tot hoe oud een paard rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mi_Amore

Berichten: 14819
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

tot hoe oud een paard rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-04 19:55

hey,

ik wou eens weten tot welke leeftijd jullie je paard willen rijden. Of gaan jullie gewoon kijken hoe je paard het stelt binnen een paar jaar? En wat is hier zowat het oudste paard dat nog bereden wordt? Haha!

het oudste paard (eigelijk pony) die ik ken is Dimy, een Shet ruin van 36 lentes jong Haha! en hij rijd elke week nog steeds een uurtje en hij voelt er nog steeds niets van !

groetjes chipieke

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!


Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:10

Tot hij er geen plezier meer in heeft. 36 jaar vind ik wel een hoge leeftijd, maar 1 uurtje, ontspannen met een klein meisje kan best zolang hij het leuk vind.
Sting is pas 9, dus die rijd ik voorlopig nog wel.

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:21

het maakt niet uit hoe oud een paard is. Als hij alles nog makkelijk kan doen ga je maar gewoon door met alles. Maar als je merkt dat hij het moeilijker gaat vind doe je wat rustiger aan. Bij het ene paard is dat 20 en bij de andere 35.

Utah is mijn topper!!!

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:26

totdat het paard aangeeft het niet meer aan te kunnen lijkt me...
lady is nu 19, maar ik verwcht niet dat die het binnenkort al erbij laat zitten (die denkt nog steeds dat ze 5 is Haha! en daar gedraagt ze zich ook naar Scheve mond ).

.

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:37

Mijn exverzorgpony (ik verzorg nu haar zoon) is 21 geloof ik en crosst ook nog vrolijk elke dag het land over.... Ik denk dat het per pony/paard heel verschillend is...
Maar met Crispy wordt waarschijnlijk nog wel een tijdje door gereden, dit is wel alleen een beetje dressuren en af en toe een klein sprongetje.

Let love shine so bright

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:46

Bij mij op stal staat iemadn die een 23-jarig paard nog bijna elke dag rijd maar dan wel het bos in...ik ga binnekort wedstrijden rijden als ik vind dat hij dat niet meer kan stop ik ermee (Is 8 dus kan nog even mee) en ga ik voor zijn pensioen ook alleen nog maar het bos in met hem denk ik en afentoe een keertje in de bak...

#FriezenGek 1#
L1 + 13 Met Neelke de Super Fries....
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=63&t=752593&hilit=

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:52

Mijn pony was op het einde 24 jaar oud, we hielden rekening met het weer en met de inspanningen die ze verrichte.

Mijn paard was 19 toen hij overleed, daar kon je nog uren op gaan ritten en in de springlessen was hij het jonge onbezonnen paard.

Kortom het is afhankelijk van wat het dier aangeeft nog aan te kunnen.

[o]

Chippp
Berichten: 251
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:58

Ik ken een pony van 43 waar nog op gereden word, ze vind het nog hartstikke leuk!
Ongeveer 3x in de week en verder loopt ze de hele dag lekker rond!
Ze kan nog hartstikke goed galoperen, dat is echt geinig zoals je die ziet springen achter Lachen
Zolang ze het nog kunnen, is blijven bewegen toch harstikke goed voor ze!!

'

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 08:22

Chippp schreef:
Ik ken een pony van 43 waar nog op gereden word, ze vind het nog hartstikke leuk!
Ongeveer 3x in de week en verder loopt ze de hele dag lekker rond!
Ze kan nog hartstikke goed galoperen, dat is echt geinig zoals je die ziet springen achter Lachen
Zolang ze het nog kunnen, is blijven bewegen toch harstikke goed voor ze!!

43 Bloos! Ik zou mijn paard dan nooit meer rijden eigenlijk ookal liep hij nog zo lekker mee....afentoe is wandelen wel maar echt rijden Verward Als ik die verhalen hoor van paarden die dood neervallen onder het werk...met jonge paarden kan dat natuurlijk ook gebeuren maar met zo´n oudje is de kans denk ik groter denk niet dat ik dat zou durven eigenlijk...

#FriezenGek 1#
L1 + 13 Met Neelke de Super Fries....
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=63&t=752593&hilit=

juval

Berichten: 13089
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 08:27

tot mn 80ste!! Haha! Knipoog

Ik denk dat het voor oudere paarden juist heel goed is om ze bezig te houden. Het hoeft niet persee echt rijden te zijn, wandelen, of stapritjes zijn ook goed. Als ze maar bezig gehouden worden blijven ze ook helder in hun hoofd en takelen ze minder snel af. OK dan!

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 08:51

Is per paard verschillend. De een heeft moeite met lopen als hij 18 is en de ander loopt makkelijk tot zijn 30ste. Er was op de manege een manegepaard van 24, die alleen in de gevorderdenles kon, omdat het een draak was. Die liep ook elke dag 1 a 2 uur. Paar van mijn collega is 25 en loopt 3 keer in de week ruim 3 uur met haar bijrijdster, die het paard dan meeneemt naar het strand. Ze moet dan met stang rijden, omdat ze hem anders niet kan houden. Mijn collega zelf rijdt ook minstens 1 uur per keer. Hij heeft wel een rustdag per week, maar dat heeft volgens mij ieder paard.
Bezighouden van het paard is wel belangrijk, anders takelen ze volgens mij heel snel af.

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:02

Tot voor kort reed ik regelmatig op een ponytje van 27... totdat ze me lanceerde en ik thuis zat met een gekneusd bekken.
Nu moet ik zeggen dat dit ook een lastige tante was, en we daarom het rijden hebben opgegeven... zo'n oud beestje kun je echt niet meer veranderen.

Een andere pony die ik ken, is ook ruim de 20 gepasseerd, en is laatst voor de zoveelste keer Gelders kampioen geworden (L-dressur geloof ik) met weer een klein meisje.

Chippp
Berichten: 251
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:41

Die pony van 43.. heeft er echt nog wel lol in. Als je die in een les zet zonder iemand en zonder zadel en hoofdstel dan gaat ze zelf meedraven. En ze loopt altijd los op het erf, dan kan ze ineens 'schrikken' echt lachwekkend draaft ze ineens keihard weg terwijl ze nooit iets eng vond. 's Nachts staat ze wel op stal en als ze 's ochtends weer los mag, doe je de deur open. Mevrouw stapt er uit en draaft gelijk weg (of stapt keihard als ze eens rustig aan doen). Dat doet ze echt uit zichzelf. En ze doet in galop altijd plots haar hoofd naar beneden zodat die kinderen als ze de teugels vast blijven houden er aan de voorkant afglijden. Als ze de teugels langlaten in galop is ze lief. Dat zal ze ook nooit meer afleren!

'

Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:45

Ik kende ook een pony van boven de 40 die nog 2 uurtjes in de week met beginnertjes rond stapte en verder lekker in de wei liep. Hij is bijna een jaar geleden van ouderdom overleden. Het lopen in de lessen was juist goed voor hem om zijn spieren weer een beetje los te maken.
Op Vlieland hebben we een ruin van 23 die helaas deze zomer is gaan kreupelen in draf. Hij is merkbaar ouder aan het worden en hij heeft dus ook vakantie gekregen in de wei. Het kan per paard verschillen tot welke leeftijd je er op kan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:48

Bij ons op stal stond een E-pony die op 30-jarige leeftijd opnieuw uitgebracht werd in het Z1 dressuur bij de paarden. Eerder is hij meerdere keren Z samengesteld en Z2 dressuur(paarden) geweest. Hij heeft ook in de paard en sport gestaan een tijdje geleden.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:18

Waar mijn paard staat loopt een pony van 40 rond.
En ze loopt nog 1x per dag een half uurtje met de beginners, heeft er ook nog lol in.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:51

Iwan is nu 17, maar nog hardstikke kwiek. Het is naar mijn idee hardstikke goed voor hem als 'ie blijft lopen (doe je dat niet dan raakt hij ook bevangen). Hij is M dressuur geweest en meer dan dat zal ik ook nooit van hem vragen (maar daar zijn we nog laaaaaaaaaaaaaaaang niet). Hij zal op een gegeven moment vanzelf wel aangeven als het hem allemaal te veel wordt. We zien het wel, zo lang hij maar lol heeft!

'Kennis wijst ons op ons gemis'- Arthur Japin, Een schitterend gebrek

promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:53

ik heb op een pony gereden...die was 25..en nog helemaal goed!
dus er word nu geewoon nog op gereden..
pas als je merkt dat het niet meer gaat..
dan kan je er het beste gewoon mee stoppen!

Amigo...You're Always On My Mind....

Hardcore For Life
17 - 12 - 2005 Nightmare!!

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:39

Je merkt vanzelf wel aan je paard wanneer je het rustiger aan moet gaan doen. Het is per paard natuurlijk verschillend. Ik heb een tijdje een arabiertje van 25 gereden, die liep als een 4-jarige. Haha!

» Never give up on the things that make you smile..

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:52

Rust roest,
bij mij op stal loopt een oude dame van 26,
die word 2 keer in de week rustig gereden,
maar als ze is zo pittig,dat je niet zou zegge dat ze zo oud was!

Karaat_the_newforest op Instagram


Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:34

Vind het niet leeftijdgebonden. Zolang je paard het kan moet je hem niet stilzetten, dat is alleen maar slecht. En zelfs als je niet meer rijdt moet je paard nog wel beweging hebben, al is het maar elke dag een flink stuk stappen (op uitzonderingen door bijv. medische problemen na dan natuurlijk)

-

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 16:59

Mijn bijrijpaardje is 22. Ik rij nog wel op haar. Bijna elke dag doe ik nog wel wat met haar. Beetje dressuuren, buitenrit of longeren.

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Glossy2009 en 30 bezoekers