc.) zeg ik eerst voorwáárts, gevolgd door het commando stap of draf. Als ik een gang lager ga (van galop naar draf, draf naar stap etc.) ze ik eerst ho maar stap of draf.

Maar iedereen heeft wel zijn eigen commando's, dus ik zou aan de eigenaar vragen welke commando's hij gebruikt.

* Whoops heeft een 2e premie gehaald!!
* Ik heb eindelijk een profiel aangemaakt.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:04

Het is helemaal niet verkeerd om vragen te stellen.. Tong uitsteken
Ik gebruik meestal de volgende commando's: Van halt naar stap: "Toe maar, stap!, en dan klak ik nog met mn tong. Van stap naar draf: "Beauty.. Draf! Prrr... ":P en van draf naar galop: Jah! Galop! En dan geef ik vaak een klein tikje met me zweep als aansporing, voor mijn pony is het touwtje tegen dr kont al genoeg. En als ik naar links wil: Aar.. en in een bocht Aar of Aar-om. en een lichte druk op de linkerleidsel. En als ik om wil draaien, of een scherpe wending wil maken, Aaaarom! En wat druk op de linkerleidsel, en het touwtje van me zweep tegen dr rechterzij aan laten tikken voor extra aansporing. Naar rechts doe ik hetzelfde alleen dan met andere commando's : Hit & Hit-op
En als ik langzamer wil dan doe ik Hoo.. Of Rustig.. Of Stap-pen (als ik wil stappen dan Tong uitsteken)
Pff.. Moek nog meer vertellen..? Tong uitsteken:P


Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:06

Manuutje1990 schreef:
Het is helemaal niet verkeerd om vragen te stellen.. Tong uitsteken
Ik gebruik meestal de volgende commando's: Van halt naar stap: "Toe maar, stap!, en dan klak ik nog met mn tong. Van stap naar draf: "Beauty.. Draf! Prrr... ":P en van draf naar galop: Jah! Galop! En dan geef ik vaak een klein tikje met me zweep als aansporing, voor mijn pony is het touwtje tegen dr kont al genoeg. En als ik naar links wil: Aar.. en in een bocht Aar of Aar-om. en een lichte druk op de linkerleidsel. En als ik om wil draaien, of een scherpe wending wil maken, Aaaarom! En wat druk op de linkerleidsel, en het touwtje van me zweep tegen dr rechterzij aan laten tikken voor extra aansporing. Naar rechts doe ik hetzelfde alleen dan met andere commando's : Hit & Hit-op
En als ik langzamer wil dan doe ik Hoo.. Of Rustig.. Of Stap-pen (als ik wil stappen dan Tong uitsteken)
Pff.. Moek nog meer vertellen..? Tong uitsteken:P


Is dit de gebruiksaanwijzing van je paard? Verward

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:29

Uhm.. ik denk het.. Hahaha.. Mijn vader heeft vroeger altijd gement.. En door mijn paardenziekte op mn 6e heeft tie het op een gegeven moment weer opgepakt, en ik heb het dus ook zo geleerd..

kizz_rianne

Berichten: 3289
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 23:40

ik ben wel eens mee gegaan met mennen en vind het wel leuk, maar op den duur gaat het vervelen, als je niet zelf 'de touwtjes' in handen kunt nemen. ik had eerst 4 verzorgpony's en die vrouw wou mij leren mennen zodat ik het af en toe een beetje kon overnemen, maar het klikte niet echt en daardoor heb ik het niet bij haar kunnen leren en ben ik gestopt met het verzorgen van die pony's. heb nu inmiddels andere verzorgpony's gevonden, waar ik op rijd, maar nu lijkt het me leuk om te gaan mennen...
baal ik dus ff, dat ik het niet van die vrouw heb kunnen leren!!! maar goed, nog meer mensen tips? Bloos

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 20:37

kizz_rianne schreef:
ik ben wel eens mee gegaan met mennen en vind het wel leuk, maar op den duur gaat het vervelen, als je niet zelf 'de touwtjes' in handen kunt nemen. ik had eerst 4 verzorgpony's en die vrouw wou mij leren mennen zodat ik het af en toe een beetje kon overnemen, maar het klikte niet echt en daardoor heb ik het niet bij haar kunnen leren en ben ik gestopt met het verzorgen van die pony's. heb nu inmiddels andere verzorgpony's gevonden, waar ik op rijd, maar nu lijkt het me leuk om te gaan mennen...
baal ik dus ff, dat ik het niet van die vrouw heb kunnen leren!!! maar goed, nog meer mensen tips? Bloos

Het is idd best saai om mee te rijden.. Zelf mennen is wel leuk.. Lachen Zeker als je marathon rijdt enzo.. Lachen

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:06

heb t ooit van een oude boer geleerd
JA is gaan (stappen ) prrrriiiii =draf
jaja versnellen jaja galop -> galop !
hierom = links wijd=rechts
hooooooo of hoho afremmen (snel of langzaam afremmen)
zo heeft ieder wel zijn eigen aangeleerde taaltje denk ik

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

kizz_rianne

Berichten: 3289
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:34

haha Haha! ja wat nickyu zegt gebruiken de meeste mensen Tong uitsteken
mij lijkt het leuk om te mennen (gewoon buiten een lekkere rit)
maar nu kan ik nog lekker op de shets rijden, ik wacht dus liever ff met het mengebeuren..

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 01:32

napie schreef:
Hoe je moet mennen kan je niet zomaar hier even uitleggen.....

Haha, basis:
Linkerleidsel: links
Rechterleidsel:rechts
......


Precies, en zelfs met dit stukje basis zal lang niet iedereen het eens zijn Lachen (gelukkig)
Met een beetje fatsoenlijke aanleuning werkt het namelijk precies andersom ! Linkerleidsel nageven: rechts ...

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 16:11

nickyu schreef:
heb t ooit van een oude boer geleerd
JA is gaan (stappen ) prrrriiiii =draf
jaja versnellen jaja galop -> galop !
hierom = links wijd=rechts
hooooooo of hoho afremmen (snel of langzaam afremmen)
zo heeft ieder wel zijn eigen aangeleerde taaltje denk ik


En de grap is dat het recht tegenover gesteld kan zijn. Bij een aantal kennissen van mij betekent prrrr afremmen. Bij mij betekent het juist harder gaan. Er was eens 1 van die kennissen mee. Die vond het denk ik wat hard gaan en die zei dus prrrr. Dat had dus duidelijk niet het door hem verwachte effect.

Wat in dit kader ook grappig is: Als je iemand mee hebt op de wagen die een paard in de wei waar je langs rijdt op wil jagen door even flink in zijn handen te klappen.........en dan maar verbaasd zijn dat de paarden voor de wagen ook vooruit schieten, tja...

Timing is alles!!

ik ga proberen terug te keren naar Zen :-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers