tips voor het goed leggen van het zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

tips voor het goed leggen van het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 17:25

heb sinds kort een westernzadel en ik word er een beetje gek van
of ik leg dat ding te ver naar voren, of te ver naar achteren ( en soms wonderbaarlijk genoeg precies goed Schijnheilig ) en zal er hopelijk snel wat handigheid in krijgen, maar ik vind het nu nogal onhandig omdat ik neit kan zien wanneer het precies goed ligt (dus niet te veer naar voren of naar achteren)

heeft iemand een truukje waardoor je dat kan zien? heb er met een engels zadel altijd al moeite mee ( Bloos en hoelang rijd ik al )
maar dit is helemaal irri

dus iemand een tip?
X shannon

http://www.paardenrecreatie.nl
alles voor de recreatieruiter
je kunt nu ook artikelen aanvragen!



Iris19
Berichten: 26
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:39

jaaah.. zeer herkenbaar
had ik de eerste maand(en) ook nog heel erg met mijn westernzadel en als het niet het zadel was dan lag mijn pad weer eens scheef (vraag me niet hoe ik dat voor elkaar kreeg iedere keer)

kan niet echt een tip geven..maar je krijgt er wel handigheid in! Haha!

gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 18:22

ooooowh ja.. die pad, daar had ik het nog niet over gehad...Haha!
dat is MINSTEN zo erg als het zadel, zit de hele tijd scheef, leg ik het recht, leg ik eht zadel erop, zit het weer scheef Boos!
hoe onpraktisch Tong uitsteken
maar goed, moet je gewoon ff doorhebben denk ik

http://www.paardenrecreatie.nl
alles voor de recreatieruiter
je kunt nu ook artikelen aanvragen!

Uriah

Berichten: 1677
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: beilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:42

te ver naar voren is niet goed! dan ligt hij teveelop de schouders

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 18:45

gentille schreef:
maar goed, moet je gewoon ff doorhebben denk ik
Eea kan liggen aan de hoogte van je paard in kombinatie met je eigen lengte Haha! en natuurlijk het gewicht van het zadel.

Leg zowel de pad als het zadel iets verder naar voren als de bedoeling is, schuif dan de boel naar achteren totdat het zijn 'plekje' gevonden heeft.
Als richtlijn kun je aannemen dat de singen als hij vrijhangt met een handbreedte ruimte achter de voorbenen uit moet komen.

Spikey

Berichten: 15
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 21:12

De singel moet in ieder geval zeker een hand breedte van zijn oksel vandaan.
Ik zwiep (slinger) mijn zadel altijd op z'n rug, schuif hem iets naar achter dan pak ik bij de knop en wiebel hem van lings naar rechs bij mij ligt hij dan vanzelf goed. hij gaat naar zijn plek. Het is nogal moeilijk te omschrijven .
Succes in ieder geval.
Groetjes

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 21:43

is e.e.a. hierboven beschreven , niet afhankelijk van welke rigging positie het zadel heeft , bijv full of 7/8 of 3/4 waar dat zadel zal gaan liggen. en hoeveel ruimte er in de oksels is?

Klim op de zwerfkei die je de weg verspert en geniet van het uitzicht.
www.midwayusasaddlery.com

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 21:47

IMO mag een singel NOOIT in de oksels van een paard liggen wat voor manier van rigging dat zadel ook heeft Lachen

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 21:55

helemaal gelijk in ,maar bij een verkeerde rigging zal het zadel anders liggen dan wenselijk is.Als een zadelboom past op een bepaalde rug ,maar de rigging zit te ver naar achter ,zal het zadel naar voor getrokken worden,wat schuurplekken kan veroorzaken of erger,dat is een van de redenen dat er hier zo weinig voorstanders zijn van de koord singel , omdat de haren die er tussen komen uitgetrokken worden .
ligt dus niet aan de singel maar aan de verkeerde rigging.

Klim op de zwerfkei die je de weg verspert en geniet van het uitzicht.
www.midwayusasaddlery.com

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 21:58

Maar als de rigging niet past bij dat paard kan het zadel toch ook nooit goed gelegen hebben toen het gepast werd ??
Zonder aansingelen waarschijnlijk wel, maar bij het (proef)rijden zeker niet.

Overigens is dit probleem vaak simpel op te lossen door gebruik te maken van een 3-weg rigging, mits er natuurlijk D's voor een achtersingel aanwezig zijn.

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 22:18

een goed passend zadel ligt maar op een plek en wel de goeie,zal al wil je het anders, altijd daarnaartoe gaan. Inderdaad met een drie weg en er zijn ook al vijfweg riggings zal je niet zo gauw last hebben hiervan, mits het zadel inderdaad past ,draagt het zadel teveel in het midden zal het altijd blijven zoeken en van voor naar achter en andersom bewegen.

Klim op de zwerfkei die je de weg verspert en geniet van het uitzicht.
www.midwayusasaddlery.com

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 08:34

Een 5-weg rigging ken ik niet, heb je daar een voorbeeld van.

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 08:43

Spikey schreef:
De singel moet in ieder geval zeker een hand breedte van zijn oksel vandaan.s

Elk paard heeft een plek achter de voorpoten en voor de welving van de ribben waar de omtrek het kleinst is en dát is de singelplaats. Die zit meestal ongeveer een handbreedte achter de oksel maarreh, 'meestal' 'ongeveer' en 'handbreedte' geven al aan dat er knap wat variatie in zit. Daarbíj komt dat de singel op zadels niet altijd op dezelfde hoogte zit.
Deze variatie in singelplek op het paard en de ophanging op het zadel verziekt de ligging van menig goed passend zadel.
Een verstelbare singelophanging is eigenlijk essentieel.

Tis me trouwens een raadsel waarom een singelophanging die aan vier punten aan het zadel bevestigs zit een dríepunts genoemd wordt....Voor mij is bv. het 'McClellan-systeem' dat op vier punten bevestigd zit een vierpuntsbevestiging.

Waar een zadel moet liggen is mede afhankelijk van de boom en platen. Een westernboom is relatief lang en heeft de platen ook naar voren doorlopend waardoor het een deel op de schouders rust. De vorm van de platen dient aan te sluiten bij die van de rug, vandaar dat passen zo belangrijk is. In ieder geval dient de pommel áchter de schoft te blijven.

Vraag: waarom zijn de platen van verschillende western-zadels zo lang aan de achterzijde: menig zadel ligt op en zelfs óver de zwevende ribben. Heeft dit een gebruikstechnische reden?

www.homocaballus.net

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 08:53

Huertecilla schreef:
Tis me trouwens een raadsel waarom een singelophanging die aan vier punten aan het zadel bevestigs zit een dríepunts genoemd wordt....Voor mij is bv. het 'McClellan-systeem' dat op vier punten bevestigd zit een vierpuntsbevestiging.

Het aansingelpunt voorop het zadel + het aansingelpunt achterop het zadel + waar die 2 samenkomen en verdergaan als 1 = 3-puntsgording. Als je beide kanten van het zadel bij elkaar optelt kom je dan dus aan een 6-puntsgording, maar zo zal de uitvinder het niet bedoeld hebben Haha!

Citaat:
Vraag: waarom zijn de platen van verschillende western-zadels zo lang aan de achterzijde: menig zadel ligt op en zelfs óver de zwevende ribben. Heeft dit een gebruikstechnische reden

De bars van een western zadel zijn 21" voor een 'arab'-model of 23" voor een standaard-model. Voor een kindermaat kan de boom natuurlijk korter zijn.
Dat een zadel gemiddels 27" lang is komt puur door het leer wat erop ligt.
Je hebt gelijk als je zegt dat veel zadels te lang zijn, maar al dat siersnijwerk en zilver moet ergens op kunnen Cool

Het westernrijden is in de loop der jaren geevolueerd tot een showgebruik. De zadels zijn dus langer geworden en de paarden korter/kompacter.
Vaak geen goede kombinatie.

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 09:04

Sugarmiss schreef:
Je hebt gelijk als je zegt dat veel zadels te lang zijn, maar al dat siersnijwerk en zilver moet ergens op kunnen Cool

Het westernrijden is in de loop der jaren geevolueerd tot een showgebruik. De zadels zijn dus langer geworden en de paarden korter/kompacter.
Vaak geen goede kombinatie.


Hmm.... 23" is 58 cm en dát is al niet kort voor een kompact uitgevallen Quarter.
Ok, da's een helder antwoord Haha! , bedankt.

Wat de singel betreft:
- van twee ogen aan het zadel naar de ring van de singel (camarque)= drie
- van twee ogen naar een grote ring via een latigo naar de singelring (McClellan)= ..... víer Verward
Zucht.... Vandaar dat ik gewoon kijk hoe het aan het zadel zit; dát telt makkelijk en zonder verwarring van mijn grijze celletjes Schijnheilig

www.homocaballus.net

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 09:08

Huertecilla schreef:
- van twee ogen naar een grote ring via een latigo naar de singelring (McClellan)= ..... víer Verward

Dat is IMO ook gewoon 3 Haha!. Het punt van waar af je uiteindelijk gaat singelen blijft nl hetzelfde, hoeveel riemen je er ook tussen wilt doen Lachen

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:44

Ik zal zodra ik in de gelegenheid ben foto,s plaatsen van zowel een
3-weg als een 5 - weg riggingplate, ben op dit moment druk en weet niet zo goed hoe fotos te plaatsen ,dus dat laat ik doen en beloof jullie tekst en uitleg .

Klim op de zwerfkei die je de weg verspert en geniet van het uitzicht.
www.midwayusasaddlery.com

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 13:26

zit heel aandachtig te lezen, maar wat wordt met een rigging bedoelt? (dat volg ik het misschien)

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 13:40

Rigging is hoe de singel aan het zadel wordt bevestigd. Lachen

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 14:01

Plaatje van een 3-way rigging gevonden:
Afbeelding
Ik heb de bovenste ringen ook wel verder uit elkaar gezien.
Laatst bijgewerkt door Elles op 07-10-04 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 14:02

De singel is het losse gedeelte (girth of cinch). De lange linker leren/kunststofriem die aan een D zit is tiestrap en de rechter (het korte stukje) de off-billet.
De manier waarop de boel aan elkaar vast zit, dus idd de manier van aansingelen is de rigging.
Ook wordt de plaats waar de D's aan het zadel vastzitten, dus 7/8 of 5/8 ed wel de rigging genoemd.

Een 3-puntsgording lukt dus alleen met een speciale daarvoor geschikte 'rigging' of met aan elke kant een ties-trap en een achter D.

Aanvulling op het plaatje van Elles: dit is dus een ingebouwde.
Dit is dus de 'losse' manier:
Afbeelding

gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 15:52

bedankt voor alles reacties!
dat zadel is ook zo zwaar Tong uitsteken maar door de foto kan ik het wel goed zien, meestal zit mijn zadel verder naar achteren dan een hand breedte (ietsje) is dat erg?

http://www.paardenrecreatie.nl
alles voor de recreatieruiter
je kunt nu ook artikelen aanvragen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rije en 55 bezoekers