Wat vinden jullie van TIko???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Wat vinden jullie van TIko???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-02 14:48

Ik ben erg benieuwd of en zoja wat jullie op Tiko aan te merken hebben....
Wat is er bijv. niet goed aan zijn bouw, en wat vinden jullie bijv. van zijn behang en aftekeningen??????

Ben heel benieuwd...

Afbeelding

Alleen de bovenste is echt duidelijk...alleen zie je ze nek niet zo goed....

Zijn sokken zijn 's winters een stuk mooier, en daar zijn ze nog extra lelijk, normaal zijn die dus mooier!! alleen zijn nek zie je niet zo goed, maarja....

Ben heel benieuwd (uuuuh dat had ik al gezegt...)

Myrthe

germie

Berichten: 25924
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-02 14:55

Ah een tinker, laat ik die eens keuren met mijn kwpn-oog:
de schouder is vrij steil, mag dus wat minder. De voorbenen komen ver onder het paard, mag ook wel wat minder.
De bilspieren zijn niet echt goed ontwikkeld, had dus meer gemogen.
Het kruis ligt voldoende hellend.
Verder als ik de foto zo zie, lijkt het kruis wat kort.
De schoft had hoger moeten zijn (of moet ik zeggen dat het paard zo wat overbouwd overkomt?)
Verloop rug en lendenen is wat week.
Verder lijken de hoeven vrij laag, maar dat kun je niet goed zien op de foto.
HEt paard lijkt wel een redelijk lange nek te hebben=positief.
Hopelijk kun je hier wat mee, maar ik heb geen tinker-oog, ik heb het bekeken naar de 26 puntne van het kwpn, sommige punten als hoefvorm, beenstand, hardheid e.d. kan ik natuurlijk niet beoordelen.
Ik zou de koten een 20 geven, en het voorbeen ook. Meer kan ik er zo niet over zeggen.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-02 14:56

hoi!
nou,ik vind het een snoepie om te zien hoor!
enne,ik ben misschien een zeikerd:ik heb weer eens wat aan te merken
ik vind zijn kruis erg slecht:kort een zeer steil aflopend.en daarbij heeft hij{in verhouding}een vrij lange rug,deze is wel mooi gevormt.
verder zit hij mooi in z'n bespiering.
veel suc-6 en plezier met dit knappe paardje!!!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-02 15:01

Thanx.....
Dit is een foto van een tijd geleden, zijn kont is nu een stuk bespierder...hij staat idd vrij kort op zijn hoeven (of bedoel je wat anders met laag...(ben een blonde leek)).....

Hij is helaas nu een stuk dunner, eigenlijk te dun.... ben druk bezig hem weer wat te laten aankomen. Wat vinden jullie van zijn 'dikte' op de foto?? Ik vind dat ie daar wel mooi is, niet te dun en niet te dik, wat jullie???

Myrthe

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-02 15:03

op de foto's vindt ik zijn gewicht heel goed!!!
ziet er heel gezond uit!

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-02 15:43

Ik vind juist dat hij een korte rug heeft maar dat hoort misschien bij dit type. Verder lijkt hij inderdaad overbouwd te zijn.
Op die ene foto wordt hij toch gekeurd? Ben wel benieuwd naar het oordeel van de keurmeester.

Een tinker wordt natuurlijk als tinker gekeurd maar een steile schouder bijvoorbeeld wordt hetzelfde beoordeeld.
Keurmeesters van het Tinkerstamboek moeten ook andere rassen kunnen keuren. Dat is denk ik ook de enige manier om het goed te leren want het lijkt mij een behoorlijk moeilijk vak wat je niet zo één, twee, drie onder de knie hebt.

germie

Berichten: 25924
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-02 15:47

DAarom volg ik ook een curus beoordelen. Ik kom erachter dat de paardjes waar ik op rijd, helemaal niet zo mooi zijn als ik eerst had gedacht, maar ja, karakter is goed. Haha! Haha!
Je moet er wel tegenkunne, je moet een eigen paard mee, en het paard wordt van alle kanten bekeken door een instructeur en 20 cursisten. Alles wordt beoordeeld en vaak afgekraakt. Hij heet een vlotgalletje hier, daar is de hoef wat plat, de schouder is niet mooi. De schoft is goed, maar de halsbespiering is te arm enz.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-02 15:58

germie schreef:
DAarom volg ik ook een curus beoordelen. Ik kom erachter dat de paardjes waar ik op rijd, helemaal niet zo mooi zijn als ik eerst had gedacht, maar ja, karakter is goed. Haha! Haha!
Je moet er wel tegenkunne, je moet een eigen paard mee, en het paard wordt van alle kanten bekeken door een instructeur en 20 cursisten. Alles wordt beoordeeld en vaak afgekraakt. Hij heet een vlotgalletje hier, daar is de hoef wat plat, de schouder is niet mooi. De schoft is goed, maar de halsbespiering is te arm enz.

Die cursus... waar kan je die volgen?
Dat lijkt mij dus echt reuze boeiend en leerzaam.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-02 13:25

Op het keuringsrapport staat alleen vermeld voor hoeveel % hij voldoet aan de Irish Cob rasstandaard (Irish Cob = Tinker, maar de originele types uit ierland, er waren ook ierse keurmeesters Haha! ).

Bovendien mocht viel Tiko onder sectie c (= ponymaat) en daar zijn ze minder streng voor.

Dit was t resultaat:

Condition : 71-80%
General appearance (I.C. type): 81-90%
Head : 81-90%
Mouth : 81-90%
Eyes : 71-80% (ze houden NIET van maanogen, Tiko heeft een 1/2)
Ears : 71-80%
Neck : 81-90%
Shoulders&withers : 81-90%
Chest : 81-90%
Back : 81-90%
Hindquarters : 81-90%
Body : 81- 90%
Front legs incl. bone & knees :81-90%
Hind legs & hocks : 81-90%
Fetlocks joints, feet&pasterns : 81-90%
Leg feathering : 71-80% (zomers ie veel minder sok dan swinters
Mane & Tail : 81-90%
Colour :81-90%
Temperament :81-90%
Movement & action :81-90%

Dat was dus het resultaat.......

Myrthe

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

FF de rasstandaard van de Irishcob!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-02 13:33

Op www.irishcob.nl staat de rasstandaard beschreven!

Als je op de site aangekomen op stamboek drukt, kan je kiezen voor rasstandaard!

Myrthe

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 13:47

Mag ik vragen waarom je hem niet hebt laten keuren bij het Nederlandse Stamboek? die keuren heel anders dan de ICS

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-02 14:34

Esme_27 vroeg:
Mag ik vragen waarom je hem niet hebt laten keuren bij het Nederlandse Stamboek? die keuren heel anders dan de ICS

Tja....Op de site v d tinkervereniging stond er een oproep ofzo, over wie er mee wilde doen, en laats waren er trouwens ook premis keuringen van de ICS, misschien gaat het daar ook wel anders.... Ik geloof dat ik wel mee kan doen aan Tinkerkeuringen met mijn ICS paspoort maar weet t eignlijk niet zeker.... Ik weet niet of het dom of slim is geweest om daar mee te doen, maarja, k heb het nu eennmaal gedaan....

Myrthe

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 14:44

Ik vind hem wel tof, maar heb ook totaal geen verstand van tinkers....

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-02 15:05

Wat zien mensen toch veel op zo'n foto!! Ik ben zo'n dom blondje dat Tiko elke dag ziet, maar nooit was opgevallen dat hij bijv. steile schouders had Haha!

Nou ben ik dus ook niet zo heel erg ervaren, maarja....

Hartstikke bedankt voor jullie reacties, vind het hartstikke leuk om dus wat meer over de goede en slechte punten van zijn bouw te weten!

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 00:21

Knap dat ze keuren naar de originele types uit Ierland terwijl de Tinker van oorsprong Engels is. Maar aan zo'n keuringsrapport heb je niet veel. Ik heb een zeer uitgebreid rapport van mijn Tinker gekregen na de keuring bij het Nederlands Stamboek.
Je kan jouw Tiko daar ook gewoon laten keuren, bij het Nederlands Tinkerstamboek zijn namelijk alle vier de types Tinker welkom. Dan wordt je paard daar ook ingeschreven mits hij uiteraard voldoet aan de rasstandaard.
Kijk maar eens op www.tinkerstamboek.nl

germie

Berichten: 25924
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 08:46

Ik volg deze cursus nu in Slochteren van het kwpn. Het NHI verzorgt deze cursuusen. Je moet wel eerst een basiscursus (paarden schetsen) doen, maar daarna kun je beoordelen doen.
Duur is het wel. De basiscursus (5 avonden) kostte 100 gulden
beoordelen (7 avonden, 6e avond met hoofdinspecteur van het kwpn, 7e avond examen) kost 100 euro. Dit is inc. het boekje het paard in partjes.
Je kunt of bij het NHI of bij het KWPN informeren. Anders een groep vormen op je manege, en aanmelden.
Voor het beoordelen moet je bij ons een eigen paard meenemen, je hebt 3 paarden per avond nodig, dus in totaal 21 paarden en die hebben ze niet voldoende op de stal waar wij staan.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 09:38

Inmiddels is de prijs € 195, dus een behoorlijke verdubbeling!!!!

germie

Berichten: 25924
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 09:45

wat 195 euro, waarvoor???? voor die cursus beoordelen??? is mij niet verteld en er zijn net 3 lessen geweest.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 10:43

Ik vind het gewoon een hele mooie tinker hoor!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 10:51

germie schreef:
wat 195 euro, waarvoor???? voor die cursus beoordelen??? is mij niet verteld en er zijn net 3 lessen geweest.

De basiscursus volgens de site van het NHI

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 11:22

Hoi,
Die foto's zijn genomen in Breda als ik het goed zie? Daar was ik ook, zat in het winkeltje die dag.
Ik ga zaterdag naar de keuring van het ICS met mijn tinker Kai. Ben ook benieuwd wat ze van hem vinden.
Groetjes,
Linda

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 12:12

Het is wel duur zo'n cursus maar het lijkt me ook wel bijzonder nuttig als je paarden wilt gaan beoordelen.

Mag je even zeggen wat je van mijn Tinker vindt Haha!

Afbeelding


En dit vonden de keurmeesters van hem:

Type: midden, voldoende
conditie: goed
Hoofd: lang (hoe komen ze daar nou bij Schijnheilig )
Nek: voldoende
Hals: goed
Schoft: voldoende
Schouder: steil
Rug: goed
Lendenen: goed
Croupe: kort
Kwaliteit benen: normaal
Voorbenen bouw: goed, stand: goed
Achterbenen bouw: voldoende, stand: steil
Koot: goed
Hoeven: goed
Zijn stap was ruim en krachtig en zijn draf ruim en tactmatig maar volgens hen kon hij beter ondertreden.
Hij had 138 punten en kreeg daardoor een tweede premie (tussen de 120 en 140 punten)

Ik was het zelf overigens helemaal met deze beoordeling eens.

germie

Berichten: 25924
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 13:05

Ik kan je paard niet zo goed beoordelen, de foto is niet zo goed. Eignelijk moet je een paard altijd vanaf de linkerkant beoordelen.

Het hoofd is idd lang. De schouder wat steil, al kan ik het niet zo goed zien.
Het kruis is wat kort, wel voldoende steil. Veel meer kan ik er zo niet van zeggen, het zadel zit in de weg.
138 punten?? dat is voor het waarderen, de bovenbalk, of doen ze het hier anders dan bij het kwpn??
Wat had je op exterieur en wat op beweging?? Dat samen moet bij het kwpn 140 punten zijn. met minimaal 60 voor beweging. Vrijspringen mag ook meetellen, dus 60 voor bewging, 65 voor exterieur maar 90 voor virjspringen levert toch ster op.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 13:20

De foto is inderdaad slechter dan ik had gedacht.
Het Nederlands Tinkerstamboek doet de beoordeling inderdaad anders dan het KWPN.
Hij had 68 punten voor exterieur en 70 voor beweging.
Een derde premie is minder dan 120 punten (ondergrens is er geloof ik niet, sommigen worden niet opgenomen omdat ze niet voldoen aan de rasstandaard).
Een tweede premie is 120 tot 140 punten.
De eerste premie is meer dan 140 punten en met een eerste premie worden ze ook automatisch ster.
Het stamboek bestaat nog niet zo heel erg lang. Misschien dat er in een later stadium ook naar nakomelingen gekeken kan worden.

De beoordeling wordt wel gedaan door ervaren keurmeesters.

Moet jij toevallig ook naar Horst dit weekend voor de beoordeling van Welshpony's?

germie

Berichten: 25924
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 13:30

horst?? nee
Die 140 pnt is volgens mij volgens kwpn. Er is wel een ondergrens voor stamboekopname bij het kwpn